Leespreken Gereformeerde Gemeenten

Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Leespreken Gereformeerde Gemeenten

Bericht door J.C. Philpot »

Zeeuw schreef:
Ditbenik schreef:Dat kan aan de interesse van sommige hoorders liggen maar wie gezond en geïnteresseerd is veegt met zo'n opmerking ook heel makkelijk allerlei mensen aan de kant voor wie het niet mogelijk is lange tijd geconcentreerd te zijn. Dat is pijnlijk. Daarnaast vind ik dat een voorganger wel erg overtuigd is van zijn gaven als hij niet kan accepteren dat er ook mensen zijn voor wie het te lang is. Nog los van het gegeven dat ik er niet geloof dat er veel mensen zin die een lange preek geheel in zich kunnen opnemen. Een oud spreekwoord zegt 'Niet het vele is goed, maar het goede is veel'. Dat vraagt voor de voorganger wel veel studie. Alleen dan kun m.i. je veel onnodige dingen weglaten en snel tot de kern komen, maar dan nog blijft het lastig om van lang, korter te maken. Zelf denk ik dat je tussen een half uur en drie kwartier echt wel aan de max van de spanningsboog van de meeste hoorders bent.
Ik denk dat dat laatste, menselijk gezien, zeker klopt. Toch heb ik, en velen vermoed ik hier, ook preken meegemaakt waar de Geest zo in meekwam, dat de preek de hele dag had mogen duren.
Overigens gold dat dan weer niet voor anderen in de kerk. En andersom zal het ook zeker gebeurd zijn.
Daarom denk ik niet dat we ons moeten aanpassen aan de personen in de kerk met de minste spanningsboog. Op deze manier beletten we namelijk mensen met een goede spanningsboog om meer te ontvangen.

Het is zaak de belangrijke punten al snel in de preek te maken (zodat iedereen het meekrijgt), en daarna verder uit te werken. Op die manier krijgen mensen met een kleine spanningsboog de belangrijkste zaken mee, en is het niet erg als ze op een bepaald moment afhaken. Mensen die hier geen last van hebben, kunnen de verdere uitwerking dan toch nog meekrijgen.

Uiteraard geldt dit voor reguliere kerkdiensten (die voor een breed scala aan mensen bedoeld zijn). Diensten voor speciale doelgroepen (bijvoorbeeld buitenkerkelijken of verstandelijk gehandicapten) zijn een ander verhaal.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Leespreken Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GerefGemeente-lid »

DDD schreef:
GerefGemeente-lid schreef:Och, er zijn ook gemeenten waar de leesdiensten standaard maximaal 75 minuten duren, zonder dat er geknipt wordt en terwijl de ouderling 20 minuten bidt.
Dan wordt er niet veel gezongen. Of men zoekt de juiste preken uit.
Gemiddled genomen ongeveer 8 verzen.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
DDD
Berichten: 28483
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Leespreken Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Dat is weinig. Maar goed, dat komt in veel GerGem voor.

Ik zie geen voordeel aan lange preken. Het komt zelden voor dat een lange preek goed in elkaar zit, in mijn beleving. Maar misschien mis ik dan onderdelen, dat kan natuurlijk. :)
Gebruikersavatar
Ora et labora
Berichten: 321
Lid geworden op: 01 jun 2020, 19:10

Re: Leespreken Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ora et labora »

Mannetje schreef:
Ora et labora schreef:
Hendrikus schreef:
Ora et labora schreef:Lezen ze in de GG ook wel is predikaties van Wulfert Floor?
Heb ik wel meegemaakt. "De gelezen predikatie was van wijlen dominee Wulfert Floor" ;)
Goed om te horen. Het zou bijzonder zijn als vooraf werd gezegd van wie de preek is.
Maar dat zal vast niet verstandig zijn.
Bij ons wordt bij leesdiensten vooraf gezegd van wie de preek is, ik heb dat elders ook meegemaakt.
Oke, bij de ene gemeente verschilt het weer als bij de andere.
We live just like a day in this world... It is better to be whit our Lord then enywhere else.
Rh1990
Berichten: 174
Lid geworden op: 26 aug 2020, 10:29

Re: Leespreken Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Rh1990 »

DDD schreef:Dat is weinig. Maar goed, dat komt in veel GerGem voor.

Ik zie geen voordeel aan lange preken. Het komt zelden voor dat een lange preek goed in elkaar zit, in mijn beleving. Maar misschien mis ik dan onderdelen, dat kan natuurlijk. :)
Vraag me af na vele posts van jou gelezen hebbende wat jij wel waardeert? Zie eigenlijk nooit iets positiefs van jou, alles deugt niet, dit de zwaar, dat te bevindelijk, te lange preek, te weinig versjes etc etc.
DDD
Berichten: 28483
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Leespreken Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

De wens om de ware leer te bewaren in een rein geweten. De oprechte vroomheid op het grondvlak. De trouw aan de kerkelijke gemeente(n).

