Leespreken Gereformeerde Gemeenten

Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33253
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Leespreken Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Tiberius »

Bij de GGiN gebeurt dat ook met enige regelmaat. Overigens wel door speciaal daarvoor door de Synode aangewezen ouderlingen.
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: Leespreken Gereformeerde Gemeenten

Bericht door albion »

PvS schreef:
freek schreef:
Luther schreef:
refo schreef:Leespreken is een verlegenheidsoplossing. Maar inmiddels zijn we er trots op.
Maar eigenlijk klopt er niets van om dat structureel toe te passen. Een preek is een éénmalige gebeurtenis, op een unieke plek, speciaal voor díe gemeente. Net als schilderijen: reproducties ervan zijn wel aardig, maar alleen het echte is geld waard. En vervalsingen leiden tot gevangenisstraf.
Maar zolang er een predikantentekort is, zit er niets anders op dan leesdienst te houden.
Ouderlingen mogen ook preken.
Bij de Strict Baptist Church (in Brighton Hove, Engeland) wordt van de ouderlingen verwacht dat zij zelf preken.
Nooit geweten dat Hove een Strict Baptist Church had. Wel staat er een in Brighton vlakbij het station en dat is zeker twee uur lopen vanaf the Bethesda Home in Hove en dat weet ik uit ondervinding! :)
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: Leespreken Gereformeerde Gemeenten

Bericht door albion »

-DIA- schreef:
Tiberius schreef:
freek schreef:Ik lees zelfs (in 1 Korinthe 12) dat gewone gemeente leden iets mogen zeggen in de samenkomst, als het maar met orde en stichting is.
Zomaar iets zeggen, al is het stichtelijk, is wat anders dan preken.
Het eerste zie ik meer in de context van wat we nu gezelschappen zouden noemen.
Preken is voorbehouden aan hen die daartoe van God en Zijn gemeente daartoe geroepen zijn.
En hoe zullen zij prediken, indien zij niet gezonden worden? Gelijk geschreven is: Hoe liefelijk zijn de voeten dergenen, die vrede verkondigen, dergenen, die het goede verkondigen!
freek schreef:Waarschijnlijk besef je ook wel dat de tekst die jij citeert, niet zoveel zegt over het wel of niet mogen voorgaan van een ouderling in een kerkdienst. Volgens jou definitie zou een ouderling ook geen rouwdienst mogen leiden, en dat mag in de praktijk bij vrijwel alle kerken.
Een rouwdienst is geen kerkdienst. Iedereen mag een rouwdienst leiden, wanneer de familie dat wil.
De rouwdienst van één van mijn grootouders is -in een vacante periode- door een ouderling geleid...
En ik weet dat het ook in de OGGiN hier ter plaatse nog gebeurt...
Als de ouderling de familie kent vind ik het geen probleem, maar een ouderling die verder niets weet van degene die begraven wordt vind ik erg. We hebben zelfs een ds gehad die moest begraven en niet meer wist of het de vader of de moeder was.... :bobo
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
-DIA-
Berichten: 32745
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Leespreken Gereformeerde Gemeenten

Bericht door -DIA- »

albion schreef:
-DIA- schreef:
Tiberius schreef:
freek schreef:Ik lees zelfs (in 1 Korinthe 12) dat gewone gemeente leden iets mogen zeggen in de samenkomst, als het maar met orde en stichting is.
Zomaar iets zeggen, al is het stichtelijk, is wat anders dan preken.
Het eerste zie ik meer in de context van wat we nu gezelschappen zouden noemen.
Preken is voorbehouden aan hen die daartoe van God en Zijn gemeente daartoe geroepen zijn.
En hoe zullen zij prediken, indien zij niet gezonden worden? Gelijk geschreven is: Hoe liefelijk zijn de voeten dergenen, die vrede verkondigen, dergenen, die het goede verkondigen!
freek schreef:Waarschijnlijk besef je ook wel dat de tekst die jij citeert, niet zoveel zegt over het wel of niet mogen voorgaan van een ouderling in een kerkdienst. Volgens jou definitie zou een ouderling ook geen rouwdienst mogen leiden, en dat mag in de praktijk bij vrijwel alle kerken.
Een rouwdienst is geen kerkdienst. Iedereen mag een rouwdienst leiden, wanneer de familie dat wil.
De rouwdienst van één van mijn grootouders is -in een vacante periode- door een ouderling geleid...
En ik weet dat het ook in de OGGiN hier ter plaatse nog gebeurt...
Als de ouderling de familie kent vind ik het geen probleem, maar een ouderling die verder niets weet van degene die begraven wordt vind ik erg. We hebben zelfs een ds gehad die moest begraven en niet meer wist of het de vader of de moeder was.... :bobo
Gelukkig kent hier de kerkenraad (vooral toen, na het vertrek van ds. P. Honkoop sr. in '56 de gemeente nog een stukje kleiner was) de gemeente wel zo goed dat zoiets echt ondenkbaar zou zijn...
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
freek
Berichten: 5711
Lid geworden op: 24 nov 2005, 13:55

