Inhoudelijk aanpassen van kerkelijk muzikaal erfgoed

DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Inhoudelijk aanpassen van kerkelijk muzikaal erfgoed

Bericht door DDD »

Ja, maar dat vind ik dan zelf weer minder erg. Soms is een verbetering gewoon een verbetering, naar mij idee. Bij een bijbelvertaling zou ik daar ook zo naar kijken.
Philip
Berichten: 303
Lid geworden op: 27 apr 2021, 09:51

Re: Inhoudelijk aanpassen van kerkelijk muzikaal erfgoed

Bericht door Philip »

DDD schreef: Feitelijk wordt het lied natuurlijk vaker buiten de oorspronkelijke context dan op een sterfbed of na een ernstige boodschap gezongen.
De oorspronkelijke context was niet het sterfbed van Jacqueline van der Waals. Het lied is twee jaar voor haar overlijden gepubliceerd, terwijl er toen nog geen sprake was van ziekte. Dit is haar lévenshouding geweest, niet haar woorden op haar sterfbed.

Bij Jacqueline van der Waals worden constant pogingen gedaan om haar werk beter aan te laten sluiten bij de dan populaire stroming van het christendom. Zo hebben een aantal publicisten de mythe van haar slechte gezondheid verzonnen om haar doodsverlangen te kunnen 'verklaren'.

Theologisch gezien behoort zij tot de ethische richting. Je komt in deze tijd dan in de buurt van een theoloog als prof. A. (Bram) van der Beek. Dat is totaal verschillend van bijvoorbeeld de theologie van de Gereformeerde Gemeenten.
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Inhoudelijk aanpassen van kerkelijk muzikaal erfgoed

Bericht door DDD »

Welnee. Het Boedhisme is totaal verschillend. Er zijn hooguit wat accentverschillen. Zij verhoudt zich tot de Gereformeerde Gemeenten zoals ds. B.H. Weegink nu.

Wat het eerste betreft, ik ging af op wat ik hierboven las. Maar graag zou ik een bronvermelding zien, want als deskundigen elkaar tegenspreken, weet ik graag het naadje van de kous.

Ik lees overigens in dit lied geen doodsverlangen. Verder heb ik geen idee of zij verlangde naar de dood. Gelovigen zullen dat allemaal wel eens hebben, en ook wel eens wat minder.
Philip
Berichten: 303
Lid geworden op: 27 apr 2021, 09:51

Re: Inhoudelijk aanpassen van kerkelijk muzikaal erfgoed

Bericht door Philip »

DDD schreef:Welnee. Het Boedhisme is totaal verschillend. Er zijn hooguit wat accentverschillen. Zij verhoudt zich tot de Gereformeerde Gemeenten zoals ds. B.H. Weegink nu.

Wat het eerste betreft, ik ging af op wat ik hierboven las. Maar graag zou ik een bronvermelding zien, want als deskundigen elkaar tegenspreken, weet ik graag het naadje van de kous.

Ik lees overigens in dit lied geen doodsverlangen. Verder heb ik geen idee of zij verlangde naar de dood. Gelovigen zullen dat allemaal wel eens hebben, en ook wel eens wat minder.
Ik heb geen idee wat je met de eerste alinea bedoelt.

In wezen de enige gezaghebbende bron is: 'H. van der Ent en J. Kramer-Vreugdenhil, Jacqueline E. van der Waals. Haar leven en haar werk. Nijkerk 1982.' Een samenvatting kun je hier lezen: https://www.dbnl.org/tekst/zuid004krit0 ... l00616.php.

In de samenvatting staat:
hoewel ze bezeten was van een sterk verlangen naar de dood.
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Inhoudelijk aanpassen van kerkelijk muzikaal erfgoed

Bericht door DDD »

Met de eerste alinea bedoel ik, dat de theologie van de Gereformeerde Gemeenten en van prof. dr. Bram van de Beek niet totaal anders zijn. Op vrijwel alle punten komt deze overeen.
Philip
Berichten: 303
Lid geworden op: 27 apr 2021, 09:51

Re: Inhoudelijk aanpassen van kerkelijk muzikaal erfgoed

Bericht door Philip »

DDD schreef:Met de eerste alinea bedoel ik, dat de theologie van de Gereformeerde Gemeenten en van prof. dr. Bram van de Beek niet totaal anders zijn. Op vrijwel alle punten komt deze overeen.
Dank voor de verduidelijking. Dan zijn de verschillen tussen haar theologie en die van de Gereformeerde Gemeenten ook niet zo groot. Het is maar net wat je groot noemt. De kloof met het welvaartsevangelie is in ieder geval nog veel groter.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Inhoudelijk aanpassen van kerkelijk muzikaal erfgoed

Bericht door Herman »

DDD schreef:Maar de verhouding tussen het recht doen aan de auteur en het recht doen aan de betekenis van het lied in de christelijke traditie vind ik toch wel wat ingewikkeld.
Wat is je eigen mening op dit punt? Wat maakt het ingewikkeld?
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Inhoudelijk aanpassen van kerkelijk muzikaal erfgoed

Bericht door DDD »

Ik heb niet zo'n mening. Soms ben ik er op tegen, als het een achteruitgang is, en dan heb ik de neiging om alles aan te voeren wat ik kan verzinnen om dat te 'bestrijden'.

