Gereformeerde Bond

merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Gereformeerde Bond

Bericht door merel »

J.C. Philpot schreef:
merel schreef:Ook predikanten waar jij en ik ons wellicht minder thuis voelen, kunnen voor anderen tot grote zegen zijn.
Ik vergelijk het niet zozeer met "waar ik mij thuis voel", al ontkom ik daar uiteraard niet helemaal aan. Maar belangrijker vind ik om te vergelijken met de prediking van de Heere Jezus, en Zijn apostelen, zoals Paulus, Petrus, Johannes en Jacobus.
Ik denk dat jij onvoldoende doorhebt in hoeverre opvoeding, karakter en gewoontes meespelen in het maken van een kerkelijke keuze. Daarnaast verschillen de brieven van de apostelen ook van accenten in de bandering van het geloof. Jacobus stond bekend als een strikt man die zich nog volkomen aan de Joodse wetten en ceremonies hield. Dit zie je ook terug in zijn brieven. Hij geeft niets voor niets weer dat het ware geloof zich kenmerkt door het doen van goede werken, hetgeen als basis gebruikt wordt in de RKK. Ook Petrus en Johannes benadrukken in hun brieven andere kenmerken van het geloof. Zo is het ook in de huidige gemeente van Christus. Daar is verschil in uiting en beleving van het geloof. Je zegt het niet expliciet, maar ik lees het tussen de regels door dat vooral aan de rechterflank van de kerken de juiste boodschap klinkt. Daarmee ga je te kort door de bocht. Ik denk dat daar net zoveel dwalingen zijn als aan de linkerflank.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gereformeerde Bond

Bericht door J.C. Philpot »

merel schreef:Daarnaast verschillen de brieven van de apostelen ook van accenten in de bandering van het geloof.
Zolang de verschillen niet verder gaan als de bandbreedte van de schrift (en de verschillen tussen de apostelen) heb ik daar geen problemen mee. Maar bij alle apostelen is er de ernst van het oordeel van God, en de noodzaak om met God verzoend te worden. Als dat ontbreekt in het geheel van de prediking van een predikant of in een gemeente, is er iets grondig mis.

Ondanks de legitieme bandbreedte die er is, is de norm uiteindelijk toch het Woord van God, en daaraan dienen we de prediking te toetsen.
Handelingen 17:11 - En dezen waren edeler, dan die te Thessalonica waren, als die het woord ontvingen met alle toegenegenheid, onderzoekende dagelijks de Schriften, of deze dingen alzo waren.
Galaten 1:8 - Doch al ware het ook, dat wij, of een engel uit den hemel u een Evangelie verkondigde, buiten hetgeen wij u verkondigd hebben, die zij vervloekt.

En dat toetsen aan de schrift geldt inderdaad zowel voor een evangelische, reformatorische, linkse, midden, als rechtse preek. In alle gebrek, want wij hebben niet de wijsheid in pacht. Maar biddend om de leiding van de Heilige Geest, en om de toepassing aan ons eigen hart.

En dan kunnen we buiten onze kring ook bijbelse prediking tegenkomen, en in eigen kring ook onbijbelse zaken in de prediking. Maar de schrift blijft altijd de norm.

Ik laat het hier even bij.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4763
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Gereformeerde Bond

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Ik blijf het gevaarlijk vinden die nieuwerwetse visies, sowieso dat men na 2000 jaar opeens zou weten hoe het zit, de Heilige Schrift laat geen ruimte voor vrouwelijke predikanten.
Maar dat is wel de trend van deze tijd, kerken bij wat men graag wil horen, en waar men het fijn vindt, terwijl een niet fijne preek, en dan bedoel ik geen oppervlakkige preekt met die met verhaaltjes en voorbeelden aan elkaar hangt, maar een scherpe Bijbelse prediking, wet én evangelie, zonde én genade, een streep door onze eigen gerechtigheid én Jezus Christus als enige verlosser, de volledige geestelijke dood én Gods levenswekkende en levensvernieuwde genade.

