Kerkelijke opleiding HHK

Gebruikersavatar
Ariene
Berichten: 2687
Lid geworden op: 08 jul 2005, 15:44

Bericht door Ariene »

Als je de oudvaders leest (bv Brakel), zie je dat die er eigelijk vanuit gaan dat je jong begint met de studie. Laat geroepen worden is volgens hun zeldzaam, en niet Gods gewone weg.
Hier komt dan toch de tegenwoordige tijd dit beeld verstoren.
Je zal ze nu te eten moeten geven, die allemaal laat beginnen!

Ds.P.Mulder
Ds.K.J.Visser
Ds. Egas
Ds. C.A. van Dieren
Ds. Kempeneers
enz. enz. enz.
Gebruikersavatar
plebe
Berichten: 656
Lid geworden op: 11 aug 2005, 10:38

Bericht door plebe »

memento schreef:
Dus een laat geroepene moet 12 jaar studeren?
ABSURD!
12 jaar is voor deeltijd. Voltijd is 'slechts' 6 jaar. Vergeet niet dat het een universitaire opleiding betreft.

Als je de oudvaders leest (bv Brakel), zie je dat die er eigelijk vanuit gaan dat je jong begint met de studie. Laat geroepen worden is volgens hun zeldzaam, en niet Gods gewone weg. Kijk ook naar de grote hoeveelheid (erg) jonge predikanten in vorige eeuwen.
Zo is het predikantschap zo per definitie iets voor hoger opgeleiden? Dus de visser Petrus zou anno 2006 geen kans maken?
Petrus zou aanspraak kunnen maken op de 'signuliere gaven' paragraaf, waardoor bij uitzondering mensen met bijzondere gaven, of bijzondere ervaring, de opleiding kunnen overslaan of verkort volgen.

En ja, een opleiding is m.i. wel nodig. Zo voorkom je dat je opgeleide mensen de kerk uitjaagd. De voorbeelden van gevallen waarbij dat gebeurt is zijn bekend, zo bv. een predikant die vanaf de kansel stond te beweren dat het wonder van Kana een dubbel wonder was, zo was niet alleen water in wijn veranderd, maar was het ook een wonder dat de wijn in de vaten bleef. Het zat immers in vaten 'met reten', en ondanks die scheuren bleef het water er toch in... (en helaas: dit is geen anekdote, maar een waar gebeurd verhaal).
Het is een teken aan de wand dat er zo weinig predikanten worden toegelaten op basis van singuliere gaven. Juist de harde academische eis houdt veel kinderen van God van de kansel af. Ook mist veel academische prediking aansluiting met "jjan met de pet".
Gelooft het evangelie en bekeert u !
Gebruikersavatar
Kaw
Berichten: 5448
Lid geworden op: 07 jun 2003, 08:42
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Ik vind dat er een onderscheid moet komen tussen dominee en prediker. Iemand met de gave om te preken moet de kans krijgen om (misschien onder lichte supervisie) te prediken zonder een academische opleiding te volgen. Aan de andere kant vind ik het heel belangerijk dat een kerkverband zijn academisch niveau behoud. Ik heb al te veel meegemaakt dat laatbloeiers met een verkorte niet-academische opleiding theologisch in de fout gaan en er door de gemeente of kerkverband met redelijke argumenten geen commentaar op te geven is. Ik wil ook geen rangen en standengedoe toevoegen in de kerkverbanden dat predikers onder dominee's staan, maar als iemand het recht krijgt om als prediker te fungeren, dan lijkt me het wel goed dat er een oogje in zeil wordt gehouden op het niveau en de inhoud.
Gebruikersavatar
geledu
Berichten: 1465
Lid geworden op: 23 feb 2006, 21:41

Bericht door geledu »

God zend zelf Zijn dienstknechten uit.
Dat als uitgangspunt nemend is het denk ik goed om te beseffen dat er voor beiden kanten iets te zeggen is.

Menselijkerwijs is het niet aantebevelen dat we enkel predikers hebben die op basis van singuliere gaven tot het ambt zijn toegelaten.
Als we kijken naar de kerkhistorie zijn het toch over het algemeen de academisch geschoolden predikanten geweest die leiding gaven aan een kerkverband.
Daarnaast is er altijd ruimte voor leraars geweest die wel door God geleerd waren maar die de scholing moesten missen.

