Nadenken over je begrafenis

Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Nadenken over je begrafenis

Bericht door Mara »

Wandelende schreef: Dat is precies wat ik zeg. Dan heb je dus geen goede polis. Want als de wensen hoger of anders zijn, dan had je daarvan tevoren al over na kunnen denken. De verzekeraar zal zich altijd aan de afspraken op papier houden. Het probleem is allee dat gemiddeld genomen maar weinig mensen de moeite nemen om zich tijdens hun leven goed te laten informeren. Want de verzekeraars leveren de naturapakketten. Als je daarvan wilt afwijken, dat kan, maar dan gaat inderdaad de teller lopen. Alleen dan vraag je dus als consument achteraf om een ander product dan waar je vooraf om had gevraagd.
Nogmaals, dat is niet waar! Het zijn geen naieve mensen die ooit eens iets afgesloten hebben. Het betrof hier mensen die een eigen bedrijf hadden geleid, eentje was notabene zelf jurist! Zijn vrouw liet me ook bepaalde dingen lezen die in de polis stonden, maar ze had de fut niet om er nog tegenin te gaan en haar oudste zoon zei, "laat maar moeder", we hebben dat geld, dus spaar je die moeite.
Gijs Diederik schreef:Om maar te zwijgen over Dela en collega's. natura-polissen waarbij mensen uitgeknepen worden. Polis geeft aan 100 koffie tijdens condoleanceavond en 100 koffie na de begrafenis. Maar heb je geen condoleanceavond, dan ben je zonder terugbetaling die 100 koffie kwijt. Dragen de kinderen of kleinkinderen de kist. Prima, geen dragers. Maar geen reductie.
Dat bedoel ik, jij begrijpt het!
Opeens heb je de vrijheid niet meer om thuis op te baren, ja, tegen hoge meerkosten.
Ik las toch echt in die polis dat er een keuzevrijheid was voor bepaalde zaken, maar zij toverden dan een uitsluitsel uit hun hoge zwarte begrafenishoed. En je gaat in je rouwtijd niet bakkeleien over 100 kopjes koffie, een volgauto van 500 euro (echt belachelijk, een taxi was goedkoper geweest)
Er werd ook nazorg aangeboden. Ik kan je vertellen, dat slaat helemaal nergens op, ik heb bij zo'n gesprek gezeten.
Er werden zulke voorspelbare vragen gesteld en dat slechts eenmalig zo'n vier/vijf weken na de plechtigheid. Dan begint rouw pas!!
Tevens kon mevrouw even bijsturen over de tekst die op de bedankkaartjes moest komen.
Het is één groot commercieel gebeuren.
De mooie belofte dat ze zorg uit handen nemen, is maar een reclamezin.

Helaas zie ik bij "refo-ondernemingen" dan wel betere geestelijke nazorg, maar toch zeker ook dat er grove missers zijn hier en daar, die zich niet verenigen met de beginselen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gijs Diederik
Verbannen
Berichten: 72
Lid geworden op: 10 mar 2017, 10:47

Re: Nadenken over je begrafenis

Bericht door Gijs Diederik »

Mara schreef:.
Helaas zie ik bij "refo-ondernemingen" dan wel betere geestelijke nazorg, maar toch zeker ook dat er grove missers zijn hier en daar, die zich niet verenigen met de beginselen.
Inderdaad. Ken er een die zegt: "hoe durft u opmerkingen te maken over mijn nota. Wij zijn van dezelfde kerk, dan doe je dat niet."
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Nadenken over je begrafenis

Bericht door eilander »

Gijs Diederik schreef:
Mara schreef:.
Helaas zie ik bij "refo-ondernemingen" dan wel betere geestelijke nazorg, maar toch zeker ook dat er grove missers zijn hier en daar, die zich niet verenigen met de beginselen.
Inderdaad. Ken er een die zegt: "hoe durft u opmerkingen te maken over mijn nota. Wij zijn van dezelfde kerk, dan doe je dat niet."
Dat is natuurlijk belachelijk. Dit kun je overigens ook bij een timmerman of een accountant uit je eigen kerk hebben. Dat zou dan direct wel de allerlaatste keer zijn dat ik zaken met ze doe.
Gebruikersavatar
Wandelende
Inactief
Berichten: 3076
Lid geworden op: 13 jun 2017, 06:43

Re: Nadenken over je begrafenis

Bericht door Wandelende »

