Werd dan ook de vraag over het buitenspelen behandeld? Wij mochten sommige vragen uit Hellenbroek overslaan, ik vermoed omdat ze discutabel waren. Ik zou nog wel eens willen kijken welke vragen dat nu waren, maar ik kan het boekje niet vinden.
GerefGemeente-lid schreef:Hier werd altijd het boekje van Hellenbroek gebruikt, Kort Begrip en volgens mij ook Met de Kerk der eeuwen. Sinds de uitgave van onderstaande methode wordt deze in onze gemeente gebruikt: https://www.gergeminfo.nl/alle-deputaat ... -catechese
Werd bij Kort Begrip het boekje van Kersten of Fraanje ook gebruikt bij de oudere jeugd?
Nee
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15) Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
In alles is wel de vraag wat het doel van catechesatie is. Er moet kennis overgedragen worden, maar je hoeft ook weer geen theologen op te leiden of droge feitenkennis over te dragen (de Bijbelquiz op de JV werd altijd gewonnen door mensen die op de basisschool met Namen en Feiten hebben gewerkt trouwens).
En ja, ik heb liever dat een half jaar aan catechesatielessen wordt besteed aan hoe de naaste lief hebben in de praktijk nu inhoud moet krijgen, dan dat je rijtjes als "kansspelen, kaarten en loten" als verboden ziet.
Geen Catechese, maar ik weet van mensen die Dabarwerk (campingevangelisatie) deden met voornamelijk blanke Schilderswijk kinderen. Veel van hen werden boos toen een verhaal werd verteld over de barmhartige Marokkaan. Zulke vertaalslagen van Bijbelse context naar huidige context moeten toch ook mogelijk zijn voor kerkelijke jeugd.
En ja in Catechese moeten dingen als wet, geloofsbelijdenis en gebed zeker aan de orde komen (ook qua kennis), maar de toepassing moet wel confronterend zijn in deze tijd.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Werd dan ook de vraag over het buitenspelen behandeld? Wij mochten sommige vragen uit Hellenbroek overslaan, ik vermoed omdat ze discutabel waren. Ik zou nog wel eens willen kijken welke vragen dat nu waren, maar ik kan het boekje niet vinden.
parsifal schreef:In alles is wel de vraag wat het doel van catechesatie is. Er moet kennis overgedragen worden, maar je hoeft ook weer geen theologen op te leiden of droge feitenkennis over te dragen (de Bijbelquiz op de JV werd altijd gewonnen door mensen die op de basisschool met Namen en Feiten hebben gewerkt trouwens).
En ja, ik heb liever dat een half jaar aan catechesatielessen wordt besteed aan hoe de naaste lief hebben in de praktijk nu inhoud moet krijgen, dan dat je rijtjes als "kansspelen, kaarten en loten" als verboden ziet.
Geen Catechese, maar ik weet van mensen die Dabarwerk (campingevangelisatie) deden met voornamelijk blanke Schilderswijk kinderen. Veel van hen werden boos toen een verhaal werd verteld over de barmhartige Marokkaan. Zulke vertaalslagen van Bijbelse context naar huidige context moeten toch ook mogelijk zijn voor kerkelijke jeugd.
En ja in Catechese moeten dingen als wet, geloofsbelijdenis en gebed zeker aan de orde komen (ook qua kennis), maar de toepassing moet wel confronterend zijn in deze tijd.
Ik denk dat je hierin gelijk hebt. Droge vragen uit het hoofd leren staat zo ver van de huidige onderwijsvorm af. Dat spreekt totaal niet aan.
Dat zet het wel in perspectief. En dat moet in de uitleg erbij betrokken worden. Er staan verwijzingen naar Bijbelteksten bij, in dit geval 1 Kor 15:33.
Ds Ledeboer windt er geen doekjes om. In het gedichtje staat dat we, als we onbekeerd zijn 'hollen op het hellepad'
Hij laat kinderen heel eerlijk zien hoe hun hart is.
Maar als geen ander wijst hij op Christus. Hij heeft ook heel veel gedichtjes die heel ruim nodigen tot Jezus.
