Een "boterbriefje", of is het huwelijk méér?

Rens
Berichten: 9673
Lid geworden op: 24 mar 2007, 21:22

Een "boterbriefje", of is het huwelijk méér?

Bericht door Rens »

In min of meer lang vervlogen tijden, midden vorige eeuw en de jaren daarna, werd veelvuldig gesproken over "het boterbriefje" als het over het huwelijk ging.

En dan met name in die kringen waar religie geen enkele rol speelde.

Maar hoe staat het er bij óns, christenen, voor aangaande het huwelijk?

Zien wij het huwelijk als een mooie, maar noodzakelijke, ceremonie, of houdt het toch wel wat méér in??

Zien wij er een sacrement in dat onverbrekelijk is zolang men leeft, zoals in de RK het geval is, of spelen er ook geheel ándere aspecten een rol?
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Gebruikersavatar
Bert Mulder
Berichten: 9086
Lid geworden op: 28 aug 2006, 22:07
Locatie: Grace URC Leduc Alberta Canada
Contacteer:

Re: Een "boterbriefje", of is het huwelijk méér?

Bericht door Bert Mulder »

Rens schreef:In min of meer lang vervlogen tijden, midden vorige eeuw en de jaren daarna, werd veelvuldig gesproken over "het boterbriefje" als het over het huwelijk ging.

En dan met name in die kringen waar religie geen enkele rol speelde.

Maar hoe staat het er bij óns, christenen, voor aangaande het huwelijk?

Zien wij het huwelijk als een mooie, maar noodzakelijke, ceremonie, of houdt het toch wel wat méér in??

Zien wij er een sacrement in dat onverbrekelijk is zolang men leeft, zoals in de RK het geval is, of spelen er ook geheel ándere aspecten een rol?
Ik zie het niet als een sacrament, wel als onverbrekelijk.

Verder beeld het de unie tussen Christus en Zijn kerk uit. Zo dienen de man en vrouw ook elkaar te bejegenen als voorgeschreven in de brief aan Efeze.
Mijn enige troost is, dat ik niet mijn, maar Jezus Christus eigen ben, Die voor mijn zonden betaald heeft, en zo bewaart, dat alles tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heilige Geest van eeuwig leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.
Breekijzertje

Re: Een "boterbriefje", of is het huwelijk méér?

Bericht door Breekijzertje »

Rens schreef:In min of meer lang vervlogen tijden, midden vorige eeuw en de jaren daarna, werd veelvuldig gesproken over "het boterbriefje" als het over het huwelijk ging.

En dan met name in die kringen waar religie geen enkele rol speelde.

Maar hoe staat het er bij óns, christenen, voor aangaande het huwelijk?

Zien wij het huwelijk als een mooie, maar noodzakelijke, ceremonie, of houdt het toch wel wat méér in??

Zien wij er een sacrement in dat onverbrekelijk is zolang men leeft, zoals in de RK het geval is, of spelen er ook geheel ándere aspecten een rol?
Vragen naar de bekende weg.........
Het huwelijk is door God ingesteld toch!?
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Vergelijk het met belijdenis. Er is iets, een band, liefde. Die is er al. Die ontstaan niet bij het huwelijk. Maar bij het huwelijk kom je er openlijk voor uit, en je belooft God en elkaar dingen. Met het huwelijk bevestig je wat er is naar elkaar, naar God, de overheid, naar iedereen. Die anderen zijn daar getuigen van.

Dat is het bijzondere, het bijzondere zit hem niet in wat er door zou ontstaan, maar in het uitkomen voor wat er al is.
Do not waste time bothering whether you ‘love’ your neighbor; act as if you did. As soon as we do this we find one of the great secrets. When you are behaving as if you loved someone, you will presently come to love him."
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11397
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Bericht door Mister »

Wikipedia schreef: Het boterbriefje was van oorsprong een bewijs dat men ontheffing had, om in de vastentijd melkproducten te gebruiken. In dat licht bezien, is een boterbriefje een teken dat men iets mag doen wat men zonder niet mag doen.

Een andere verklaring dat het trouwboekje boterbriefje wordt genoemd, komt uit de Eerste Wereldoorlog. Nederland deed welliswaar niet mee maar verkocht aan de legers van beide partijen vele goederen. Hierdoor en het feit dat vele jonge mannen werden gemobiliseerd, ontstond er gebrek. Toen werd al het bonnensysteem ingevoerd dat later in de Tweede Wereldoorlog opnieuw werd gebruikt. In de Eerste Wereldoorlog kon je meer boterbonnen krijgen als je kinderen had. Om dat aan te tonen moest je het trouwboekje, waarin de kinderen stonden aangetekend, meebrengen. Vandaar de bijnaam boterbriefje.
Dusss :lol:
Rens
Berichten: 9673
Lid geworden op: 24 mar 2007, 21:22

Re: Een "boterbriefje", of is het huwelijk méér?

Bericht door Rens »

Breekijzertje schreef: Het huwelijk is door God ingesteld toch!?
Maar op welke wijze, en het was nu niet bepaald met rituelen en ceremonieën omgeven.....ménselijke bijkomstigheden dus om het eea "op te leuken"............
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Ik zie het huwelijk als een heilige, onverbreekbare band, die de heilige liefde van Christus tot zijn bruid uitbeeld.
Gebruikersavatar
jvdg
Berichten: 12063
Lid geworden op: 12 okt 2006, 14:07

Bericht door jvdg »

memento schreef:Ik zie het huwelijk als een heilige, onverbreekbare band, die de heilige liefde van Christus tot zijn bruid uitbeeld.
En zo is het!

