Catechisatie

Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10424
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: RE: Re: Catechisatie

Bericht door Orchidee »

HersteldHervormd schreef:
merel schreef:
9.30 uur en 17.00 uur. De zondagschool is om 14.30 uur.


Zijn inderdaad vervelende tijden.
Zeker als diensten langer duren dan 1,5 uur.
Wat is daar vervelend aan?

Verstuurd vanaf mijn SM-A127F met Tapatalk
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1424
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: Catechisatie

Bericht door Marck »

De huidige catechisatie serie van de Commissie Geref. Gemeenten o.a. over Hellenbroek, HC, DL en NGB is mooi materiaal. Had ik op jonge leeftijd wel op prijs gesteld om mee te werken.
Maar er zijn daarnaast ook andere mooie series.
Online
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Catechisatie

Bericht door DDD »

Behandelen ze daarin heel Hellenbroek, of een selectie van de vragen?

Ik vind het jammer dat er geen vervolguitgave is van Met de kerk der eeuwen.
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1424
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: Catechisatie

Bericht door Marck »

DDD schreef:Behandelen ze daarin heel Hellenbroek, of een selectie van de vragen?

Ik vind het jammer dat er geen vervolguitgave is van Met de kerk der eeuwen.
Ik meen alle vragen.
Hier een artikel erover: https://www.nd.nl/geloof/geloof/597274/ ... belangrijk
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: RE: Re: Catechisatie

Bericht door HersteldHervormd »

Orchidee schreef:
HersteldHervormd schreef:
merel schreef:
9.30 uur en 17.00 uur. De zondagschool is om 14.30 uur.


Zijn inderdaad vervelende tijden.
Zeker als diensten langer duren dan 1,5 uur.
Wat is daar vervelend aan?

Verstuurd vanaf mijn SM-A127F met Tapatalk
Beetje weinig tijd tussendoor hè…
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Catechisatie

Bericht door helma »

Ik heb al catechisatie gehad toen ik op de kleuterschool zat. Gelijk na schooltijd liep je naar de kerk. Eerst kort nog van Bart Roest. Daarna van mijn vader.
Eerst vragenboekje van ds Ledeboer. Voorin stond een gedicht wat je ook moest leren (ik las een stukje voor de jeugd) Veel vragen ken ik nog. Daarna was er nog een ander boekje, van Jacobus Borstius. En vanaf de middelbare school Hellenbroek (zonder de bijbelteksten)
We hebben ook nog wel een poosje een map gehad met maak-/leeropdrachten.

Op de kindercatechisatie zongen we aan het eind altijd Psalm 81:12 en werden we aangespoord om te pleiten op onze doop. Bedel er maar om. Zet je voet maar tussen de deur. Leg je vinger maar bij de tekst.

Ik heb er veel geleerd en kijk er met dankbaarheid op terug.
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1424
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: Catechisatie

Bericht door Marck »

helma schreef:Ik heb al catechisatie gehad toen ik op de kleuterschool zat. Gelijk na schooltijd liep je naar de kerk. Eerst kort nog van Bart Roest. Daarna van mijn vader.
Eerst vragenboekje van ds Ledeboer. Voorin stond een gedicht wat je ook moest leren (ik las een stukje voor de jeugd) Veel vragen ken ik nog. Daarna was er nog een ander boekje, van Jacobus Borstius. En vanaf de middelbare school Hellenbroek (zonder de bijbelteksten)
We hebben ook nog wel een poosje een map gehad met maak-/leeropdrachten.

Op de kindercatechisatie zongen we aan het eind altijd Psalm 81:12 en werden we aangespoord om te pleiten op onze doop. Bedel er maar om. Zet je voet maar tussen de deur. Leg je vinger maar bij de tekst.

Ik heb er veel geleerd en kijk er met dankbaarheid op terug.
Mooi! Zeker iets om daarvoor dankbaar te zijn. Interessant ook dat je Ledeboer en Borstius onderwezen hebt gekregen. Zou dat nog gebeuren?
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Catechisatie

Bericht door GerefGemeente-lid »

Hier werd altijd het boekje van Hellenbroek gebruikt, Kort Begrip en volgens mij ook Met de Kerk der eeuwen. Sinds de uitgave van onderstaande methode wordt deze in onze gemeente gebruikt: https://www.gergeminfo.nl/alle-deputaat ... -catechese
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Online
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Catechisatie

Bericht door DDD »

@Helma:

Werd dan ook de vraag over het buitenspelen behandeld? Wij mochten sommige vragen uit Hellenbroek overslaan, ik vermoed omdat ze discutabel waren. Ik zou nog wel eens willen kijken welke vragen dat nu waren, maar ik kan het boekje niet vinden.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: RE: Re: Catechisatie

Bericht door helma »

Marck schreef:
helma schreef:Ik heb al catechisatie gehad toen ik op de kleuterschool zat. Gelijk na schooltijd liep je naar de kerk. Eerst kort nog van Bart Roest. Daarna van mijn vader.
Eerst vragenboekje van ds Ledeboer. Voorin stond een gedicht wat je ook moest leren (ik las een stukje voor de jeugd) Veel vragen ken ik nog. Daarna was er nog een ander boekje, van Jacobus Borstius. En vanaf de middelbare school Hellenbroek (zonder de bijbelteksten)
We hebben ook nog wel een poosje een map gehad met maak-/leeropdrachten.