Ook in de Bijbel zien we een Amos die als eenvoudige ossenherder het ambt opgelegd krijgt , of Petrus de eenvoudige visser.
Daarnaast zien we Lukas de arts en Paulus de Farizeer die duidelijk van een ander opleidings niveau waren.

Ook in deze tijd moet deze ruimte er zijn.
De Goddelijke roeping is doorslaggevend.
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Ik vind dat er een onderscheid moet komen tussen dominee en prediker. Iemand met de gave om te preken moet de kans krijgen om (misschien onder lichte supervisie) te prediken zonder een academische opleiding te volgen.
Hebben de afgescheiden kerken wel een tijd gekend. Heette toen 'lerend ouderling'. Is volgens mij zonder echte reden opgehouden met bestaan...
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Bericht door freek »

Bedankt ndonselaar!

Ben weer helemaal op de hoogte :wink:

Groet,

Freek
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Bericht door freek »

Op refoweb werd de volgende vraag gesteld, die wel enigszins aansluit bij de vraag waar ik dit topic ooit mee opende. Ik ben het van harte met deze beantwoording eens! Met name de tweede alinea spreekt me enorm aan. Ik ben blij dat de HHK op deze ruimhartige en bijbels meest verantwoorde wijze aan Gods roeping in harten van jonge mensen gestalte wil geven.


Vraag:


Er zijn opvallend veel studenten bij de HHK. Wat zijn de eisen op geestelijk gebied om dominee te worden bij de HHK? Is een roeping noodzakelijk en wordt dat onderzocht door de toelatingscommissie? Is de Commissie Toelating vergelijkbaar met het curatorium bij de Ger. Gem.? Alvast bedankt en vriendelijke groet.


Antwoord:

Beste vragensteller,

Uiteraard is het nodig dat mensen een roeping hebben om in Gods koninkrijk te arbeiden. Hoe zullen zij preken indien ze niet gezonden zijn? Wie zal dat heilig Woord van God durven verkondigen zonder dat hij weet dat God Zelf hem daartoe heeft geroepen en dan ook Zijn hulp en bijstand altijd wil bewijzen? De (Hervormde) Kerk heeft behoefte aan mensen die zich gedreven weten door de Heilige Geest. We hebben geen behoefte aan geleerde letterknechten en zelfzuchtige praatjesmakers, maar aan mannen die beven voor het Woord van God, die de geestelijke diepte van het Woord verstaan, die weten van het inwonende bederf van de zonde, de vloek van Gods wet, de listen van de duivel en de oneindige ruimte in de Heere Jezus Christus.

Het oordeel over de Goddelijke roeping tot het ambt kunnen mensen niet geven. Dat is iets tussen God en onze ziel. Als kerk zijn we wel verantwoordelijk voor elkaar en het geheel van de kerk. Dit betekent dat de commissie toelating in de Hersteld Hervormde Kerk verschillende gesprekken heeft met studenten: bij het begin van de studie, bij het begin van het voorgaan in de erediensten en bij het begin van het ambt. De commissie toelating spreekt wel over het innerlijk, maar oordeelt daar niet over. Het oordeel gaat over leer, leven en bekwaamheden.

De velden zijn wit om te oogsten. Laat het daarom onze bede zijn dat de Heere arbeiders in Zijn wijngaard uitstoot!

Ds. W. van Vlastuin
Gebruikersavatar
Mariavt
Berichten: 2095
Lid geworden op: 26 mar 2007, 13:11
Locatie: Haarlem

Bericht door Mariavt »

Wat wil je hier nu feitelijk mee zeggen? Of is het geen discussie punt?
Alleen wie door de duisternis van de nacht is gegaan, kan het licht van de morgen naar waarde schatten !

He will wipe away every tear from their eyes. Death shall be no more, neither shall be mourning nor crying nor pain anymore, for the former things have passed away. Revelation 21:4
Gebruikersavatar
vlinder
Berichten: 5474
Lid geworden op: 22 nov 2004, 18:19

Bericht door vlinder »

Ik denk dat hij gewoon een goed antwoord op zijn vraag heeft gevonden en dit met ons wilde delen...... :?:
Gebruikersavatar
Mariavt
Berichten: 2095
Lid geworden op: 26 mar 2007, 13:11
Locatie: Haarlem

Bericht door Mariavt »

vlinder schreef:Ik denk dat hij gewoon een goed antwoord op zijn vraag heeft gevonden en dit met ons wilde delen...... :?:
Dat zou kunnen ja.......
Alleen wie door de duisternis van de nacht is gegaan, kan het licht van de morgen naar waarde schatten !

