"Tale Kanaans"

madelief

"Tale Kanaans"

Bericht door madelief »

Waarom moet er toch zo vaak van die termen worden gebruikt zoals:
- ons soort mensen
- De wereld ( waarmee bedoelt word de mensen die niet naar de kerk gaan)
- Gods aangezicht ( als het gewoon gaat om bidden)
- Ben je wel eens op je knieen gevallen ( ook over bidden )


Dit is toch nergens voor nodig. Ik vind dat je begrijpelijk moet praten en schrijven. Want er zijn gewoon normale woorden voor en je bent echt niet beter als je van dit soort termen gebruikt. Sterker nog je kunt er mensen mee afschrikken. We leven nu en niet in de tijd van de bijbel!!!!
:?:?:?
Refojongere

Bericht door Refojongere »

- ons soort mensen
Is ten eerste geen tale Kanaans, ten tweede heb ik er een hekel aan, ten derde wordt deze term weinig gebruikt op het forum en als het gebruikt wordt, wordt het in negatieve zin gebruikt.

- De wereld ( waarmee bedoelt word de mensen die niet naar de kerk gaan)
Ik vind dat je door deze term duidelijk een onderscheid maakt tussen christen en wereld. Dat onderscheid wordt ook door de Heere zo gebruikt en daarom is het goed als wij dat handhaven.
"De zuivere en onbevlekte godsdienst voor God en den Vader is deze: wezen en weduwen bezoeken in hun verdrukking, en zichzelven onbesmet bewaren van de wereld" (Jak. 1:27). "Overspelers en overspeleressen, weet gij niet, dat de vriendschap der wereld een vijandschap Gods is?" (Jak. 4:4).

- Gods aangezicht ( als het gewoon gaat om bidden)
Omdat de bijbelheiligen dat ook gebruiken als het 'gewoon' over bidden gaat. Om juist te benadrukken dat bidden helemaal niet gewoon is. "Hoor HEERE! mijn stem, als ik roep; en wees mij genadig, en antwoord mij. Mijn hart zegt tot U: Gij zegt: Zoek Mijn aangezicht; ik zoek Uw aangezicht o HEERE! Verberg Uw aangezicht niet voor mij (Psalm 27:7-9a).

Verder leven voor Gods heilig aangezicht. Daarmee komt tot uitdrukking dat de Heere alles ziet en weet en doorgrondt. Ook heeft het woord 'aangezicht' een zekere gevoelswaarde zoals we net lazen: Verberg Uw aangezicht niet voor mij. Het heeft iets te maken met de persoonlijke nabijheid van de Heere God en de omgang door het geloof met Hem.

Rijk he? Die tale Kanaans! (Gewoon een bijzonder woord voor taal van de Bijbel hoor!!! :) )

- Ben je wel eens op je knieen gevallen ( ook over bidden )
Kan niet zeggen dat dat tale Kanaans is. Het is wel een ootmoedige (nederige en eerbiedige) gestalte en zo weten we ons klein voor God.
madelief

Bericht door madelief »

Dat bedoel ik maar weer; ootmoedige gestalte. Dat kun je ook in het nederlands zeggen. Kijk dat er in de statenvertaling zo over word gesproken is nog tot daar aan toe.
Maar dat wil nog niet zeggen dat wij ook die termen moeten gebruiken. Het kan best allemaal heel mooi zijn maar als een onkerkelijk iemand de statenvertaling leest dan begrijpt hij er weinig van. En zeker als hij dan in een zwaardere kerk komt met van die termen dan snapt ie er helemaal niets van.
Echt hoor het kan heel mooi zijn maar doe mij toch maar nederlands.
Zelf lees ik het boek en daar naast de statenvertaling. Omdat het boek soms dingen weglaat. Maar het is me wel allemaal veel duidelijker op geworden. vroeger toen ik alleen SV las begreep ik er weinig van. En als ik klaar was met lezen dan wist ik niet eens waar het over ging. Nu wel en dat is toch wat de bedoeling is.
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Voor Gods aangezicht leven --- weet jij een betere term dan Madelief?
ootmoedig --- weet jij een woord dat dit woord echt totaal kan vervangen?
vreze des Heeren - zelfde vraag
madelief

Bericht door madelief »

Lees eens Markus 7 er op na.Dit gaat ook over tradities.U houd vast aan uw traditie maar aan Gods opdracht denkt u niet.De wetten en regels die ze de mensen opleggen komen niet van God.

