Inhoudelijk aanpassen van kerkelijk muzikaal erfgoed
Re: Inhoudelijk aanpassen van kerkelijk muzikaal erfgoed
Ja, maar dat vind ik dan zelf weer minder erg. Soms is een verbetering gewoon een verbetering, naar mij idee. Bij een bijbelvertaling zou ik daar ook zo naar kijken.
Re: Inhoudelijk aanpassen van kerkelijk muzikaal erfgoed
De oorspronkelijke context was niet het sterfbed van Jacqueline van der Waals. Het lied is twee jaar voor haar overlijden gepubliceerd, terwijl er toen nog geen sprake was van ziekte. Dit is haar lévenshouding geweest, niet haar woorden op haar sterfbed.DDD schreef: Feitelijk wordt het lied natuurlijk vaker buiten de oorspronkelijke context dan op een sterfbed of na een ernstige boodschap gezongen.
Bij Jacqueline van der Waals worden constant pogingen gedaan om haar werk beter aan te laten sluiten bij de dan populaire stroming van het christendom. Zo hebben een aantal publicisten de mythe van haar slechte gezondheid verzonnen om haar doodsverlangen te kunnen 'verklaren'.
Theologisch gezien behoort zij tot de ethische richting. Je komt in deze tijd dan in de buurt van een theoloog als prof. A. (Bram) van der Beek. Dat is totaal verschillend van bijvoorbeeld de theologie van de Gereformeerde Gemeenten.
Re: Inhoudelijk aanpassen van kerkelijk muzikaal erfgoed
Welnee. Het Boedhisme is totaal verschillend. Er zijn hooguit wat accentverschillen. Zij verhoudt zich tot de Gereformeerde Gemeenten zoals ds. B.H. Weegink nu.
Wat het eerste betreft, ik ging af op wat ik hierboven las. Maar graag zou ik een bronvermelding zien, want als deskundigen elkaar tegenspreken, weet ik graag het naadje van de kous.
Ik lees overigens in dit lied geen doodsverlangen. Verder heb ik geen idee of zij verlangde naar de dood. Gelovigen zullen dat allemaal wel eens hebben, en ook wel eens wat minder.
Wat het eerste betreft, ik ging af op wat ik hierboven las. Maar graag zou ik een bronvermelding zien, want als deskundigen elkaar tegenspreken, weet ik graag het naadje van de kous.
Ik lees overigens in dit lied geen doodsverlangen. Verder heb ik geen idee of zij verlangde naar de dood. Gelovigen zullen dat allemaal wel eens hebben, en ook wel eens wat minder.
Re: Inhoudelijk aanpassen van kerkelijk muzikaal erfgoed
Ik heb geen idee wat je met de eerste alinea bedoelt.DDD schreef:Welnee. Het Boedhisme is totaal verschillend. Er zijn hooguit wat accentverschillen. Zij verhoudt zich tot de Gereformeerde Gemeenten zoals ds. B.H. Weegink nu.
Wat het eerste betreft, ik ging af op wat ik hierboven las. Maar graag zou ik een bronvermelding zien, want als deskundigen elkaar tegenspreken, weet ik graag het naadje van de kous.
Ik lees overigens in dit lied geen doodsverlangen. Verder heb ik geen idee of zij verlangde naar de dood. Gelovigen zullen dat allemaal wel eens hebben, en ook wel eens wat minder.
In wezen de enige gezaghebbende bron is: 'H. van der Ent en J. Kramer-Vreugdenhil, Jacqueline E. van der Waals. Haar leven en haar werk. Nijkerk 1982.' Een samenvatting kun je hier lezen: https://www.dbnl.org/tekst/zuid004krit0 ... l00616.php.
In de samenvatting staat:
hoewel ze bezeten was van een sterk verlangen naar de dood.
Re: Inhoudelijk aanpassen van kerkelijk muzikaal erfgoed
Met de eerste alinea bedoel ik, dat de theologie van de Gereformeerde Gemeenten en van prof. dr. Bram van de Beek niet totaal anders zijn. Op vrijwel alle punten komt deze overeen.
Re: Inhoudelijk aanpassen van kerkelijk muzikaal erfgoed
Dank voor de verduidelijking. Dan zijn de verschillen tussen haar theologie en die van de Gereformeerde Gemeenten ook niet zo groot. Het is maar net wat je groot noemt. De kloof met het welvaartsevangelie is in ieder geval nog veel groter.DDD schreef:Met de eerste alinea bedoel ik, dat de theologie van de Gereformeerde Gemeenten en van prof. dr. Bram van de Beek niet totaal anders zijn. Op vrijwel alle punten komt deze overeen.
Re: Inhoudelijk aanpassen van kerkelijk muzikaal erfgoed
Wat is je eigen mening op dit punt? Wat maakt het ingewikkeld?DDD schreef:Maar de verhouding tussen het recht doen aan de auteur en het recht doen aan de betekenis van het lied in de christelijke traditie vind ik toch wel wat ingewikkeld.
Re: Inhoudelijk aanpassen van kerkelijk muzikaal erfgoed
Ik heb niet zo'n mening. Soms ben ik er op tegen, als het een achteruitgang is, en dan heb ik de neiging om alles aan te voeren wat ik kan verzinnen om dat te 'bestrijden'.