Amen!
Barryvrouw
Berichten: 1276
Lid geworden op: 10 mar 2004, 11:54

Bericht door Barryvrouw »

memento schreef:Ik zie het huwelijk als een heilige, onverbreekbare band, die de heilige liefde van Christus tot zijn bruid uitbeeld.
Eens.
'k Zat alleen nog te denken dat we als mensen misschien het onverbreekbare kunnen (of: moeten) nastreven, maar het heilige daar komt maar zo weinig van terecht. Toch?
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Barryvrouw schreef:
memento schreef:Ik zie het huwelijk als een heilige, onverbreekbare band, die de heilige liefde van Christus tot zijn bruid uitbeeld.
Eens.
'k Zat alleen nog te denken dat we als mensen misschien het onverbreekbare kunnen (of: moeten) nastreven, maar het heilige daar komt maar zo weinig van terecht. Toch?
Ik noem het een heilige band, omdat het een band is die God voor mensen bedoelt heeft. Ook heilig in de zin dat wij mensen er vanaf moeten blijven, dat wij het niet mogen en kunnen verbreken, het 'wat God samengevoegd heeft, scheidde de mens niet'.
Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Bericht door vlinder »

memento schreef: onverbreekbare band.
Heb ik ff geluk dat ik met jou getrouwd ben :D :D
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9161
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Een "boterbriefje", of is het huwelijk méér?

Bericht door parsifal »

Bert Mulder schreef:
Ik zie het niet als een sacrament, wel als onverbrekelijk.

Verder beeld het de unie tussen Christus en Zijn kerk uit. Zo dienen de man en vrouw ook elkaar te bejegenen als voorgeschreven in de brief aan Efeze.
Ik zou het dan bijna een sacrament noemen. Sterker nog in de Vulgaat wordt het woord sacrament gebruikt voor huwelijk.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Re: Een "boterbriefje", of is het huwelijk méér?

Bericht door memento »

parsifal schreef:
Bert Mulder schreef:
Ik zie het niet als een sacrament, wel als onverbrekelijk.

Verder beeld het de unie tussen Christus en Zijn kerk uit. Zo dienen de man en vrouw ook elkaar te bejegenen als voorgeschreven in de brief aan Efeze.
Ik zou het dan bijna een sacrament noemen. Sterker nog in de Vulgaat wordt het woord sacrament gebruikt voor huwelijk.
Als je 'sacrament' gebruiken in haar oorspronkelijke, Latijnse betekenis van 'verborgenheid', is daar niets mis mee. Echter, de kerkelijke betekenis van sacrament is 'geloofs-verborgenheid', en wordt gebruikt voor zichtbare kerkelijke handelingen die in essentie het geloof versterken.

Nu is het sluiten van een huwelijk (a) niet zichtbaar, en (b) versterkt in haar essentie het geloof niet. Vandaar dat ik het gebruik van de term sacrament in deze niet correct vindt, omdat men automatisch denkt aan de kerkelijke sacramenten.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9161
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Een "boterbriefje", of is het huwelijk méér?

Bericht door parsifal »

memento schreef:
parsifal schreef:
Bert Mulder schreef:
Ik zie het niet als een sacrament, wel als onverbrekelijk.

Verder beeld het de unie tussen Christus en Zijn kerk uit. Zo dienen de man en vrouw ook elkaar te bejegenen als voorgeschreven in de brief aan Efeze.
Ik zou het dan bijna een sacrament noemen. Sterker nog in de Vulgaat wordt het woord sacrament gebruikt voor huwelijk.
Als je 'sacrament' gebruiken in haar oorspronkelijke, Latijnse betekenis van 'verborgenheid', is daar niets mis mee. Echter, de kerkelijke betekenis van sacrament is 'geloofs-verborgenheid', en wordt gebruikt voor zichtbare kerkelijke handelingen die in essentie het geloof versterken.

Nu is het sluiten van een huwelijk (a) niet zichtbaar, en (b) versterkt in haar essentie het geloof niet. Vandaar dat ik het gebruik van de term sacrament in deze niet correct vindt, omdat men automatisch denkt aan de kerkelijke sacramenten.
Zelf zie ik het huwelijk wel als een beeld van de relatie tussen Christus en zijn Kerk en ook met de individuele gelovigen. Veel zichtbaarder dan het huwelijk kun je een sacrament niet krijgen. Bovendien is het dan wel niet door Christus ingesteld maar wel door Hem bevestigd. Het naampje dat je er aan geeft is niet zo belangrijk. Maar het komt qua beeld wat mij betreft dicht in de buurt van doop en de tafel van de Heere.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Rens
Berichten: 9673
Lid geworden op: 24 mar 2007, 21:22

Bericht door Rens »

vlinder schreef:
memento schreef: onverbreekbare band.
Heb ik ff geluk dat ik met jou getrouwd ben :D :D
Dat zeg je nú nog, ja............maar als......................... :roll:
Moderatorbericht:
Rens is overleden op 27 april 2010
http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 0&start=60
Plaats reactie