Vieren jullie Advent?

Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Vieren jullie Advent?

Bericht door Valcke »

Ja, vanzelfsprekend met het oog op Gal. 4:10 en Kol. 2:16-18, enz. Dat was ook waar Calvijn en de vaderen voor pleitten. Er is geen Bijbelse grond en de feestdagen die we hebben zijn puur een menselijke instelling. Christus’ gebod aan de discipelen was echter om te leren onderhouden wat Hij(!) hun geboden had. Daaraan mag niets worden toegevoegd.
Laatst gewijzigd door Valcke op 29 nov 2022, 12:07, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Vieren jullie Advent?

Bericht door Tiberius »

Susan schreef:Ik ben benieuwd of jullie Advent vieren. Zo ja, hoe. precies? En waarom.
Mag je in plaats van kerst ook je focussen op de opstanding of net waar de Heilige Geest je toe aanzet?
'Vieren' is wat sterk uitgedrukt.
Het is bij mij meer om in de laatste maand van het jaar, december - richting kerst en oudjaar - wat meer meditatief bezig te zijn, waarbij de 1e adventszondag voor mij meer een trigger is.
Concreet haal ik dan het boek Het zien op Jezus (van Isaac Ambrosius) naar voren op mijn e-reader en lees daar regelmatig stukken uit.
Niet beperkt tot de gedeelten over advent en kerst (boek 4 deel 1), maar ook andere stukken, zoals boek 5 (Zijn 2e komst).

Waarom? Ja dat weet ik eigenlijk niet zo precies. Wellicht omdat het richting het einde van het jaar gaat en in dat licht wel gepast is om stil te staan bij de kortheid van het leven.
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6465
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Vieren jullie Advent?

Bericht door Posthoorn »

Valcke schreef:Ja, vanzelfsprekend met het oog op Gal. 4:10 en Kol. 2:16-18, enz. Dat was ook waar Calvijn en de vaderen voor pleitten. Er is geen Bijbelse grond en de feestdagen die we hebben zijn puur een menselijke instelling. Christus’ gebod aan de discipelen was echter om te leren onderhouden wat Hij(!) hun geboden had. Daaraan mag niets worden toegevoegd.
Ik vind het kerkelijk jaar een mooie, menselijke instelling, vooral geschikt voor kerk en school. Maar niet zo dat het geweten eraan gebonden moet worden, en dus ook niet dat je thuis allerlei advent-achtige dingen moet gaan doen.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3023
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Vieren jullie Advent?

Bericht door Lilian1975 »

huisman schreef:
Lilian1975 schreef:
huisman schreef:
Valcke schreef: In lijn met Calvijn, de Schotten en de eerste Nederlandse synode van 1574 (idem later oa Voetius, Van Lodenstein, Koelman, Van der Groe en Justus Vermeer) hecht ik geen specifieke betekenis aan de kerstdagen of het kerkelijk jaar. Het NT kent geen feestdagen, omdat deze ceremonieel zijn en in Christus vervuld, zie Galaten 5 en Kolossenzen 2. Dit neemt niet weg dat ik mij hierin graag gematigd opstel.

Vanzelfsprekend mogen en moeten wij Christus’ komst op aarde gedenken, echter dit is geenszins verbonden met een bepaalde dag of tijd van het jaar.

Maar het grote voordeel van deze traditie is dat al de Heilsfeiten elk jaar de aandacht krijgen. Zonder deze traditie is het gevaar dat er Heilsfeiten zullen zijn die jarenlang op de achtergrond blijven.
Ik begrijp de huiver in de begintijd van de Reformatie voor instellen van ‘feestdagen’ i.v.m. Het Roomse karakter. Dat ligt nu al eeuwen achter ons en daarom ben ik dankbaar voor deze traditie van een kerkelijk jaar.

