Catechisatie

Online
merel
Berichten: 9670
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Catechisatie

Bericht door merel »

Herman schreef:
Louis2 schreef:Dat ik in veel kerken in het land kom, waar ik als voormalige "Roomse" telkens dezelfde vragen krijg, rechtstreeks van de catechisatieles.
De gemiddelde reformatorische catechisant weet meer over de Roomse Kerk in de 16e eeuw dan hoe deze kerk er vandaag uitziet. Bedoel je dat?
Ik denk het niet. De gemiddelde catechisant heeft geen flauw idee wat de grondbeginselen van de( hedendaagse) kerk zijn. Het positieve is dat men veel minder naar kerkmuren kijkt dan in het verleden het geval is. Het nadeel is dat ze niet eens meer weten waar ze voor staan.
Louis2
Berichten: 370
Lid geworden op: 20 sep 2021, 14:04

Re: Catechisatie

Bericht door Louis2 »

merel schreef:
Herman schreef:
Louis2 schreef:Dat ik in veel kerken in het land kom, waar ik als voormalige "Roomse" telkens dezelfde vragen krijg, rechtstreeks van de catechisatieles.
De gemiddelde reformatorische catechisant weet meer over de Roomse Kerk in de 16e eeuw dan hoe deze kerk er vandaag uitziet. Bedoel je dat?
Ik denk het niet. De gemiddelde catechisant heeft geen flauw idee wat de grondbeginselen van de( hedendaagse) kerk zijn. Het positieve is dat men veel minder naar kerkmuren kijkt dan in het verleden het geval is. Het nadeel is dat ze niet eens meer weten waar ze voor staan.
Nou ja, als ik zeg dat ik Rooms-Katholiek ben geweest is het vaak "Ah, dat is van goede werken, toch?" "Dat is wel een heel verschil met de GerGem, toch?" "in Limburg daar heb je toch geen GerGem, daar wonen toch bijna geen Christenen, alleen Roomsen?"

De hele zegen van de reformatie die woord en gebed volledig vrijdag aan de gelovigen, dat is hen volledig onbekend.
Als ik vertel dat de mis volledig een formuliergebeden en vaststaande rituelen bestaat, en dat de meeste doorgewinterde kerkgangers nooit elf de Bijbel hebben gelezen, loopt het gesprek vaak al vast.
Online
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1103
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: Catechisatie

Bericht door Anselmus »

merel schreef:
Herman schreef:
Tiberius schreef:Op zich kan je wel wat leren over en van de vervolgde kerk.
Maar het is inderdaad meer een thema voor een jeugdvereniging dan voor catechisatie.
Ik zou willen pleiten om het op de catechisatie voornamelijk over de belijdenis en de geloofsleer te hebben. Een avond een uitstapje maken is geen probleem natuurlijk, maar dat onderwijs moet toch de hoofdinhoud zijn, m.i.
Het is wel een thema om te behandelen, vind ik. Ze weten er gewoon weinig van. Dus dan kan je daar iets over overdragen. Denk ook aan de lessen van Mattheus 10, dan is je onderwijs gelijk bijbels gegrond. Mijn twee slotavonden zullen gaan over (1) De Vervolgde Kerk (2) Evangelisatiewerk.
Het zijn thema's die ook uitgebreid op school tijdens godsdienstlessen aan de orde komen. Mijn kinderen weten straks alles over zending, evangelasatie, armoedebestrijding etc. Natuurlijk zijn dat ook belangrijke thema's, maar ik heb liever dat ze lessen krijgen over de opbouw van de 'zondagen' en Dordtse leerregels. Ze hebben namelijk geen flauw idee wat het inhoudt en waarom het in de bijbel staat.
Heb ik ook geen flauw idee van, als het in mijn Bijbel stond scheurde ik het eruit ;).
Fides Quaerens Intellectum
Plaats reactie