Mara schreef:
Wandelende schreef: Dat is precies wat ik zeg. Dan heb je dus geen goede polis. Want als de wensen hoger of anders zijn, dan had je daarvan tevoren al over na kunnen denken. De verzekeraar zal zich altijd aan de afspraken op papier houden. Het probleem is allee dat gemiddeld genomen maar weinig mensen de moeite nemen om zich tijdens hun leven goed te laten informeren. Want de verzekeraars leveren de naturapakketten. Als je daarvan wilt afwijken, dat kan, maar dan gaat inderdaad de teller lopen. Alleen dan vraag je dus als consument achteraf om een ander product dan waar je vooraf om had gevraagd.
Nogmaals, dat is niet waar! Het zijn geen naieve mensen die ooit eens iets afgesloten hebben. Het betrof hier mensen die een eigen bedrijf hadden geleid, eentje was notabene zelf jurist! Zijn vrouw liet me ook bepaalde dingen lezen die in de polis stonden, maar ze had de fut niet om er nog tegenin te gaan en haar oudste zoon zei, "laat maar moeder", we hebben dat geld, dus spaar je die moeite.


Dit wordt een welles nietes spelletje. Ik begrijp alleen niet wat het hebben van een eigen bedrijf of het zijn van jurist te maken heeft met wel of geen goede polis.
Het wordt een herhaling van zetten. Ik ken de markt als 'insider' en weet dat er nauwelijks goede polissen te vinden zijn onder de oudere generatie. Allemaal van die zwaar overschatte naturapolissen.
Nogmaals; dan heb je geen goede polis.

Dat argument ontkracht jij door te zeggen dat het niet waar is dat ze geen goede polis hadden. En vervolgens aan te geven dat het linksom of rechtsom allemaal niet werd vergoed.
Dan herhaal ik; dan heb je geen goede polis.

Ik zeg niet dat ze niet genoeg premie hebben betaald. Het enige dat ik zeg is dat het een slechte polis is. Zoals er velen zijn verkocht. Verzekeraars van uitvaartverzekeringen keren precies uit wat er op papier en in de voorwaarden te vinden is. Als dat achteraf niet afdoende blijkt te zijn of anders dan gedacht, dan is er in het voortraject iets fout gegaan. Veelal door naïviteit of directe verkoop door uitvaartverzekeraars/-ondernemers.
Gijs Diederik schreef:Om maar te zwijgen over Dela en collega's. natura-polissen waarbij mensen uitgeknepen worden. Polis geeft aan 100 koffie tijdens condoleanceavond en 100 koffie na de begrafenis. Maar heb je geen condoleanceavond, dan ben je zonder terugbetaling die 100 koffie kwijt. Dragen de kinderen of kleinkinderen de kist. Prima, geen dragers. Maar geen reductie.


Logisch. Als ik een contract afsluit voor mijn trouwreceptie en spreek een vast bedrag af voor 200 personen. Op de dag zelf komen er maar 50. Dan gaat de eigenaar van de receptielocatie toch ook niets teruggeven?
Ook hier geldt dat je dan iets hebt verzekerd wat niet nodig was. Maar daar moet je de verzekeraar niet op aankijken. Dat zou een beetje vreemd zijn.

Dat bedoel ik, jij begrijpt het!
Opeens heb je de vrijheid niet meer om thuis op te baren, ja, tegen hoge meerkosten.
Ik las toch echt in die polis dat er een keuzevrijheid was voor bepaalde zaken, maar zij toverden dan een uitsluitsel uit hun hoge zwarte begrafenishoed. En je gaat in je rouwtijd niet bakkeleien over 100 kopjes koffie, een volgauto van 500 euro (echt belachelijk, een taxi was goedkoper geweest)
Er werd ook nazorg aangeboden. Ik kan je vertellen, dat slaat helemaal nergens op, ik heb bij zo'n gesprek gezeten.
Er werden zulke voorspelbare vragen gesteld en dat slechts eenmalig zo'n vier/vijf weken na de plechtigheid. Dan begint rouw pas!!
Tevens kon mevrouw even bijsturen over de tekst die op de bedankkaartjes moest komen.
Het is één groot commercieel gebeuren.
De mooie belofte dat ze zorg uit handen nemen, is maar een reclamezin.