He will wipe away every tear from their eyes. Death shall be no more, neither shall be mourning nor crying nor pain anymore, for the former things have passed away. Revelation 21:4
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Bericht door freek »

Mariavt schreef:Wat wil je hier nu feitelijk mee zeggen? Of is het geen discussie punt?
Mwah, volgens mij is hier al genoeg over gediscussieerd. Vlinder heeft gelijk. Ik vond het een goed antwoord en wat mij betreft een mooie afsluiting van dit topic( door mij ooit een keer geopend).
HersteldHervormd
Berichten: 6066
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Kerkelijke opleiding HHK

Bericht door HersteldHervormd »

Ik zat zojuist eens te kijken op de website van de HHK. En dan voornamelijk de HHS. Ik vind het erg mooi dat ze de studenten aan het woord laten. Een aantal studenten ken ik wel, maar lang niet allemaal. En erg mooi dat ze bijbelgetrouw zijn. Tenminste, dat is natuurlijk lastig om van een klein stukje af te lezen, maar je vind het bij allemaal terug. Hopelijk mogen ze tijdens hun studie gezegend worden.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8942
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Kerkelijke opleiding HHK

Bericht door J.C. Philpot »

HersteldHervormd schreef:Ik zat zojuist eens te kijken op de website van de HHK. En dan voornamelijk de HHS. Ik vind het erg mooi dat ze de studenten aan het woord laten. Een aantal studenten ken ik wel, maar lang niet allemaal. En erg mooi dat ze bijbelgetrouw zijn. Tenminste, dat is natuurlijk lastig om van een klein stukje af te lezen, maar je vind het bij allemaal terug. Hopelijk mogen ze tijdens hun studie gezegend worden.
Dat is inderdaad iets om dankbaar, maar ook om zuinig en alert op te zijn en blijven als kerkverband. Om te voorkomen dat de flanken in de toekomst verder uit elkaar gaan groeien, en je uiteindelijk CGK toestanden gaat krijgen.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
deschpin
Berichten: 393
Lid geworden op: 25 jul 2019, 14:25

Re:

Bericht door deschpin »

Labyrinth schreef:Hoe toetst men dan kandidaten voor de opleiding?

Blijkbaar is het een opleiding die kan leiden tot een predikantsplaats, dus is het zaak om te waken over de geschiktheid van de zich aanmeldende kandidaten. Ik vraag me af of de opleiding an sich dan wel geschikt is om op te leiden tot predikant als gelijktijdig die opleiding gebruikt kan worden voor ándere doelstellingen van de kandidaat dan als predikant.

HHK, let op Uw saeck!!
Uiteindelijk ligt er de beslissende bevoegdheid bij een beroepende gemeente. De kerkenraad heeft de plicht om geschikte predikanten te roepen.
Huichelaar, haal eerst de balk uit uw oog en dan zult u goed kunnen zien om de splinter uit het oog van uw broeder te halen.
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Re:

Bericht door Geytenbeekje »

deschpin schreef:
Labyrinth schreef:Hoe toetst men dan kandidaten voor de opleiding?

Blijkbaar is het een opleiding die kan leiden tot een predikantsplaats, dus is het zaak om te waken over de geschiktheid van de zich aanmeldende kandidaten. Ik vraag me af of de opleiding an sich dan wel geschikt is om op te leiden tot predikant als gelijktijdig die opleiding gebruikt kan worden voor ándere doelstellingen van de kandidaat dan als predikant.

HHK, let op Uw saeck!!
Uiteindelijk ligt er de beslissende bevoegdheid bij een beroepende gemeente. De kerkenraad heeft de plicht om geschikte predikanten te roepen.
Klopt zolang gemeenten niet kandidaten beroepen en dit niet doen kan je stellen dat die kandidaten niet een bevestiging van roeping hebben.
Plaats reactie