Ervaringen met kerkdiensten tijdens de vakantie

Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8966
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Ervaringen met kerkdiensten tijdens de vakantie

Bericht door J.C. Philpot »

Ik weet dat er vanuit de Rusland-Duitse Baptistengemeente in Gerolstein ook weleens geevangeliseerd word in Trier.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gabrielle
Berichten: 1055
Lid geworden op: 04 nov 2004, 23:12

Re: Ervaringen met kerkdiensten tijdens de vakantie

Bericht door Gabrielle »

Geytenbeekje schreef:
Gabrielle schreef:
HersteldHervormd schreef:Heeft iemand ervaring met de St-Martini Gemeinde in Bremen (DE)?
Ik ben misschien binnenkort in Bremen en zoek naar een bijbelgetrouwe gemeente.

Dit kan ik wel vinden van de gemeente.
https://www.youtube.com/watch?v=j4t8M8LQk5c

Aanbevolen!!
Luister wekelijks preken van deze gemeente . Eenvoudig, bijbels geluid.
Ben jij de Duitse taal goed machtig ?
Als je dat niet bent kan je denk ik haast nog beter met je eigen gemeente meeluisteren.

De taal is voor mij absoluut geen belemmering. Eerder een verrijking.
Heerlijk om bijvoorbeeld onder het strijken een preek te luisteren . Het geeft ook een stukje gemeenschap. Zij zijn ook deel van het Lichaam van Christus.
Ik luister via de website en niet via YouTube, dan heb je alleen de preek.

Mocht je trouwens een dienst willen bezoeken dan moet je je ook daar aanmelden. In Duitsland houden ze zich pünktlich aan de corona regels.
Erskinees
Berichten: 2755
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Ervaringen met kerkdiensten tijdens de vakantie

Bericht door Erskinees »

Prima om naar de prediking van de St. Martinigemeente te luisteren. Ik heb daar ook al een aantal mooie preken mogen horen. Toch vind ik de populariteit van deze gemeente en predikant wel wat verwonderlijk. Inhoudelijk doet de prediking vooral denken aan de prediking zoals die binnen de GKV vanouds was. Dus die je nu zou kunnen vergelijken met de afgescheiden groepjes van de GKV. Radicaal en verbondsmatig. Wat mij betreft is daar niets mis mee en is dat ook gereformeerde prediking, zij het met andere accenten.
Maar wel opvallend dat een interessante anderstalige predikant zo populair wordt in onze ref. gezindte tot aan de rechterflank toe, terwijl we voor gelijkwaardige prediking in NL onze neus een beetje ophalen.
HersteldHervormd
Berichten: 6109
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Ervaringen met kerkdiensten tijdens de vakantie

Bericht door HersteldHervormd »

Erskinees schreef:Prima om naar de prediking van de St. Martinigemeente te luisteren. Ik heb daar ook al een aantal mooie preken mogen horen. Toch vind ik de populariteit van deze gemeente en predikant wel wat verwonderlijk. Inhoudelijk doet de prediking vooral denken aan de prediking zoals die binnen de GKV vanouds was. Dus die je nu zou kunnen vergelijken met de afgescheiden groepjes van de GKV. Radicaal en verbondsmatig. Wat mij betreft is daar niets mis mee en is dat ook gereformeerde prediking, zij het met andere accenten.
Maar wel opvallend dat een interessante anderstalige predikant zo populair wordt in onze ref. gezindte tot aan de rechterflank toe, terwijl we voor gelijkwaardige prediking in NL onze neus een beetje ophalen.
Heb je wel eens geluisterd naar een dominee van daar? Ik heb in mijn eerste bericht een linkje doorgestuurd.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 12046
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Ervaringen met kerkdiensten tijdens de vakantie

Bericht door Herman »

Het doorbreken van een taalbarrière zorgt er vaak voor dat men niet op de eigen accenten gespitst kan luisteren. Daarom is men geneigd om een international gereformeerde predikant sneller te accepteren dan een binnenlandse predikant van een andere denominatie.

Het hanteren van een uniform taalveld is een belangrijke voorwaarde voor herkenning.
Laatst gewijzigd door Herman op 18 aug 2020, 14:36, 1 keer totaal gewijzigd.
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: RE: Re: Ervaringen met kerkdiensten tijdens de vakantie

Bericht door windorgel »

Erskinees schreef:Prima om naar de prediking van de St. Martinigemeente te luisteren. Ik heb daar ook al een aantal mooie preken mogen horen. Toch vind ik de populariteit van deze gemeente en predikant wel wat verwonderlijk. Inhoudelijk doet de prediking vooral denken aan de prediking zoals die binnen de GKV vanouds was. Dus die je nu zou kunnen vergelijken met de afgescheiden groepjes van de GKV. Radicaal en verbondsmatig. Wat mij betreft is daar niets mis mee en is dat ook gereformeerde prediking, zij het met andere accenten.
Maar wel opvallend dat een interessante anderstalige predikant zo populair wordt in onze ref. gezindte tot aan de rechterflank toe, terwijl we voor gelijkwaardige prediking in NL onze neus een beetje ophalen.
https://www.rd.nl/kerk-religie/ds-latze ... -1.1604117

Elkaar waarderen en van elkaar leren, zie boven genoemde link en de woorden van ds. P. Roos.
HersteldHervormd
Berichten: 6109
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Ervaringen met kerkdiensten tijdens de vakantie

Bericht door HersteldHervormd »

Herman schreef:Het doorbreken van een taalbarrière zorgt er vaak voor dat men niet op de eigen accenten gespitst kan luisteren. Daarom is men geneigd om een international gereformeerde predikant sneller te accepteren dan een binnenlandse predikant van een andere denominatie.