In pas ook mijn boekkeuze aan op deze tijd. In de lijdensweken lees ik bv Kruistriomf van Hellenbroek en nu lees ik Het zien op Jezus deel 4, Het zien op Jezus in Zijn geboorte.
Als het goed is krijgen de Heilsfeiten in de zondagse prediking toch aandacht? Verweven door de preek heen? De huiver van de Reformatoren is namelijk nog steeds of opnieuw actueel. Zie alleen de agenda van de komende weken na. Ouderenkerstfeest, zangavond, iets bezorgen bij de ouderen, alleenstaanden binnen de gemeente, schoolkerstfeest, zondagsschool kerstfeest , nu precies bepaalde boeken lezen ( begrijp me goed, lezen is niet verkeerd.) Nu valt kerst en nieuwjaarsdag op zondag. Scheelt voor een ds weer minstens drie extra preken. De "tiendaags veldtocht" ..... maar ook hoe het soms lijkt ingevuld te worden alsof Hij (opnieuw) geboren moet worden. En dan hebben we er ook nog een tweede feestag aangekoppeld. Tweede kerstdag, Tweede paasdag, tweede Pinksterdag .Hemelvaart komt er bekaaid af met 1 dienst. Goede Vrijdag hebben we twee diensten. Maar in hoeveel kerken is daar al een hele week van diensten? Dit zijn dingen waar je niet over leest bij de Apostelen. Zij hebben kennelijk niet in het onderwijs van Christus meegekregen dat we het zo 'moeten' doen. Iedere zondag herdachten ze Zijn Opetanding. En daar zullen alle Heilsfeiten bij aan de orde gekomen zijn toch?
Sommige zaken herken ik wel maar de meeste vind ik wat gezocht. Ik blijf het een goede traditie vinden om elk jaar speciaal aandacht te geven aan de Heilsfeiten. Voor mij mag dat zonder enige poespas en is de prediking waar het tijdens deze dagen om gaat.
Het gaat er ook om dat de Christelijke feestdagen bijna nog de enige zaken zijn die onze maatschappij bepalen bij het feit dat wij een Christelijk land waren. Als de kerk deze dagen zou afschaffen zou het laatste restje christendom in onze seculiere maatschappij verloren gaan.

Zou jij pleiten voor het afschaffen van de christelijke feestdagen?
Ik weet het niet. Jouw redenatie snap ik ook weer ;) De tweede feestdagen mogen misschien wat mij betreft gewoon vrije dagen zijn. In ieder geval niet inruilen voor islamitische of andere godsdirnsten feestdagen. Ook niet om te vervullen met de "ledigheid" der wereld. De reden waarom kerkdiensten ingesteld werden. Het volk weg houden bij feesten, kermissen. Je zou ook gewoon kunnen werken en misschien wat extra vakantiedagen op ander moment. De zondagen zijn wat mij betreft de herinnering aan dat we een christelijk land zijn. De herinnering is alleen niet het zoutende zout erc. Als het goed is zijn wij de "getuigen" zelf. Daar gaat denk ik meer van uit. Als dat we veilig in ons kerkgebouw zitten. De kerk groeide enorm in Rome. Terwijl de christenen leefde in een afgodische wereld waren ze levende getuigen. Er waren geen herinneringen aan een Christelijke natie. Snap je wat ik bedoel?
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17249
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Vieren jullie Advent?

Bericht door huisman »

Lilian1975 schreef:
huisman schreef:
Lilian1975 schreef:
huisman schreef:

Maar het grote voordeel van deze traditie is dat al de Heilsfeiten elk jaar de aandacht krijgen. Zonder deze traditie is het gevaar dat er Heilsfeiten zullen zijn die jarenlang op de achtergrond blijven.
Ik begrijp de huiver in de begintijd van de Reformatie voor instellen van ‘feestdagen’ i.v.m. Het Roomse karakter. Dat ligt nu al eeuwen achter ons en daarom ben ik dankbaar voor deze traditie van een kerkelijk jaar.

