Kandidaatstelling ambtsdragers der gemeente

Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Kandidaatstelling ambtsdragers der gemeente

Bericht door Tiberius »

Dat zou zomaar ik kunnen zijn.
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Kandidaatstelling ambtsdragers der gemeente

Bericht door Forummer »

Ach, zolang we er maar geen kwalificatie van rein of onrein aan hangen.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10419
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Kandidaatstelling ambtsdragers der gemeente

Bericht door Zita »

Ontopic, aub!
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2927
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Kandidaatstelling ambtsdragers der gemeente

Bericht door Job »

Helemaal ontopic is het niet, maar het komt er mijns inziens in de buurt. Ik vond het een te kleine vraag voor het openen van een nieuw onderwerp.

Hoe komt de kandidering en benoeming van nieuwe leden van een deputaatschap tot stand in de kleinere kerkgenootschappen als de (o)GG(iN)? Ik weet dat een synode benoemt, maar hoe verloopt het proces daarvoor? Weet iemand dat?
Bruna
Berichten: 1734
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Kandidaatstelling ambtsdragers der gemeente

Bericht door Bruna »

Job schreef:Helemaal ontopic is het niet, maar het komt er mijns inziens in de buurt. Ik vond het een te kleine vraag voor het openen van een nieuw onderwerp.

Hoe komt de kandidering en benoeming van nieuwe leden van een deputaatschap tot stand in de kleinere kerkgenootschappen als de (o)GG(iN)? Ik weet dat een synode benoemt, maar hoe verloopt het proces daarvoor? Weet iemand dat?
Meestal is dit geregeld in de reglementen van dit deputaatschap. Deze zijn goedgekeurd door synode.
Wat ik begrepen heb is dat de zittende deputaten een voordracht doen van een zich beschikbaar stellend persoon die daarvoor is benaderd. Er zal misschien ook verschil zijn per deputaatschap, bijvoorbeeld Theologische school of hulp bijzondere noden.
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2927
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Kandidaatstelling ambtsdragers der gemeente

Bericht door Job »

Bruna schreef:
Job schreef:Helemaal ontopic is het niet, maar het komt er mijns inziens in de buurt. Ik vond het een te kleine vraag voor het openen van een nieuw onderwerp.

Hoe komt de kandidering en benoeming van nieuwe leden van een deputaatschap tot stand in de kleinere kerkgenootschappen als de (o)GG(iN)? Ik weet dat een synode benoemt, maar hoe verloopt het proces daarvoor? Weet iemand dat?
Meestal is dit geregeld in de reglementen van dit deputaatschap. Deze zijn goedgekeurd door synode.
Wat ik begrepen heb is dat de zittende deputaten een voordracht doen van een zich beschikbaar stellend persoon die daarvoor is benaderd. Er zal misschien ook verschil zijn per deputaatschap, bijvoorbeeld Theologische school of hulp bijzondere noden.
Bedankt voor je reactie Bruna. De volgorde is dus dat de zittende deputaten een voorstel doen en de persoon vervolgens benaderd wordt? Ik vroeg me om enkele redenen af in hoeverre het gevaar bestaat dat het toegang krijgen tot deputaatschappen samenhangt met het bewijzen van vriendendiensten. Er zijn in de diverse kerkverbanden immers enkele deputaatschappen die toch wel wat prominenter zijn dan andere deputaatschappen (je noemde zelf twee best wel verschillende bijvoorbeeld). Het is dan niet om het even hoe de benoeming verloopt. Hoe voorkom je dat je niet de breedte van het kerkverband aanspreekt en dat het vooral vrienden onderling zijn die een deputaatschap runnen? En ja: als ik hulp bij een klus nodig heb vraag ik ook eerst rond in mijn eigen vriendenkring in plaats van naar een persoon te stappen die ik alleen van gezicht ken.

