Vieren jullie Advent?

Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Vieren jullie Advent?

Bericht door Ad Anker »

Gewoon, door Schrift met Schrift te vergelijken? Een ruime verkondiging, niemand uitgesloten maar toch is het ontdekkende en voorbereidende werk van de Geest nodig: Luther zegt in één van zijn tafelgesprekken:
Dr. Maarten Luther schreef:Zo moet ook eerst Mozes komen om de zonde te doen beseffen, opdat de genade aangenaam zal worden.
Daarom is alles tevergeefs - hoe vriendelijk en liefelijk Christus ook wordt voorgesteld - als niet eerst de mens door zelfkennis wordt verootmoedigd en begerig gemaakt naar Christus, zoals ook de Lofzang van Maria zegt: De hongerigen vervult Hij met goederen, en rijken laat Hij leeg. Dat alles is ons tot troost gezegd, en geschreven om de ellendigen, de arme, behoeftige, zondige en verachte mensen te onderrichten, opdat ze in al hun nood mogen weten tot Wie ze, op zoek naar troost en hulp, moeten vluchten.
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: Vieren jullie Advent?

Bericht door Mannetje »

https://gkterreehorst.wordpress.com/202 ... st-vieren/

Conclusie van deze predikant: er is niets mis met kerst vieren.
-
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Vieren jullie Advent?

Bericht door GerefGemeente-lid »

DDD schreef:https://www.rd.nl/artikel/1000929-zijn- ... overgroeid

Een opvallend artikel. (...)
Ik las net dit artikel voor het eerst. Wat een kernachtige verwoording. Zo is het!

En juist deze samenvatting toont aan waarom zovelen vandaag de dag een aversie hebben tegen de prediking van genade door een weg van recht.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Vieren jullie Advent?

Bericht door DDD »

Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Vieren jullie Advent?

Bericht door huisman »

DDD schreef:https://www.rd.nl/artikel/1002462-predi ... -vertolken

Dit lijkt mij een beter advies.

Absoluut…..maar dan beluister ik een preek van deze predikant en denk dan…..man hou je aan je eigen kritiek want het Evangelie moet radicaal Bijbels klinken. Dat miste ik totaal.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Vieren jullie Advent?

Bericht door GerefGemeente-lid »

huisman schreef:
DDD schreef:https://www.rd.nl/artikel/1002462-predi ... -vertolken

Dit lijkt mij een beter advies.

Absoluut…..maar dan beluister ik een preek van deze predikant en denk dan…..man hou je aan je eigen kritiek want het Evangelie moet radicaal Bijbels klinken. Dat miste ik totaal.
Het advies van ds. A.J. Post is totaal op aannames gebaseerd, hij heeft ontzettend slecht gelezen en trekt zo ongeveer alles uit het verband.
Lees de reactie van ds. A. Schot op het artikel van ds. A.J. Post in het RD van deze morgen. Het zal ook nog wel op de website komen.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Gebruikersavatar
Mister
Administrator
Berichten: 11397
Lid geworden op: 25 jul 2005, 12:06

Re: Vieren jullie Advent?

Bericht door Mister »

GerefGemeente-lid schreef:
DDD schreef:https://www.rd.nl/artikel/1000929-zijn- ... overgroeid

Een opvallend artikel. (...)
Ik las net dit artikel voor het eerst. Wat een kernachtige verwoording. Zo is het!
Ik vind het vooral een heel onzinnig artikel. De predikant in kwestie koppelt de al dan niet missende adventspredikaties aan het schrappen van delen van de Bijbel. Waar is die link? Als je de vier zondagen voor Kerst niet uit Jesaja/andere profeet/perikoop in aanloop naar Kerst hoort preken, heeft dat nog geen gevolgen voor inhoud van de Bijbel.
Ik snap zijn moeite wel met het overslaan van de noodzakelijkheid van de Borg, maar dat heeft niets te maken met het al dan niet houden van 4-8 adventpreken.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Vieren jullie Advent?

