Leespreken Gereformeerde Gemeenten

Hoopvol
Berichten: 1296
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: Leespreken Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Hoopvol »

Ad Anker schreef:Die geven de serie 'der vaderen erfenis' uit.
En daar wordt in een leesdienst in GGiN dan weer uit gelezen..
Karlstad1970
Verbannen
Berichten: 196
Lid geworden op: 11 mei 2021, 09:51

Re: Leespreken Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Karlstad1970 »

Wat vreemd eigenlijk dat de GGIN die preken leest, ze doen dat idd bij mijn ouders ook in Veenendaal, maar die preken zijn niet te rijmen met de leer van Steenblok en Mallan, ik ben opgegroeid daar tentijde van de scheuring en er mocht niks anders gelezen worden dan Steenblok of comrie, en Kersten, maar oudvaders stond men nogal sceptisch tegenover.

Het korter maken van een preek mag ivm de duur van een dienst maar dat is iets anders dan de tekst naar je hand zetten omdat je het er niet mee eens bent, ik denk dat je dan beter iets kan lezen wat jou wel ligt, als die ruimte geboden worden uiteraard, ik weet van een ouderling die om die reden zijn ambt heeft neergelegd, hij kon niet lezen wat er stond, zijn geweten sprak hem tegen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Leespreken Gereformeerde Gemeenten

Bericht door eilander »

Karlstad1970 schreef:Wat vreemd eigenlijk dat de GGIN die preken leest, ze doen dat idd bij mijn ouders ook in Veenendaal, maar die preken zijn niet te rijmen met de leer van Steenblok en Mallan, ik ben opgegroeid daar tentijde van de scheuring en er mocht niks anders gelezen worden dan Steenblok of comrie, en Kersten, maar oudvaders stond men nogal sceptisch tegenover.
Je zou ook blij kunnen zijn dat er iets ten goede veranderd is...
Predikanten duiden we naar goed gebruik hier overigens aan met "ds.". Houd je hieraan s.v.p.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Leespreken Gereformeerde Gemeenten

Bericht door -DIA- »

Een plaatsgenoot heeft destijds preken van ds. A. Bregman uitgeschreven van een prekenserie over de verloren zoon. Het boek is destijds uitgegeven bij Gebr. Koster.

Er staan 13 preken in, maar... het waren 14 preken... Was was geval?
In deze periode viel ook een voorbereidingspreek voor het H. Avondmaal en een preek voor de bediening van het H. Avondmaal. Deze twee preken heeft de 'optekenaar' samengevoegd tot één preek.... Ik heb enkele preken uit die serie op cassette, en misschien ook enkele gedigitaliseerd op mijn pc. Echter niet deze twee preken. Ik vraag ne daarom wel af hoe je van twee preken één preek kon maken. In het boek zelf wordt het ook niet vermeld. Ik heb dit uit de mond van de 'optekenaar' van deze preken gehoord. Deze man is intussen niet meer in het land der levenden. Waarom hij dat zo gedaan heeft weet ik niet, of hij dit in overleg met ds. Bregman heeft gedaan? Toen het boek verscheen was ds. Bregman nog niet overleden. Ik denk wel dat het dan gewenst zoiets met de predikant te overleggen. Overigens, voor wie het weet, is uit de tekst wel enigszins te halen welke de voorbereidings- en Avondmaalspreek was.
Ook was het misschien goed geweest als dit in boek zelf, in een voorwoord werd genoemd. Maar er staat helemaal geen voorwoord in. Slechts een korte tekst op de achterkant:
"Op de hem eigen wijze worden door ds. Bregman deze 13 preken (dat waren er dus 14!) verklaard en toegepast. De directe manier van spreken zal ook de jongeren aanspreken."
Meer staat er niet. Zelfs het jaar dat het boek is uitgegeven is nergens te vinden. Volgens mij was dat in die tijd ook niet altijd gebruikelijk. Wel jammer dat deze informatie er toen niet bij stond.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Mannetje
Berichten: 7693
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Leespreken Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mannetje »

Valcke schreef:
Bovendien: een ouderling zou toch ook heel goed zelf moeten kunnen bepalen in zijn voorbereiding welk gedeelte hij eventueel overslaat. Wie daar niet zelf goed over kan nadenken en een keuze maken, is m.i. ook niet geschikt om een preek voor te lezen.
Is deze uitspraak niet wat te stellig? Is voor het goed voorlezen van een preek werkelijk nodig dat je de vaardigheid hebt om verantwoord een tekst aan te kunnen passen?

