Gereformeerde Bond

MePaul
Berichten: 509
Lid geworden op: 01 apr 2019, 19:35

Re: Gereformeerde Bond

Bericht door MePaul »

Geytenbeekje schreef:
MePaul schreef:
-DIA- schreef:Wat er wel was, en wat ik niet meer vindt in de Bondsgemeenten is de oud-bevindelijke prediking: waar een prediking klinkt van de noodzaak van bekering en waar men uitgaat van de mens die dood ligt in door de misdaden en zonden. Dan ontbreekt in feite het fundament voor het Evangelie voor de grootste der zondaren. De zielsgangen van een levende kerk worden zover ik het hoor niet meer verkondigd. Ik zou verschillende predikers uit onze oude Vaderlandse Kerk kunnen noemen die dit nog wel deden, en waar dan ook de kerkmuren wegvielen. Ik hoef niet eens namen te noemen want iedereen weet dit ergens wel. Het is niet bedoelt als ongezonde kritiek, maar een gemis wat ik opmerk.
Recent hoorde ik een preek van een relatief linkse bondsdominee. Hij vergeleek ons leven met een brandend huis; we moeten met onze zonden vluchten uit het brandende huis naar Jezus toe. Ik vind juist wel dat ik die boodschap erg veel hoor alleen ben ik ook heel eerlijk dat ik het niet overal hoor waar men zich herkent in de gereformeerde bondsmodaliteit. Bovendien benoem ik ook regelmatig op dit forum dat ik merk dat veel dominees de noodzaak van bekering nog wel noemen, maar dat het informeel tussen gemeenteleden onderling en in het jeugdwerk en catechesewerk amper speelt.
Geeft men ook aan ''hoe'' dat vluchten gaat?
Alles wat er in de Bijbel staat over hoe dat vluchten gaat, wordt verteld. Geen stappenplan, want de Geest is niet na te rekenen, maar het wordt eenvouding, ernstig en begrijpelijk uitgelegd.
Ambtenaar
Berichten: 9146
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Gereformeerde Bond

Bericht door Ambtenaar »

huisman schreef:

:?: Dat is zoiets als er bestaan geen koeien, ook al positioneren sommige dieren zich wel als zodanig.
Sinds wanneer kunnen gemeentes lid worden van de Bond?
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Gereformeerde Bond

Bericht door Geytenbeekje »

MePaul schreef:
Geytenbeekje schreef: Geeft men ook aan ''hoe'' dat vluchten gaat?
Alles wat er in de Bijbel staat over hoe dat vluchten gaat, wordt verteld. Geen stappenplan, want de Geest is niet na te rekenen, maar het wordt eenvouding, ernstig en begrijpelijk uitgelegd.
Niet alleen dat men het zegt, maar hoe vaak men het zegt, hoe diep de aandrang is. Een vluchtige ''bekeert u'' of waar je echt kan voelen dat de predikant alle emoties erin stopt.
Waarschuwt de predikant tegen moderne media of niet scheelt ook.
Waarschuwt men voor een ''broekzak-vestzak'' geloof of doet men dat niet?
Geeft men (veelvuldig) voorbeelden van Bijbelheiligen of niet?
Dit en wellicht nog meer heeft allemaal invloed.
MePaul
Berichten: 509
Lid geworden op: 01 apr 2019, 19:35

Re: Gereformeerde Bond

Bericht door MePaul »

