Catechisatie

Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1105
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: Catechisatie

Bericht door Anselmus »

Ik lees net iets wat voor mij raakt aan wat ik probeer over te brengen:
Moslims die de Koran citeren worden vroom gevonden, terwijl moslims die de betekenis van de Koran overdenken als geleerd worden beschouwd. Vroomheid is een hogere deugd en de meeste moslims met wie ik in mijn jeugd in aanraking kwam, konden vele hoofdstukken van de Koran uit het hoofd opzeggen. Als het echter op inhoudelijke betekenis of context van die verzen aankwam, wisten ze in de regel van toeten nog blazen.
Bron: Ik zocht Allah en vond Jezus.

Misschien leent dit onderwerp zich niet zo voor onderzoek, maar als dit is wat mensen bij Jezus brengt is dat iets waar ik naar verlang voor de jongeren van de gemeente en moeten we streven op die manier hun hart te bereiken, uiteraard onder zegen van de Heere, maar dat maakt ons niet vrij dat we ons maximaal moeten inspannen en niet een Hellebroekboekje laten opdreunen en het van die kennis verwachten.
Fides Quaerens Intellectum
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Catechisatie

Bericht door Ad Anker »

Tja, de Islam is zo hemelsbreed verschillend met het Christendom dat ik zo'n vergelijking in dit gesprek ongepast vindt.


In een gesprek als dit ervaar ik dezelfde worsteling als hieronder onlangs in het RD over het nieuwe Driestarhandboek 'Gidsen':
RD schreef:Van Klinken: „Ik zal het je eerlijk zeggen. Om deze reden kán ik geen pedagogiek schrijven. Ik tast als een blinde in het duister, echt waar. Omdat ik de twee lijnen van verantwoordelijkheid en onmogelijkheid evenwijdig zie lopen. En als ik een pedagogiek moet schrijven moet ik die bij elkaar krijgen. En dat kan ik niet.”

De Muynck: „Maar zo’n pedagogiek gaat toch niet alleen over bekering en wedergeboorte? Je kunt toch ook iets zeggen over hoe je bijvoorbeeld studenten leert om als christen hun werk als verpleegkundige uit te voeren?”

Van Klinken: „Ja, maar de eis is wel dat je zo’n beroep aanleert en uitvoert als christen. En dat doe je uit jezelf niet. Dus dat staat niet los van wedergeboorte en bekering.”
Die twee lijnen hè. We zijn verantwoordelijk én het is onmogelijk. En daarom is het verticale zo belangrijk, wat van God komt. Dr. H. Klink heeft het over de eerste hoofdstukken van Spreuken. Ik dacht daar wat over na en zag wel een link met dit gesprek. Het is geen opdreunen van Hellenbroek maar wel eenrichtingsverkeer: 'De vreze des Heeren is het beginsel der wetenschap'. (1:7); 'Mijn zoon, zo gij mijn redenen aanneemt' (2:1); Want de HEERE geeft wijsheid; uit Zijn mond komt kennis en verstand' (2:6) 'Steun op uw verstand niet.' (3:5) en blader zo maar door tot en met hoofdstuk 9. (Daarna beginnen de Spreuken eigenlijk pas). Vooral H1, de eerste verzen met kanttekeningen zijn de moeite waard om bij dit onderwerp te doordenken.

Maar goed, ik stop erover. Ik raak hier zomaar niet over uitgedacht. En dat is maar goed ook. Het is ook een beetje mijn vak, natuurlijk.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Catechisatie

Bericht door DDD »

Het is niet onmogelijk. Het is bij de mensen onmogelijk. Halve citaten kunnen heel gevaarlijk zijn, en dit is daar in het bijzonder wel een voorbeeld van.

