Catechisatie

GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Catechisatie

Bericht door GerefGemeente-lid »

DDD schreef:
GerefGemeente-lid schreef: Ik geloof er namelijk niets van. Alsof kinderen van 10 jaar het hilarisch vinden als een leeftijdsgenootje zegt dat ze bekeerd is.
Ik kan wel gemeenten noemen waar mij dat nou helemaal niet erg zou verbazen. Sterker nog, ik weet wel dat bij mensen die uit een andere, lokale kerkachtige gemeenschap afkomstig waren de familie in de lach schoot toen een zoon meldde dat hij zich afvroeg of hij geroepen was tot predikant. (Of zoiets, ik weet het via een tussenstap, en het is al lang geleden.) Zulke onnozele dingen kunnen zeker wel voorkomen.
Dat zal dan een cultuurgewoonte zijn. In Zeeland is dat niet zo hoor.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Erdee

Bericht door Simon0612 »

Ditbenik schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
J.C. Philpot schreef:
JoP schreef:10 jarig meisje heeft catechisatie. Ze heeft over de liefde van Jezus voor kinderen gehoord en in haar is wederliefde ontstaan.
De dominee vraagt: Wie van jullie is bekeerd? Onbevangen steekt ze haar vinger op. Hilariteit bij de mede-catechisanten. Meewarig schudt dominee het hoofd. "Weet je wel hoe dat gaat? Eerst moet je dagenlang alleen maar huilen, je wilt niets eten of drinken, alleen maar op je bed liggen en huilen. En dan, na een week of wat, dan pas ben je bekeerd".
Het artikel in het RD bracht me deze gebeurtenis in herinnering.
Een hele vreemde herinnering. Een dominee in een rechtse kerk die vingers op laat steken van kinderen die bekeerd denken te zijn. En dan zet dat er "een week of wat" gehuild moet zijn, en dat je dan bekeerd bent.

Behoudende Reformatorische dominees laten geen vingers opsteken met de vraag "wie is er hier bekeerd". Laten we het erop houden dat je herinneringen van het incident niet meer zo helder zijn.
Trouwens: waar krijgen 10-jarigen al catechisatie? En waarom zouden medecatechisanten in die leeftijd dat hilarisch vinden?
Dat zouden ze overal moeten doen. Op die leeftijd willen ze nog leren en nemen ze dingen nog aan. In een van de gemeenten waar ik catechisatie gaf begonnen ze met 6 jaar. Heerlijk! Als ze een jaar of 13 zijn lopen ze figuurlijk gezien al snel met een bord om hun nek waarop staat 'Tijdelijk wegens verbouwing gesloten'.
Ik weet ook niet anders dan dat er vanaf groep 3 catechisatie wordt gevolgd. Zowel in OGG als GGiN in onze buurt is dat gebruikelijk.
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Erdee

Bericht door Terri »

Ik vind het telkens weer zo raar dat bepaalde verhalen op voorhand als leugens worden afgedaan.
Je maakt een zeer bijzondere gebeurtenis mee, vertelt het en op de één of andere manier zijn er altijd mensen die niet de gave hebben om de mogelijkheid open te houden dat het gewoon een waarheidsgetrouw verhaal is.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Erdee

Bericht door Hendrikus »

Simon0612 schreef: Ik weet ook niet anders dan dat er vanaf groep 3 catechisatie wordt gevolgd. Zowel in OGG als GGiN in onze buurt is dat gebruikelijk.
Uiterst rechts is dat inderdaad gebruikelijk. Piepjonge meisjes met hoedje op naar de catechisatie.
~~Soli Deo Gloria~~
Online
HersteldHervormd
Berichten: 5988
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Erdee

Bericht door HersteldHervormd »

Hendrikus schreef:
Simon0612 schreef: Ik weet ook niet anders dan dat er vanaf groep 3 catechisatie wordt gevolgd. Zowel in OGG als GGiN in onze buurt is dat gebruikelijk.
Uiterst rechts is dat inderdaad gebruikelijk. Piepjonge meisjes met hoedje op naar de catechisatie.
Komop hé…
Dankbaarheid is de moeder van alle deugden.
mail: broederhh@gmail.com
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Erdee

Bericht door -DIA- »

Hendrikus schreef:
Simon0612 schreef: Ik weet ook niet anders dan dat er vanaf groep 3 catechisatie wordt gevolgd. Zowel in OGG als GGiN in onze buurt is dat gebruikelijk.
Uiterst rechts is dat inderdaad gebruikelijk. Piepjonge meisjes met hoedje op naar de catechisatie.
Echt, wat dóe je die kindertjes toch aan...!
Die ballast moeten ze hun hele leven meesjouwen...
Zo zou een (post)moderne reactie kunnen klinken.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Erdee

Bericht door DDD »

Toch is het opvallend dat ze daar gemiddeld echt niet zoveel kennis opdoen.
Bruna
Berichten: 1734
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: Erdee

Bericht door Bruna »

Hendrikus schreef:
Simon0612 schreef: Ik weet ook niet anders dan dat er vanaf groep 3 catechisatie wordt gevolgd. Zowel in OGG als GGiN in onze buurt is dat gebruikelijk.
Uiterst rechts is dat inderdaad gebruikelijk. Piepjonge meisjes met hoedje op naar de catechisatie.
Het zal per regio verschillen, hier vanaf groep 5.