Geytenbeekje schreef:
MePaul schreef:
Geytenbeekje schreef: Geeft men ook aan ''hoe'' dat vluchten gaat?
Alles wat er in de Bijbel staat over hoe dat vluchten gaat, wordt verteld. Geen stappenplan, want de Geest is niet na te rekenen, maar het wordt eenvouding, ernstig en begrijpelijk uitgelegd.
Niet alleen dat men het zegt, maar hoe vaak men het zegt, hoe diep de aandrang is. Een vluchtige ''bekeert u'' of waar je echt kan voelen dat de predikant alle emoties erin stopt.
Waarschuwt de predikant tegen moderne media of niet scheelt ook.
Waarschuwt men voor een ''broekzak-vestzak'' geloof of doet men dat niet?
Geeft men (veelvuldig) voorbeelden van Bijbelheiligen of niet?
Dit en wellicht nog meer heeft allemaal invloed.
De prediking betekent niet dat je het alleen maar hebt over bekering. In de Bijbel wordt er ook op een eenvoudige, maar dringende manier opgeroepen tot geloof in Jezus. Het moet in de preek zeker gaan over de werking van het geloof (bekering) en dat elke mens Jezus nodig heeft als Zaligmaker. Alleen is het even belangrijk dat het gaat over de versterking van het geloof, de dagelijkse bekering en de gevolgen van een levend geloof (vruchten van de Heilige Geest). In bepaalde kerken ligt een enorme aandacht op de eerste bekering terwijl de dagelijkse bekering en dagelijkse vergeving van zonden ook zeer belangrijk zijn.

Trouwens er wordt wel gewaarschuwd tegen het idee "Christus is voor iedereen gestorven dus het zit wel goed". In de prediking wordt duidelijk gemaakt dat de enige weg tot behoud de weg is van een persoonlijk geloof in Jezus Christus.
Laatst gewijzigd door MePaul op 23 dec 2022, 21:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Geytenbeekje
Berichten: 8246
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Gereformeerde Bond

Bericht door Geytenbeekje »

MePaul schreef:
Geytenbeekje schreef:
MePaul schreef:
Geytenbeekje schreef: Geeft men ook aan ''hoe'' dat vluchten gaat?
Alles wat er in de Bijbel staat over hoe dat vluchten gaat, wordt verteld. Geen stappenplan, want de Geest is niet na te rekenen, maar het wordt eenvouding, ernstig en begrijpelijk uitgelegd.
Niet alleen dat men het zegt, maar hoe vaak men het zegt, hoe diep de aandrang is. Een vluchtige ''bekeert u'' of waar je echt kan voelen dat de predikant alle emoties erin stopt.
Waarschuwt de predikant tegen moderne media of niet scheelt ook.
Waarschuwt men voor een ''broekzak-vestzak'' geloof of doet men dat niet?
Geeft men (veelvuldig) voorbeelden van Bijbelheiligen of niet?
Dit en wellicht nog meer heeft allemaal invloed.
De prediking betekent niet dat je het alleen maar hebt over bekering. In de Bijbel wordt er ook op een eenvoudige, maar dringende manier opgeroepen tot geloof in Jezus. Het moet in de preek zeker gaan over de werking van het geloof (bekering) en dat elke mens Jezus nodig heeft als Zaligmaker. Alleen is het even belangrijk dat het gaat over de versterking van het geloof, de dagelijkse bekering en de gevolgen van een levend geloof (vruchten van de Heilige Geest). In bepaalde kerken ligt een enorme aandacht op de eerste bekering terwijl de dagelijkse bekering en dagelijkse vergeving van zonden ook zeer belangrijk zijn.
Dat is ook zo, maar ik wilde aanstippen dat al het door mij genoemde wel invloed heeft op hoe mensen denken.
Daarnaast speelt ook wel een grote rol hoe de prediking was in het verleden.
Je moet ook in het achterhoofd houden dat van nature we God niet willen dienen. Ik denk als je dat in je achterhoofd houdt van heb je wel verdriet dat mensen Hem niet zoeken, maar dan kan je het op een andere manier beter relativeren.
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: Gereformeerde Bond

Bericht door HersteldHervormd »

Geytenbeekje schreef:
Ambtenaar schreef:
HersteldHervormd schreef: Bedankt voor de feedback, ik kan er alleen niks mee aangezien je niks onderbouwt.
Er bestaan geen Gereformeerde Bondsgemeentes, ook al positioneren sommige gemeentes zich wel als zodanig.
Die discussie is al zo vaak gevoerd. Het is gwn een terminologie.
Precies, en daarom vind ik het kinderachtig.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Johann Gottfried Walther
Berichten: 4764
Lid geworden op: 05 feb 2008, 15:49