Mensen die de luisteraars voorhouden dat het onmogelijk is, hebben het niet helemaal goed begrepen. Geen wonder dat je dan geen pedagogiek kunt schrijven.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Catechisatie

Bericht door Ad Anker »

DDD schreef:Het is niet onmogelijk. Het is bij de mensen onmogelijk. Halve citaten kunnen heel gevaarlijk zijn, en dit is daar in het bijzonder wel een voorbeeld van.

Mensen die de luisteraars voorhouden dat het onmogelijk is, hebben het niet helemaal goed begrepen. Geen wonder dat je dan geen pedagogiek kunt schrijven.
Daar loopt het helemaal over! Natuurlijk bij mensen. Maar die van Klinken is een mens, en ik ook. En hieronder kwamen allerlei theorieën, methoden en modellen aan bod. Ik zeg dan: dat is vanuit de mens. Het is onmogelijk. En dat het bij de Heere mogelijk is, is mij zeer wel duidelijk, gelukkig! Daarom is catechisatie uiterst zinvol.
Puritein
Berichten: 8
Lid geworden op: 19 jul 2022, 14:59

Re: Catechisatie

Bericht door Puritein »

J Kriekaard geeft ook catechese toerusting vanuit de CGO. Schijnt heel mooi en waardevol te zijn!
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Catechisatie

Bericht door GerefGemeente-lid »

Puritein schreef:J Kriekaard geeft ook catechese toerusting vanuit de CGO. Schijnt heel mooi en waardevol te zijn!
Jammer dat hij weg is bij de Jeugdbond. Het was een goede jeugdwerkadviseur die boven de flanken stond. Helaas is dat nu wel anders geworden.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1105
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: Catechisatie

Bericht door Anselmus »

Puritein schreef:J Kriekaard geeft ook catechese toerusting vanuit de CGO. Schijnt heel mooi en waardevol te zijn!
Onderwerpen als: 'ik ken mijn catechisanten' en 'de koffer van de catecheet' en 'de boodschap van de catecheet'. Klinken mij als het hebben van de noodzaak van een goede relatie en goede lesvoorbereiding :super !
Fides Quaerens Intellectum
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Catechisatie

Bericht door Ad Anker »

GerefGemeente-lid schreef:
Puritein schreef:J Kriekaard geeft ook catechese toerusting vanuit de CGO. Schijnt heel mooi en waardevol te zijn!
Jammer dat hij weg is bij de Jeugdbond. Het was een goede jeugdwerkadviseur die boven de flanken stond. Helaas is dat nu wel anders geworden.
Niet doen joh. Je doet het overal hè. Laat toch rusten.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Catechisatie

Bericht door Maanenschijn »

Ad Anker schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
Puritein schreef:J Kriekaard geeft ook catechese toerusting vanuit de CGO. Schijnt heel mooi en waardevol te zijn!
Jammer dat hij weg is bij de Jeugdbond. Het was een goede jeugdwerkadviseur die boven de flanken stond. Helaas is dat nu wel anders geworden.
Niet doen joh. Je doet het overal hè. Laat toch rusten.
;) Iemand met zo’n forumnaam denkt vanuit een GG kader, dat duiden we hem niet euvel. Als tie Jantje zou heten….zou het anders zijn ;)
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Online
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1452
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Catechisatie

Bericht door Bourdon16 »

Bij ons gaan kinderen in de basisschool leeftijd naar de zondagsschool en daarna krijg je catechisatie. Zo gaat het hier bij alle kerken in de omgeving volgens mij.

Wanneer geef je een kind van 5 catechese vraag ik mij af. Of hebben die dan geen zondagsschool?

Ik geef zondagsschool en wij gebruiken de methode van de Hervormde Zondagsscholenbond.