Maar als het mijns inziens een verbetering is, denk ik daar weer anders over. Dat maakt dat mijn gedachten erover vooral gelegenheidsargumenten zijn. Dus ik wilde wel eens weten vanuit welke perspectieven je er nog meer naar kunt kijken.
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Inhoudelijk aanpassen van kerkelijk muzikaal erfgoed

Bericht door DDD »

Philip schreef:
DDD schreef:Met de eerste alinea bedoel ik, dat de theologie van de Gereformeerde Gemeenten en van prof. dr. Bram van de Beek niet totaal anders zijn. Op vrijwel alle punten komt deze overeen.
Dank voor de verduidelijking. Dan zijn de verschillen tussen haar theologie en die van de Gereformeerde Gemeenten ook niet zo groot. Het is maar net wat je groot noemt. De kloof met het welvaartsevangelie is in ieder geval nog veel groter.
Ik zou dan wel weer eens willen weten wat je onder 'totaal anders' verstaat. Ik vind zelfs een winkelwagentje en een auto niet totaal anders, want ze hebben over het algemeen allebei vier wielen. Maar in dat voorbeeld kan ik me nog wel iets voorstellen bij de formulering 'totaal anders'. Dan gebruik je het als een variant op 'iets heel anders'. Waarbij overigens ook geldt dat 'heel' niet helemaal van toepassing is. Maar in dit geval blijft het voor mij een raadsel.
Philip
Berichten: 303
Lid geworden op: 27 apr 2021, 09:51

Re: Inhoudelijk aanpassen van kerkelijk muzikaal erfgoed

Bericht door Philip »

Misschien maakte ik inderdaad het verschil wat te groot. Tegelijkertijd is de ethische theologie altijd krachtig bestreden van gereformeerde zijde.
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Inhoudelijk aanpassen van kerkelijk muzikaal erfgoed

Bericht door DDD »

Ik meen toch dat de ethische richting tot de gereformeerde richting behoort. Maar zo zie je maar. Dat is in ieder geval een heel ander onderwerp dan wat hier aan de orde is.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Inhoudelijk aanpassen van kerkelijk muzikaal erfgoed

Bericht door Herman »

We zullen het gaan meemaken.

Het topic heeft in ieder geval tot een reservering van Noortje Velt bij de bibliotheek geleidt.
Ambtenaar
Berichten: 9145
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Inhoudelijk aanpassen van kerkelijk muzikaal erfgoed

Bericht door Ambtenaar »

DDD schreef:Met de eerste alinea bedoel ik, dat de theologie van de Gereformeerde Gemeenten en van prof. dr. Bram van de Beek niet totaal anders zijn. Op vrijwel alle punten komt deze overeen.
Misschien moet je prof. Van de Beek dan nog eens herlezen. Zijn pleiten om terug te keren naar de Moederkerk zal voor het gemiddelde lid van de Gereformeerde Gemeente als blasfemisch in de oren klinken. Daar geloven ze nog onverminderd in de paapse mis als vervloekte afgoderij.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9161
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: Inhoudelijk aanpassen van kerkelijk muzikaal erfgoed

Bericht door parsifal »

Ambtenaar schreef:
DDD schreef:Met de eerste alinea bedoel ik, dat de theologie van de Gereformeerde Gemeenten en van prof. dr. Bram van de Beek niet totaal anders zijn. Op vrijwel alle punten komt deze overeen.
Misschien moet je prof. Van de Beek dan nog eens herlezen. Zijn pleiten om terug te keren naar de Moederkerk zal voor het gemiddelde lid van de Gereformeerde Gemeente als blasfemisch in de oren klinken. Daar geloven ze nog onverminderd in de paapse mis als vervloekte afgoderij.
Het is natuurlijk nogal een anachronisme om de theologie van vdBeek op vdWaals te projecteren. Ze heeft genoeg geschreven (ook essays over bijvoorbeeld Ibsen en Kierkengaard) om een idee over haar denken te krijgen. En je ziet meer terug in haar gedichten of het nu "Vaste Rots van mijn behoud", "De dag door Uwe gunst ontvangen" of "najaarslaan" is. En haar "verlangen" naar de dood komt in veel van haar gedichten echt wel terug.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Inhoudelijk aanpassen van kerkelijk muzikaal erfgoed

Bericht door DDD »

Ambtenaar schreef:
DDD schreef:Met de eerste alinea bedoel ik, dat de theologie van de Gereformeerde Gemeenten en van prof. dr. Bram van de Beek niet totaal anders zijn. Op vrijwel alle punten komt deze overeen.
Misschien moet je prof. Van de Beek dan nog eens herlezen. Zijn pleiten om terug te keren naar de Moederkerk zal voor het gemiddelde lid van de Gereformeerde Gemeente als blasfemisch in de oren klinken. Daar geloven ze nog onverminderd in de paapse mis als vervloekte afgoderij.
Dit is mijns inziens absurd ongenuanceerd. Ook als je de mis ziet als een vervloekte afgoderij, dan geldt nog dat er maar een beperkt aantal verschillen is tussen de visie van de RKK en de GG. Laat staan dat het geheel 'totaal anders' zou zijn. Er zijn in ieder geval meer overeenkomsten dan verschillen. Maar de overeenkomsten met Jacqueline van der Waals zijn natuurlijk nog duidelijk groter.
Plaats reactie