Leespreken Gereformeerde Gemeenten

Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Leespreken Gereformeerde Gemeenten

Bericht door pierre27 »

Hendrikus schreef:
refo schreef:
GerefGemeente-lid schreef:De leespreken in onze gemeente in het eerste kwartaal van 2022 waren van:
Ds. G.J. van Aalst (2 keer)
Ds. R. Kattenberg (2 keer)
Ds. C.G. Vreugdenhil (2 keer)
Wijlen ds. J. Driessen
Ds. H. Bonar
Ds. J. IJsselstein
Ds. J.S. van der Net
J.C. Ryle
Ds. D.W. Tuinier
Ds. W. Visscher
Ds. R.A.M. Visser
Ds. A.T. Vergunst
Ds. W.A. Zondag (aanstaande zondagmorgen)
Wonderlijke opsomming. Geen wonder dat je zo uitgesproken positief bent over het kerkverband.
Tja, als je het DIA vraagt krijg je een heel ander lijstje :huhu
Haha, dat is nou het mooie aan deze mensen.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Leespreken Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GerefGemeente-lid »

Hendrikus schreef:
refo schreef:
GerefGemeente-lid schreef:De leespreken in onze gemeente in het eerste kwartaal van 2022 waren van:
Ds. G.J. van Aalst (2 keer)
Ds. R. Kattenberg (2 keer)
Ds. C.G. Vreugdenhil (2 keer)
Wijlen ds. J. Driessen
Ds. H. Bonar
Ds. J. IJsselstein
Ds. J.S. van der Net
J.C. Ryle
Ds. D.W. Tuinier
Ds. W. Visscher
Ds. R.A.M. Visser
Ds. A.T. Vergunst
Ds. W.A. Zondag (aanstaande zondagmorgen)
Wonderlijke opsomming. Geen wonder dat je zo uitgesproken positief bent over het kerkverband.
Tja, als je het DIA vraagt krijg je een heel ander lijstje :huhu
Tja... en als ik een wens mocht doen zou ik graag dat lijstje met bovenstaande in 1 lijst samen voegen. Maar daarvoor is er vrijwel geen enkele GG te vinden, vermoed ik.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Leespreken Gereformeerde Gemeenten

Bericht door CvdW »

Lezen ze in Oostkapelle een vaste catechismus verklaring? Zo ja, van wie?
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Leespreken Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GerefGemeente-lid »

CvdW schreef:Lezen ze in Oostkapelle een vaste catechismus verklaring? Zo ja, van wie?
Het antwoord is nee.
Ds. De Heer heeft Zondag 1 bepreekt.
Zondag 2 was een leespreek van ds. Kattenberg.
Ds. Brons heeft Zondag 3 bepreekt.
Zondag 4 was een leespreek van ds. Tuinier.
Zondag 5 en 6 waren leespreken van ds. Van Aalst.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Leespreken Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Tiberius »

GerefGemeente-lid schreef:
CvdW schreef:Lezen ze in Oostkapelle een vaste catechismus verklaring? Zo ja, van wie?
Het antwoord is nee.
Ds. De Heer heeft Zondag 1 bepreekt.
Zondag 2 was een leespreek van ds. Kattenberg.
Ds. Brons heeft Zondag 3 bepreekt.
Zondag 4 was een leespreek van ds. Tuinier.
Zondag 5 en 6 waren leespreken van ds. Van Aalst.
Dan heb je een prachtige variëteit.
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Leespreken Gereformeerde Gemeenten

Bericht door CvdW »

Ik stel de vraag omdat het over drie maanden gaat. 13*2=26 preken. Biddag hebben nog, misschien doordeweekse diensten.
Mijn conclusie is dat er geregeld een predikant op bezoek komt.
Mistig
Berichten: 2390
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Leespreken Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mistig »

