Leespreken Gereformeerde Gemeenten

Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Leespreken Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Piet Puk »

Worden er in vacante gemeenten wel eens preken gelezen van wijlen ds. J. Fraanje?
Bevindelijk
Berichten: 103
Lid geworden op: 04 jun 2019, 13:02

Re: Leespreken Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bevindelijk »

Piet Puk schreef:Worden er in vacante gemeenten wel eens preken gelezen van wijlen ds. J. Fraanje?
Bij ons (GGIN) met enige regelmaat
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: RE: Re: Leespreken Gereformeerde Gemeenten

Bericht door windorgel »

Piet Puk schreef:Worden er in vacante gemeenten wel eens preken gelezen van wijlen ds. J. Fraanje?
Zeker, vrij regelmatig. Evenals van ds Van Oordt, Makkenze en Minderman.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: RE: Re: Leespreken Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

windorgel schreef:
Piet Puk schreef:Worden er in vacante gemeenten wel eens preken gelezen van wijlen ds. J. Fraanje?
Zeker, vrij regelmatig. Evenals van ds Van Oordt, Makkenze en Minderman.
Ger. Gem.?

Ik waardeer het lezen van oude schrijvers absoluut. Maar is een preek van ds. Makkenze te begrijpen voor de jeugd?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Tuinman
Berichten: 43
Lid geworden op: 27 jun 2017, 16:24

Re: RE: Re: Leespreken Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Tuinman »

Jantje schreef:
windorgel schreef:
Piet Puk schreef:Worden er in vacante gemeenten wel eens preken gelezen van wijlen ds. J. Fraanje?
Zeker, vrij regelmatig. Evenals van ds Van Oordt, Makkenze en Minderman.
Ger. Gem.?

Ik waardeer het lezen van oude schrijvers absoluut. Maar is een preek van ds. Makkenze te begrijpen voor de jeugd?
Ds. Makkenze heeft uitmuntende preken; lezenswaardig voor de leesdiensten. Maar hij is geen 'oude schrijver'. Dat zijn personen uit de tijd van de Nadere Reformatie (v.d. Groe, Immens, etc.).
Dan een reactie op je vraag:
a. In hoeverre moet 'de jeugd' de meetlat zijn voor de te lezen preken? (zie: https://cip.nl/cip+/82433-ds-m-goudriaa ... ls-krijgen). Natuurlijk moet je ze niet over het hoofd zien, zeker niet. Maar er mag ook wel eens een wat moeilijkere preek tussen zitten.
b. Mogelijk valt het nog wel mee; ik ben vaak verrast wat jongeren en kinderen nog oppikken uit een preek.
c. Wanneer je ze niet meer leest wordt het misschien wel onbegrijpelijk. Persoonlijk vind ik het belangrijk dat jongeren tijdens leesdiensten kennis maken met 'de schat der eeuwen' (dan denk ik met name aan oudvaders, puriteinen etc.). Er is zoveel moois overgebleven!
Ukkie
Berichten: 1066
Lid geworden op: 21 nov 2020, 22:17
Locatie: Rotterdam

Re: RE: Re: Leespreken Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ukkie »

Tuinman schreef:
Jantje schreef:
windorgel schreef:
Piet Puk schreef:Worden er in vacante gemeenten wel eens preken gelezen van wijlen ds. J. Fraanje?
Zeker, vrij regelmatig. Evenals van ds Van Oordt, Makkenze en Minderman.
Ger. Gem.?

Ik waardeer het lezen van oude schrijvers absoluut. Maar is een preek van ds. Makkenze te begrijpen voor de jeugd?
Ds. Makkenze heeft uitmuntende preken; lezenswaardig voor de leesdiensten. Maar hij is geen 'oude schrijver'. Dat zijn personen uit de tijd van de Nadere Reformatie (v.d. Groe, Immens, etc.).
Dan een reactie op je vraag:
a. In hoeverre moet 'de jeugd' de meetlat zijn voor de te lezen preken? (zie: https://cip.nl/cip+/82433-ds-m-goudriaa ... ls-krijgen). Natuurlijk moet je ze niet over het hoofd zien, zeker niet. Maar er mag ook wel eens een wat moeilijkere preek tussen zitten.
b. Mogelijk valt het nog wel mee; ik ben vaak verrast wat jongeren en kinderen nog oppikken uit een preek.
c. Wanneer je ze niet meer leest wordt het misschien wel onbegrijpelijk. Persoonlijk vind ik het belangrijk dat jongeren tijdens leesdiensten kennis maken met 'de schat der eeuwen' (dan denk ik met name aan oudvaders, puriteinen etc.). Er is zoveel moois overgebleven!
De preek is toch voor de hele gemeente.
Mijn ervaring is dat veel mensen zeggen na een makkelijk te begrijpen preek: ja ik ben niet zo hoog geschoold dus dit kon ik goed volgen.
Een preek is niet snel te eenvoudig. Moeilijke teksten en thema's in eenvoudige bewoordingen komt gewoon beter binnen en niet alleen bij laaggeschoolden.
Ieder die gelooft dat Jezus de Christus is, is uit God geboren. 1Johannes 5 vers 1
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: RE: Re: RE: Re: Leespreken Gereformeerde Gemeenten

