Gereformeerde Bond

Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1457
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Gereformeerde Bond

Bericht door Delftenaar »

In het graafschap combineren ze ook vrouwelijke ambtsdragers met een Bijbelse preek.
Online
DDD
Berichten: 28468
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Bond

Bericht door DDD »

Welke graafschap? Overigens is de categorie 'bijbelse preek' natuurlijk wel véél ruimer dan de categorie 'gereformeerde bond'.
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1457
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Gereformeerde Bond

Bericht door Delftenaar »

DDD schreef:Welke graafschap? Overigens is de categorie 'bijbelse preek' natuurlijk wel véél ruimer dan de categorie 'gereformeerde bond'.
Gewoon "het" graafschap.
Online
DDD
Berichten: 28468
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Bond

Bericht door DDD »

Google geeft geen antwoord op de vraag. Zo gewoon is het niet. Gaat het om Huizen? Of om de Graafschap? Er zijn van oudsher meerdere graafschappen in Nederland. Ik begrijp niet waar het voor nodig is om in raadsels te spreken.
Geytenbeekje
Berichten: 8242
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Gereformeerde Bond

Bericht door Geytenbeekje »

Hendrikus schreef:
Bourdon16 schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:In de Jacobikerk in Utrecht ging afgelopen zondag een vrouw voor, en dat zou dan een Gereformeerde Bondsgemeente zijn?
Nee. Als je vrouwelijke ambtsdragers hebt kan je je mijn inziens niet verwant voelen met de GB.
Een van de vroegere voorzitters van de GB heeft ook een gemeente gediend met vrouwelijke ambtsdragers. Hij wist zich daar geroepen. Je uitspraak is dus veel te kort door de bocht.
Predikant is geroepen om Bijbels te preken, hoe kan je Bijbels preken maar wel vrouwen in het ambt laten stellen/aanwezig laten zijn?
Gereformeerde Bond had ook een Woelderink-flank, zo ruim was het dus al.
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1457
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Gereformeerde Bond

Bericht door Delftenaar »

DDD schreef:Google geeft geen antwoord op de vraag. Zo gewoon is het niet. Gaat het om Huizen? Of om de Graafschap? Er zijn van oudsher meerdere graafschappen in Nederland. Ik begrijp niet waar het voor nodig is om in raadsels te spreken.
De term "het" graafschap is geen raadsel. Bij de bevolking zelfs normaal.

Het is de normale aanduiding voor het Landkreis Grafschaft Bentheim (kenteken NOH).
Dat calvinistische Duitse gebied dat in die inham tussen Twente en Drenthe ligt.
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: Gereformeerde Bond

Bericht door Ambtenaar »

Geytenbeekje schreef: Predikant is geroepen om Bijbels te preken, hoe kan je Bijbels preken maar wel vrouwen in het ambt laten stellen/aanwezig laten zijn?
Gereformeerde Bond had ook een Woelderink-flank, zo ruim was het dus al.
In tegenstelling tot in sommige afgescheiden kerken heeft de predikant geen bisschoppelijke status in de PKN.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Gereformeerde Bond

Bericht door Ditbenik »

Geytenbeekje schreef:
Hendrikus schreef:
Bourdon16 schreef:
Johann Gottfried Walther schreef:In de Jacobikerk in Utrecht ging afgelopen zondag een vrouw voor, en dat zou dan een Gereformeerde Bondsgemeente zijn?
Nee. Als je vrouwelijke ambtsdragers hebt kan je je mijn inziens niet verwant voelen met de GB.
Een van de vroegere voorzitters van de GB heeft ook een gemeente gediend met vrouwelijke ambtsdragers. Hij wist zich daar geroepen. Je uitspraak is dus veel te kort door de bocht.
Predikant is geroepen om Bijbels te preken, hoe kan je Bijbels preken maar wel vrouwen in het ambt laten stellen/aanwezig laten zijn?
Gereformeerde Bond had ook een Woelderink-flank, zo ruim was het dus al.
Zelfs kinderen van God kunnen dwalen. Dat roept op om voorzichtig te zijn met onze veroordelingen.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16724
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Re: Gereformeerde Bond

Bericht door Hendrikus »

Delftenaar schreef:
DDD schreef:Google geeft geen antwoord op de vraag. Zo gewoon is het niet. Gaat het om Huizen? Of om de Graafschap? Er zijn van oudsher meerdere graafschappen in Nederland. Ik begrijp niet waar het voor nodig is om in raadsels te spreken.
De term "het" graafschap is geen raadsel. Bij de bevolking zelfs normaal.

Het is de normale aanduiding voor het Landkreis Grafschaft Bentheim (kenteken NOH).
Dat calvinistische Duitse gebied dat in die inham tussen Twente en Drenthe ligt.
Dat is duidelijk, alleen is het DE graafschap en niet HET. Zelfs de voetbalclub uit Doetinchem heet DE Graafschap. En onze oosterburen zeggen Die Grafschaft.
~~Soli Deo Gloria~~
Online
merel
Berichten: 9653
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Gereformeerde Bond

Bericht door merel »

Delftenaar schreef:De Jacobikerk is altijd al een gemeente geweest die op de grens tussen GB en CV balanceert. Zo zijn er nog wel meer gemeenten.

