Nadenken over je begrafenis

Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Nadenken over je begrafenis

Bericht door Wandelende »

Gijs Diederik schreef:
Wandelende schreef:
Logisch. Als ik een contract afsluit voor mijn trouwreceptie en spreek een vast bedrag af voor 200 personen. Op de dag zelf komen er maar 50. Dan gaat de eigenaar van de receptielocatie toch ook niets teruggeven?
Ook hier geldt dat je dan iets hebt verzekerd wat niet nodig was. Maar daar moet je de verzekeraar niet op aankijken. Dat zou een beetje vreemd zijn.
Verschil met je bruiloft is dat deze brave restauranthouder dan de gebakjes of broodjes zalm heeft ingekocht. Maar als je afspreekt koffie te schenken tijdens de receptie dan is thee ook mogelijk. en meer of minder gaat op basis van nacalculatie.
De vergelijking bruiloft en Delapolis ontgaat mij dus volkomen.

Dela heeft bij afsluiten van de polis de cake nog niet ingekocht, de koffie nog niet gezet.
Natuurlijk, dat is waar. Maar je hebt een contract afgesloten. Dan is er op zich niets mis mee als een verzekeraar zich daaraan houdt.
Probleem bij een Dela polis is dat het een vast pakket is waar je niets aan kan veranderen, tenzij je de knip trekt. Dan is die extra volgauto 500 euro. Die bitterbal 1.50 per stuk. Probleem is dat Dela onjuiste voorlichting geeft aan de consument. En als je eenmaal in Dela handen bent trekken ze je een poot uit. Dat is de naturapolis. Nooit doen dus.
Klopt. En daarom heb ik DELA al een keer bij naam genoemd. Dit zijn ongeveer de meest slechte naturapolissen die je kunt bedenken.
(~)
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Nadenken over je begrafenis

Bericht door Wandelende »

Mara schreef:
Wandelende schreef: Dit wordt een welles nietes spelletje. Ik begrijp alleen niet wat het hebben van een eigen bedrijf of het zijn van jurist te maken heeft met wel of geen goede polis.
Het wordt een herhaling van zetten. Ik ken de markt als 'insider' en weet dat er nauwelijks goede polissen te vinden zijn onder de oudere generatie. Allemaal van die zwaar overschatte naturapolissen.
Nogmaals; dan heb je geen goede polis.
Ik zei dit omdat veel mensen de polisvoorwaarden nauwelijks lezen, maar dat het bij deze mensen hun dagelijks werk was.
En het was geen verouderde polis, ze hadden juist geüpgraded.
Ik benoem overigens ongeveer elke naturapolis als 'slecht'.
En het probleem van polisvoorwaarden lezen, dat is inderdaad een taak van mensen zelf. Maar als je een adviseur daarvoor hebt (en deze gewoon een goede prijs betaald) dan mag je verwachten dat dit voor je is gedaan. Probleem is alleen dat veel mensen rechtstreeks bij de uitvaartverzekeraar afsluiten. Die gaan natuurlijk nooit hun 'minpunten' doorgeven aan de klant.

Als je al een uitvaartverzekering neemt, zou mijn advies vrijwel nooit op een naturapolis uitkomen. Tenzij je heel goed de ins en outs weet van een naturapolis. Een geïndexeerde kapitaalverzekering, die je eens in de vijf jaar checkt, is ongeveer de enige vorm die meestal afdoende is. Ook daar blijft wel staan dat je een regelmatige update moet doen en zelf even rekening houdt met inflatiecijfers.
(~)
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1457
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Nadenken over je begrafenis

Bericht door Delftenaar »

Als je zelf genoeg geld hebt is zo'n verzekering per definitie overbodig.

Belangrijker is de vraag of er geliefden zijn die dan over ons wenen. En of we dan zelf bij God zullen zijn.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Nadenken over je begrafenis

Bericht door Wandelende »

Delftenaar schreef:Als je zelf genoeg geld hebt is zo'n verzekering per definitie overbodig.


