Nadenken over je begrafenis

Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Nadenken over je begrafenis

Bericht door Tiberius »

Uitgezwaaid??
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10418
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Nadenken over je begrafenis

Bericht door Zita »

John Galt schreef:Waarom is dat beter?
Verzekeren doe je voor een onzeker voorval: je weet niet of een bepaalde uitgave jou zal overkomen. In plaats van onzekerheid kies je voor zekerheid: maandelijks een vast bedrag, met daarbij de garantie dat de onzekere kosten worden betaald als ze je overkomen. In de verzekeringspremie zitten ook de kosten en winstmarge van de verzekeringsmaatschappij opgenomen. In het geval van een begrafenis weet je zeker dat het je zal overkomen, tenzij de Heere Jezus eerder terugkomt. Het is dus niet logisch om je voor een begrafenis te verzekeren. Zorgen dat je voldoende spaarsaldo hebt, is veel logischer en gemiddeld genomen voordeliger. Bovendien houd je - zoals hierboven al werd gezegd - daarbij ook alle keuzevrijheid, terwijl die bij een verzekering beperkt kan worden.
DDD
Berichten: 28480
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Nadenken over je begrafenis

Bericht door DDD »

Tiberius schreef:Uitgezwaaid??
Ja zoiets, je kunt natuurlijk ook nastaren, maar dat past wat minder in die cultuur. Dat uitzwaaien gaat dan vooraf aan een technische crematie, uiteraard. Het is niet zo dat het bij zwaaien blijft, dat leek me wel duidelijk.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Nadenken over je begrafenis

Bericht door Mara »

DDD schreef: Dat zou mijn keus niet zijn, alleen al omdat ik begraven wil worden, maar in zo'n geval ben je voor zes- of zevenhonderdeuro plus de kosten van de kist klaar.
Gemiddeld kost een gemeentelijk graf in Nederland € 3.202.
De grafrust is minimaal 10 jaar, daarna moeten de nabestaanden opnieuw betalen (scheelt per gemeente) of het graf wordt geruimd.
Hoe basic je het ook wilt houden, begraven kost geld.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
DDD
Berichten: 28480
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Nadenken over je begrafenis

Bericht door DDD »

Precies. En cremeren kan al vanaf 500 euro. Dat is natuurlijk wel een punt van aandacht. Ik mag aannemen dat diaconieën daar in bepaalde gevallen ook naar vragen.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Nadenken over je begrafenis

Bericht door Mara »

DDD schreef:Precies. En cremeren kan al vanaf 500 euro. Dat is natuurlijk wel een punt van aandacht. Ik mag aannemen dat diaconieën daar in bepaalde gevallen ook naar vragen.
Dan zou ik nog maar eens langer nadenken of je oriënteren op de kosten.
Op de site van budget uitvaart Rotterdam:
Crematie Eenvoud
€ 1.495,-
Nette uitvaartkist
Vervoer overledene
Bespreken uitvaart
Wij bepalen het crematorium
Crematie zonder aanwezigheid

Maar ik meende dat dit geen punt van overweging is op dit forum?

Een basis begrafenis kost daar trouwens 2995,-
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Nadenken over je begrafenis

Bericht door Ditbenik »

Mara schreef:
DDD schreef:Precies. En cremeren kan al vanaf 500 euro. Dat is natuurlijk wel een punt van aandacht. Ik mag aannemen dat diaconieën daar in bepaalde gevallen ook naar vragen.
Dan zou ik nog maar eens langer nadenken of je oriënteren op de kosten.
Op de site van budget uitvaart Rotterdam:
Crematie Eenvoud
€ 1.495,-
Nette uitvaartkist
Vervoer overledene
Bespreken uitvaart
Wij bepalen het crematorium
Crematie zonder aanwezigheid

Maar ik meende dat dit geen punt van overweging is op dit forum?

Een basis begrafenis kost daar trouwens 2995,-
Dan neem je variabele kosten mee maar als je uitgaat van de vaste kosten, dus crematie of graf, klopt het bedrag wat DDD noemt. Grafkosten zijn fors tegenwoordig en afhankelijk van de gemeente wordt er na 10, 15, 20 of 30 jaar geruimd of de bestaanden moeten opnieuw betalen. Op een natuurbegraafplaats geldt vaak weer 'eeuwige grafrust'. Daar betaal je eenmalig een bedrag, hier in de omgeving € 3.600,--. Op een natuurbegrafplaats hoef je ook graf(monument) te onderhouden.
DDD
Berichten: 28480
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Nadenken over je begrafenis

Bericht door DDD »

Mara schreef:
DDD schreef:Precies. En cremeren kan al vanaf 500 euro. Dat is natuurlijk wel een punt van aandacht. Ik mag aannemen dat diaconieën daar in bepaalde gevallen ook naar vragen.
Dan zou ik nog maar eens langer nadenken of je oriënteren op de kosten.
Op de site van budget uitvaart Rotterdam:
Crematie Eenvoud
€ 1.495,-
Nette uitvaartkist
Vervoer overledene
Bespreken uitvaart
Wij bepalen het crematorium
Crematie zonder aanwezigheid

Maar ik meende dat dit geen punt van overweging is op dit forum?

