"Tale Kanaans"

Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Re:

Bericht door Jantje »

GGotK schreef:
DDD schreef:Wat is dit nu voor belachelijke opmerking. De Gereformeerde Gemeente waren vanouds prima te vergelijken met de Gereformeerde Bond, alleen wat minder intellectueel als het gaat om de predikanten.

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk
Dit is anders ook een erg vreemde opmerking, tenzij je met de GG een bepaald gedeelte van de GG bedoelt en met vanouds de jaren '60 en '70.
Ach, het is een niet-onderbouwd stokpaardje van @DDD, waarvan hij mij nog nooit heeft kunnen overtuigen.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Guy
Berichten: 275
Lid geworden op: 05 feb 2021, 15:11
Locatie: GG Bodegraven | guydubray102@gmail.com

Re:

Bericht door Guy »

DDD schreef:Wat is dit nu voor belachelijke opmerking. De Gereformeerde Gemeente waren vanouds prima te vergelijken met de Gereformeerde Bond, alleen wat minder intellectueel als het gaat om de predikanten.

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk
De gereformeerde gemeenten (kruisgemeenten en Ledeboerianen) zijn ouder dan de gereformeerde bond. Kerkhistorisch is bovenstaande opmerking natuurlijk gewoon onjuist. Ik snap niet waar je dit vandaan haalt.
Ik zit uiterst links. Zodoende lukt het alleen nog maar om naar rechts kijken.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8957
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: "Tale Kanaans"

Bericht door J.C. Philpot »

Het gemiddelde van de GB van 2021 is ook veel minder bevindelijk als 50 jaar geleden.

Dat de GG anno nu minder aansluiting heeft bij de GB heeft dus niet (alleen) met de GG te maken.
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 10 apr 2021, 11:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Geytenbeekje
Berichten: 8295
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: "Tale Kanaans"

Bericht door Geytenbeekje »

Ja is het ook, het is veelal teloor gegaan door de scheuring.
Anders was de Gereformeerde Bondsstroming ook veel degelijker.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3979
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: "Tale Kanaans"

Bericht door Terri »

Hendrikus schreef:
DDD schreef:Hoezo zelfs. Laten wij ons niet laten wijsmaken dat het gebruik van de bundel van Johannes de Heer vanouds gevoelig lag, want dat is helemaal niet waar.
In elk reformatorisch gezin stond tachtig jaar geleden een traporgel. En op dat traporgel stonden drie boeken, twee dikke en een dunne: de psalmen van Worp, de zangbundel van Johannes de Heer en de Slag bij Waterloo.

Afbeelding
Geniaal, alsof je bij ons gewoond hebt...alleen geen traporgel, maar een elektronisch orgel, ik geloof Eminent en in ons geval 50 jaar geleden.
Wij ( broer en ik) speelden uit Johannes de Heer als eerste: 'als g'in nood gezeten....., verder de 'eenvoudige' voorspelen van Worp met de koralen en de slag bij Waterloo.
Dus klopt als een bus. :yahoo
Later zijn we overgegaan op Buxtehude , Goudimel e.d. en helaas ben ik niet zoveel verder gekomen....mijn broer daarentegen kan bijzonder goed spelen!
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: "Tale Kanaans"

Bericht door eilander »

DDD schreef:Hoezo zelfs. Laten wij ons niet laten wijsmaken dat het gebruik van de bundel van Johannes de Heer vanouds gevoelig lag, want dat is helemaal niet waar.
Over welke groep mensen heb je het nu?
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5648
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: "Tale Kanaans"

Bericht door Dodo »

Is dat deze slag bij W?

Afbeelding
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: "Tale Kanaans"

Bericht door Jantje »

eilander schreef:
DDD schreef:Hoezo zelfs. Laten wij ons niet laten wijsmaken dat het gebruik van de bundel van Johannes de Heer vanouds gevoelig lag, want dat is helemaal niet waar.
Over welke groep mensen heb je het nu?
De reformatorische gezindte, in de volle breedte.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Mara
Berichten: 23142
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: "Tale Kanaans"

Bericht door Mara »

J.C. Philpot schreef:
Mara schreef:Sorry, maar ik ken dit lied niet.
Gert en Hermien zongen destijds ook een lied: is uw paspoort getekend. Daar kwam veel kritiek op uit onze gezindte.
Of is dat ook dit lied?
Dat is hetzelfde lied. Het is een lied uit de Johannes de Heer bundel.

Blijkbaar werd deze bundel heel breed gewaardeerd en gebruikt.
Niet alle liederen konden de toets doorstaan. Ik las op Digibron bijv.:
Ds. C. J. Meeuse uit Goes is van huis uit bekend met de bundel van Johannes de Heer. „In ons gezin werd veel gezongen. Met name op zondagavond stonden we vaak wel met z’n tienen rond het harmonium. We begonnen steevast met een aantal psalmen, maar daarna werd ook wel eens de bundel van Johannes de Heer geopend.”