Kijk ik wil niet zeggen dat dat dit bij alles zo is maar je moet wel oppassen dat je niet een soort traditie geloof er op na houd. En niet meer aan Gods opdracht denkt.

Over vrese des Heren, daar kun je ook aan wat anders denken. Dat je bang bent nl.DIt is toch niet de bedoeling dat je er twee dingen bij kunt bedenken. Het is het geloof in God en dat je naar zijn woord leeft.
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Tale Kanaans is geen traditie, maar komt voort uit Gods Woord.
Dat je bij de vreze des Heeren aan wat anders kunt denken zal waar zijn. Als je tegen een ongelovige zegt: Zie, het Lam Gods, dat de zonden der wereld wegneemt! Dan denkt hij: Een lammetje? Wat, waar heb jij het nou over? Leg uit!
Wat? Vreze des Heeren? Leg uit!
Zoals een kind ook niet direct kan lezen, en een ongelovige ook niet alle dingen uit de Bijbel begrijpt. Lees de geschiedenis van Filippus en de kamerling maar van Handelingen 8:26-40!

En Filippus (die bij wijze van spreken net bij ons in de kerk komt) liep toe en hoorde hem de profeet Jesaja lezen, en zeide: Verstaat gij ook, hetgeen ge leest? En hij zeide: Hoe zou ik toch kunnen, zo mij niet iemand onderricht? En hij bad Filippus, dat hij zou opkomen, en bij hem zitten.
Tegenwoordig hoeven we niemand meer te vragen, want de uitleg wordt ons zondag aan zondag vanaf de kansel gegeven. En anders kun je altijd nog gemeenteleden aanspreken als je sommige dingen echt wil weten. Ik weet soms ook niet altijd alles in een preek.
Lees maar Handelingen 8:32-35.
de orthodoxer

Bericht door de orthodoxer »

Zijn de zaken die je aanhaalt daadwerkelijk Tale Kanaäns?

Kijk, termen als: het uur der minne, Even genoten en zo weer toegesloten etc. dat zijn volgens mij echte woorden die vaak aangeduid worden als Tale Kanaäns.

In preken hoor ik het regelmatig en telkens zijn het weer zulke mooie en kernachtige woorden... Net als RJ zegt: Hoe zou je ze moeten vervangen. Er is vaak wel een variant of wat dan ook op, maar die zijn veel minder krachtig.

drs. P.A. Zevenbergen heeft in het landelijke kerkblad van de O.G.G. i.N. een tijdje geleden een hele serie aan de tale Kanaäns gewijd. Zeer de moeite waard!!
toy

Bericht door toy »

Origineel geplaatst door de orthodoxer
Kijk, termen als: het uur der minne, Even genoten en zo weer toegesloten etc. dat zijn volgens mij echte woorden die vaak aangeduid worden als Tale Kanaäns.

In preken hoor ik het regelmatig en telkens zijn het weer zulke mooie en kernachtige woorden...
'Even genoten en zo weer toegesloten' is dat een mooi, kernachtig woord?
Dit is een erg onbijbelse uitdrukking, weinig reden om dat mooi te vinden.

Wat betreft deze uitdrukkingen, ik denk dat de jongere generatie dit taalgebruik niet zo snel meer zal bezigen. Ik zie hier ook niet de noodzaak van in, maar als bepaalde personen zich dan beter kunnen uitdrukken, is het misschien wel handig als je weet wat ermee bedoeld wordt.

M.vr.gr.
Toy
madelief

Bericht door madelief »

Mee eens...............:bou:
roseline

Bericht door roseline »

Het woord 'Tale Kanaans' op zich - waar staat dat in de bijbel?
madelief

Bericht door madelief »

Nergens maar sommige mensen willen geloof ik interresant over komen. Niet boos worden ik bedoel het niet verkeerd.
Maar ik blijf erbij dat preken en de taal van christenen ook voor niet kerkelijken duidelijk en begrijpbaar moet zijn. En niet alleen voor ingegroeide christenen.
Je moet bedenken dat dat heel verwarrend over kan komen.
En sommige woorden kun je nu eenmaal niet vervangen, zoals genade, dag van het oordeel. Maar woorden als desniettegenstaande, desalnietemin, op je knieen vallen, wenen, ontsloten en weer toe gesloten begrijpen buiten kerkelijken niet en kun je niet zo goed gewoon nederlands vertellen aan ze.
:,
Bienveillance