De trend is toch, kortere preken, preken met minder inhoud, preken met veel voorbeeld of zelf plaatjes en voorwerpen, of themapreken...en nog veel meer, waarbij het Woord en de Heilige Schrift op de achtergrond raken.

Vrouwelijke ambtsdragers is maar al te vaak een kenmerk van vervlakking en daarnaast zijn er heel wat gemeenten, die zo'n ernstige preek als van Ds. Lohuis (Ik zou ook kunnnen noemen: Ds. A. Snoek, Ds. M.G.M. Mudde, Ds. G.H. Molenaar, Ds. M. Goudriaan, Ds. D.J. Budding, Ds. A. Simons, Ds. B. van Leeuwen, Ds. M.C. Schreur, M. Klaassen, Ds. G. van Wijk, Ds. J.C. de Groot, Ds. L. de Wit, Ds. E. Mijnheer, Dr. P. Vermeer, Ds. C.J. van der Plas, Ds. G. Mulder, Ds. H. Shipaanboord, Ds. M.A. Kuijt, Ds. J. Prins, Ds. A.L. van Zwet, Ds. L. Kruijmer...) die ik laatst linkte en die meerdere mensen geluisterd hebben, die prediking niet zouden lusten, want ja dat is eenzijdig en Jezus moet verkondigd worden, ja zeker, maar wel Jezus Christus voor zondaren, en die zondaren zijn goddelozen en die worden gerechtvaardigd maar die mogen en kunnen niet blijven wie ze zijn, sommige promoten al Heiligmaking zonder Rechtvaardigmaking, dan roepen ze ja ja dat Jezus gekomen is dat weten wij wel, maar wij willen weten hoe je eruit moet leven, dat is natuurlijk heel Bijbels, maar niet los van de rechtvaardigmaking, en het blijvende bewustzijn dat wij tot onze laatste snik in onszelf zondaren zijn.

Ook hier op het forum merk ik vaak genoeg dat groter verschillen niet eens gehoord worden, want Ds. Visser uit Amsterdam preekt toch gewoon hetzelfde als Ds. Simons....
Ik heb vele preken gehoord, en ik hoor de verschuivingen duidelijk, en ook de verschillen, zoals Ds. Lohuis onlangs in een preek zei dat hij bang was voor de leer dat de mens niet totaal dood is, maar dat sommige predikanten doen alsof mensen gedeeltelijk geestelijk dood zijn.

Maar ja zo hoor ik vaker vreemde dingen/reacties op preken, pas nog een midden GB predikant hield een oppervlakkige preek, de ene oorspronkelijk afkomstig uit de Gereformeerde kerk, had er veel problemen mee, maar een ander uit een rechtse Ger Gem nota bene, had geen problemen met de oppervlakkige preek.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
MePaul
Berichten: 509
Lid geworden op: 01 apr 2019, 19:35

Re: Gereformeerde Bond

Bericht door MePaul »

Johann Gottfried Walther schreef:Ik blijf het gevaarlijk vinden die nieuwerwetse visies, sowieso dat men na 2000 jaar opeens zou weten hoe het zit, de Heilige Schrift laat geen ruimte voor vrouwelijke predikanten.
Maar dat is wel de trend van deze tijd, kerken bij wat men graag wil horen, en waar men het fijn vindt, terwijl een niet fijne preek, en dan bedoel ik geen oppervlakkige preekt met die met verhaaltjes en voorbeelden aan elkaar hangt, maar een scherpe Bijbelse prediking, wet én evangelie, zonde én genade, een streep door onze eigen gerechtigheid én Jezus Christus als enige verlosser, de volledige geestelijke dood én Gods levenswekkende en levensvernieuwde genade.

De trend is toch, kortere preken, preken met minder inhoud, preken met veel voorbeeld of zelf plaatjes en voorwerpen, of themapreken...en nog veel meer, waarbij het Woord en de Heilige Schrift op de achtergrond raken.