Met de rest van je reactie was ik het eens, daarom heb ik die weggeknipt.
-
Bruna
Berichten: 1734
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Leespreken Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bruna »

Valcke schreef:
Ad Anker schreef:Je bedoelt dat boek dat ambtsdragers uit de GGiN geschikt hebben gemaakt voor leesdiensten? Ik begrijp wat je bedoelt. Anderzijds is het wel mooi dat de prediking van de oudvaders toegankelijk wordt gemaakt voor de huidige kerkdiensten. Dus voor persoonlijk gebruik: nee.
Ja, maar dan kun je ook gewoon markeren welk deel van de preek je zou kunnen weglaten in de leesdienst.
Het weglaten in de gedrukte editie gaat wel heel ver - té ver m.i. Daarmee doe je de oorspronkelijke auteur geen recht.
Wanneer toch zo'n 90% van de preek wél gelezen wordt, dan kun je toch ook de 10% die niet gelezen wordt, afdrukken - met speciale markering of eventueel in een kleinere letter.

Bovendien: een ouderling zou toch ook heel goed zelf moeten kunnen bepalen in zijn voorbereiding welk gedeelte hij eventueel overslaat. Wie daar niet zelf goed over kan nadenken en een keuze maken, is m.i. ook niet geschikt om een preek voor te lezen.

Ik heb hier echt grote moeite mee en zou het liefst de uitgever hierover aanschrijven (misschien komt dit er nog van).
Zijn er dan ook hertalingen waar niets veranderd wordt?
We zouden ook kunnen pleiten om de preken in oude druk en oud Nederlands te herdrukken, dan zitten we zeker in de geest van de schrijver of prediker.
Karlstad1970
Verbannen
Berichten: 196
Lid geworden op: 11 mei 2021, 09:51

Re: Leespreken Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Karlstad1970 »

eilander schreef:
Karlstad1970 schreef:Wat vreemd eigenlijk dat de GGIN die preken leest, ze doen dat idd bij mijn ouders ook in Veenendaal, maar die preken zijn niet te rijmen met de leer van Steenblok en Mallan, ik ben opgegroeid daar tentijde van de scheuring en er mocht niks anders gelezen worden dan Steenblok of comrie, en Kersten, maar oudvaders stond men nogal sceptisch tegenover.
Je zou ook blij kunnen zijn dat er iets ten goede veranderd is...
Predikanten duiden we naar goed gebruik hier overigens aan met "ds.". Houd je hieraan s.v.p.
Exuses zal hier voortaan om denken.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Gebruikersavatar
John Galt
Berichten: 1222
Lid geworden op: 24 jun 2017, 22:09

Re: Leespreken Gereformeerde Gemeenten

Bericht door John Galt »

Je hebt wel eens preken waarin details staan die op het moment van uitspreken relevant zijn, maar als leespreek tientallen of honderden jaren later niet. Ik herinner mij uit mijn GG-tijd dat er in oktober een preek werd gelezen waarin ernstig werd gewaarschuwd niet naar de Koninginnedagactiviteiten in het dorp te gaan. Nu weet ik niet in welk dorp en in welk jaar het zo erg was, maar in de stad waar ik woon waren er best activiteiten waar je een half jaar later naartoe zou kunnen met een goed geweten.
Who is John Galt? :quoi
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Leespreken Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Valcke »

Mannetje schreef:
Valcke schreef:
Bovendien: een ouderling zou toch ook heel goed zelf moeten kunnen bepalen in zijn voorbereiding welk gedeelte hij eventueel overslaat. Wie daar niet zelf goed over kan nadenken en een keuze maken, is m.i. ook niet geschikt om een preek voor te lezen.
Is deze uitspraak niet wat te stellig? Is voor het goed voorlezen van een preek werkelijk nodig dat je de vaardigheid hebt om verantwoord een tekst aan te kunnen passen?

Met de rest van je reactie was ik het eens, daarom heb ik die weggeknipt.
O.k. het is misschien sterk uitgedrukt. Ik had toen ik het schreef ook de associatie met het ambt: het zal toch gewoonlijk een ouderling of diaken zijn die een preek voorleest. Van hem mag toch verwacht worden dat hij in staat is een bestaande preek qua structuur goed te begrijpen en deze eventueel in te korten.

