Een "boterbriefje", of is het huwelijk méér?

Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9161
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Een "boterbriefje", of is het huwelijk méér?

Bericht door parsifal »

gallio schreef:
Ambtenaar schreef:
-DIA- schreef:Ik val zo maar binnen, en heb in der haast niet gezien of al opgemerkt is dat een predikant in de USA een huwelijk bevestigd, wat hier wordt gedaan door de burgerlijke overheid. Ik heb begrepen dan men in de USA geen trouwambtenaren hebben zoals wij die kennen. Het kerkelijk huwelijk zou daar dus een officiële huwelijksbevestiging zijn.
Dan ben je niet goed geïnformeerd. Het huwelijk regel je ook in Amerika bij de overheid.
Ik neem aan dat in de tijd van ds. Lamain een predikant gemachtigd was als 'trouwambtenaar' en als zodanig in dienst stond van de overheid. Als dat automatisch met het predikantschap samenviel of niet weet ik niet. Als dat in Michigan of in alle staten van de VS zo was weet ik ook niet; er is best kans op dat dit per staat verschillend geregeld was.
Zo is het wel in Zweden. Het valt niet helemaal automatisch samen, maar het zit in de buurt.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Een "boterbriefje", of is het huwelijk méér?

Bericht door -DIA- »

gallio schreef:
Ambtenaar schreef:
-DIA- schreef:Ik val zo maar binnen, en heb in der haast niet gezien of al opgemerkt is dat een predikant in de USA een huwelijk bevestigd, wat hier wordt gedaan door de burgerlijke overheid. Ik heb begrepen dan men in de USA geen trouwambtenaren hebben zoals wij die kennen. Het kerkelijk huwelijk zou daar dus een officiële huwelijksbevestiging zijn.
Dan ben je niet goed geïnformeerd. Het huwelijk regel je ook in Amerika bij de overheid.
Ik neem aan dat in de tijd van ds. Lamain een predikant gemachtigd was als 'trouwambtenaar' en als zodanig in dienst stond van de overheid. Als dat automatisch met het predikantschap samenviel of niet weet ik niet. Als dat in Michigan of in alle staten van de VS zo was weet ik ook niet; er is best kans op dat dit per staat verschillend geregeld was.
Dat zou kunnen, hij noemde dat zo eens in een preek. Ik heb er ook geen studie van gemaakt.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Een "boterbriefje", of is het huwelijk méér?

Bericht door Dodo »

Valcke schreef: Ik noem dit in zijn algemeenheid helemaal geen bijgeloof. Ik deed dit alleen in het specifieke geval waarin er geen kerkelijke bevestiging van een huwelijk geweest is, waarbij vele jaren later (in de casus van Mara: 50 jaar later) alsnog het huwelijk kerkelijk bevestigd c.q. ingezegend wordt. Dat riekt wel degelijk naar bijgeloof. Zonden moeten beleden worden, maar je kunt iets wat 50 jaar geleden is nagelaten, niet op deze manier 'herstellen'. Ik gaf al aan dat in vroeger eeuwen zoiets geheel ondenkbaar was; het is een nieuwigheid. Daar mag je je wel meer van bewust zijn en je afvragen waarom onze vaderen deze praktijk niet kenden.
Toch vind ik er ook iets moois in zitten. Dat mensen belijden dat ze verzuimd hebben bij het begin van hun huwelijk Gods zegen te vragen, en dat ze daar spijt van hebben. En dan in een dienst dat belijden en Gods zegen vragen over hun huwelijk zoals het nu is en wat ze nog voor zich hebben liggen.
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Een "boterbriefje", of is het huwelijk méér?

Bericht door merel »

Dodo schreef:
Valcke schreef: Ik noem dit in zijn algemeenheid helemaal geen bijgeloof. Ik deed dit alleen in het specifieke geval waarin er geen kerkelijke bevestiging van een huwelijk geweest is, waarbij vele jaren later (in de casus van Mara: 50 jaar later) alsnog het huwelijk kerkelijk bevestigd c.q. ingezegend wordt. Dat riekt wel degelijk naar bijgeloof. Zonden moeten beleden worden, maar je kunt iets wat 50 jaar geleden is nagelaten, niet op deze manier 'herstellen'. Ik gaf al aan dat in vroeger eeuwen zoiets geheel ondenkbaar was; het is een nieuwigheid. Daar mag je je wel meer van bewust zijn en je afvragen waarom onze vaderen deze praktijk niet kenden.
Toch vind ik er ook iets moois in zitten. Dat mensen belijden dat ze verzuimd hebben bij het begin van hun huwelijk Gods zegen te vragen, en dat ze daar spijt van hebben. En dan in een dienst dat belijden en Gods zegen vragen over hun huwelijk zoals het nu is en wat ze nog voor zich hebben liggen.
Ik ben het eigenlijk wel met Valcke eens. Ik vind dit ook bijgeloof.
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Een "boterbriefje", of is het huwelijk méér?

Bericht door DDD »

Integendeel. Dit lijkt mij juist heel passend. Wat is er mis aan een eredienst? Alleen bij een 50-jarig huwelijk zou je al heel terecht een speciale kerkdienst kunnen beleggen.

Maar dat terzijde.
aggieoudje
Berichten: 897
Lid geworden op: 10 nov 2015, 21:41

Re: Een "boterbriefje", of is het huwelijk méér?