Vrouwelijke ambtsdragers is maar al te vaak een kenmerk van vervlakking en daarnaast zijn er heel wat gemeenten, die zo'n ernstige preek als van Ds. Lohuis (Ik zou ook kunnnen noemen: Ds. A. Snoek, Ds. M.G.M. Mudde, Ds. G.H. Molenaar, Ds. M. Goudriaan, Ds. D.J. Budding, Ds. A. Simons, Ds. B. van Leeuwen, Ds. M.C. Schreur, M. Klaassen, Ds. G. van Wijk, Ds. J.C. de Groot, Ds. L. de Wit, Ds. E. Mijnheer, Dr. P. Vermeer, Ds. C.J. van der Plas, Ds. G. Mulder, Ds. H. Shipaanboord, Ds. M.A. Kuijt, Ds. J. Prins, Ds. A.L. van Zwet, Ds. L. Kruijmer...) die ik laatst linkte en die meerdere mensen geluisterd hebben, die prediking niet zouden lusten, want ja dat is eenzijdig en Jezus moet verkondigd worden, ja zeker, maar wel Jezus Christus voor zondaren, en die zondaren zijn goddelozen en die worden gerechtvaardigd maar die mogen en kunnen niet blijven wie ze zijn, sommige promoten al Heiligmaking zonder Rechtvaardigmaking, dan roepen ze ja ja dat Jezus gekomen is dat weten wij wel, maar wij willen weten hoe je eruit moet leven, dat is natuurlijk heel Bijbels, maar niet los van de rechtvaardigmaking, en het blijvende bewustzijn dat wij tot onze laatste snik in onszelf zondaren zijn.

Ook hier op het forum merk ik vaak genoeg dat groter verschillen niet eens gehoord worden, want Ds. Visser uit Amsterdam preekt toch gewoon hetzelfde als Ds. Simons....
Ik heb vele preken gehoord, en ik hoor de verschuivingen duidelijk, en ook de verschillen, zoals Ds. Lohuis onlangs in een preek zei dat hij bang was voor de leer dat de mens niet totaal dood is, maar dat sommige predikanten doen alsof mensen gedeeltelijk geestelijk dood zijn.

Maar ja zo hoor ik vaker vreemde dingen/reacties op preken, pas nog een midden GB predikant hield een oppervlakkige preek, de ene oorspronkelijk afkomstig uit de Gereformeerde kerk, had er veel problemen mee, maar een ander uit een rechtse Ger Gem nota bene, had geen problemen met de oppervlakkige preek.
In wat je schrijft zit zeker een kern van waarheid. Ik heb natuurlijk best in de gaten dat er verschil zit tussen dominees en dat dat verschil in bepaalde gevallen een significant verschil is. Natuurlijk is het waar dat er een vervlakking in bepaalde preken van een aantal gb-predikanten te zien is. Ook oudere predikanten die in de afgelopen tientallen jaren heel anders zijn gaan preken. Anderzijds zijn er ook regelmatig positieve verrassingen voor mij. Er zijn genoeg opvallende gevallen denk aan dominee J. Wouters en de gemeente die hij gediend heeft of denk eens aan de gastgemeentes waar dominee E.C. de Waard, H.J. Catsburg, M. Krooneman, N. Noorlander of dominee K.H. Bogerd preken. Deze dominees preken ook in gemeentes waar de vrouw in het ambt staat en waar het zeker niet ongewoon is dat er een Bijbelgetrouwe preek is.
Geytenbeekje
Berichten: 8245
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Gereformeerde Bond

Bericht door Geytenbeekje »

MePaul schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:Ik blijf het gevaarlijk vinden die nieuwerwetse visies, sowieso dat men na 2000 jaar opeens zou weten hoe het zit, de Heilige Schrift laat geen ruimte voor vrouwelijke predikanten.
Maar dat is wel de trend van deze tijd, kerken bij wat men graag wil horen, en waar men het fijn vindt, terwijl een niet fijne preek, en dan bedoel ik geen oppervlakkige preekt met die met verhaaltjes en voorbeelden aan elkaar hangt, maar een scherpe Bijbelse prediking, wet én evangelie, zonde én genade, een streep door onze eigen gerechtigheid én Jezus Christus als enige verlosser, de volledige geestelijke dood én Gods levenswekkende en levensvernieuwde genade.

