Kerkelijke opleiding HHK

Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Kerkelijke opleiding HHK

Bericht door freek »

Ik las onlangs dat er bij de HHK zo'n 30 studenten de kerkelijke opleiding volgden. Ik dacht bij mezelf: die hebben vast geen curatorium of iets dergelijks. Weet iemand hoe dit bij de HHK geregeld is. Kan iedereen de opleiding gaan volgen, of is er wel een soort selectieprocedure. Hoe was dit in de oude NHK?

Groet,
Freek
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11423
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Bericht door Mister »

Er is een Commissie van Toelating.(Volgens mij heet het zo) Maar dat is m.i. geen curatorium. En volgnes mij kun je ook de opleiding volgen en vervolgens geen predikant worden, maar iets anders gaan doen.
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Bericht door freek »

Mister schreef:Er is een Commissie van Toelating.(Volgens mij heet het zo) Maar dat is m.i. geen curatorium. En volgnes mij kun je ook de opleiding volgen en vervolgens geen predikant worden, maar iets anders gaan doen.
Maar krijg je met die Commissie al te maken voordat je aan je studie begint?

(Ik ben overigens geen potentieel gegadigde hoor :wink: )
Labyrinth

Bericht door Labyrinth »

Hoe toetst men dan kandidaten voor de opleiding?

Blijkbaar is het een opleiding die kan leiden tot een predikantsplaats, dus is het zaak om te waken over de geschiktheid van de zich aanmeldende kandidaten. Ik vraag me af of de opleiding an sich dan wel geschikt is om op te leiden tot predikant als gelijktijdig die opleiding gebruikt kan worden voor ándere doelstellingen van de kandidaat dan als predikant.

HHK, let op Uw saeck!!
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23853
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Labyrinth schreef:Hoe toetst men dan kandidaten voor de opleiding?

Blijkbaar is het een opleiding die kan leiden tot een predikantsplaats, dus is het zaak om te waken over de geschiktheid van de zich aanmeldende kandidaten. Ik vraag me af of de opleiding an sich dan wel geschikt is om op te leiden tot predikant als gelijktijdig die opleiding gebruikt kan worden voor ándere doelstellingen van de kandidaat dan als predikant.

HHK, let op Uw saeck!!
Nou ja!
Labyrinth

Bericht door Labyrinth »

refo schreef:
Labyrinth schreef:Hoe toetst men dan kandidaten voor de opleiding?

Blijkbaar is het een opleiding die kan leiden tot een predikantsplaats, dus is het zaak om te waken over de geschiktheid van de zich aanmeldende kandidaten. Ik vraag me af of de opleiding an sich dan wel geschikt is om op te leiden tot predikant als gelijktijdig die opleiding gebruikt kan worden voor ándere doelstellingen van de kandidaat dan als predikant.

HHK, let op Uw saeck!!
Nou ja!
Wát nu "nou ja"????
limosa

Re: Kerkelijke opleiding HHK

Bericht door limosa »

freek schreef:Ik las onlangs dat er bij de HHK zo'n 30 studenten de kerkelijke opleiding volgden. Ik dacht bij mezelf: die hebben vast geen curatorium of iets dergelijks. Weet iemand hoe dit bij de HHK geregeld is. Kan iedereen de opleiding gaan volgen, of is er wel een soort selectieprocedure. Hoe was dit in de oude NHK?

Groet,
Freek
in utrecht kon in beginsel iedereen zich aanmelden dacht ik? dat zal in Amsterdam ook wel zo zijn

even wachten tot ndonselaar inlogt, die kan het je exact vertellen
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: Kerkelijke opleiding HHK

Bericht door freek »

limosa schreef:
freek schreef:Ik las onlangs dat er bij de HHK zo'n 30 studenten de kerkelijke opleiding volgden. Ik dacht bij mezelf: die hebben vast geen curatorium of iets dergelijks. Weet iemand hoe dit bij de HHK geregeld is. Kan iedereen de opleiding gaan volgen, of is er wel een soort selectieprocedure. Hoe was dit in de oude NHK?

Groet,
Freek
in utrecht kon in beginsel iedereen zich aanmelden dacht ik? dat zal in Amsterdam ook wel zo zijn

even wachten tot ndonselaar inlogt, die kan het je exact vertellen
Oke, ik heb geduld , want ik heb idd nog steeds geen antwoord gekregen. :wink: (Nou ja, klein beetje dan)
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33307
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Kerkelijke opleiding HHK

Bericht door Tiberius »

limosa schreef:even wachten tot ndonselaar inlogt, die kan het je exact vertellen
Stuur hem een PB, daar reageert hij vast wel op.
Katie
Berichten: 90
Lid geworden op: 17 jul 2006, 18:02

Bericht door Katie »

Volgens mij bestaat de opleiding normaal gesproken sowieso uit twee gedeelten: het staatsgedeelte, dat is de 4-jarige studie theologie.
En dan is er nog een kerkelijk gedeelte, bij mijn weten is dat goed voor twee jaar. Alvorens deel te kunnen nemen aan de kerkelijke opleiding, vinden er dacht ik wel eerst gesprekken plaats met een soort geschiktheidscommissie. Dit is echter niet te vergelijken met een curatorium.
Gebruikersavatar
ndonselaar
Berichten: 3105
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:34
Contacteer:

Bericht door ndonselaar »

LS,

Blijkbaar is erbehoefte aan wat verduidelijking rondom de procedure binnen de HHK.

