Gereformeerde Bond

MePaul
Berichten: 509
Lid geworden op: 01 apr 2019, 19:35

Re: Gereformeerde Bond

Bericht door MePaul »

Refojongere schreef:Met andere woorden, de bondsgemeente herken je niet meer. En de hersteld hervormde kerk weerspiegelt de Bond van 40 jaar terug (geen gezangen, redelijk veel gemeenten met hoed, mannelijke ambtsdragers, prediking uit Catechismus, etc.).
Het gaat om de kern: de prediking. In bepaalde gemeentes die zich gb-gemeente noemen heb ik daar wel zorgen over. Het is niet per se Bijbels als het de hele preek gaat over bekering, maar het mag ook niet verzaakt worden. Het is Bijbels dat het gaat om het werken EN versterken van het geloof door de Heilige Geest. Voordat het geloof versterkt kan worden en er vruchten kunnen komen, moet het geloof eerst gewerkt worden in je hart/ziel. Ik vind het pijnlijk en verdrietig dat ik die prediking niet meer in alle gemeentes hoor, maar ik blijf bidden dat dat verandert. In bijna alle gb-gemeentes preken weleens gastpredikanten die wel een evenwichtige preek houden, maar het moet elke zondag verteld worden.
Philip
Berichten: 303
Lid geworden op: 27 apr 2021, 09:51

Re: Gereformeerde Bond

Bericht door Philip »

HersteldHervormd schreef:
Philip schreef:
Refojongere schreef:Met andere woorden, de bondsgemeente herken je niet meer. En de hersteld hervormde kerk weerspiegelt de Bond van 40 jaar terug (geen gezangen, redelijk veel gemeenten met hoed, mannelijke ambtsdragers, prediking uit Catechismus, etc.).
O help, we zijn van het spoor der waarheid afgegaan. We preken namelijk uit de Nederlandse geloofsbelijdenis in plaats van uit de catechismus. En we zingen een keer per zondag een ander gezang dan de twaalf of dertien gezangen die om vage redenen in de HHK toegestaan worden. Want vanaf nummer vijf gaat het om grotendeels vrije liederen.

Kritiek op de koers van de Gereformeerde Bond is natuurlijk prima. Het vereist alleen meer dan het opnoemen van bovenstaande zaken. Niet dat dat niet mag, maar het is niet de kern.
Je kan het bagatelliseren, maar ik denk dat de zorgen om de GB echt wel legitiem zijn. Dat ene gezang per zondag hoor ik vaker, maar volgens mij is dat echt niet de standaard ofzo.
Ik wil niets bagatelliseren, ik maak me namelijk ook zorgen, maar ik weet niet of ik daar reden toe heb. Het zingen van psalmen zoals wij dat in Nederland doen, is in veel andere landen niet gebruikelijk. Vrouwelijke ambtsdragers zijn de uitzondering binnen de GB.

En er zijn ook positieve ontwikkelingen. De avondmaalsgang groeit in de rechterflank van de GB. Steeds meer mensen durven kennelijk te zeggen dat Jezus hun Heiland is.
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Gereformeerde Bond

Bericht door Geytenbeekje »

Philip schreef:
Ik wil niets bagatelliseren, ik maak me namelijk ook zorgen, maar ik weet niet of ik daar reden toe heb. Het zingen van psalmen zoals wij dat in Nederland doen, is in veel andere landen niet gebruikelijk. Vrouwelijke ambtsdragers zijn de uitzondering binnen de GB.

En er zijn ook positieve ontwikkelingen. De avondmaalsgang groeit in de rechterflank van de GB. Steeds meer mensen durven kennelijk te zeggen dat Jezus hun Heiland is.
Heb ook weleens artikelen gelezen waarin dominees ( GB'ers) kritisch waren over het feit dat er steeds meer mensen aan het HA kwamen.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gereformeerde Bond

Bericht door J.C. Philpot »

Veel mensen aan het avondmaal zegt op zichzelf genomen niet veel. Het kan positief zijn (veel bekeringen en vrucht op de prediking), of negatief (een vervlakking, waardoor er automatisch en zonder waarachtige bekering en boetvaardigheid aan het avondmaal wordt deelgenomen), of een combinatie van die twee.