Realiseer me dat ik geeneens weet vanaf welke leeftijd de GG in mijn omgeving catechisatie geven.

In Middelharnis hoor je weer wel van zondagsschool in de GG. Dat heb je ook niet in elke GG.
merel
Berichten: 9675
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Erdee

Bericht door merel »

DDD schreef:Toch is het opvallend dat ze daar gemiddeld echt niet zoveel kennis opdoen.
Volgens mij wordt het krijgen van catechisatie overschat. Ik kan mij niet heugen daar iets geleerd te hebben en hoor hetzelfde terug van mijn kinderen.
JvW
Berichten: 759
Lid geworden op: 03 jun 2019, 12:16
Locatie: Vlissingen; jvw850forum@gmail.com

Re: Erdee

Bericht door JvW »

Bruna schreef: Het zal per regio verschillen, hier vanaf groep 5.

Realiseer me dat ik geeneens weet vanaf welke leeftijd de GG in mijn omgeving catechisatie geven.

In Middelharnis hoor je weer wel van zondagsschool in de GG. Dat heb je ook niet in elke GG.
Maar wat is een zondagsschool? In Vlissingen hebben we die ook, maar dat is echt bedoeld om niet-kerkelijke kinderen iets mee te geven van het christelijk geloof. De kinderen uit onze gemeente gaan daar niet naartoe, afgezien van de kinderen van de leiding van de zondagsschool.
Catechisatie is bij ons vanaf het voortgezet onderwijs (dus grofweg 12 jaar).
Jaco van Westenbrugge
Email: jvw850forum@gmail.com
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Erdee

Bericht door Ditbenik »

merel schreef:
DDD schreef:Toch is het opvallend dat ze daar gemiddeld echt niet zoveel kennis opdoen.
Volgens mij wordt het krijgen van catechisatie overschat. Ik kan mij niet heugen daar iets geleerd te hebben en hoor hetzelfde terug van mijn kinderen.
Ik heb op catechisatie heel veel geleerd dus dat is een erg subjectief verhaal. Maar ik pleit er wel voor om veel eerder met catechisatie te beginnen als kinderen nog de leeftijd hebben om veel te willen leren. Dus bijvoorbeeld vanaf 6 jaar.
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Erdee

Bericht door Simon0612 »

DDD schreef:Toch is het opvallend dat ze daar gemiddeld echt niet zoveel kennis opdoen.
Waarop baseer je dat? Ik denk dat in de meeste gevallen het vragenboekje van Ledeboer wordt gebruikt. Je staat er versteld van wat die kinderen al aan vragen kunnen opzeggen. Al op die leeftijd!
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Erdee

Bericht door Ad Anker »

DDD schreef:Toch is het opvallend dat ze daar gemiddeld echt niet zoveel kennis opdoen.
Dat is een stevige uitspraak? Waar baseer je die op?

Ik heb enorm veel geleerd op catechisatie. Ken nog veel vragen uit mijn hoofd of in ieder geval de strekking.
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Erdee

Bericht door Simon0612 »

Ditbenik schreef:
merel schreef:
DDD schreef:Toch is het opvallend dat ze daar gemiddeld echt niet zoveel kennis opdoen.
Volgens mij wordt het krijgen van catechisatie overschat. Ik kan mij niet heugen daar iets geleerd te hebben en hoor hetzelfde terug van mijn kinderen.
Ik heb op catechisatie heel veel geleerd dus dat is een erg subjectief verhaal. Maar ik pleit er wel voor om veel eerder met catechisatie te beginnen als kinderen nog de leeftijd hebben om veel te willen leren. Dus bijvoorbeeld vanaf 6 jaar.
Ditmaal een keer helemaal eens met Ditbenik! Wie had dat ooit kunnen denken :)
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Chrisje72
Berichten: 1478
Lid geworden op: 09 apr 2012, 11:50

Re: Erdee

Bericht door Chrisje72 »

Ik heb er(gg) ook heel veel geleerd. Lag natuurlijk ook aan de ouderling, die dat heel goed kon.
Overigens hadden wij geen vragenboekjes om uit het hoofd te leren, dus wat Hellenbroek betreft mis ik kennis. Maar wij moesten elke week vragen maken en dat werd besproken, naast het onderwerp van de vragen van de volgende les. Een multomap systeem, ben de naam kwijt maar wel om veel gebruikt volgens mij.
En bij belijdenis catechisatie(met diezelfde ouderling) korte lessen over kort begrip met daarbij wel heel veel vragen om uit het hoofd te leren, maar daar kreeg ieder een aantal vragen toegewezen. Door ze dan van elkaar te horen leerde je de rest ook wel.
Plaats reactie