Kijk, juist. Dit is precies wat ik bedoel.
(~)
Gijs Diederik
Verbannen
Berichten: 72
Lid geworden op: 10 mar 2017, 10:47

Re: Nadenken over je begrafenis

Bericht door Gijs Diederik »

Wandelende schreef:
Logisch. Als ik een contract afsluit voor mijn trouwreceptie en spreek een vast bedrag af voor 200 personen. Op de dag zelf komen er maar 50. Dan gaat de eigenaar van de receptielocatie toch ook niets teruggeven?
Ook hier geldt dat je dan iets hebt verzekerd wat niet nodig was. Maar daar moet je de verzekeraar niet op aankijken. Dat zou een beetje vreemd zijn.
Verschil met je bruiloft is dat deze brave restauranthouder dan de gebakjes of broodjes zalm heeft ingekocht. Maar als je afspreekt koffie te schenken tijdens de receptie dan is thee ook mogelijk. en meer of minder gaat op basis van nacalculatie.
De vergelijking bruiloft en Delapolis ontgaat mij dus volkomen.

Dela heeft bij afsluiten van de polis de cake nog niet ingekocht, de koffie nog niet gezet.

Probleem bij een Dela polis is dat het een vast pakket is waar je niets aan kan veranderen, tenzij je de knip trekt. Dan is die extra volgauto 500 euro. Die bitterbal 1.50 per stuk. Probleem is dat Dela onjuiste voorlichting geeft aan de consument. En als je eenmaal in Dela handen bent trekken ze je een poot uit. Dat is de naturapolis. Nooit doen dus.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Nadenken over je begrafenis

Bericht door Dodo »

Waarom sturen mensen nog steeds bedankkaartjes? Omdat de etiquette dat voorschrijft?
Ik zie ze steeds minder en ik snap dat best. Ik maak ze zelf ook maar half open en gooi ze direct in de oud papier. Alleen de postzegel haal ik er af, voor de zending.
Spaar je het geld, en de moeite, zou ik zeggen.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10419
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Nadenken over je begrafenis

Bericht door Zita »

Dodo schreef:Waarom sturen mensen nog steeds bedankkaartjes? Omdat de etiquette dat voorschrijft?
Ik zie ze steeds minder en ik snap dat best. Ik maak ze zelf ook maar half open en gooi ze direct in de oud papier. Alleen de postzegel haal ik er af, voor de zending.
Spaar je het geld, en de moeite, zou ik zeggen.
Helemaal mee eens.
Maar een begrafenis is het laatste wat je voor een geliefde kunt doen. Voor veel mensen geldt het als een extra uiting van liefde en respect als alles rond de begrafenis zo goed mogelijk is geregeld. Uit zuinigheidsoverwegingen geen kaartje sturen kan dan voelen alsof de overledene je die paar honderd euro niet waard was.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Nadenken over je begrafenis

Bericht door Mara »

Wandelende schreef: Dit wordt een welles nietes spelletje. Ik begrijp alleen niet wat het hebben van een eigen bedrijf of het zijn van jurist te maken heeft met wel of geen goede polis.
Het wordt een herhaling van zetten. Ik ken de markt als 'insider' en weet dat er nauwelijks goede polissen te vinden zijn onder de oudere generatie. Allemaal van die zwaar overschatte naturapolissen.
Nogmaals; dan heb je geen goede polis.
Ik zei dit omdat veel mensen de polisvoorwaarden nauwelijks lezen, maar dat het bij deze mensen hun dagelijks werk was.
En het was geen verouderde polis, ze hadden juist geüpgraded.
Gijs Diederik schreef:Probleem bij een Dela polis is dat het een vast pakket is waar je niets aan kan veranderen, tenzij je de knip trekt.
Ook bij die andere, zit je vast aan een bepaald crematorium waar zij een contract mee hebben afgesloten. Wil je naar een andere, (bijv. in je geboorteplaats of omdat daar veel vrienden en bekenden wonen) kost dat heel veel meer.
Toevallig hoorde ik van een vriend dat toen zijn moeder overleed ze de kleinste aula kregen toegewezen, terwijl ze veel meer mensen verwachtten. En dat betekende dus ook de knip trekken.
Wie weleens in een crematorium is geweest, weet dat het lopendebandwerk is en dat ze zelfs zo zijn gebouwd - ook buiten ingericht - dat de ene rouwstoet vertrekt, terwijl de andere net is gearriveerd en je komt elkaar niet tegen.
Alleen in Spijkenisse is dat niet goed gelukt. De ene rouwstoet kruiste met de andere en moest dus op elkaar wachten. Dan trekken er allemaal verdrietige mensen aan je voorbij.
Dodo schreef:Waarom sturen mensen nog steeds bedankkaartjes? Omdat de etiquette dat voorschrijft?
Ik zie ze steeds minder en ik snap dat best. Ik maak ze zelf ook maar half open en gooi ze direct in de oud papier.
Dat is niet aardig.
Ik heb bij mijn beide ouders iedereen een persoonlijke handgeschreven kaart gestuurd. Ik houd niet van standaardteksten, en ik bedankte de ene voor zijn steun tijdens het ziekbed, en de andere voor de aanwezigheid op de begrafenis. Mensen reizen soms 250 kilometer om hun medeleven te betuigen, dan kan een bedankje er toch wel af?
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Jantje
Berichten: 16185
Lid geworden op: 18 mei 2017, 20:42
Locatie: Walcheren - jantjevanrefoforum@gmail.com