De trend is toch, kortere preken, preken met minder inhoud, preken met veel voorbeeld of zelf plaatjes en voorwerpen, of themapreken...en nog veel meer, waarbij het Woord en de Heilige Schrift op de achtergrond raken.

Vrouwelijke ambtsdragers is maar al te vaak een kenmerk van vervlakking en daarnaast zijn er heel wat gemeenten, die zo'n ernstige preek als van Ds. Lohuis (Ik zou ook kunnnen noemen: Ds. A. Snoek, Ds. M.G.M. Mudde, Ds. G.H. Molenaar, Ds. M. Goudriaan, Ds. D.J. Budding, Ds. A. Simons, Ds. B. van Leeuwen, Ds. M.C. Schreur, M. Klaassen, Ds. G. van Wijk, Ds. J.C. de Groot, Ds. L. de Wit, Ds. E. Mijnheer, Dr. P. Vermeer, Ds. C.J. van der Plas, Ds. G. Mulder, Ds. H. Shipaanboord, Ds. M.A. Kuijt, Ds. J. Prins, Ds. A.L. van Zwet, Ds. L. Kruijmer...) die ik laatst linkte en die meerdere mensen geluisterd hebben, die prediking niet zouden lusten, want ja dat is eenzijdig en Jezus moet verkondigd worden, ja zeker, maar wel Jezus Christus voor zondaren, en die zondaren zijn goddelozen en die worden gerechtvaardigd maar die mogen en kunnen niet blijven wie ze zijn, sommige promoten al Heiligmaking zonder Rechtvaardigmaking, dan roepen ze ja ja dat Jezus gekomen is dat weten wij wel, maar wij willen weten hoe je eruit moet leven, dat is natuurlijk heel Bijbels, maar niet los van de rechtvaardigmaking, en het blijvende bewustzijn dat wij tot onze laatste snik in onszelf zondaren zijn.

Ook hier op het forum merk ik vaak genoeg dat groter verschillen niet eens gehoord worden, want Ds. Visser uit Amsterdam preekt toch gewoon hetzelfde als Ds. Simons....
Ik heb vele preken gehoord, en ik hoor de verschuivingen duidelijk, en ook de verschillen, zoals Ds. Lohuis onlangs in een preek zei dat hij bang was voor de leer dat de mens niet totaal dood is, maar dat sommige predikanten doen alsof mensen gedeeltelijk geestelijk dood zijn.

Maar ja zo hoor ik vaker vreemde dingen/reacties op preken, pas nog een midden GB predikant hield een oppervlakkige preek, de ene oorspronkelijk afkomstig uit de Gereformeerde kerk, had er veel problemen mee, maar een ander uit een rechtse Ger Gem nota bene, had geen problemen met de oppervlakkige preek.
In wat je schrijft zit zeker een kern van waarheid. Ik heb natuurlijk best in de gaten dat er verschil zit tussen dominees en dat dat verschil in bepaalde gevallen een significant verschil is. Natuurlijk is het waar dat er een vervlakking in bepaalde preken van een aantal gb-predikanten te zien is. Ook oudere predikanten die in de afgelopen tientallen jaren heel anders zijn gaan preken. Anderzijds zijn er ook regelmatig positieve verrassingen voor mij. Er zijn genoeg opvallende gevallen denk aan dominee J. Wouters en de gemeente die hij gediend heeft of denk eens aan de gastgemeentes waar dominee E.C. de Waard, H.J. Catsburg, M. Krooneman, N. Noorlander of dominee K.H. Bogerd preken. Deze dominees preken ook in gemeentes waar de vrouw in het ambt staat en waar het zeker niet ongewoon is dat er een Bijbelgetrouwe preek is.
Is er een verklaring waarom die oudere predikanten anders zijn gaan preken?
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Gereformeerde Bond

Bericht door Bezorgd »