Concrete aanleiding voor deze vraag is dat me recent uit het lezen van de studies van dr. Golverdingen weer duidelijk werd hoe invloedrijk vriendschappelijke contacten zijn in een kerkverband (zowel negatief als positief). Een andere aanleiding is het lezen van de interviews met drie predikanten uit de Gereformeerde Gemeenten die onlangs alledrie jubileerden (25 jaar), met z'n drieën studeerden, alledrie in interviews gewag maakten van hun hartelijke vriendschap en waarvan ik me ineens realiseerde dat ze bijvoorbeeld alledrie in het curatorium zitten, maar elkaar ook tegen zijn gekomen in deputaatschappen als Zending en Evangelisatie in het verleden. Ik heb er (nog) geen oordeel over, maar het viel me op.
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kandidaatstelling ambtsdragers der gemeente

Bericht door DDD »

Ik weet dat de synode wel eens is afgeweken van voorstellen van het curatorium. Maar los daarvan zijn naar mijn idee vrijwel alle predikanten in de Gereformeerde Gemeenten familie van één of meer predikanten in het kerkverband. Dat is mijns inziens wel wat bezwaarlijk. Het is een sektarisch trekje van het kerkverband, helaas.

Het zou een leuk onderwerp zijn voor een onderzoeksartikel van het Nederlands Dagblad.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Kandidaatstelling ambtsdragers der gemeente

Bericht door Mara »

DDD schreef:Ik weet dat de synode wel eens is afgeweken van voorstellen van het curatorium. Maar los daarvan zijn naar mijn idee vrijwel alle predikanten in de Gereformeerde Gemeenten familie van één of meer predikanten in het kerkverband. Dat is mijns inziens wel wat bezwaarlijk. Het is een sektarisch trekje van het kerkverband, helaas.

Het zou een leuk onderwerp zijn voor een onderzoeksartikel van het Nederlands Dagblad.
Jij hebt geen vertrouwen in de onderzoeksjournalistiek van het RD?
Als buitenstaander weet ik dat een aantal predikanten familie van elkaar zijn, wat de naam al doet vermoeden. ;)
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11397
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Kandidaatstelling ambtsdragers der gemeente

Bericht door Mister »

Mara schreef:Jij hebt geen vertrouwen in de onderzoeksjournalistiek van het RD?
Dit zal het RD niet willen onderzoeken, denk ik maar zo. ;)
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2927
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Kandidaatstelling ambtsdragers der gemeente

Bericht door Job »

DDD schreef:Ik weet dat de synode wel eens is afgeweken van voorstellen van het curatorium. Maar los daarvan zijn naar mijn idee vrijwel alle predikanten in de Gereformeerde Gemeenten familie van één of meer predikanten in het kerkverband. Dat is mijns inziens wel wat bezwaarlijk. Het is een sektarisch trekje van het kerkverband, helaas.
Het is een vrij rigoureuze stelling en niet door mij onderzocht, maar ik heb het idee dat juist zij die geen familie- en minder vriendenbanden hebben binnen het kerkverband ook in minder hoge functies zitten. Maar bewijs me gerust het tegendeel.
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kandidaatstelling ambtsdragers der gemeente

Bericht door DDD »

@Mister:
Het ND heeft daar gewoon meer ervaring mee. Maar goed, het RD deed pas ook goed onderzoek naar de kwestie Gomarus, dus het RD zou ook prima zijn.

Het ND wil graag meer abonnees trekken uit de GG en daarom schrijven ze daar wel eens wat interessants over.

@Job:
Zeker. Het kerkverband oriënteert zich ook in de bestuurscultuur op de tijd van de Nadere Reformatie. :)
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2927
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Kandidaatstelling ambtsdragers der gemeente

Bericht door Job »

DDD schreef: Zeker. Het kerkverband oriënteert zich ook in de bestuurscultuur op de tijd van de Nadere Reformatie. :)
Vertel eens wat meer over die bestuurscultuur.
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kandidaatstelling ambtsdragers der gemeente

Bericht door DDD »

Dat was een grapje.

Maar het was de tijd van de regenten, die meer waarde hechtten aan interpersoonlijke betrouwbaarheid dan aan deskundigheid en onafhankelijkheid.
Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2927
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Kandidaatstelling ambtsdragers der gemeente

Bericht door Job »

DDD schreef:Dat was een grapje.

Maar het was de tijd van de regenten, die meer waarde hechtten aan interpersoonlijke betrouwbaarheid dan aan deskundigheid en onafhankelijkheid.
Toch werden er volgens mij zeer daadkrachtige besluiten genomen in die tijd.
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Kandidaatstelling ambtsdragers der gemeente

Bericht door DDD »

Daadkracht en verstand zijn niet altijd hetzelfde.

Er zijn al heel wat daadkrachtige mensen tegen een boom gereden.
Plaats reactie