Bericht door aggieoudje »

Bewaar mijn ziel en red mij; laat mij niet beschaamd worden, want tot U heb ik de toevlucht genomen. (Psalm25:20, Belijdenistekst)
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10419
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Een "boterbriefje", of is het huwelijk méér?

Bericht door Zita »

Naar voor de familie Eisinga. Naar voor de gemeente.
Geen idee waarom CIP hier zo'n nieuwsbericht van moet maken. Het lijkt me iets wat alleen familie Eisinga en de gemeente aangaat.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Een "boterbriefje", of is het huwelijk méér?

Bericht door Mara »

Zita schreef:
Naar voor de familie Eisinga. Naar voor de gemeente.
Geen idee waarom CIP hier zo'n nieuwsbericht van moet maken. Het lijkt me iets wat alleen familie Eisinga en de gemeente aangaat.
Het is nogal naief om te denken dat dit onder de pet gehouden kan worden, gezien de vragen die hier ook regelmatig gesteld worden. (weet iemand waarom ds X zondag niet voorgegaan is?)
Het voorkomt geroddel.
Het is een wijs besluit van de kerkenraad om de predikant even op non aktief te zetten.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Een "boterbriefje", of is het huwelijk méér?

Bericht door J.C. Philpot »

Zita schreef:
Naar voor de familie Eisinga. Naar voor de gemeente.
Geen idee waarom CIP hier zo'n nieuwsbericht van moet maken. Het lijkt me iets wat alleen familie Eisinga en de gemeente aangaat.
Mee eens. Dit zijn Telegraaf c.q. Story achtige praktijken.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10419
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Een "boterbriefje", of is het huwelijk méér?

Bericht door Zita »

Mara schreef:
Zita schreef:
Naar voor de familie Eisinga. Naar voor de gemeente.
Geen idee waarom CIP hier zo'n nieuwsbericht van moet maken. Het lijkt me iets wat alleen familie Eisinga en de gemeente aangaat.
Het is nogal naief om te denken dat dit onder de pet gehouden kan worden, gezien de vragen die hier ook regelmatig gesteld worden. (weet iemand waarom ds X zondag niet voorgegaan is?)
Het voorkomt geroddel.
Het is een wijs besluit van de kerkenraad om de predikant even op non aktief te zetten.
In de PKN is dat gevis en geroddel over dominees er veel minder dan in kerkgenootschappen waarin je het hele predikantenkorps wel zo ongeveer kent.
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Een "boterbriefje", of is het huwelijk méér?

Bericht door merel »

Hoe zien jullie een scheiding van een predikant in bijbels opzicht. Voldoen een predikant na scheiding, overspel, 'moeten trouwen' etc. nog aan de bijbelse vereisten voor een ambt?
Mistig
Berichten: 2390
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Een "boterbriefje", of is het huwelijk méér?

Bericht door Mistig »

Zita schreef:
Naar voor de familie Eisinga. Naar voor de gemeente.
Geen idee waarom CIP hier zo'n nieuwsbericht van moet maken. Het lijkt me iets wat alleen familie Eisinga en de gemeente aangaat.
Ik heb daar ook altijd behoorlijk moeite mee. Waar is dit goed voor?
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Een "boterbriefje", of is het huwelijk méér?

Bericht door Tiberius »

merel schreef:Hoe zien jullie een scheiding van een predikant in bijbels opzicht. Voldoen een predikant na scheiding, overspel, 'moeten trouwen' etc. nog aan de bijbelse vereisten voor een ambt?
In theorie geldt m.i. hetzelfde als voor andere ambtsdragers.
Bij overspel en scheiding (niet-schuldloos) is er geen basis meer om zijn ambt uit te oefenen; dus zal hij zijn ambt (moeten) neerleggen.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Een "boterbriefje", of is het huwelijk méér?

Bericht door Mara »

Tiberius schreef:
merel schreef:Hoe zien jullie een scheiding van een predikant in bijbels opzicht. Voldoen een predikant na scheiding, overspel, 'moeten trouwen' etc. nog aan de bijbelse vereisten voor een ambt?
In theorie geldt m.i. hetzelfde als voor andere ambtsdragers.
Bij overspel en scheiding (niet-schuldloos) is er geen basis meer om zijn ambt uit te oefenen; dus zal hij zijn ambt (moeten) neerleggen.
Er zijn helaas wel voorbeelden dat dit niet is gebeurd.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Een "boterbriefje", of is het huwelijk méér?

Bericht door Maanenschijn »

Ik stof met een vraag graag dit topic even af.

Recent had ik een gesprek met een collega over het huwelijk. Mijn collega, van synodaal gereformeerde komaf vroeg zich af wat een huwelijk in Bijbelse tijden een huwelijk maakte. En ik ontdekte dat ik daar ook niet zo’n zicht op had. Vandaar mijn vraag:

Wat maakte in de loop van de Bijbelse geschiedenis een huwelijk een huwelijk. Was daar ook een soort ceremonie voor? Bij de priester, bij de burgerlijke (Romeinse) overheid, via een instemming, overeenkomst of uithuwelijking door ouders?

Dus mijn vraag gaat over de tot stand koming van de echtelijke verbintenis, de formaliteit. Wie van ons kan daar wat licht op laten schijnen?
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Plaats reactie