In pas ook mijn boekkeuze aan op deze tijd. In de lijdensweken lees ik bv Kruistriomf van Hellenbroek en nu lees ik Het zien op Jezus deel 4, Het zien op Jezus in Zijn geboorte.
Als het goed is krijgen de Heilsfeiten in de zondagse prediking toch aandacht? Verweven door de preek heen? De huiver van de Reformatoren is namelijk nog steeds of opnieuw actueel. Zie alleen de agenda van de komende weken na. Ouderenkerstfeest, zangavond, iets bezorgen bij de ouderen, alleenstaanden binnen de gemeente, schoolkerstfeest, zondagsschool kerstfeest , nu precies bepaalde boeken lezen ( begrijp me goed, lezen is niet verkeerd.) Nu valt kerst en nieuwjaarsdag op zondag. Scheelt voor een ds weer minstens drie extra preken. De "tiendaags veldtocht" ..... maar ook hoe het soms lijkt ingevuld te worden alsof Hij (opnieuw) geboren moet worden. En dan hebben we er ook nog een tweede feestag aangekoppeld. Tweede kerstdag, Tweede paasdag, tweede Pinksterdag .Hemelvaart komt er bekaaid af met 1 dienst. Goede Vrijdag hebben we twee diensten. Maar in hoeveel kerken is daar al een hele week van diensten? Dit zijn dingen waar je niet over leest bij de Apostelen. Zij hebben kennelijk niet in het onderwijs van Christus meegekregen dat we het zo 'moeten' doen. Iedere zondag herdachten ze Zijn Opetanding. En daar zullen alle Heilsfeiten bij aan de orde gekomen zijn toch?
Sommige zaken herken ik wel maar de meeste vind ik wat gezocht. Ik blijf het een goede traditie vinden om elk jaar speciaal aandacht te geven aan de Heilsfeiten. Voor mij mag dat zonder enige poespas en is de prediking waar het tijdens deze dagen om gaat.
Het gaat er ook om dat de Christelijke feestdagen bijna nog de enige zaken zijn die onze maatschappij bepalen bij het feit dat wij een Christelijk land waren. Als de kerk deze dagen zou afschaffen zou het laatste restje christendom in onze seculiere maatschappij verloren gaan.

Zou jij pleiten voor het afschaffen van de christelijke feestdagen?
Ik weet het niet. Jouw redenatie snap ik ook weer ;) De tweede feestdagen mogen misschien wat mij betreft gewoon vrije dagen zijn. In ieder geval niet inruilen voor islamitische of andere godsdirnsten feestdagen. Ook niet om te vervullen met de "ledigheid" der wereld. De reden waarom kerkdiensten ingesteld werden. Het volk weg houden bij feesten, kermissen. Je zou ook gewoon kunnen werken en misschien wat extra vakantiedagen op ander moment. De zondagen zijn wat mij betreft de herinnering aan dat we een christelijk land zijn. De herinnering is alleen niet het zoutende zout erc. Als het goed is zijn wij de "getuigen" zelf. Daar gaat denk ik meer van uit. Als dat we veilig in ons kerkgebouw zitten. De kerk groeide enorm in Rome. Terwijl de christenen leefde in een afgodische wereld waren ze levende getuigen. Er waren geen herinneringen aan een Christelijke natie. Snap je wat ik bedoel?
Ik snap je maar ben het op verschillende punten oneens. Je noemt de zondag als herinnering dat wij een christelijk land zijn. Juist de zondag is de laatste decennia verworden tot een dag van shoppen en uitgaan. In de steden zie je geen verschil met andere dag.
Wij waren een christelijk land en zijn op weg naar een goddeloze natie en dan zou de kerk zeggen: Wij schaffen de christelijke feestdagen af. Lijkt mij een slecht idee.

De teksten die @Valcke noemt ken ik maar overtuigen mij totaal niet dat het gedenken van de Heilsfeiten op vaste tijden on-Bijbels zou zijn.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3023
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: Vieren jullie Advent?

Bericht door Lilian1975 »

Hoe kon het dat de Kerk groeide in Rome midden in een afgodische wereld. Waar de mens overgeleverd aan de zonde leefde (Romeinen 1) en er geen herinneringen waren. Waar geen christelijke "feestdagen" waren. Waar de zondag in feite feestdagen was (opstandingsdag) maar voor de slaven die tot geloof kwamen gewoon een werkdag was? Ze kwamen voor hun werk in alle vroegte bijeen.

Hoe kan het dat een land dat een zgn christelijke natie was allerlei feestdagen en zondagen had de Kerk alleen maar kleiner en kleiner geworden is? En waar de kerk in een steeds meer afgodische wereld leeft?

Zit het dan in het houden van "feestdagen" waar iets vanuit gaat? Of ging er iets anders van de eerste christenen uit?

Zou jij teksten aan kunnen dragen waaruit blijkt dat we wel zulke dagen moeten houden vanuit het NT? Ik heb het nu niet over de zondag ...
Laatst gewijzigd door Lilian1975 op 29 nov 2022, 12:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Vieren jullie Advent?