J.C. Philpot schreef:[
In Katwijk is CV bijbelgetrouw. Daar heb je zelfs een Confessionele HHK-gemeente waar ze gezangen zingen.
Een confessionele HHK nog wel.
Dat ze een enkel gezang zingen dat is waar, maar verder is het een heel behoudend en bijbelgetrouwe gemeente hoor.
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1711
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Gereformeerde Bond

Bericht door Ararat »

Johann Gottfried Walther schreef: (...)
Ik heb vele preken gehoord, en ik hoor de verschuivingen duidelijk, en ook de verschillen, zoals Ds. Lohuis onlangs in een preek zei dat hij bang was voor de leer dat de mens niet totaal dood is, maar dat sommige predikanten doen alsof mensen gedeeltelijk geestelijk dood zijn. (...)
Je hoort verschuivingen. Hoor je die ook bij de door jou genoemde lijst met predikanten?
Verschuiven de predikanten zelf, en/of verandert het predikantenkorps?
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4763
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Gereformeerde Bond

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Ararat schreef:
Johann Gottfried Walther schreef: (...)
Ik heb vele preken gehoord, en ik hoor de verschuivingen duidelijk, en ook de verschillen, zoals Ds. Lohuis onlangs in een preek zei dat hij bang was voor de leer dat de mens niet totaal dood is, maar dat sommige predikanten doen alsof mensen gedeeltelijk geestelijk dood zijn. (...)
Je hoort verschuivingen. Hoor je die ook bij de door jou genoemde lijst met predikanten?
Verschuiven de predikanten zelf, en/of verandert het predikantenkorps?
Bij de genoemde predikanten hoor ik dat niet. Nee veel predikanten veranderen. En gemeenten en soms veranderen de predikant en de gemeente samen.
Predikanten die vroeger ernstig en meer inhoudelijk preken en nu er van uit lijken te gaan dat iedereen de Heere Jezus wel zal kennen.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Gereformeerde Bond

Bericht door Ditbenik »

Bezorgd schreef:
J.C. Philpot schreef:[
In Katwijk is CV bijbelgetrouw. Daar heb je zelfs een Confessionele HHK-gemeente waar ze gezangen zingen.
Een confessionele HHK nog wel.
Dat ze een enkel gezang zingen dat is waar, maar verder is het een heel behoudend en bijbelgetrouwe gemeente hoor.
Het is geen HHK maar een HHG. Confessioneel en bijbelgetrouw is geen tegenstelling. Wijlen ds Dubbeldam was ook confessioneel en zeer bijbelgetrouw. Datzelfde geldt voor de HHG-Benjamin in Katwijk. Op de website van de HHK kon je in 2006 lezen "In Katwijk aan Zee wordt zondag de eerste confessionele (wijk)gemeente binnen de Hersteld Hervormde Kerk (HHK) geïnstitueerd. Ds. B.A. Dubbeldam uit Gouda zal de kerkenraad van de hersteld hervormde wijkgemeente Benjamin in het ambt bevestigen. De gemeente telt 186 leden." Geen enkele reden om daar wat meewarig over te doen. Sinds 25 augustus vorig jaar hebben ze een eigen predikant.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gereformeerde Bond

Bericht door -DIA- »

Ik was enigszins verwonderd dat hier nog geen reacties zijn over wat we gisteren in het RD konden lezen.
Ik dacht dat het de aandacht best wel waard was om er in dit topic eens nader over te denken.
Hierin zien we ook weer de conclusie die ik eerder, enkele jaren geleden al, opmerkte over de invloed van Karl Barth.
Opmerkelijk dat dit nu in de krant door een 'Bonder' ook wordt opgemerkt.
Kortom de veranderingen binnen de Gereformeerde Bond komen hier duidelijk aan het licht.