Bericht door Ad Anker »

huisman schreef:
DDD schreef:https://www.rd.nl/artikel/1002462-predi ... -vertolken

Dit lijkt mij een beter advies.

Absoluut…..maar dan beluister ik een preek van deze predikant en denk dan…..man hou je aan je eigen kritiek want het Evangelie moet radicaal Bijbels klinken. Dat miste ik totaal.
En dat is exact het hele probleem. Een beschrijving hoe iets zou moeten staat soms ver van de praktijk. Aan beide kanten. En dan blijft het leuk om artikelen te schrijven.
Online
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Vieren jullie Advent?

Bericht door Maanenschijn »

Laten we vooraleerst proberen niet in een stuip te schieten als iemand iets vind van een schrijfsel van een GG-predikant (zeg ik tegen degenen die misschien die schoen wel past ;) ).

Deze passage van ds. Schot:
Ik krijg de indruk dat de adventsprediking in reformatorisch Nederland steeds overbodiger wordt. Velen beginnen direct bij de komst van Christus: „Je moet tot Jezus gaan en Hem aannemen.” En: „Door in Jezus te geloven leer je pas zonden kennen.” Mijn moeder zei nogal eens: „We zijn niet uit Jezus gevallen, maar we zijn uit God gevallen en moeten door Jezus met God verzoend worden.” Inderdaad, als Jezus’ komst helemaal op zichzelf staat, waarom zouden we dan nog een adventsperiode houden? Ik kan me voorstellen dat zulke mensen helemaal vastlopen met de adventsprediking.
zorgt er voor dat hij begint met een tegenstelling te creëren. Het tweede element dat we zien is dat hij de heilsfeiten volgordelijk lijkt te koppelen aan een bekeringsweg. Daarover is hier al eerder gesproken en weersproken.

Dat er een reactie komt is dan ook niet verwonderlijk. Of dan de reactie van ds. Post passend is (ook hij doet de tegenstelling nog eens dunnetjes over) bij het artikel vraag ik me af. Op zichzelfstaand een prima artikel, maar mijns inziens niet als reactie op ds. Schot. Nu valt het ook niet mee om uit het schrijfsel van ds. Schot op te maken wat hij bedoeld. Als ik het in 1 zin zou moeten samenvatten denk ik: “Er moet plaats gemaakt worden voor Christus in het hart van een zondaar.” En dat is op zichzelfstaand geheel juist. En zal ds. Post ook niet ontkennen. Maar als dat de spits van de prediking is (en dat verondersteld ds. Post) is dat te kort en benoemd dat de kern van de prediking een vrij aanbod van genade moet kennen, naast een scherpe wetsprediking. Zonder voorwaarden.

Ik zie dus twee dingen: ds. Schot zet zich af tegen ‘velen’ die blijkbaar het volgordelijke plaatsmakende werk in de weg van de bekering ontkennen of niet benoemen.

En

Ds. Post reageert daarop richting een prediking die daarmee het aanbod van genade verdonkert.

En ik vraag me af: zouden beide predikanten wel een goed zicht hebben op die ‘velen’, vaak ‘die anderen die het niet zo goed (rechtzinnig) doen als ik’. Het theologisch dispuut zou er veel aan winnen als er zonder wijzen naar anderen standpunten uitgewisseld worden.

Daarbij, ik veronderstel dat ds. Schot veel ruimer preekt dan wat hij in dit artikel aanstipt. Daarnaast blijkt uit de reacties hier dat ds. Post ook niet preekt wat hij schrijft.

Het derde wat ik me afvraag: voor wie worden deze artikelen geschreven, wat is het doel en wat is de doelgroep? Tot op heden lijkt het vooral het etaleren van het eigen gelijk. Of misschien wel het verwachten van instemmend gemompel door de lezers van het artikel die bij jouw mening passen. Dat is preken voor eigen parochie en dat kun je ook beter daar houden en daarvoor niet het RD gebruiken.

Denk ik.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Plaats reactie