Het is mooi werk. Er komen alleen kinderen uit de gemeente. Maar niet elk gezin is even betrokken.
Waar het ene kind op zondag niet in de achtertuin mag spelen gaat het andere kind gerust op zondag naar de Efteling..
merel
Berichten: 9676
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Catechisatie

Bericht door merel »

De insteek van zondagschool is toch dat buitenkerkelijke kinderen benaderd worden?
Bij ons in de kerk is het ook, maar onze kinderen gaan daar niet heen. Zondag is voor ons echt een gezinsdag en anders ben je de hele dag aan het haasten om overal op tijd te zijn.
Geytenbeekje
Berichten: 8245
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Catechisatie

Bericht door Geytenbeekje »

Bourdon16 schreef:
Het is mooi werk. Er komen alleen kinderen uit de gemeente. Maar niet elk gezin is even betrokken.
Waar het ene kind op zondag niet in de achtertuin mag spelen gaat het andere kind gerust op zondag naar de Efteling..
Een echte hervormde volkskerk dus :huhu
Online
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Catechisatie

Bericht door HersteldHervormd »

Bourdon16 schreef:Bij ons gaan kinderen in de basisschool leeftijd naar de zondagsschool en daarna krijg je catechisatie. Zo gaat het hier bij alle kerken in de omgeving volgens mij.

Wanneer geef je een kind van 5 catechese vraag ik mij af. Of hebben die dan geen zondagsschool?
Bij ons is dit inderdaad ook.
merel schreef:De insteek van zondagschool is toch dat buitenkerkelijke kinderen benaderd worden?
Bij ons in de kerk is het ook, maar onze kinderen gaan daar niet heen. Zondag is voor ons echt een gezinsdag en anders ben je de hele dag aan het haasten om overal op tijd te zijn.
Volgens mij zou een zondag in de eerste plaats een rustdag moeten zijn? Ik snap denk wel wat je bedoeld hoor, maar vind het ook iets overdreven. Wat zijn jullie kerktijden?
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
merel
Berichten: 9676
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Catechisatie

Bericht door merel »

HersteldHervormd schreef:
merel schreef:De insteek van zondagschool is toch dat buitenkerkelijke kinderen benaderd worden?
Bij ons in de kerk is het ook, maar onze kinderen gaan daar niet heen. Zondag is voor ons echt een gezinsdag en anders ben je de hele dag aan het haasten om overal op tijd te zijn.
Volgens mij zou een zondag in de eerste plaats een rustdag moeten zijn? Ik snap denk wel wat je bedoeld hoor, maar vind het ook iets overdreven. Wat zijn jullie kerktijden?
9.30 uur en 17.00 uur. De zondagschool is om 14.30 uur.

De zondag is naast een rustdag voor ons ook een gezinsdag en de enige dag in de week dat verder niets hoeft; geen werk, geen school, geen sport. Heerlijk! Ik heb geen zin om ook dan steeds op de klok te moeten kijken om op tijd te zijn voor de volgende activiteit. Beide kerkdiensten vind ik meer dan voldoende op zo'n dag.
Online
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Catechisatie

Bericht door HersteldHervormd »

merel schreef:
HersteldHervormd schreef:
merel schreef:De insteek van zondagschool is toch dat buitenkerkelijke kinderen benaderd worden?
Bij ons in de kerk is het ook, maar onze kinderen gaan daar niet heen. Zondag is voor ons echt een gezinsdag en anders ben je de hele dag aan het haasten om overal op tijd te zijn.
Volgens mij zou een zondag in de eerste plaats een rustdag moeten zijn? Ik snap denk wel wat je bedoeld hoor, maar vind het ook iets overdreven. Wat zijn jullie kerktijden?
9.30 uur en 17.00 uur. De zondagschool is om 14.30 uur.

De zondag is naast een rustdag voor ons ook een gezinsdag en de enige dag in de week dat verder niets hoeft; geen werk, geen school, geen sport. Heerlijk! Ik heb geen zin om ook dan steeds op de klok te moeten kijken om op tijd te zijn voor de volgende activiteit. Beide kerkdiensten vind ik meer dan voldoende op zo'n dag.
Zijn inderdaad vervelende tijden.
Zeker als diensten langer duren dan 1,5 uur.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Plaats reactie