Ik hoop dat het zo is dat dat het een gevolg is van veel doorbrekend werk van de Heilige Geest. Als dat zo is zal dat wel in de gehele levensopenbaring tot uiting komen.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Gereformeerde Bond

Bericht door Ambtenaar »

HersteldHervormd schreef:
Aha, je begrijpt natuurlijk niet wat ik bedoel. Kinderachtig hoor.
Wat je bedoelt slaat nergens op, dat is het probleem.
Erskinees
Berichten: 2743
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Gereformeerde Bond

Bericht door Erskinees »

Sommigen hier spreken over negatieve ontwikkelingen in bepaalde GB gemeenten. Denk bijvoorbeeld aan de vrouw in het ambt. Vraag is natuurlijk wel of zulke gemeenten zichzelf nog zien als GB. Ik ken een "linkse" gemeente die oorspronkelijk GB is en door iedereen ook zo wordt gezien, maar de meerderheid van de ambtsdragers incl. predikant daar voelt zich niet meer echt verbonden met de GB. Daarnaast hebben ze ook totaal andere denkbeelden dan de publicaties van de GB. Kortom: moet je zulke gemeenten nog wel zien als GB?
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1457
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Gereformeerde Bond

Bericht door Delftenaar »

De grens tussen GB en confessioneel loopt vloeiend in elkaar over. Er is daarin geen harde scheidslijn. Dat soort dingen hangen meer van de individuele persoon dan de gemeente af.

Sommige voorgangers zijn zowel lid van de GB als de CV.
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Gereformeerde Bond

Bericht door HersteldHervormd »

Ambtenaar schreef:
HersteldHervormd schreef:
Aha, je begrijpt natuurlijk niet wat ik bedoel. Kinderachtig hoor.
Wat je bedoelt slaat nergens op, dat is het probleem.
Bedankt voor de feedback, ik kan er alleen niks mee aangezien je niks onderbouwt.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
MePaul
Berichten: 509
Lid geworden op: 01 apr 2019, 19:35

Re: Gereformeerde Bond

Bericht door MePaul »

Delftenaar schreef:De grens tussen GB en confessioneel loopt vloeiend in elkaar over. Er is daarin geen harde scheidslijn. Dat soort dingen hangen meer van de individuele persoon dan de gemeente af.

Sommige voorgangers zijn zowel lid van de GB als de CV.
Zeker het is niet zo zwart-wit en soms is een gemeente die zich vooral verwant voelt met de CV nog behoudender dan een gemeente die zich bij de GB rekent. Alleen moeten we wel eerlijk zijn en erkennen dat bijvoorbeeld de vrouw in het ambt steeds meer ruimte krijgt binnen gemeentes die zich tot de gb rekenen. Er zijn echt genoeg predikanten die in een gemeente staan waar het ambt alleen voor mannen is maar die ook niet per se tegen de vrouw in het ambt zijn. Daarnaast ken ik genoeg ambtsdragers en gemeenteleden binnen gb-gemeentes die het prima zouden vinden als de vrouw ook een ambt kan bekleden. Nu zien we dat hervormd Willige-Langerak goedkeuring gegeven heeft voor de vrouw in het ambt, net zoals Hierden (Visnet). Het staat daarnaast op agenda van de hervormde gemeente Dirksland (daar komen af en toe wel behoudende gb-dominees) en bijvoorbeeld Krimpen a/d Lek (voelen zich verwant met confessioneel en gb). Eerder zagen we al dat Utrecht (Jacobikerk) en Groningen (Martinikerk) dat besluit namen. Het zou mij totaal niet verbazen als dat langzaam doorzet in meer "gemiddelde" gb-gemeenten.

Mijn conclusie: formeel gezien zijn er weinig gb-gemeentes die de vrouw in het ambt kennen alleen zijn er genoeg signalen dat er meer diversiteit is dan dat er nu tot uiting komt.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Gereformeerde Bond

Bericht door Ambtenaar »

HersteldHervormd schreef: Bedankt voor de feedback, ik kan er alleen niks mee aangezien je niks onderbouwt.
Er bestaan geen Gereformeerde Bondsgemeentes, ook al positioneren sommige gemeentes zich wel als zodanig.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: Gereformeerde Bond

Bericht door -DIA- »

Wat er wel was, en wat ik niet meer vindt in de Bondsgemeenten is de oud-bevindelijke prediking: waar een prediking klinkt van de noodzaak van bekering en waar men uitgaat van de mens die dood ligt in door de misdaden en zonden. Dan ontbreekt in feite het fundament voor het Evangelie voor de grootste der zondaren. De zielsgangen van een levende kerk worden zover ik het hoor niet meer verkondigd. Ik zou verschillende predikers uit onze oude Vaderlandse Kerk kunnen noemen die dit nog wel deden, en waar dan ook de kerkmuren wegvielen. Ik hoef niet eens namen te noemen want iedereen weet dit ergens wel. Het is niet bedoelt als ongezonde kritiek, maar een gemis wat ik opmerk.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17248
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Gereformeerde Bond