Dat is maar de vraag.
Je hebt ook nog zoiets als nabestaanden, denk aan man/vrouw, kinderen. En dus ook de financiële verplichtingen die daaraan verbonden zijn.
Belangrijker is de vraag of er geliefden zijn die dan over ons wenen. En of we dan zelf bij God zullen zijn.
Zeker. Dat heb ik al eerder aangegeven. Doet echter niets af van het overdenken van de stoffelijke zaken. Zeker voor de nabestaanden.
Welke keuze maakt niet uit. Maar nonchalance is op dit punt voor mij ondenkbaar
(~)
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Nadenken over je begrafenis

Bericht door liz boer »

Wandelende schreef:
Delftenaar schreef:Als je zelf genoeg geld hebt is zo'n verzekering per definitie overbodig.


Dat is maar de vraag.
Je hebt ook nog zoiets als nabestaanden, denk aan man/vrouw, kinderen. En dus ook de financiële verplichtingen die daaraan verbonden zijn.
Belangrijker is de vraag of er geliefden zijn die dan over ons wenen. En of we dan zelf bij God zullen zijn.
Zeker. Dat heb ik al eerder aangegeven. Doet echter niets af van het overdenken van de stoffelijke zaken. Zeker voor de nabestaanden.
Welke keuze maakt niet uit. Maar nonchalance is op dit punt voor mij ondenkbaar
Als er niets op papier staat kunnen er vervelende dingen gebeuren, zoals ruzie tussen kinderen, ik weet een buurvrouw hier had jaren geen contact met haar zus, om het pakje wat moeder droeg in de kist, nu hoeft alles niet uitgesplits te worden, maar in grote lijnen is het toch wenselijk, anders kunnen je nabestaanden niet rouwen om de ruzie die ze hebben.

Bovendien is het ook zo dat oude dementen gecremeerd worden omdat de familie dat makkelijker vindt, terwijl de overledene dat nooit gewild zou hebben.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Nadenken over je begrafenis

Bericht door Dodo »

Maar je kunt toch niet gaan vastleggen welke kleren je in de kist aan wil hebben? Dat wordt wel heel specifiek.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Nadenken over je begrafenis

Bericht door Mara »

Delftenaar schreef:Als je zelf genoeg geld hebt is zo'n verzekering per definitie overbodig.
Wij hadden ook geen geld, maar ik ben begonnen om maandelijks een bedrag opzij te zetten ipv dit naar een verzekering te storten.
Toen mijn ouders trouwden, was het heel gebruikelijk om een doodskleed te maken en dat in de kast te leggen.
Meestal begon men dan met een bescheiden polis, elke week een zegel van 1 gulden of zo. De man van de Oude Haagsche kwam iedere vrijdag aan de deur.
En later werd er dan een 2e of 3e polis bij genomen.
Ik heb bij mijn ouders ook diverse zegelkaarten tussen de papieren gevonden.
Ik wil daarmee zeggen, dat je toen al voorbereid moest zijn op je sterven.
Nu is voor velen de dood in Amerika, iets van heel ver weg en we zien het wel tegen die tijd.
Wandelende schreef:En dus ook de financiële verplichtingen die daaraan verbonden zijn.
Als iemand AOW ontvangt, kan de overlijdensuitkering nog financieel verlichting geven.
Delftenaar schreef:Belangrijker is de vraag of er geliefden zijn die dan over ons wenen.
Het ligt eraan wat je hiermee bedoelt.
Een bedroefde moeder huilde eens boven de kist van haar verongelukte zoon, die afgedwaald was: o jongen, waar ben jij nu?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Nadenken over je begrafenis

Bericht door liz boer »

Dodo schreef:Maar je kunt toch niet gaan vastleggen welke kleren je in de kist aan wil hebben? Dat wordt wel heel specifiek.

Nee dat schreef ik ook,

In dit geval ging het over een vrij bloor pakje, dat de ene dochter gegeven had, de andere dochter zei dat haar moeder altijd degelijk was in haar kleding, maar omdat de andere het pakje gekocht had stond ze erop, en zie de ruzie was compleet, dit kan ook gebeuren als je wel alles op schrift hebt, zo specifiek hoeft het niet, maar toch... als he meeste opgeschreven staat zijn er richtlijnen.