De grens tussen GB en CV is fluide. Vaak hangt het meer van de opvattingen van een individueel kerklid dan van de gemeente af.
Klopt. Ik weet niet beter dat in de hervormde gemeente in Nunspeet ook gereformeerde bond en confessioneel samen gaat. Ook de predikanten preken over en weer. Mijn eigen gemeente heeft ook zeker confessionele trekken, maar daar gaat met regelmaat een gereformeerde bonds predikant voor.

Ik vind dat verrijkend en was dat vanuit de CGK niet gewend. Daar gingen over de hele linie gesproken altijd dezelfde predikanten voor en was weinig wisselijk in ligging.
Online
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: Gereformeerde Bond

Bericht door Bertiel »

in Nunspeet werd een CV dominee begraven door een GB dominee.
En in de CV gemeente met band stond een voluit GB dominee te preken toen ik er was
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Online
merel
Berichten: 9653
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Gereformeerde Bond

Bericht door merel »

Bertiel schreef:in Nunspeet werd een CV dominee begraven door een GB dominee.
En in de CV gemeente met band stond een voluit GB dominee te preken toen ik er was
Klopt, dat gaat daar hand in hand samen. Daar zijn meerdere wijkgemeentes met verschillende ligging ( GB of CV) en de predikanten preken over en weer bij elkaar. Ik zie dat trouwens in mijn eigen gemeente ook terug. Ik vind het heel verfrissend dat daar binnen de hervormde kerk niet zo moeilijk over wordt gedaan.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8916
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gereformeerde Bond

Bericht door J.C. Philpot »

Bertiel schreef:in Nunspeet werd een CV dominee begraven door een GB dominee.
En in de CV gemeente met band stond een voluit GB dominee te preken toen ik er was
Je hebt veel (van oudsher) CV gemeenten waar een volkomen liberale en horizontale boodschap wordt gebracht. En je hebt wat rechts-confessionele gemeenten, waar je beter kunt kerken dan in bepaalde GB gemeentes.

In Katwijk is CV bijbelgetrouw. Daar heb je zelfs een Confessionele HHK-gemeente waar ze gezangen zingen.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Online
merel
Berichten: 9653
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Gereformeerde Bond

Bericht door merel »

J.C. Philpot schreef:
Bertiel schreef:in Nunspeet werd een CV dominee begraven door een GB dominee.
En in de CV gemeente met band stond een voluit GB dominee te preken toen ik er was
Je hebt veel (van oudsher) CV gemeenten waar een volkomen liberale en horizontale boodschap wordt gebracht. En je hebt wat rechts-confessionele gemeenten, waar je beter kunt kerken dan in bepaalde GB gemeentes.

In Katwijk is CV bijbelgetrouw. Daar heb je zelfs een Confessionele HHK-gemeente waar ze gezangen zingen.
Ik begrijp vanuit jouw kerkelijke achtergrond wat jij hiermee bedoelt. Toch heb ik wat moeite met deze woorden. Ik denk dat je hiermee veel christenen af serveert. Laat ik het met een persoonlijk voorbeeld verduidelijken. Ik ben opgegroeid in een midden CGK gemeente. Qua preken kan je het goed vergelijken met een behoudende GB prediking. Mijn man is gedoopt in de RKK en tot zijn 30e nooit in een kerk geweest. Onze huidige predikant schaar ik zeker niet onder een GB predikant. ik mis vanuit mijn beperkte koker/opvoeding bepaalde accenten in de preek over ellende en verlossing. De dankbaarheid en liefde is daarentegen volop aanwezig. Wij hebben met regelmaat een GB predikant die deze accenten wel legt. Daar laaf ik mij aan. Mijn man daarentegen staat daar totaal tegenovergesteld in en heeft op geloofsgebied juist veel meer aan de preken van onze eigen predikant. Mijn(RK) schoonmoeder idem dito. Zij gaat regelmatig met ons mee en heeft veel aan de prediking van onze predikant
Moraal van het verhaal; een ieder zal zijn eigen karakter en opvoeding meebrengen in de beoordeling van een predikant/prediking. Ook predikanten waar jij en ik ons wellicht minder thuis voelen, kunnen voor anderen tot grote zegen zijn.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8916
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Gereformeerde Bond

Bericht door J.C. Philpot »

merel schreef:Ook predikanten waar jij en ik ons wellicht minder thuis voelen, kunnen voor anderen tot grote zegen zijn.
Ik vergelijk het niet zozeer met "waar ik mij thuis voel", al ontkom ik daar uiteraard niet helemaal aan. Maar belangrijker vind ik om te vergelijken met de prediking van de Heere Jezus, en Zijn apostelen, zoals Paulus, Petrus, Johannes en Jacobus.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Plaats reactie