Re: Nadenken over je begrafenis

Bericht door Jantje »

Zita schreef:
Dodo schreef:Waarom sturen mensen nog steeds bedankkaartjes? Omdat de etiquette dat voorschrijft?
Ik zie ze steeds minder en ik snap dat best. Ik maak ze zelf ook maar half open en gooi ze direct in de oud papier. Alleen de postzegel haal ik er af, voor de zending.
Spaar je het geld, en de moeite, zou ik zeggen.
Helemaal mee eens.
Maar een begrafenis is het laatste wat je voor een geliefde kunt doen. Voor veel mensen geldt het als een extra uiting van liefde en respect als alles rond de begrafenis zo goed mogelijk is geregeld. Uit zuinigheidsoverwegingen geen kaartje sturen kan dan voelen alsof de overledene je die paar honderd euro niet waard was.
Willen jullie nou beweren dat je een dankbetuiging van een nabestaande/familie van de overledene, bij het oud papier gooien? Ik mag toch hopen van niet. Want dat zou wel respectloos zijn. Overigens geldt dat ook voor een bedankfoto van een bruidspaar. Het lijkt me toch niet dat je die verscheurt? :bobo :jongle
Was getekend,
uw medeforummer Jantje
Erskinees
Berichten: 2743
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Nadenken over je begrafenis

Bericht door Erskinees »

Waar moet het anders heen? Een doos op zolder?
eilander
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: 15 okt 2007, 21:42

Re: Nadenken over je begrafenis

Bericht door eilander »

Bij mij gaat die ook bij het oud papier, tenzij het gaat om een familielid of andere dierbare.
Maar je kunt onmogelijk alle bedankjes bewaren van mensen waar je gaat condoleren, omdat het om collega's gaat, of uit hoofde van één of andere functie daar naar toe moet.
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Nadenken over je begrafenis

Bericht door liz boer »

Jantje schreef:
Zita schreef:
Dodo schreef:Waarom sturen mensen nog steeds bedankkaartjes? Omdat de etiquette dat voorschrijft?
Ik zie ze steeds minder en ik snap dat best. Ik maak ze zelf ook maar half open en gooi ze direct in de oud papier. Alleen de postzegel haal ik er af, voor de zending.
Spaar je het geld, en de moeite, zou ik zeggen.
Helemaal mee eens.
Maar een begrafenis is het laatste wat je voor een geliefde kunt doen. Voor veel mensen geldt het als een extra uiting van liefde en respect als alles rond de begrafenis zo goed mogelijk is geregeld. Uit zuinigheidsoverwegingen geen kaartje sturen kan dan voelen alsof de overledene je die paar honderd euro niet waard was.
Willen jullie nou beweren dat je een dankbetuiging van een nabestaande/familie van de overledene, bij het oud papier gooien? Ik mag toch hopen van niet. Want dat zou wel respectloos zijn. Overigens geldt dat ook voor een bedankfoto van een bruidspaar. Het lijkt me toch niet dat je die verscheurt? :bobo :jongle
Ik vind die bedankkaartjes geldverspilling... onnodige milieu vervuiling en gelklopperij, eerlijk mensen als we met iemand meeleven zitten we toch niet op een beloning te wachten?
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Nadenken over je begrafenis

Bericht door Dodo »