Mijn oma was van de Ger. Gem. ze is begraven door een of ander pastor (omdat de Ger Gem veel te hard zou zijn), het ging echt helemaal nergens over, zelf de evangelische tak van onze familie vond het achteraf jammer...
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Nadenken over je begrafenis

Bericht door Wandelende »

Mara schreef:
Wandelende schreef:En dus ook de financiële verplichtingen die daaraan verbonden zijn.
Als iemand AOW ontvangt, kan de overlijdensuitkering nog financieel verlichting geven.
Dat klopt. Maar het grootste deel van Nederland ontvangt geen AOW. En dan zijn andere verplichtingen vaak ook nog hoger.
(~)
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Nadenken over je begrafenis

Bericht door Wandelende »

Aanbevolen om erover na te denken. Inclusief kijktip.

https://nos.nl/artikel/2260586-wat-gebe ... -bent.html
(~)
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Nadenken over je begrafenis

Bericht door Dodo »

Wel lastig. Ik zou niet willen dat mijn nabestaanden door al mijn whattsappgesprekken gingen.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Nadenken over je begrafenis

Bericht door -DIA- »

Dodo schreef:Wel lastig. Ik zou niet willen dat mijn nabestaanden door al mijn whattsappgesprekken gingen.
En er is toch niets verborgen, ook geen WhatsApp-gesprekken, wat niet openbaar zal komen. We zouden ons bij ieder woord hiervan bewust moeten zijn. Ook over elk woord wat we op dit forum schrijven zal een rechtvaardig oordeel gaan. Ook over onze gedachten.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Mistig
Berichten: 2390
Lid geworden op: 03 jul 2017, 13:04
Locatie: Rotterdam eo

Re: Nadenken over je begrafenis

Bericht door Mistig »

liz boer schreef:
Dodo schreef:Maar je kunt toch niet gaan vastleggen welke kleren je in de kist aan wil hebben? Dat wordt wel heel specifiek.
Nee dat schreef ik ook,

In dit geval ging het over een vrij bloor pakje, dat de ene dochter gegeven had, de andere dochter zei dat haar moeder altijd degelijk was in haar kleding, maar omdat de andere het pakje gekocht had stond ze erop, en zie de ruzie was compleet, dit kan ook gebeuren als je wel alles op schrift hebt, zo specifiek hoeft het niet, maar toch... als he meeste opgeschreven staat zijn er richtlijnen.

Mijn oma was van de Ger. Gem. ze is begraven door een of ander pastor (omdat de Ger Gem veel te hard zou zijn), het ging echt helemaal nergens over, zelf de evangelische tak van onze familie vond het achteraf jammer...
Toch, toen mijn oma overleed was ook de kleding die ze in de kist droeg door haar zelf uitgekozen.
En daar is volgens mij niets mis mee.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Nadenken over je begrafenis

Bericht door liz boer »

Mistig schreef:
liz boer schreef:
Dodo schreef:Maar je kunt toch niet gaan vastleggen welke kleren je in de kist aan wil hebben? Dat wordt wel heel specifiek.
Nee dat schreef ik ook,

In dit geval ging het over een vrij bloor pakje, dat de ene dochter gegeven had, de andere dochter zei dat haar moeder altijd degelijk was in haar kleding, maar omdat de andere het pakje gekocht had stond ze erop, en zie de ruzie was compleet, dit kan ook gebeuren als je wel alles op schrift hebt, zo specifiek hoeft het niet, maar toch... als he meeste opgeschreven staat zijn er richtlijnen.

Mijn oma was van de Ger. Gem. ze is begraven door een of ander pastor (omdat de Ger Gem veel te hard zou zijn), het ging echt helemaal nergens over, zelf de evangelische tak van onze familie vond het achteraf jammer...
Toch, toen mijn oma overleed was ook de kleding die ze in de kist droeg door haar zelf uitgekozen.
En daar is volgens mij niets mis mee.
Nee volgens mij is het fijn als je alles weet.
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Nadenken over je begrafenis

Bericht door Dodo »

Ik heb gisteren een poos rondgelopen op de begraafplaats. Het viel me op dat er op de meer recente graven een grote variatie in grafmonumenten was. Stukken onbewerkte steen met letters er op, glazen platen met tekst en soms een foto, sowieso veel foto's, soms zelfs echte kunstwerken die echt mooi zijn. Maar ook ijzeren dingen, niet mijn smaak maar wel netjes en persoonlijk.
Ik denk dat de marmeren platen een beetje op z'n retour zijn. Ik vond al die nieuwe soorten grafmonumenten mooi om te zien.
Verder was er veel om te bepeinzen. Zoveel bekenden die daar liggen, en zoveel getuigenissen op de stenen.
Plaats reactie