Bericht door Bienveillance »

De uitdrukkingen die jij bij je topic-opener aansnijdt, zijn m.i. niet direct "Tale Kanaäns, Madelief. Onder de "tale Kanaäns" versta ik de taal van de Bijbel, of dat nu de Statenbijbel is, of de GrootNieuwsbijbel. Het is de taal van het woord van God. In de loop der tijd is deze term ontstaan binnen de gereformeerde kringen, sommigen geven er een hogere status aan, zo van: "wie de tale Kanaäns spreekt, nou, die...." Maar het gaat niet alleen om de woorden die men spreekt, het hart is voor de Heere veel belangrijker. Of men nu oud-Bijbels taalgebruik bezigt, of nieuwerwets met Gods Woord bezig is, tekens opnieuw geldt: het gaat erom wat in het hart leeft. Als het hart met de tong bewogen is, zal het zeker geen huigelpraat zijn!

Bienveillance
pingpongbal

Bericht door pingpongbal »

Tja… ik heb er soms ook wel moeite mee dat sommige mensen allemaal van die woorden en uitdrukkingen uit de bijbel gebruiken, woorden die in ons dagelijks taalgebruik bijna niet meer voorkomen. Echt de taal uit de bijbel. Gelukkig zijn wij (de meesten) met de bijbel opgegroeid en verstaan we die taal aardig. Maar ik vind dat je geen moeilijke woorden moet gaan gebruiken als er gewoon een nederlands woord voor is. We leven nu in 2002 en in Nederland en de taal van ons is nu eenmaal wat anders dan de taal uit de bijbel.

Als het leesdienst is en de ouderling gaat bidden, valt het me vaak op dat ze allemaal van die moeilijke woorden en uitdrukkingen uit de bijbel er tussendoor gebruiken. Daar erger ik me soms aan. Want er zijn zat woorden waar je gewoon een nederlands woord voor kan gebruiken. Maar het lijkt wel of ze het interessant vinden staan om van die uitdrukkingen te gebruiken. Voor kleine kinderen en mensen die niet bij de kerk zijn opgegroeid is dat erg moeilijk te begrijpen.

Ik kan me nog herinneren dat ik vroeger niet wist wat “vierschaarâ€
Refojongere

Bericht door Refojongere »

JESAJA 19:18: "Te dien dage zullen er vijf steden in Egypteland zijn, sprekende de spraak van Kanaän, en zwerende den HEERE der heirscharen; een zal genoemd zijn een stad der verstoring."

Dat is, zij zullen van Gods Woord spreken, dat in de spraak Kanaäns, dat is, in de Hebreeuwse spraak, beschreven is, en zij zullen zich van de gelovige Joden laten onderwijzen in de weg der zaligheid.
WSO
Berichten: 607
Lid geworden op: 11 jun 2002, 16:02

Bericht door WSO »

´vier·schaar (de ~)
1 vroegere rechtbank in eerste aanleg
2 rechtszaal voor deze rechtbank
===================
´der·ven (ov.ww.)
1 [schr.] ontberen
2 missen, mislopen
3 [in Belg.] zich onthouden van
===================
´wroch·ten (ov.ww.) [schr.]
1 scheppen
===================
on·´no·zel (bn.)
1 onervaren en dus gemakkelijk te bedriegen => naïef, groen
2 dom
3 onbeduidend

(wisten jullie dat God wordt aangeduid als onnozel in de SV?)
====================
ge·´meen1 (het ~)
1 het gewone volk => grauw
ge·´meen2 (bn.)
1 bedoeld om iem. te benadelen of te kwellen => laag, vals, vuil, vuns, beneden alle peil
2 gemeenschappelijk
3 openbaar, algemeen
4 [arch.] gewoon, alledaags
5 schadelijk

Kan dus allemaal nog wel.
=====================
slecht (bn.)
1 van onvoldoende kwaliteit => gebrekkig, om te huilen, niet veel zaaks, geen knip voor de neus waard
2 ongunstig of onaangenaam <=> goed
3 niet voordelig
4 moreel verdorven, gemeen => verwerpelijk, onzedelijk, van god los, uit den boze
5 niet voorspoedig => ongelukkig, onplezierig
6 ziekelijk, ongezond
7 [in bw.bep.] bezwaarlijk

Die slechten wijsheid leert, betekent: die eenvoudigen wijsheid leert. Die betekenis erkent Van Dale niet meer.
Plaats reactie