Bericht door Valcke »

Huisman, er is natuurlijk verschil tussen 1 gedenken en 2 gedenken op specifiek door de kerk aangewezen dagen met alles wat daarbij hoort. Het gaat mij om het laatste. Wie had de macht om zulke dagen in te stellen? Wat is de connectie met heidense feesten? Is het in strijd met de vervulling van alle ceremoniële dagen en andere zaken door Christus? Behoort het tot datgene dat Christus en de apostelen ons hebben nagelaten of is het een vorm van eigenwillige godsdienst?
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17249
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Vieren jullie Advent?

Bericht door huisman »

Valcke schreef:Huisman, er is natuurlijk verschil tussen 1 gedenken en 2 gedenken op specifiek door de kerk aangewezen dagen met alles wat daarbij hoort. Het gaat mij om het laatste.
1.Wie had de macht om zulke dagen in te stellen?
2.Wat is de connectie met heidense feesten?
3.Is het in strijd met de vervulling van alle ceremoniële dagen en andere zaken door Christus?
4. Behoort het tot datgene dat Christus en de apostelen ons hebben nagelaten of is het een vorm van eigenwillige godsdienst?
1. De overheid en de kerk
2. Geen. Ik denk nooit aan Saturnus met kerst en niemand doet dat
3. Absoluut niet. Gedenken van de Heilsfeiten op vaste tijden heeft niet met de vervulling van de Oud-testamentische ceremoniën te maken.
4. Geen eigenwillige Godsdienst maar een goede traditie met een kleine t.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Vieren jullie Advent?

Bericht door Valcke »

huisman schreef:
Valcke schreef:Huisman, er is natuurlijk verschil tussen 1 gedenken en 2 gedenken op specifiek door de kerk aangewezen dagen met alles wat daarbij hoort. Het gaat mij om het laatste.
1.Wie had de macht om zulke dagen in te stellen?
2.Wat is de connectie met heidense feesten?
3.Is het in strijd met de vervulling van alle ceremoniële dagen en andere zaken door Christus?
4. Behoort het tot datgene dat Christus en de apostelen ons hebben nagelaten of is het een vorm van eigenwillige godsdienst?
1. De overheid en de kerk
2. Geen. Ik denk nooit aan Saturnus met kerst en niemand doet dat
3. Absoluut niet. Gedenken van de Heilsfeiten op vaste tijden heeft niet met de vervulling van de Oud-testamentische ceremoniën te maken.
4. Geen eigenwillige Godsdienst maar een goede traditie met een kleine t.
1. Overheid en kerk kunnen een boete- of vastendag uitschrijven, maar geen feestdagen als blijvende instelling. Dit recht komt alleen God toe.
2. Alles. Kerst is in de plaats gekomen van een heidens feest in Rome. Ook in de viering zijn de heidense trekken onuitroeibaar.
3. Christus heeft de OT ceremoniën vervuld. Daartoe behoorden ook de feestdagen. De apostel Paulus leert dat om die reden feestdagen niet meer behoren tot de bedeling van het NT. (N.B. de zondag heeft een ander karakter; ik heb het hier over andere dagen.)
4. Alle manieren om God te willen dienen die niet gegrond zijn op een inzetting van Christus of de apostelen, is eigenwillige godsdienst. De apostel gebruikt deze term ook in relatie tot oa feestdagen.

Reformatoren zoals Calvijn en Nadere Reformatoren zoals Voetius, Lodenstein en Koelman, hebben het bovenstaande grondig aangetoond. Wat mij altijd verbaast is dat in de gereformeerde gezindte dit deel van het erfgoed van de Nadere Reformatie geheel verloren lijkt te zijn gegaan, al was het alleen maar in het streven naar… Ook Calvijn noemt in zijn institutie een gemeente die de feestdagen houdt: “niet wel geordend”. We roemen zijn institutie, maar slaan dit soort passages kennelijk liever over.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17249
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Vieren jullie Advent?