De universiteiten kennen sinds 2002 de Ba/Ma structuur. Voor de NHK betekende dit op basis van de duplex ordo:

Ba [3 jaar voltijd / 4,5 a 5 jaar deeltijd]
Ma [1,5 jaar voltijd / 2,5 jaar deeltijd]
Kerkelijke opleiding 2 jaar voltijd / 3 jaar deeltijd]

De NHK kende een aantal gesprekken tijdens de opleiding. Mij is niet bekend wat de inhoud van deze gesprekken was. Pas in het tweede jaar kreeg je te maken met je eerste gesprek.

De HHK heeft gekozen voor de simplex ordo. [Als voetnoot, ook de PThU kiest straks voor de simplex ordo].

Dit betekent concreet:

Ba [3 jaar voltijd / 6 jaar deeltijd]
Ma [3 jaar voltijd / 6 jaar deeltijd]

De HHK kent een drietal momenten waarop er een gesprek plaats heeft met de commissie toelating. De eerste keer aan het begin van de opleiding. De tweede keer rondom het aanvragen van preekconsent. De laatste keer rondom de beroepbaarstelling als kandidaat.

Ter verduidelijking:

Simplex ordo = staatsopleiding en kerkelijke opleiding zijn geintegreerd
Duplex ordo = staatsopleiding en kerkelijke opleiding zijn twee aparte onderdelen.

Zowel bij de PKN als bij de HHK moet de student twee jaar ingeschreven staan, en lid zijn, voordat hij preekconsent krijgt.
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11423
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Bericht door Mister »

ndonselaar schreef: De HHK kent een drietal momenten waarop er een gesprek plaats heeft met de commissie toelating. De eerste keer aan het begin van de opleiding. De tweede keer rondom het aanvragen van preekconsent. De laatste keer rondom de beroepbaarstelling als kandidaat.
Dus geen soort van curatorium, of kunnen studenten geweigerd worden bij eerste gesprek??
Gebruikersavatar
plebe
Berichten: 656
Lid geworden op: 11 aug 2005, 10:38

Bericht door plebe »

ndonselaar schreef:LS,

Blijkbaar is erbehoefte aan wat verduidelijking rondom de procedure binnen de HHK.

De universiteiten kennen sinds 2002 de Ba/Ma structuur. Voor de NHK betekende dit op basis van de duplex ordo:

Ba [3 jaar voltijd / 4,5 a 5 jaar deeltijd]
Ma [1,5 jaar voltijd / 2,5 jaar deeltijd]
Kerkelijke opleiding 2 jaar voltijd / 3 jaar deeltijd]

De NHK kende een aantal gesprekken tijdens de opleiding. Mij is niet bekend wat de inhoud van deze gesprekken was. Pas in het tweede jaar kreeg je te maken met je eerste gesprek.

De HHK heeft gekozen voor de simplex ordo. [Als voetnoot, ook de PThU kiest straks voor de simplex ordo].

Dit betekent concreet:

Ba [3 jaar voltijd / 6 jaar deeltijd]
Ma [3 jaar voltijd / 6 jaar deeltijd]

De HHK kent een drietal momenten waarop er een gesprek plaats heeft met de commissie toelating. De eerste keer aan het begin van de opleiding. De tweede keer rondom het aanvragen van preekconsent. De laatste keer rondom de beroepbaarstelling als kandidaat.

Ter verduidelijking:

Simplex ordo = staatsopleiding en kerkelijke opleiding zijn geintegreerd
Duplex ordo = staatsopleiding en kerkelijke opleiding zijn twee aparte onderdelen.

Zowel bij de PKN als bij de HHK moet de student twee jaar ingeschreven staan, en lid zijn, voordat hij preekconsent krijgt.
Dus een laat geroepene moet 12 jaar studeren?
ABSURD!
Gelooft het evangelie en bekeert u !
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23853
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Het is wel lang, ja.

vragen:
Zo is het predikantschap zo per definitie iets voor hoger opgeleiden? Dus de visser Petrus zou anno 2006 geen kans maken?
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Dus een laat geroepene moet 12 jaar studeren?
ABSURD!
12 jaar is voor deeltijd. Voltijd is 'slechts' 6 jaar. Vergeet niet dat het een universitaire opleiding betreft.

Als je de oudvaders leest (bv Brakel), zie je dat die er eigelijk vanuit gaan dat je jong begint met de studie. Laat geroepen worden is volgens hun zeldzaam, en niet Gods gewone weg. Kijk ook naar de grote hoeveelheid (erg) jonge predikanten in vorige eeuwen.
Zo is het predikantschap zo per definitie iets voor hoger opgeleiden? Dus de visser Petrus zou anno 2006 geen kans maken?
Petrus zou aanspraak kunnen maken op de 'signuliere gaven' paragraaf, waardoor bij uitzondering mensen met bijzondere gaven, of bijzondere ervaring, de opleiding kunnen overslaan of verkort volgen.

En ja, een opleiding is m.i. wel nodig. Zo voorkom je dat je opgeleide mensen de kerk uitjaagd. De voorbeelden van gevallen waarbij dat gebeurt is zijn bekend, zo bv. een predikant die vanaf de kansel stond te beweren dat het wonder van Kana een dubbel wonder was, zo was niet alleen water in wijn veranderd, maar was het ook een wonder dat de wijn in de vaten bleef. Het zat immers in vaten 'met reten', en ondanks die scheuren bleef het water er toch in... (en helaas: dit is geen anekdote, maar een waar gebeurd verhaal).
Plaats reactie