Werd dan ook de vraag over het buitenspelen behandeld? Wij mochten sommige vragen uit Hellenbroek overslaan, ik vermoed omdat ze discutabel waren. Ik zou nog wel eens willen kijken welke vragen dat nu waren, maar ik kan het boekje niet vinden.
Mogen kinderen buiten spelen met ondeugende kinderen. Afschuwelijk!
Misschien even zien in de tijd waarin deze vragen werden gemaakt voordat jij je eenentwintigste eeuw afschuw erover uitspreekt. Als je een willekeurig kinderboekje uit de laat achttiende en negentiende eeuw zou lezen kom je ongeveer hetzelfde tegen. Denk aan het bekende boekje: Brave Hendrik van Hiëronymus van Alphen.
Er was in die tijd veel literatuur die gingen over de Deugd. Veel moralistische vertellingen. Onlangs is er nog een studie verschenen over deze lectuur.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Werd dan ook de vraag over het buitenspelen behandeld? Wij mochten sommige vragen uit Hellenbroek overslaan, ik vermoed omdat ze discutabel waren. Ik zou nog wel eens willen kijken welke vragen dat nu waren, maar ik kan het boekje niet vinden.
Mogen kinderen buiten spelen met ondeugende kinderen. Afschuwelijk!
Misschien even zien in de tijd waarin deze vragen werden gemaakt voordat jij je eenentwintigste eeuw afschuw erover uitspreekt. Als je een willekeurig kinderboekje uit de laat achttiende en negentiende eeuw zou lezen kom je ongeveer hetzelfde tegen. Denk aan het bekende boekje: Brave Hendrik van Hiëronymus van Alphen.
Er was in die tijd veel literatuur die gingen over de Deugd. Veel moralistische vertellingen. Onlangs is er nog een studie verschenen over deze lectuur.
Mee eens. Ik zie op dit forum dat Ledeboer en Hellenbroek nog regelmatig aangehaald en gebruikt worden. Of geldt dat niet voor de catechisatieboekjes.
Laatst gewijzigd door merel op 10 jan 2023, 10:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Werd dan ook de vraag over het buitenspelen behandeld? Wij mochten sommige vragen uit Hellenbroek overslaan, ik vermoed omdat ze discutabel waren. Ik zou nog wel eens willen kijken welke vragen dat nu waren, maar ik kan het boekje niet vinden.
Mogen kinderen buiten spelen met ondeugende kinderen. Afschuwelijk!
Ik denk dat een deel van de vragen en antwoorden wel heel duidelijk aannemen dat alle kinderen onbekeerd zijn en nog niet in genade aangenomen. Ik denk dat hier een andere visie uit klinkt dan je bijvoorbeeld ziet bij Ursinus en ik denk ook dankgebed bij doopformulier, en brieven van Paulus waar ook de kinderen als al gelovigen worden aangesproken (en ook gewaarschuwd omdat anders zou kunnen blijken).
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Tiberius schreef:Hellenbroek wordt zeker nog wel gebruikt.
Maar daar staan de gewraakte vragen niet in. De huidige methode die in veel GG’s gebruikt wordt vind ik erg goed en hedendaags. Op de GG dogma’s na natuurlijk
Tiberius schreef:Hellenbroek wordt zeker nog wel gebruikt.
Maar daar staan de gewraakte vragen niet in. De huidige methode die in veel GG’s gebruikt wordt vind ik erg goed en hedendaags. Op de GG dogma’s na natuurlijk
In de laatste 2 decennia van de vorige eeuw kregen we vanaf de eerste klas van het voortgezet onderwijs t/m belijdeniscatechisatie uitsluitend onderwijs uit de aloude Heidelberger.
Alle catechisatielessen werden gegeven door de (wijk-)predikant.
Tiberius schreef:Hellenbroek wordt zeker nog wel gebruikt.
Maar daar staan de gewraakte vragen niet in. De huidige methode die in veel GG’s gebruikt wordt vind ik erg goed en hedendaags. Op de GG dogma’s na natuurlijk