In deze bundel stonden heel wat liederen „die onder ons geaccepteerd zijn”, zegt de predikant van de Gereformeerde Gemeenten, zoals ”Ere zij God”, ”Een vaste burcht”, ”Als g’ in nood gezeten”, ”Daar juicht een toon” en ”Eens was ik een vreemd’ling”. „Maar wij oordeelden in onze jeugd niet altijd met onderscheid.

Ik meen dat het ds Vreugdenhil was die ageerde tegen "Er ruist langs de wolken".
Dus een zangbundel is op zich niet fout, maar je moet wel elk lied toetsen aan de Bijbel, toch?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Amstelodamense
Berichten: 1045
Lid geworden op: 11 jul 2019, 14:26

Re: "Tale Kanaans"

Bericht door Amstelodamense »

Geytenbeekje schreef:Ja is het ook, het is veelal teloor gegaan door de scheuring.
Anders was de Gereformeerde Bondsstroming ook veel degelijker.
Ach ja, wat is degelijker. Ik kerk nu in de GB en ik vind de preken bijbels, daar moet het denk ik om gaan. Degelijk vind ik een beetje een jeukwoord.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: "Tale Kanaans"

Bericht door Jantje »

Mara schreef:Ik meen dat het ds Vreugdenhil was die ageerde tegen "Er ruist langs de wolken".
Wijlen ds. Paul ook.
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: "Tale Kanaans"

Bericht door -DIA- »

De tale Kanaäns is een oud gezegde. Dat is de taal die Gods volk sprak, en als het goed lag verstonden ze elkander nader, dan de band van de aardse min. Het is heel erg dat deze taal weinig meer wordt gehoord en vanzelf ook mede daardoor niet verstaan. Nu is het wel zo dat de natuurlijke mens deze taal nooit kan verstaan, maar met het verstand verstaan is ook ver weg. Ik heb een alternatief prekenweb gevonden voor hen die de Tale Kanaäns nog begeren te horen.
Hier vinden we preken die gesproken worden in de Tale Kanaäns. Hier is een schat aan wijsheid, als onze ogen en harten ervoor worden geopend. Ik zou dit aan een ieder wensen te laten horen, maar het is helaas zo dat dit niet zo graag wordt beluisterd. Maar er is nog een overblijfsel dat juist dit woord begeert. Niet vanwege de 'geijkte uitdrukkingen', maar om de inhoud van dit Geestelijk Onderwijs. Zo heet deze bundel preken ook. Ik begeer niet anders dan met mijn hele hart te wensen dat velen kennis mochten nemen van deze preken. Er is goud is, of als most in een bos druiven, een beker water voor een vermoeide pelgrim. Hier is de Tale Kanaäns te horen. Er staan er honderden op, ik noemde het een alternatief prekenweb, want hier spreken ze de oude Tale Kanaäns. Misschien duidelijker gezegd, de taal der bevinding.

https://archive.org/details/@geestelijk_onderwijs
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Amstelodamense
Berichten: 1045
Lid geworden op: 11 jul 2019, 14:26

Re: "Tale Kanaans"

Bericht door Amstelodamense »

Jantje schreef:
Mara schreef:Ik meen dat het ds Vreugdenhil was die ageerde tegen "Er ruist langs de wolken".
Wijlen ds. Paul ook.
En wat hebben we eraan dat we dit weten? Ik vind het zelf wel een mooi lied en zie niet in waarom dit de toets der kritiek niet zou kunnen doorstaan.

Het is zelfs separerend en appelerend: Kent gij, kent gij, die Naam nog niet.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16749
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re:

Bericht door Hendrikus »

Dodo schreef:Is dat deze slag bij W?

Afbeelding
Dat is de originele voor orkest (en daar dan een pianobewerking van).
Die van Gerretson was een beetje surrogaat, maar die werd dus op het traporgel van opa en oma graag gespeeld.
~~Soli Deo Gloria~~
Geytenbeekje
Berichten: 8295
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: "Tale Kanaans"

Bericht door Geytenbeekje »

Amstelodamense schreef:
Geytenbeekje schreef:Ja is het ook, het is veelal teloor gegaan door de scheuring.
Anders was de Gereformeerde Bondsstroming ook veel degelijker.
Ach ja, wat is degelijker. Ik kerk nu in de GB en ik vind de preken bijbels, daar moet het denk ik om gaan. Degelijk vind ik een beetje een jeukwoord.
Ja dat kan.
Plaats reactie