Het hanteren van een uniform taalveld is een belangrijke voorwaarde voor herkenning.
Ik denk dat je hiermee de spijker op de kop slaat. Hier ben ik het mee eens.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gabrielle
Berichten: 1055
Lid geworden op: 04 nov 2004, 23:12

Re: Ervaringen met kerkdiensten tijdens de vakantie

Bericht door Gabrielle »

Ik heb niks met denominaties.

Of je nou in Italië, Duitsland of waar dan ook bent, als je een broeder of zuster ontmoet zijn er geen denominaties.
Dan ben je één in Christus.
Dan is er ook geen taalbarrière , maar gemeenschap...
Dat is waar het mij om gaat, niet om de theologische verschillen uit te pĺuizen.
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Ervaringen met kerkdiensten tijdens de vakantie

Bericht door Geytenbeekje »

Maar is het separerende iets typisch Nederlands ?
Online
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1150
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: RE: Re: Ervaringen met kerkdiensten tijdens de vakantie

Bericht door Anselmus »

.
Fides Quaerens Intellectum
Erskinees
Berichten: 2755
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Ervaringen met kerkdiensten tijdens de vakantie

Bericht door Erskinees »

Herman schreef:Het doorbreken van een taalbarrière zorgt er vaak voor dat men niet op de eigen accenten gespitst kan luisteren. Daarom is men geneigd om een international gereformeerde predikant sneller te accepteren dan een binnenlandse predikant van een andere denominatie.

Het hanteren van een uniform taalveld is een belangrijke voorwaarde voor herkenning.
Dat is zo. Ik vind het mooi dat die prediking klinkt in Duitsland. Maar zulke lovende woorden zie ik nooit over gereformeerde prediking in ons eigen land, buiten onze eigen gezindte. Dat is jammer en dat wilde ik even opmerken.
HersteldHervormd
Berichten: 6109
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Ervaringen met kerkdiensten tijdens de vakantie

Bericht door HersteldHervormd »

Geytenbeekje schreef:Maar is het separerende iets typisch Nederlands ?
Nee hoor, je vind dit overal. In Rusland zijn de christenen erg fel tegen iedere druppel alcohol bewijze van, en dan ligt daar weer een onderscheid. Het is misschien wel minder aanwezig als bij ons.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Ervaringen met kerkdiensten tijdens de vakantie

Bericht door Geytenbeekje »

Erskinees schreef:
Herman schreef:Het doorbreken van een taalbarrière zorgt er vaak voor dat men niet op de eigen accenten gespitst kan luisteren. Daarom is men geneigd om een international gereformeerde predikant sneller te accepteren dan een binnenlandse predikant van een andere denominatie.

Het hanteren van een uniform taalveld is een belangrijke voorwaarde voor herkenning.
Dat is zo. Ik vind het mooi dat die prediking klinkt in Duitsland. Maar zulke lovende woorden zie ik nooit over gereformeerde prediking in ons eigen land, buiten onze eigen gezindte. Dat is jammer en dat wilde ik even opmerken.
Ik had voor een poos terug een draadje over predikanten buiten de bevindelijke-gereformeerde kring die wel een gereformeerde prediking voorstaan
HersteldHervormd
Berichten: 6109
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Ervaringen met kerkdiensten tijdens de vakantie

Bericht door HersteldHervormd »

Geytenbeekje schreef:
Erskinees schreef:
Herman schreef:Het doorbreken van een taalbarrière zorgt er vaak voor dat men niet op de eigen accenten gespitst kan luisteren. Daarom is men geneigd om een international gereformeerde predikant sneller te accepteren dan een binnenlandse predikant van een andere denominatie.

Het hanteren van een uniform taalveld is een belangrijke voorwaarde voor herkenning.
Dat is zo. Ik vind het mooi dat die prediking klinkt in Duitsland. Maar zulke lovende woorden zie ik nooit over gereformeerde prediking in ons eigen land, buiten onze eigen gezindte. Dat is jammer en dat wilde ik even opmerken.
Ik had voor een poos terug een draadje over predikanten buiten de bevindelijke-gereformeerde kring die wel een gereformeerde prediking voorstaan
Heb je een linkje daarvan?
Ipv dominees afkeuren kunnen we zoeken naar eenheid!
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8966
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Ervaringen met kerkdiensten tijdens de vakantie

Bericht door J.C. Philpot »

Kent iemand de Mennonietengemeente in Frankenthal? Ervaringen mee?

Ik lees op de website:
Gottesdienst
Predigten, Prosabeiträge und Gesang
Jeden Sonntag von 9:00 – 10:30 Uhr.
Das Vorprogramm beginnt um 8:40 Uhr.

Moet je er om 8.40 of om 9 uur zijn (ik weet niet wat dat voorprogramma inhoud)?
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Plaats reactie