Maar er zijn ook veel dingen die niet deugen in de GG. Dat is zeker waar. Maar in vergelijking met de broeders en zusters in de Rooms-Katholieke Kerk denk ik dat ik in de GG met veel minder dwalingen geconfronteerd word. Het is dus maar net hoe je het bekijkt.
Gebruikersavatar
Ora et labora
Berichten: 321
Lid geworden op: 01 jun 2020, 19:10

Re: Leespreken Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ora et labora »

Een gedeelte uit een leespreek schrappen is niet verstandig.
Omdat je niet altijd van te voren kan weten welk woord de toehoorder juist nodig heeft voor de ziel.
Een poos geleden stond er in het RD een predikant die het aandurfde een oudvaders preek in te korten en te bewerken.
Je krijgt er spontaan de tranen van in de ogen.
Het Woord van God is daar te heilig voor.
Verouderde woorden voor hedendaagse woorden kan soms wel.
Het voorgebed kan best vaak wat korter met minder omhaal van woorden.
We live just like a day in this world... It is better to be whit our Lord then enywhere else.
DDD
Berichten: 28483
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Leespreken Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

De preek is niet Gods heilig woord. Iedere dominee die een preek schrijft, schrapt -als hij althans een goede preek schrijft. Schrijven is schrappen.

Ik ben het dus totaal niet met je eens.
Henk J
Berichten: 2561
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Leespreken Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Henk J »

DDD schreef:De preek is niet Gods heilig woord. Iedere dominee die een preek schrijft, schrapt -als hij althans een goede preek schrijft. Schrijven is schrappen.

Ik ben het dus totaal niet met je eens.
Eens alhoewel de Heere wel door de preek kan spreken. Maar een preek op zich is niet heilig.
DDD
Berichten: 28483
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Leespreken Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Jawel, maar de preek is hoewel de manier waarop God tot ons spreekt, toch voluit mensenwerk. En daarin moet geschrapt worden. Overigens is er geen enkele reden om aan te nemen dat de psalmen zomaar spontaan uit iemands pen zijn gevloeid. Die zijn ook gedicht, met de moeite die een normaal mensenkind daarmee heeft. Er zal geregeld getwijfeld zijn over de regels.

Niets in de Bijbel geeft aanleiding om te denken dat dit anders ging dan de pen van een vaardige schrijver.
Gebruikersavatar
Ora et labora
Berichten: 321
Lid geworden op: 01 jun 2020, 19:10

Re: Leespreken Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ora et labora »

Wat een vreemde redenaties hier.
Een preek voluit mensenwerk noemen.
Schrappen en ontheiligen.
Het doet me denken aan iemand die promoveerde...over de wedergeboorte
hij noemde dat ook al mensenwerk. Nee het is Gods werk voluit!
Nou als we zo gaan redeneren dan is het inderdaad mensenwerk.
Alleen Gods werk kan bestaan.
Als een preek iets word ingekort dat is veel meer op zijn plaats als...schrappen.
We live just like a day in this world... It is better to be whit our Lord then enywhere else.
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Leespreken Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Zeeuw »

DDD schreef:Jawel, maar de preek is hoewel de manier waarop God tot ons spreekt, toch voluit mensenwerk. En daarin moet geschrapt worden. Overigens is er geen enkele reden om aan te nemen dat de psalmen zomaar spontaan uit iemands pen zijn gevloeid. Die zijn ook gedicht, met de moeite die een normaal mensenkind daarmee heeft. Er zal geregeld getwijfeld zijn over de regels.

Niets in de Bijbel geeft aanleiding om te denken dat dit anders ging dan de pen van een vaardige schrijver.
En waarom moet dit?
Pioenroosje
Berichten: 253
Lid geworden op: 24 mei 2018, 14:35

Re: Leespreken Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Pioenroosje »

Volgens mij gewoon omdat schrijven schrappen is. Je kunt niet een preek maken, zonder ook af en toe iets te schrappen wat je eerder al had opgeschreven.
DDD
Berichten: 28483
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Leespreken Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Ora et labora schreef:Wat een vreemde redenaties hier.
Een preek voluit mensenwerk noemen.
Schrappen en ontheiligen.
Het doet me denken aan iemand die promoveerde...over de wedergeboorte
hij noemde dat ook al mensenwerk. Nee het is Gods werk voluit!
Nou als we zo gaan redeneren dan is het inderdaad mensenwerk.
Alleen Gods werk kan bestaan.
Als een preek iets word ingekort dat is veel meer op zijn plaats als...schrappen.
Het is onmogelijk om een preek in te korten zonder te schrappen. Ik vind echt dat jij heel rare dingen schrijft, maar dat zal wel aan mij liggen.
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Leespreken Gereformeerde Gemeenten

Bericht door John Galt »

Gisteren was ik op huisbezoek en heb ik de helft van een Bijbelhoofdstuk gelezen. Ik heb dan in wezen toch ook "geschrapt"? Ik las tot vers 10, maar stel dat iemand in dat gezin nét vers 11 nodig had?
Ik denk niet dat het zo werkt.
Who is John Galt? :quoi
Plaats reactie