Wanneer het puur technisch om het lezen gaat, is dat wellicht niet nodig, hoewel ik mij dan toch afvraag of het 'begrijpend lezen' in zo'n geval op het juiste niveau is.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Leespreken Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Valcke »

Bruna schreef:
Valcke schreef:
Ad Anker schreef:Je bedoelt dat boek dat ambtsdragers uit de GGiN geschikt hebben gemaakt voor leesdiensten? Ik begrijp wat je bedoelt. Anderzijds is het wel mooi dat de prediking van de oudvaders toegankelijk wordt gemaakt voor de huidige kerkdiensten. Dus voor persoonlijk gebruik: nee.
Ja, maar dan kun je ook gewoon markeren welk deel van de preek je zou kunnen weglaten in de leesdienst.
Het weglaten in de gedrukte editie gaat wel heel ver - té ver m.i. Daarmee doe je de oorspronkelijke auteur geen recht.
Wanneer toch zo'n 90% van de preek wél gelezen wordt, dan kun je toch ook de 10% die niet gelezen wordt, afdrukken - met speciale markering of eventueel in een kleinere letter.

Bovendien: een ouderling zou toch ook heel goed zelf moeten kunnen bepalen in zijn voorbereiding welk gedeelte hij eventueel overslaat. Wie daar niet zelf goed over kan nadenken en een keuze maken, is m.i. ook niet geschikt om een preek voor te lezen.

Ik heb hier echt grote moeite mee en zou het liefst de uitgever hierover aanschrijven (misschien komt dit er nog van).
Zijn er dan ook hertalingen waar niets veranderd wordt?
We zouden ook kunnen pleiten om de preken in oude druk en oud Nederlands te herdrukken, dan zitten we zeker in de geest van de schrijver of prediker.
Ik weet niet hoe je het precies bedoelt? Mijn bezwaar ging over het weglaten van gedeelten uit een preek in een herdruk. Tegen een voorzichtige vorm van hertaling heb ik geen bezwaar.
Bruna
Berichten: 1734
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Leespreken Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bruna »

Ik bedoel het volgende: Ik ga er vanuit dat ze zo zijn aangepast dat de preek hetzelfde zegt als de bedoeling van de schrijver. Dan heb ik daar net als met hertaling geen probleem mee.

Ook met hertaling kun je m.i. de oorspronkelijke bedoeling aanpassen.

Als je hier tegen bent dan moet je het lezen in de oorspronkelijke uitgave.
Hoopvol
Berichten: 1296
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: Leespreken Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Hoopvol »

Bruna schreef:Ik bedoel het volgende: Ik ga er vanuit dat ze zo zijn aangepast dat de preek hetzelfde zegt als de bedoeling van de schrijver. Dan heb ik daar net als met hertaling geen probleem mee.

Ook met hertaling kun je m.i. de oorspronkelijke bedoeling aanpassen.

Als je hier tegen bent dan moet je het lezen in de oorspronkelijke uitgave.
Gisteravond hadden we een leespreek vuit de aangepaste H.C. verklaring van Justus Vermeer. Ik lees zelf met de originele verklaring mee. Dat is op zich goed te doen omdat er meestal bewijssteksten worden geschrapt. Er zijn dan bijvoorbeeld 6 bewijsteksten en daarvan worden er dan 4 geschrapt. Maar gisteren was ik ineens de draad kwijt. Toen bleken er bijna 7 bladzijden te zijn overgeslagen. Daar heb ik dan wel moeite mee.
De verklaring van zondag 20 werd gelezen. Maar de verklaring van het deel van het antwoord dat de Heilige Geest samen met de Vader en de Zoon waarachtig en eeuwig God is is overgeslagen.


De OGGiN geven ook herhalingen uit in de vorm van de boeken "der vaderen erfenis". In die herhalingen staan de aangepaste woorden genummerd, en aan het einde van de preek is er een opsomming van de oude woorden.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Leespreken Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Posthoorn »

Hoopvol schreef: De OGGiN geven ook herhalingen uit in de vorm van de boeken "der vaderen erfenis". In die herhalingen staan de aangepaste woorden genummerd, en aan het einde van de preek is er een opsomming van de oude woorden.
Hertalingen?
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Leespreken Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Geytenbeekje »

Ik heb wel eens een leespreek gehoord die gehouden is in een kerk waar ze die preek in oude druk lezen.
Ik heb hem toen meegelezen in nieuwe druk van de Reveil-stichting
Hoopvol
Berichten: 1296
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: Leespreken Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Hoopvol »

Posthoorn schreef:
Hoopvol schreef: De OGGiN geven ook herhalingen uit in de vorm van de boeken "der vaderen erfenis". In die herhalingen staan de aangepaste woorden genummerd, en aan het einde van de preek is er een opsomming van de oude woorden.
Hertalingen?
Nee, eigenlijk een verkeerd woord. Opnieuw uitgeven en her en der een enkele aanpassing.
Plaats reactie