Bericht door windorgel »

Jantje schreef:
windorgel schreef:
Piet Puk schreef:Worden er in vacante gemeenten wel eens preken gelezen van wijlen ds. J. Fraanje?
Zeker, vrij regelmatig. Evenals van ds Van Oordt, Makkenze en Minderman.
Ger. Gem.?

Ik waardeer het lezen van oude schrijvers absoluut. Maar is een preek van ds. Makkenze te begrijpen voor de jeugd?
Het is inderdaad wel moeilijkere taal. Maar ik hoor die preken toch liever dan de preken uit de eerste decennia na 1953.
Voor de jeugd is het best lastig om te volgen denk ik. Dat geldt zeker ook voor preken van Van Lodenstein, Beukelman of Nahuys met zinnen van een halve bladzijde doorspekt met woorden die allang niet meer gebruikt worden of andere betekenis hebben gekregen. Mijns inziens zou je die alleen moeten lezen in goede hertaling.
Maar ik zit niet in de kerkenraad en zal daar ook nooit in komen...
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Leespreken Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Een kerk is geen historische vereniging. Wat mij betreft, worden zulke preken niet in de erediensten gebruikt, of hooguit in een hertaalde versie.
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Leespreken Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jantje »

Is er op internet een leespreek te vinden van ds. Makkenze?
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: RE: Re: Leespreken Gereformeerde Gemeenten

Bericht door windorgel »

Jantje schreef:Is er op internet een leespreek te vinden van ds. Makkenze?
Op Theologienet staan er 7.
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Leespreken Gereformeerde Gemeenten

Bericht door CvdW »

DDD schreef:Een kerk is geen historische vereniging. Wat mij betreft, worden zulke preken niet in de erediensten gebruikt, of hooguit in een hertaalde versie.
Kunnen we de Bijbel ook afschaffen. Al die gevechten in het OT.
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Leespreken Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Ik vind dat onvergelijkbaar.
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Leespreken Gereformeerde Gemeenten

Bericht door CvdW »

Dat is nu het mooie van verschillende meningen.
Mijn vrienden die 'nergens aan doen' krijgen hiermee een handvat om de Bijbel af te schrijven. Wat moeten we moet zo'n oud boek, zeggen ze. Het past precies bij samen corona er onder krijgen.

De preken in oude druk zijn goed te begrijpen, vraag het maar eens aan de kerkgangers van de OGG in Geldermalsen.
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Leespreken Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Geytenbeekje »

CvdW schreef:Dat is nu het mooie van verschillende meningen.
Mijn vrienden die 'nergens aan doen' krijgen hiermee een handvat om de Bijbel af te schrijven. Wat moeten we moet zo'n oud boek, zeggen ze. Het past precies bij samen corona er onder krijgen.

De preken in oude druk zijn goed te begrijpen, vraag het maar eens aan de kerkgangers van de OGG in Geldermalsen.
Ik vind oudvaders zeker mooi alhoewel ik liever luister naar levende predikanten
Maar je hebt er ook bij die alleen thematisch preken.
Dan halen ze 1 woordje uit van de hele tekst en dan leggen ze dat wel uit maar de tekst bespreken ze dan niet.
Bijv ( en ik zou in het nieuwe jaar duiding geven aan wat ik zeg)
preken van Erskine.
Af en toe juist ook wel weer mooi om de gehele lijn te zien, maar om zondag aan zondag zulke preken te horen ( ook al hebben ze een rijke Christusprediking') neh.
Laatst gewijzigd door Geytenbeekje op 04 jan 2021, 19:48, 1 keer totaal gewijzigd.
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Leespreken Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Ik heb eerlijk gezegd niet zulke beste ervaringen met deze kerkgangers. Het spijt me oprecht. Ik heb geen volledig beeld, natuurlijk. Maar ik dacht onder andere aan hen toen ik schreef dat serieuze kerkleden vrijwel altijd de HSV gebruiken.

Dus ik ben niet overtuigd. En de Bijbel is inderdaad een oud boek. Daarom is een goede vertaling ook zo belangrijk. Anders is de tekst nog ontoegankelijker dan hij al is voor een moderne mens.
Plaats reactie