Bericht door huisman »

Ambtenaar schreef:
HersteldHervormd schreef: Bedankt voor de feedback, ik kan er alleen niks mee aangezien je niks onderbouwt.
Er bestaan geen Gereformeerde Bondsgemeentes, ook al positioneren sommige gemeentes zich wel als zodanig.

:?: Dat is zoiets als er bestaan geen koeien, ook al positioneren sommige dieren zich wel als zodanig.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Gereformeerde Bond

Bericht door Geytenbeekje »

Ambtenaar schreef:
HersteldHervormd schreef: Bedankt voor de feedback, ik kan er alleen niks mee aangezien je niks onderbouwt.
Er bestaan geen Gereformeerde Bondsgemeentes, ook al positioneren sommige gemeentes zich wel als zodanig.
Die discussie is al zo vaak gevoerd. Het is gwn een terminologie.
MePaul
Berichten: 509
Lid geworden op: 01 apr 2019, 19:35

Re: Gereformeerde Bond

Bericht door MePaul »

-DIA- schreef:Wat er wel was, en wat ik niet meer vindt in de Bondsgemeenten is de oud-bevindelijke prediking: waar een prediking klinkt van de noodzaak van bekering en waar men uitgaat van de mens die dood ligt in door de misdaden en zonden. Dan ontbreekt in feite het fundament voor het Evangelie voor de grootste der zondaren. De zielsgangen van een levende kerk worden zover ik het hoor niet meer verkondigd. Ik zou verschillende predikers uit onze oude Vaderlandse Kerk kunnen noemen die dit nog wel deden, en waar dan ook de kerkmuren wegvielen. Ik hoef niet eens namen te noemen want iedereen weet dit ergens wel. Het is niet bedoelt als ongezonde kritiek, maar een gemis wat ik opmerk.
Recent hoorde ik een preek van een relatief linkse bondsdominee. Hij vergeleek ons leven met een brandend huis; we moeten met onze zonden vluchten uit het brandende huis naar Jezus toe. Ik vind juist wel dat ik die boodschap erg veel hoor alleen ben ik ook heel eerlijk dat ik het niet overal hoor waar men zich herkent in de gereformeerde bondsmodaliteit. Bovendien benoem ik ook regelmatig op dit forum dat ik merk dat veel dominees de noodzaak van bekering nog wel noemen, maar dat het informeel tussen gemeenteleden onderling en in het jeugdwerk en catechesewerk amper speelt.
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Gereformeerde Bond

Bericht door Geytenbeekje »

MePaul schreef:
-DIA- schreef:Wat er wel was, en wat ik niet meer vindt in de Bondsgemeenten is de oud-bevindelijke prediking: waar een prediking klinkt van de noodzaak van bekering en waar men uitgaat van de mens die dood ligt in door de misdaden en zonden. Dan ontbreekt in feite het fundament voor het Evangelie voor de grootste der zondaren. De zielsgangen van een levende kerk worden zover ik het hoor niet meer verkondigd. Ik zou verschillende predikers uit onze oude Vaderlandse Kerk kunnen noemen die dit nog wel deden, en waar dan ook de kerkmuren wegvielen. Ik hoef niet eens namen te noemen want iedereen weet dit ergens wel. Het is niet bedoelt als ongezonde kritiek, maar een gemis wat ik opmerk.
Recent hoorde ik een preek van een relatief linkse bondsdominee. Hij vergeleek ons leven met een brandend huis; we moeten met onze zonden vluchten uit het brandende huis naar Jezus toe. Ik vind juist wel dat ik die boodschap erg veel hoor alleen ben ik ook heel eerlijk dat ik het niet overal hoor waar men zich herkent in de gereformeerde bondsmodaliteit. Bovendien benoem ik ook regelmatig op dit forum dat ik merk dat veel dominees de noodzaak van bekering nog wel noemen, maar dat het informeel tussen gemeenteleden onderling en in het jeugdwerk en catechesewerk amper speelt.
Geeft men ook aan ''hoe'' dat vluchten gaat?
Plaats reactie