GerefGemeente-lid schreef:
Hendrikus schreef:
refo schreef:
GerefGemeente-lid schreef:De leespreken in onze gemeente in het eerste kwartaal van 2022 waren van:
Ds. G.J. van Aalst (2 keer)
Ds. R. Kattenberg (2 keer)
Ds. C.G. Vreugdenhil (2 keer)
Wijlen ds. J. Driessen
Ds. H. Bonar
Ds. J. IJsselstein
Ds. J.S. van der Net
J.C. Ryle
Ds. D.W. Tuinier
Ds. W. Visscher
Ds. R.A.M. Visser
Ds. A.T. Vergunst
Ds. W.A. Zondag (aanstaande zondagmorgen)
Wonderlijke opsomming. Geen wonder dat je zo uitgesproken positief bent over het kerkverband.
Tja, als je het DIA vraagt krijg je een heel ander lijstje :huhu
Tja... en als ik een wens mocht doen zou ik graag dat lijstje met bovenstaande in 1 lijst samen voegen. Maar daarvoor is er vrijwel geen enkele GG te vinden, vermoed ik.
Jawel hoor, dat zou hier prima kunnen.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
albion
Berichten: 7514
Lid geworden op: 27 dec 2007, 18:23
Locatie: ergens in nederland

Re: Leespreken Gereformeerde Gemeenten

Bericht door albion »

- ooit had een ouderling van de Ger Gem. de euvele moed gehad dat hij op oudejaarsavond,
een preek las van een ds die niet tot het kerkverband van de Ger.Gem behoorde, dat heeft
tot een kerkscheuring geleid....

- Op een zondag werd er bij ons in de Oud Ger Gem een preek van ds. Lamain gelezen, en
maandag hoorde ik dat de preek ook in de Ger Gem en in de Ger Gem in Ned op dezelfde
dag gelezen werd. Tja, het kan verkeren....
De halve waarheid is funester dan de onjuistheid (E. von Feuchtersieben)
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Leespreken Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mannetje »

In Bodegraven is op een oudejaarsavond weleens van Prof. Baars gelezen in de GG. Erg mooie preek, heb nooit gehoord dat het tot enig probleem heeft geleid.
-
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Leespreken Gereformeerde Gemeenten

Bericht door J.C. Philpot »

De Gereformeerde Gemeenten zijn volgens mij wel het kerkverband dat het meest rijk bedeeld is qua beschikbaarheid van leespreken. Als ik bij Den Hertog op de bovenverdieping rondstruin bij de leespreken, dan staan er wel heel veel prekenboeken vanuit de Gereformeerde Gemeenten. Hersteld Hervormde leespreken zijn daarentegen met een lantaarntje te zoeken. Ook is er Prekenweb, met een ruim assortiment.

Overigens vermoed ik dat Prekenweb sinds haar oprichting wel bepaalde invloed heeft gehad op de ontwikkelingen in het kerkverband (met name op het grondvlak). Door deze website hebben ook de leespreken van de "wat ruimere richting" van de Gereformeerde Gemeenten een hoge mate van beschikbaarheid gekregen. Waar in diverse gemeenten dankbaar gebruik van word gemaakt.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Henk J
Berichten: 2559
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Leespreken Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Henk J »

J.C. Philpot schreef:De Gereformeerde Gemeenten zijn volgens mij wel het kerkverband dat het meest rijk bedeeld is qua beschikbaarheid van leespreken. Als ik bij Den Hertog op de bovenverdieping rondstruin bij de leespreken, dan staan er wel heel veel prekenboeken vanuit de Gereformeerde Gemeenten. Hersteld Hervormde leespreken zijn daarentegen met een lantaarntje te zoeken. Ook is er Prekenweb, met een ruim assortiment.

Overigens vermoed ik dat Prekenweb sinds haar oprichting wel bepaalde invloed heeft gehad op de ontwikkelingen in het kerkverband (met name op het grondvlak). Door deze website hebben ook de leespreken van de "wat ruimere richting" van de Gereformeerde Gemeenten een hoge mate van beschikbaarheid gekregen. Waar in diverse gemeenten dankbaar gebruik van word gemaakt.
Dat heeft er denk ik mee te maken dat er in de HHK relatief meer predikanten zijn waardoor er minder gelezen hoeft te worden. Vorig jaar hadden wij denk ik 4 keer leesdienst en dat waren allemaal diensten waarvoor een predikant stond ingeroosterd maar die door omstandigheden niet kon voorgaan. Ook toen wij vacant waren, waren er nauwelijks leesdiensten. De vraag is minder dus het aanbod ook, alhoewel er wel prekenboekjes zijn hoor. Mede onder redactie van onze dominee zijn er rond 2004 verschillende boekjes uitgekomen met een tiental leespreken van HHK predikanten.
En in de (O)GGiN leest men toch vooral oudvaders en niet zo vaak van huidige predikanten.
Mistig
Berichten: 2390
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Leespreken Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mistig »