Een basis begrafenis kost daar trouwens 2995,-
Het kan ook voor 500 euro. Maar dat lijkt me verder een bijzaak. Overigens is vervoer niet verplicht en zit hier de kist al inbegrepen, dus dat is een rare vergelijking.
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Nadenken over je begrafenis

Bericht door Mara »

DDD schreef: Het kan ook voor 500 euro. Maar dat lijkt me verder een bijzaak. Overigens is vervoer niet verplicht en zit hier de kist al inbegrepen, dus dat is een rare vergelijking.
Misschien begrijp ik iets niet goed, maar waarom zet je zo in op die 500 euro?
Ik houd zelf niet van allerlei poespas rondom een begrafenis, dus mijn wensen zijn ook: houd het sober.
Maar ik weet wat het kost om een graf te huren, voor 10 jaar, en dat is een flink bedrag.
Kist is niet verplicht, je mag ook in een kleed (lijkwade) begraven worden, dus die kosten kun je je dan besparen.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
DDD
Berichten: 28480
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Nadenken over je begrafenis

Bericht door DDD »

Omdat het een groot verschil in kosten is, dat was althans de aanleiding. En daarnaast om onjuiste informatie te weerspreken.

Ik houd trouwens zeer van allerlei poespas rondom een begrafenis, dus dat is de reden niet.
Geytenbeekje
Berichten: 8245
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Nadenken over je begrafenis

Bericht door Geytenbeekje »

DDD schreef:Omdat het een groot verschil in kosten is, dat was althans de aanleiding. En daarnaast om onjuiste informatie te weerspreken.

Ik houd trouwens zeer van allerlei poespas rondom een begrafenis, dus dat is de reden niet.
Waarom houd je daarvan ? Heeft het te maken met de laatste eer bewijzen aan de overledene?
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10424
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Nadenken over je begrafenis

Bericht door Orchidee »

Wat versta je onder "poespas"?
Wat versta je onder "geen poespas"?
Wat de één niet nodig vind, vind een ander waardig!
Wat de ander belangrijk vind, vind iemand anders onzin!
Enz.
Daarover kunnen meningen verschillen!
Het één is niet perse goed, het ander niet perse fout!
We kunnen daar best eens met respect natuurlijk! over van gedachten wisselen!
Ook het financiële plaatje is niet onbelangrijk!
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
DDD
Berichten: 28480
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Nadenken over je begrafenis

Bericht door DDD »

Geytenbeekje schreef:
DDD schreef:Omdat het een groot verschil in kosten is, dat was althans de aanleiding. En daarnaast om onjuiste informatie te weerspreken.

Ik houd trouwens zeer van allerlei poespas rondom een begrafenis, dus dat is de reden niet.
Waarom houd je daarvan ? Heeft het te maken met de laatste eer bewijzen aan de overledene?
Dat ook. Maar daarnaast zijn rituelen belangrijk bij de verwerking. Een goed vorm gegeven rouwdienst is van groot belang. Donderdag zat ik in Utrecht ergens te eten en vrijwel naast onze tafel werd een dode weggedragen, aan de overkant van de straat. De appartementbewoners (denk ik, of familie, of beide) stonden erbij en keken ernaar. De rouwbedienaars sloten de klep van de auto met het gezicht naar de aanwezigen, synchroon. En daarna wandelde een van hen vóór de auto uit de hele straat uit, tot men de hoek om moest. Dat zal zeker tien minuten geweest zijn. Al die tijd stonden de mensen zwijgend te kijken.

Dat is allemaal poespas, maar evenzeer heel belangrijk. Ik hecht aan stijl en waardigheid. Als dominees hun preek voorbereiden terwijl hun en de rest van de gemeente de Wet des Heeren wordt voorgehouden en dergelijke dingen meer is dat een gruwel in mijn ogen.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Nadenken over je begrafenis

Bericht door J.C. Philpot »

Orchidee schreef:Wat versta je onder "poespas"?
Wat versta je onder "geen poespas"?
Wat de één niet nodig vind, vind een ander waardig!
Wat de ander belangrijk vind, vind iemand anders onzin!
Enz.
Daarover kunnen meningen verschillen!
Het één is niet perse goed, het ander niet perse fout!
We kunnen daar best eens met respect natuurlijk! over van gedachten wisselen!
Ook het financiële plaatje is niet onbelangrijk!
Veel zaken zijn cultuurbepaald, en afhankelijk van de persoon.

Persoonlijk zou ik geen toespraken willen. Ik heb meerdere malen meegemaakt dat ik er moeite mee had hoe er tegen de overledene werd gesproken, en de toespraken afbreuk deden aan de prediking. Laat het Woord het maar doen. Nogmaals: dat is hoe ik er persoonlijk in sta.

Dat wil niet zeggen dat de Heere niet verheerlijkt kan worden als het er anders aan toe gaat als ik gewend ben. Ik las in het onderstaande artikel over een opengeslagen bijbel op de kist in de rouwauto, met het licht in de auto op de kist en open bijbel gericht. Heel anders als ik gewend ben, maar als het leven van de overledene ook zo was, kan ik me voorstellen dat er wel iets vanuit is gegaan.

https://www.rd.nl/artikel/881108-begrav ... tiecultuur

Het belangrijkste is echter wat ds. Vermaat in het onderstaande artikel zegt: "de laatste reis moet worden voorbereid".

https://www.rd.nl/artikel/800207-ds-p-v ... voorbereid
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Mara
Berichten: 23141
Lid geworden op: 15 jun 2010, 15:54

Re: Nadenken over je begrafenis

Bericht door Mara »

Orchidee schreef:Wat versta je onder "poespas"?
Wat versta je onder "geen poespas"?
Wat de één niet nodig vind, vind een ander waardig!
Ik versta onder poespas, bloemenkransen, dure volgauto's, luxe kist, uitgebreide broodmaaltijd na de plechtigheid, veel toespraken.
Hou het sober, hooguit een kort in memoriam.
Als er schaduw is, dan moet er ook licht zijn ~ Spurgeon
Plaats reactie