Trouwkaarten en rouwkaarten gaan, na een periode op de schoorsteenmantel, naar de zending. Dat levert aardig wat op. Foto's van het bruidspaar gaan ook op de schoorsteenmantel, en na een week of twee in het oud papier.
Ik had vroeger op zolder een grote doos waarin ik al dat soort dingen bewaarde. Erg leuk om er doorheen te neuzen. Maar op een gegeven moment besefte ik, dat als de kinderen ooit het huis op zouden moeten ruimen, ze de hele doos in één keer bij het oud papier zouden zetten. Toen heb ik het zelf gesorteerd, een paar zeer dierbare dingen gehouden en de rest weggedaan. Ik heb geen behoefte aan overbodige spullen.
Ik heb nog nooit een handgeschreven bedankje gekregen na een overlijden of een bruiloft of anderszins als ik moeite had gedaan. De bedankkaartjes na een begrafenis zijn voor mij het summum van onpersoonlijk, ik lees ze dus amper. Hup, weg.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Nadenken over je begrafenis

Bericht door Mara »

liz boer schreef: Ik vind die bedankkaartjes geldverspilling... onnodige milieu vervuiling en gelklopperij, eerlijk mensen als we met iemand meeleven zitten we toch niet op een beloning te wachten?
Zo'n standaardtekstje is idd een soort beloning en daar zit ik ook niet op te wachten.
Maar bij een begrafenis is het onmogelijk om iedereen naar behoren te bedanken.
Mijn handgeschreven bedankjes werden zeer op prijs gesteld.
Wat mensen er daarna mee doen, moeten ze zelf weten, maar ik wilde hen graag nog laten weten dat ik als dochter heel dankbaar ben omdat ze mijn vader bezocht hebben, of een kaartje gestuurd, of voor hem gebeden, of de moeite hadden genomen om te komen, of een condoleancebrief te schrijven.
We leven in een hele koude tijd, waarin de mensen steeds afstandelijker lijken te worden.
Je kunt je ervan afmaken door even een appje te sturen of een FB berichtje, met zo'n uitgekauwde tekst.
Maar nu eens moeite doen en een persoonlijk hartelijk woordje te zeggen, moet toch niet zo moeilijk zijn?
Het kan net die troost zijn.

...en hoe goed is een woord op zijn tijd! staat er in Spreuken.

Rouw- trouw- en geboortekaartjes bewaar ik allemaal.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Gebruikersavatar
liz boer
Berichten: 2989
Lid geworden op: 18 jun 2018, 15:31

Re: Nadenken over je begrafenis

Bericht door liz boer »

Mara schreef:
liz boer schreef: Ik vind die bedankkaartjes geldverspilling... onnodige milieu vervuiling en gelklopperij, eerlijk mensen als we met iemand meeleven zitten we toch niet op een beloning te wachten?
Zo'n standaardtekstje is idd een soort beloning en daar zit ik ook niet op te wachten.
Maar bij een begrafenis is het onmogelijk om iedereen naar behoren te bedanken.
Mijn handgeschreven bedankjes werden zeer op prijs gesteld.
Wat mensen er daarna mee doen, moeten ze zelf weten, maar ik wilde hen graag nog laten weten dat ik als dochter heel dankbaar ben omdat ze mijn vader bezocht hebben, of een kaartje gestuurd, of voor hem gebeden, of de moeite hadden genomen om te komen, of een condoleancebrief te schrijven.
We leven in een hele koude tijd, waarin de mensen steeds afstandelijker lijken te worden.
Je kunt je ervan afmaken door even een appje te sturen of een FB berichtje, met zo'n uitgekauwde tekst.
Maar nu eens moeite doen en een persoonlijk hartelijk woordje te zeggen, moet toch niet zo moeilijk zijn?
Het kan net die troost zijn.

...en hoe goed is een woord op zijn tijd! staat er in Spreuken.

Rouw- trouw- en geboortekaartjes bewaar ik allemaal.
Meestal wordt er bedankt op de plechtigheid zelf, verder kun je als je daar behoefte aan hebt, de mensen persoonlijk bedanken, de kaartjes zijn vaak geschreven door de onderneming, je weet niet eens aan wie allemaal, maarzoalsje zegt, een handgeschreven briefje is waardevol.

ps ik bewaar ook alles...
Zo God voor ons is, wie kan tegen ons zijn?
Plaats reactie