Re: Gereformeerde Bond

Bericht door Johann Gottfried Walther »

In de Jacobikerk in Utrecht ging afgelopen zondag een vrouw voor, en dat zou dan een Gereformeerde Bondsgemeente zijn?
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1457
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Gereformeerde Bond

Bericht door Delftenaar »

De Jacobikerk is altijd al een gemeente geweest die op de grens tussen GB en CV balanceert. Zo zijn er nog wel meer gemeenten.

De grens tussen GB en CV is fluide. Vaak hangt het meer van de opvattingen van een individueel kerklid dan van de gemeente af.
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1453
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Gereformeerde Bond

Bericht door Bourdon16 »

Johann Gottfried Walther schreef:In de Jacobikerk in Utrecht ging afgelopen zondag een vrouw voor, en dat zou dan een Gereformeerde Bondsgemeente zijn?
Nee. Als je vrouwelijke ambtsdragers hebt kan je je mijn inziens niet verwant voelen met de GB.
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Bond

Bericht door DDD »

Een van de vaste predikanten is lid van de GB, op zijn minst. Van de andere weet ik het niet.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gereformeerde Bond

Bericht door J.C. Philpot »

Van oudsher was het een gemeente die bij de GB gerekend werd. Of ze nu nog veel affiniteit met de GB hebben weet ik niet.

Onder de berichten op de site (zie de link hieronder) lees ik in ieder geval zaken waar ik een uitgesproken gevoel van bevreemding bij ervaar. Wat een armoede.

https://www.jacobikerk.nl/nieuws/
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gereformeerde Bond

Bericht door Tiberius »

Delftenaar schreef:De Jacobikerk is altijd al een gemeente geweest die op de grens tussen GB en CV balanceert. Zo zijn er nog wel meer gemeenten.

De grens tussen GB en CV is fluide. Vaak hangt het meer van de opvattingen van een individueel kerklid dan van de gemeente af.
Wat betekent CV in deze context?
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1457
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Gereformeerde Bond

Bericht door Delftenaar »

CV betekent Confessionele Vereniging.
Dus zeg maar een confessionele gemeente.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Gereformeerde Bond

Bericht door Hendrikus »

Bourdon16 schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:In de Jacobikerk in Utrecht ging afgelopen zondag een vrouw voor, en dat zou dan een Gereformeerde Bondsgemeente zijn?
Nee. Als je vrouwelijke ambtsdragers hebt kan je je mijn inziens niet verwant voelen met de GB.
Een van de vroegere voorzitters van de GB heeft ook een gemeente gediend met vrouwelijke ambtsdragers. Hij wist zich daar geroepen. Je uitspraak is dus veel te kort door de bocht.
~~Soli Deo Gloria~~
MePaul
Berichten: 509
Lid geworden op: 01 apr 2019, 19:35

Re: Gereformeerde Bond

Bericht door MePaul »

Hendrikus schreef:
Bourdon16 schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:In de Jacobikerk in Utrecht ging afgelopen zondag een vrouw voor, en dat zou dan een Gereformeerde Bondsgemeente zijn?
Nee. Als je vrouwelijke ambtsdragers hebt kan je je mijn inziens niet verwant voelen met de GB.
Een van de vroegere voorzitters van de GB heeft ook een gemeente gediend met vrouwelijke ambtsdragers. Hij wist zich daar geroepen. Je uitspraak is dus veel te kort door de bocht.
Je hebt dit voorbeeld vaker genoemd alleen dit is een grote uitzondering. In bepaalde provincies (Groningen/Friesland misschien ook) gaat een echte gereformeerde/reformatorische preek soms goed samen met de vrouw in het ambt, maar daarbuiten is dat echt zeer uitzonderlijk.
Plaats reactie