Henk J schreef:
J.C. Philpot schreef:De Gereformeerde Gemeenten zijn volgens mij wel het kerkverband dat het meest rijk bedeeld is qua beschikbaarheid van leespreken. Als ik bij Den Hertog op de bovenverdieping rondstruin bij de leespreken, dan staan er wel heel veel prekenboeken vanuit de Gereformeerde Gemeenten. Hersteld Hervormde leespreken zijn daarentegen met een lantaarntje te zoeken. Ook is er Prekenweb, met een ruim assortiment.

Overigens vermoed ik dat Prekenweb sinds haar oprichting wel bepaalde invloed heeft gehad op de ontwikkelingen in het kerkverband (met name op het grondvlak). Door deze website hebben ook de leespreken van de "wat ruimere richting" van de Gereformeerde Gemeenten een hoge mate van beschikbaarheid gekregen. Waar in diverse gemeenten dankbaar gebruik van word gemaakt.
Dat heeft er denk ik mee te maken dat er in de HHK relatief meer predikanten zijn waardoor er minder gelezen hoeft te worden. Vorig jaar hadden wij denk ik 4 keer leesdienst en dat waren allemaal diensten waarvoor een predikant stond ingeroosterd maar die door omstandigheden niet kon voorgaan. Ook toen wij vacant waren, waren er nauwelijks leesdiensten. De vraag is minder dus het aanbod ook, alhoewel er wel prekenboekjes zijn hoor. Mede onder redactie van onze dominee zijn er rond 2004 verschillende boekjes uitgekomen met een tiental leespreken van HHK predikanten.
En in de (O)GGiN leest men toch vooral oudvaders en niet zo vaak van huidige predikanten.
In de HHG hier in de buurt lezen ze ook regelmatig preken van Prekenweb.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Leespreken Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GerefGemeente-lid »

Mannetje schreef:In Bodegraven is op een oudejaarsavond weleens van Prof. Baars gelezen in de GG. Erg mooie preek, heb nooit gehoord dat het tot enig probleem heeft geleid.
Bij ons werden er tot ver in de jaren '60 preken gelezen van ds. R. Kok, die in zijn Aagtekerkse tijd jarenlang consulent was. Toen de classis daar achter kwam, werd er een stokje voor gestoken.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Leespreken Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bezorgd »

J.C. Philpot schreef:
Overigens vermoed ik dat Prekenweb sinds haar oprichting wel bepaalde invloed heeft gehad op de ontwikkelingen in het kerkverband (met name op het grondvlak). Door deze website hebben ook de leespreken van de "wat ruimere richting" van de Gereformeerde Gemeenten een hoge mate van beschikbaarheid gekregen. Waar in diverse gemeenten dankbaar gebruik van word gemaakt.
Welke invloed denk je dan aan? Zou dan de 'verrechtsing' in een bepaalde flank daar dan een reactie op kunnen zijn?
Mistig
Berichten: 2390
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Leespreken Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mistig »

GerefGemeente-lid schreef:
Mannetje schreef:In Bodegraven is op een oudejaarsavond weleens van Prof. Baars gelezen in de GG. Erg mooie preek, heb nooit gehoord dat het tot enig probleem heeft geleid.
Bij ons werden er tot ver in de jaren '60 preken gelezen van ds. R. Kok, die in zijn Aagtekerkse tijd jarenlang consulent was. Toen de classis daar achter kwam, werd er een stokje voor gestoken.
Toch zonde. Die preken zijn (nog steeds) waardevol om te lezen.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Plaats reactie