Maar als het mijns inziens een verbetering is, denk ik daar weer anders over. Dat maakt dat mijn gedachten erover vooral gelegenheidsargumenten zijn. Dus ik wilde wel eens weten vanuit welke perspectieven je er nog meer naar kunt kijken.
Maar als het mijns inziens een verbetering is, denk ik daar weer anders over. Dat maakt dat mijn gedachten erover vooral gelegenheidsargumenten zijn. Dus ik wilde wel eens weten vanuit welke perspectieven je er nog meer naar kunt kijken.
Re: Inhoudelijk aanpassen van kerkelijk muzikaal erfgoed
Ik zou dan wel weer eens willen weten wat je onder 'totaal anders' verstaat. Ik vind zelfs een winkelwagentje en een auto niet totaal anders, want ze hebben over het algemeen allebei vier wielen. Maar in dat voorbeeld kan ik me nog wel iets voorstellen bij de formulering 'totaal anders'. Dan gebruik je het als een variant op 'iets heel anders'. Waarbij overigens ook geldt dat 'heel' niet helemaal van toepassing is. Maar in dit geval blijft het voor mij een raadsel.Philip schreef:Dank voor de verduidelijking. Dan zijn de verschillen tussen haar theologie en die van de Gereformeerde Gemeenten ook niet zo groot. Het is maar net wat je groot noemt. De kloof met het welvaartsevangelie is in ieder geval nog veel groter.DDD schreef:Met de eerste alinea bedoel ik, dat de theologie van de Gereformeerde Gemeenten en van prof. dr. Bram van de Beek niet totaal anders zijn. Op vrijwel alle punten komt deze overeen.
Re: Inhoudelijk aanpassen van kerkelijk muzikaal erfgoed
Misschien maakte ik inderdaad het verschil wat te groot. Tegelijkertijd is de ethische theologie altijd krachtig bestreden van gereformeerde zijde.
Re: Inhoudelijk aanpassen van kerkelijk muzikaal erfgoed
Ik meen toch dat de ethische richting tot de gereformeerde richting behoort. Maar zo zie je maar. Dat is in ieder geval een heel ander onderwerp dan wat hier aan de orde is.
Re: Inhoudelijk aanpassen van kerkelijk muzikaal erfgoed
We zullen het gaan meemaken.
Het topic heeft in ieder geval tot een reservering van Noortje Velt bij de bibliotheek geleidt.
Het topic heeft in ieder geval tot een reservering van Noortje Velt bij de bibliotheek geleidt.
Re: Inhoudelijk aanpassen van kerkelijk muzikaal erfgoed
Misschien moet je prof. Van de Beek dan nog eens herlezen. Zijn pleiten om terug te keren naar de Moederkerk zal voor het gemiddelde lid van de Gereformeerde Gemeente als blasfemisch in de oren klinken. Daar geloven ze nog onverminderd in de paapse mis als vervloekte afgoderij.DDD schreef:Met de eerste alinea bedoel ik, dat de theologie van de Gereformeerde Gemeenten en van prof. dr. Bram van de Beek niet totaal anders zijn. Op vrijwel alle punten komt deze overeen.
Re: Inhoudelijk aanpassen van kerkelijk muzikaal erfgoed
Het is natuurlijk nogal een anachronisme om de theologie van vdBeek op vdWaals te projecteren. Ze heeft genoeg geschreven (ook essays over bijvoorbeeld Ibsen en Kierkengaard) om een idee over haar denken te krijgen. En je ziet meer terug in haar gedichten of het nu "Vaste Rots van mijn behoud", "De dag door Uwe gunst ontvangen" of "najaarslaan" is. En haar "verlangen" naar de dood komt in veel van haar gedichten echt wel terug.Ambtenaar schreef:Misschien moet je prof. Van de Beek dan nog eens herlezen. Zijn pleiten om terug te keren naar de Moederkerk zal voor het gemiddelde lid van de Gereformeerde Gemeente als blasfemisch in de oren klinken. Daar geloven ze nog onverminderd in de paapse mis als vervloekte afgoderij.DDD schreef:Met de eerste alinea bedoel ik, dat de theologie van de Gereformeerde Gemeenten en van prof. dr. Bram van de Beek niet totaal anders zijn. Op vrijwel alle punten komt deze overeen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Re: Inhoudelijk aanpassen van kerkelijk muzikaal erfgoed
Dit is mijns inziens absurd ongenuanceerd. Ook als je de mis ziet als een vervloekte afgoderij, dan geldt nog dat er maar een beperkt aantal verschillen is tussen de visie van de RKK en de GG. Laat staan dat het geheel 'totaal anders' zou zijn. Er zijn in ieder geval meer overeenkomsten dan verschillen. Maar de overeenkomsten met Jacqueline van der Waals zijn natuurlijk nog duidelijk groter.Ambtenaar schreef:Misschien moet je prof. Van de Beek dan nog eens herlezen. Zijn pleiten om terug te keren naar de Moederkerk zal voor het gemiddelde lid van de Gereformeerde Gemeente als blasfemisch in de oren klinken. Daar geloven ze nog onverminderd in de paapse mis als vervloekte afgoderij.DDD schreef:Met de eerste alinea bedoel ik, dat de theologie van de Gereformeerde Gemeenten en van prof. dr. Bram van de Beek niet totaal anders zijn. Op vrijwel alle punten komt deze overeen.