Citaat dat ik nog niet helemaal vat:
"Met prof. Graafland en ds. Kievit veranderden de toonsoort en toonhoogte in de verkondiging enigszins. Die tendeerde onbedoeld in de richting van de algemene verzoening. Deze tendens zet tot op vandaag heel subtiel door. Dit neemt niet weg dat deze bekende predikers vanuit een geestelijke verbondenheid waarderende woorden over ds. Boer spraken bij zijn verscheiden."


https://www.rd.nl/artikel/1006508-ds-g- ... eningsleer
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Henk J
Berichten: 2559
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Gereformeerde Bond

Bericht door Henk J »

Ben nu bezig met Catechismuspreken van ds. G. Boer. Die kan ik iedereen aanraden. Zeker degenen die discussiëren in het ellende, verlossing en dankbaarheid draadje. In hoeverre de Gereformeerde Bond nog in de lijn staat van ds. G. Boer weet ik niet. Vraag me ook af of ze ooit volledig in deze lijn stond, de Bond kende altijd een zekere breedte.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gereformeerde Bond

Bericht door -DIA- »

Henk J schreef:Ben nu bezig met Catechismuspreken van ds. G. Boer. Die kan ik iedereen aanraden. Zeker degenen die discussiëren in het ellende, verlossing en dankbaarheid draadje. In hoeverre de Gereformeerde Bond nog in de lijn staat van ds. G. Boer weet ik niet. Vraag me ook af of ze ooit volledig in deze lijn stond, de Bond kende altijd een zekere breedte.
Wat men tegenwoordige als de lijn hanteert, dan moet het antwoord een helder 'neen', zijn.
Ik zie heel duidelijke verschillende lijnen in die van dr. Graafland aan de ene kant, en aan de andere kant van ds. I. Kievit en ds G. Boer. Vandaar dat ik het citaat wat ik aanhaalde niet begrijp.
In dr. Graafland kunnen we wel Bathiaanse trekken herkennen. Veel minder of helemaal niet bij ds. Kievit of ds. Boer.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gereformeerde Bond

Bericht door -DIA- »

Citaat dat ik nog niet helemaal vat:
"Met prof. Graafland en ds. Kievit veranderden de toonsoort en toonhoogte in de verkondiging enigszins. Die tendeerde onbedoeld in de richting van de algemene verzoening. Deze tendens zet tot op vandaag heel subtiel door. Dit neemt niet weg dat deze bekende predikers vanuit een geestelijke verbondenheid waarderende woorden over ds. Boer spraken bij zijn verscheiden."

Wie onderwijst mij in dezen? Het is een vraag... Om het meer concreet te maken: Wat menen wij als verschil aan te merken tussen pof. Graafland en ds. Kievit. Was in dezen ds. G. Boer een soort van 'verbindende factor'?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Gereformeerde Bond

Bericht door Herman »

-DIA- schreef:Wie onderwijst mij in dezen? Het is een vraag... Om het meer concreet te maken: Wat menen wij als verschil aan te merken tussen pof. Graafland en ds. Kievit. Was in dezen ds. G. Boer een soort van 'verbindende factor'?
Het gaat om ds. L. Kievit. Hij en C. Graafland zijn van een jongere generatie en blijkens de analyse van Ds. Van der Sluijs tendeerden zij wat meer naar een algemene verzoening ten opzichte van Ds. G. Boer en ds I. Kievit (de vader van L.) . Dat is een waarneming die wel klopt, maar waarvan ik niet zeker ben of hij de juiste theologische typering hanteert.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gereformeerde Bond

Bericht door -DIA- »

Herman schreef:
-DIA- schreef:Wie onderwijst mij in dezen? Het is een vraag... Om het meer concreet te maken: Wat menen wij als verschil aan te merken tussen pof. Graafland en ds. Kievit. Was in dezen ds. G. Boer een soort van 'verbindende factor'?
Het gaat om ds. L. Kievit. Hij en C. Graafland zijn van een jongere generatie en blijkens de analyse van Ds. Van der Sluijs tendeerden zij wat meer naar een algemene verzoening ten opzichte van Ds. G. Boer en ds I. Kievit (de vader van L.) . Dat is een waarneming die wel klopt, maar waarvan ik niet zeker ben of hij de juiste theologische typering hanteert.
Ik geloof dat ik nooit iets van ds. L. Kievit heb gelezen. Is er (online) iets van zijn hand in te zien?
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Plaats reactie