Op de kindercatechisatie zongen we aan het eind altijd Psalm 81:12 en werden we aangespoord om te pleiten op onze doop. Bedel er maar om. Zet je voet maar tussen de deur. Leg je vinger maar bij de tekst.

Ik heb er veel geleerd en kijk er met dankbaarheid op terug.
Mooi! Zeker iets om daarvoor dankbaar te zijn. Interessant ook dat je Ledeboer en Borstius onderwezen hebt gekregen. Zou dat nog gebeuren?
Ik weet het niet...toen mijn oudsten klein waren bracht ik ze op vrijdagmiddag naar Scherpenzeel; mijn vader gaf toen nog catechisatie en ik ging dan ondertussen naar mijn moeder. Dan heb ik het over 1994-1998 ofzo. Op dat moment was het nog ds Ledeboer voor de kleintjes. Ik heb geen idee of er nu nog kindercatechisatie is daar..

Ik denk dat het effectiever zou zijn om kinderen catechisatie te geven en voor jongeren de catechisatie en de jv te combineren.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: RE: Re: Catechisatie

Bericht door helma »

DDD schreef:@Helma:

Werd dan ook de vraag over het buitenspelen behandeld? Wij mochten sommige vragen uit Hellenbroek overslaan, ik vermoed omdat ze discutabel waren. Ik zou nog wel eens willen kijken welke vragen dat nu waren, maar ik kan het boekje niet vinden.
Nee, die staat in ds Ledeboer. De vraag was of je op straat mocht spelen of met ondeugende kinderen mocht omgaan.
"Nee, want ofschoon ik evenzo verdorven ben, zou ik daar nog meer kwaad leren"


Die vraag en antwoord heb ik wel gewoon geleerd. En ook ervaren dat een waarschuwing daarvoor niet onterecht is...

De vervolgvraag was: wat leren kinderen op straat?
Vloeken en vuile praat spreken
Online
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Catechisatie

Bericht door DDD »

Ik weet dat hij in Ledeboer staat.

Ik vind het toch niet goed om dat kinderen te leren. Ik ken het vragen- en antwoordenboekje van de dominee uit mijn jeugd die het wel eens citeerde als het ging om de doop.

Ik heb er zelf nooit les uit gehad. Maar de vragen over het buitenspelen ben ik in een pedagogisch artikel ook wel eens tegengekomen, en ik kan mij er toch niet in vinden om kinderen een complex aan te praten over buiten spelen.

Ik denk dat zoiets nou typerend is voor de extreem rigide manier waarop deze dominee in het leven stond. Ik heb daar wel een zwak voor, maar ik vind dat je kinderen daar toch niet mee moet opzadelen.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Catechisatie

Bericht door helma »

Wij mochten gewoon buiten spelen ook al leerden we deze vraag. Ik weet niet meer wat ik als kind hiervan vond, ik denk dat het meer als waarschuwing gedeeld werd om op te passen dat je niet meedeed met zondige spelletjes/uitlatingen.
Dat kon je overigens net zo goed leren in de pauzes op de Reformatorische school...
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Catechisatie

Bericht door -DIA- »

helma schreef:Wij mochten gewoon buiten spelen ook al leerden we deze vraag. Ik weet niet meer wat ik als kind hiervan vond, ik denk dat het meer als waarschuwing gedeeld werd om op te passen dat je niet meedeed met zondige spelletjes/uitlatingen.
Dat kon je overigens net zo goed leren in de pauzes op de Reformatorische school...
Het is wel zo dat onze van uitdrukken zo super netjes en lief is geworden dat we bijna de waarheid niet meer mogen zeggen. Neem een boekje als van Conrad Mel, ik was bijna verbaasd dat die nog mocht verschijnen in deze tijd.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1424
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: Catechisatie

Bericht door Marck »

GerefGemeente-lid schreef:Hier werd altijd het boekje van Hellenbroek gebruikt, Kort Begrip en volgens mij ook Met de Kerk der eeuwen. Sinds de uitgave van onderstaande methode wordt deze in onze gemeente gebruikt: https://www.gergeminfo.nl/alle-deputaat ... -catechese
Werd bij Kort Begrip het boekje van Kersten of Fraanje ook gebruikt bij de oudere jeugd?
Plaats reactie