Re: Leespreken Gereformeerde Gemeenten

Bericht door freek »

PvS schreef:
freek schreef:
Luther schreef:
refo schreef:Leespreken is een verlegenheidsoplossing. Maar inmiddels zijn we er trots op.
Maar eigenlijk klopt er niets van om dat structureel toe te passen. Een preek is een éénmalige gebeurtenis, op een unieke plek, speciaal voor díe gemeente. Net als schilderijen: reproducties ervan zijn wel aardig, maar alleen het echte is geld waard. En vervalsingen leiden tot gevangenisstraf.
Maar zolang er een predikantentekort is, zit er niets anders op dan leesdienst te houden.
Ouderlingen mogen ook preken.
Bij de Strict Baptist Church (in Brighton Hove, Engeland) wordt van de ouderlingen verwacht dat zij zelf preken.
Natuurlijk. De christelijke traditie is breder dan onze eigen DKO.
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: Leespreken Gereformeerde Gemeenten

Bericht door albion »

PvS schreef:
freek schreef:
Luther schreef:
refo schreef:Leespreken is een verlegenheidsoplossing. Maar inmiddels zijn we er trots op.
Maar eigenlijk klopt er niets van om dat structureel toe te passen. Een preek is een éénmalige gebeurtenis, op een unieke plek, speciaal voor díe gemeente. Net als schilderijen: reproducties ervan zijn wel aardig, maar alleen het echte is geld waard. En vervalsingen leiden tot gevangenisstraf.
Maar zolang er een predikantentekort is, zit er niets anders op dan leesdienst te houden.
Ouderlingen mogen ook preken.
Bij de Strict Baptist Church (in Brighton Hove, Engeland) wordt van de ouderlingen verwacht dat zij zelf preken.
Dan moeten ze wel toestemming hebben van de Church om te mogen preken. Niet iedere ouderlling mag preken.
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re:

Bericht door albion »

Kislev schreef:
Gefopt schreef:
Unionist schreef:Ik zag dat zelf in de Hervormde Gemeente van Grand Rapids (USA) een preek van ds. A. Vergunst was gelezen
Als ik dat lees, ben ik bang dat dat andersom vrijwel nooit het geval is...
Jawel hoor, paar jaar terug las een ouderling in een kleine, niet nader te noemen gergem, een preek van een hervormde GB predikant. De ouderling had daarvan een bandje beluisterd en vond de preek zo mooi dat hij hem heeft uitgetypt en als leespreek in de gergem heeft gebruikt.

Ik lees even wat oude postings. Wat ik me afvraag: is hier geen scheuring uit voortgekomen? Ik weet wel van een gergem ouderling die in zijn gemeente een preek op Oudejaar of Nieuwjaar (durf het even niet te zeggen) las van een ds die op zichzelf stond, maar daar kwam wel een scheuring van...
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Re:

Bericht door Luther »

albion schreef:
Kislev schreef:
Gefopt schreef:
Unionist schreef:Ik zag dat zelf in de Hervormde Gemeente van Grand Rapids (USA) een preek van ds. A. Vergunst was gelezen
Als ik dat lees, ben ik bang dat dat andersom vrijwel nooit het geval is...
Jawel hoor, paar jaar terug las een ouderling in een kleine, niet nader te noemen gergem, een preek van een hervormde GB predikant. De ouderling had daarvan een bandje beluisterd en vond de preek zo mooi dat hij hem heeft uitgetypt en als leespreek in de gergem heeft gebruikt.

Ik lees even wat oude postings. Wat ik me afvraag: is hier geen scheuring uit voortgekomen? Ik weet wel van een gergem ouderling die in zijn gemeente een preek op Oudejaar of Nieuwjaar (durf het even niet te zeggen) las van een ds die op zichzelf stond, maar daar kwam wel een scheuring van...
Dat zegt meer over de gemeente dan over die ouderling.
Ik weet dat in verschillende CGK's het in geval van leesdienst helemaal niet ongewoon is dat er een HHK- of GG-preek gelezen wordt. Het mooie van de CGK is dat de ouderling niet hoeft te noemen van wie de preek is. Dat zou in andere kerkelijke denominaties ook een boel herrie schelen.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
Gebruikersavatar
Lourens
Berichten: 3873
Lid geworden op: 09 jun 2008, 20:15
Locatie: Bunsburg

Re: Re:

Bericht door Lourens »

Luther schreef: Het mooie van de CGK is dat de ouderling niet hoeft te noemen van wie de preek is. Dat zou in andere kerkelijke denominaties ook een boel herrie schelen.
Is dat zo?
Ik denk dat het een morele verplichting is.
Hier mag je toch ook niets plaatsen zonder bronvermelding.
Dat vind ik ook met een leespreek.
Vertel God niet hoe groot jouw storm is. Vertel de storm hoe groot jouw GOD is !!!
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: Re:

Bericht door albion »

Luther schreef:

Dat zegt meer over de gemeente dan over die ouderling.
Ik weet dat in verschillende CGK's het in geval van leesdienst helemaal niet ongewoon is dat er een HHK- of GG-preek gelezen wordt. Het mooie van de CGK is dat de ouderling niet hoeft te noemen van wie de preek is. Dat zou in andere kerkelijke denominaties ook een boel herrie schelen.
In mijn jeugd werd nooit de naam van de schrijver vermeld bij het preek lezen, maar mijn moeder wist het meestal wel van wie de preek was.
Zo las de ouderlling een keer een preek en op mansleden vroeg hij of ze wisten van wie de preek was. Jawel, zei mijn vader, van Augustinus.
De ouderling zei: jij hebt met je kalf geploegd :huhu
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Gebruikersavatar
Luther
Berichten: 15857
Lid geworden op: 25 jun 2008, 20:16
Contacteer:

Re: Re:

Bericht door Luther »

fluitje schreef:
Luther schreef: Het mooie van de CGK is dat de ouderling niet hoeft te noemen van wie de preek is. Dat zou in andere kerkelijke denominaties ook een boel herrie schelen.
Is dat zo?
Ik denk dat het een morele verplichting is.
Hier mag je toch ook niets plaatsen zonder bronvermelding.
Dat vind ik ook met een leespreek.
De CGK'ers die ik ken, hebben me dit verteld.... ;)
Tja... er valt wat voor te zeggen. Er valt ook veel voor te zeggen om de naam niet te noemen. Vaak wordt een preek goed- of afgekeurd alleen maar op basis van het horen van de naam.
De kracht van het Evangelie zit in de bezittelijke voornaamwoorden. (Maarten Luther, WA 101, 2, 25)
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Re:

Bericht door eilander »

albion schreef:Ik lees even wat oude postings. Wat ik me afvraag: is hier geen scheuring uit voortgekomen? Ik weet wel van een gergem ouderling die in zijn gemeente een preek op Oudejaar of Nieuwjaar (durf het even niet te zeggen) las van een ds die op zichzelf stond, maar daar kwam wel een scheuring van...
Tuurlijk, je moet het nieuwe jaar wel goed beginnen :cry
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Re:

Bericht door eilander »

fluitje schreef:
Luther schreef: Het mooie van de CGK is dat de ouderling niet hoeft te noemen van wie de preek is. Dat zou in andere kerkelijke denominaties ook een boel herrie schelen.
Is dat zo?
Ik denk dat het een morele verplichting is.
Hier mag je toch ook niets plaatsen zonder bronvermelding.
Dat vind ik ook met een leespreek.
Ik ben het helemaal met je eens. Ik ben er wel voor om dit aan het eind van de preek te vermelden. Dit om vooroordelen te voorkomen. Ik zou in de consistorie altijd wel van te voren kunnen weten van wie de preek is, ik wil het meestal echter niet weten. Dan laat ik me verrassen. Gelukkig vaak positief!
Gebruikersavatar
JolandaOudshoorn
Berichten: 11271
Lid geworden op: 15 mar 2006, 20:53
Locatie: Groot Ammers

Re: Re:

Bericht door JolandaOudshoorn »

Luther schreef:
fluitje schreef:
Luther schreef: Het mooie van de CGK is dat de ouderling niet hoeft te noemen van wie de preek is. Dat zou in andere kerkelijke denominaties ook een boel herrie schelen.
Is dat zo?
Ik denk dat het een morele verplichting is.
Hier mag je toch ook niets plaatsen zonder bronvermelding.
Dat vind ik ook met een leespreek.
De CGK'ers die ik ken, hebben me dit verteld.... ;)
Tja... er valt wat voor te zeggen. Er valt ook veel voor te zeggen om de naam niet te noemen. Vaak wordt een preek goed- of afgekeurd alleen maar op basis van het horen van de naam.
Mijn oom (GG) las ook niet altijd de naam op van de predikant. Hij hij wilde nog wel eens een hervormde pedikant voorlezen. Toen ze erachter kwamen, leidde dat wel even tot een ... nou ja... ze waren nogal wat verrast en niet allemaal even aangenaam.
Ik weet, mijn Verlosser leeft
Gebruikersavatar
Afgewezen
Berichten: 17323
Lid geworden op: 12 mei 2005, 21:50

Re: Leespreken Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Afgewezen »

Ik stel voor dat we voortaan ook predikanten incognito laten voorgaan (in een afgesloten hokje met alleen kijkgaten bijvoorbeeld). Scheelt een hoop gezueur. :hum
Plaats reactie