Bericht door huisman »

Valcke schreef:
huisman schreef:
Valcke schreef:Huisman, er is natuurlijk verschil tussen 1 gedenken en 2 gedenken op specifiek door de kerk aangewezen dagen met alles wat daarbij hoort. Het gaat mij om het laatste.
1.Wie had de macht om zulke dagen in te stellen?
2.Wat is de connectie met heidense feesten?
3.Is het in strijd met de vervulling van alle ceremoniële dagen en andere zaken door Christus?
4. Behoort het tot datgene dat Christus en de apostelen ons hebben nagelaten of is het een vorm van eigenwillige godsdienst?
1. De overheid en de kerk
2. Geen. Ik denk nooit aan Saturnus met kerst en niemand doet dat
3. Absoluut niet. Gedenken van de Heilsfeiten op vaste tijden heeft niet met de vervulling van de Oud-testamentische ceremoniën te maken.
4. Geen eigenwillige Godsdienst maar een goede traditie met een kleine t.
1. Overheid en kerk kunnen een boete- of vastendag uitschrijven, maar geen feestdagen als blijvende instelling. Dit recht komt alleen God toe.
2. Alles. Kerst is in de plaats gekomen van een heidens feest in Rome. Ook in de viering zijn de heidense trekken onuitroeibaar.
3. Christus heeft de OT ceremoniën vervuld. Daartoe behoorde ook de feestdagen. De apostel Paulus leert dat om die reden feestdagen niet meer behoren tot de bedeling van het NT. (N.B. de zondag heeft een ander karakter; ik heb het hier over andere dagen.)
4. Alle manieren om God te willen dienen die niet gegrond zijn op een inzetting van Christus of de apostelen, is eigenwillige godsdienst. De apostel gebruikt deze term ook in relatie tot oa feestdagen.

Buiten dit: reformatoren zoals Calvijn en Nadere Reformatoren zoals Voetius, Lodenstein en Koelman, hebben het bovenstaande grondig aangetoond. Wat mij altijd verbaast is dat in de gereformeerde gezindte dit deel van het erfgoed van de Nadere Reformatie geheel verloren lijkt te zijn gegaan, al was het alleen maar in het streven naar… Ook Calvijn noemt in zijn institutie een gemeente die de feestdagen houdt: niet wel geordend.
@Valcke op 25 en 26 december wordt er bij ons gepreekt uit Gods Woord. Net als in alle andere erediensten gaat het ook dan over Christus, de gekruisigde. Zie niet in waarom je daar zulk een afkeer van hebt.

Diensten op oud en nieuw ook maar gelijk afschaffen?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Valcke
Berichten: 7605
Lid geworden op: 31 aug 2018, 17:55

Re: Vieren jullie Advent?

Bericht door Valcke »

Huisman, ik wil het niet op de spits drijven. Kennelijk zie je het verschil niet. Wat mij betreft mag er iedere dag gepreekt worden, dus ook op de kerstdagen. Maar je zult toch niet ontkennen dat 99% van de mensen die die dagen vieren, denken dat het in religieus opzicht bijzondere dagen zijn; dagen die iets extra’s hebben ten opzichte van andere dagen… daar begint wel de afgoderij.
Bijnaam
Berichten: 191
Lid geworden op: 03 okt 2022, 16:55

Re: Vieren jullie Advent?

Bericht door Bijnaam »

Ik kan Valcke wel volgen, al was het maar omdat vele elementen privé en in de kerk toch een toevoeging zijn. De diensten en vieringen rond de heilsfeiten worden vaak toch een beetje extra ingekleed. Meer dan alleen een extra eredienst.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: RE: Re: Vieren jullie Advent?

Bericht door helma »

Valcke schreef:Huisman, ik wil het niet op de spits drijven. Kennelijk zie je het verschil niet. Wat mij betreft mag er iedere dag gepreekt worden, dus ook op de kerstdagen. Maar je zult toch niet ontkennen dat 99% van de mensen die die dagen vieren, denken dat het in religieus opzicht bijzondere dagen zijn; dagen die iets extra’s hebben ten opzichte van andere dagen… daar begint wel de afgoderij.
Dat klopt. Het wordt in veel gevallen als een extra zondag gezien met 'bijbehorende regels'

Ik houd graag de feestdagen 'in ere' maar vooral de decembermaand vond ik best uitputtend toen we nog een gezin met kleine kinderen hadden.
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1453
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Vieren jullie Advent?

Bericht door Bourdon16 »

Ik kijk niet bepaald uit naar de feestdagen.
We moeten dan zoveel. Het liefst zou ik naar de kerk gaan en de dagen verder met ons eigen gezin doorbrengen.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Vieren jullie Advent?

Bericht door J.C. Philpot »

Bourdon16 schreef:Ik kijk niet bepaald uit naar de feestdagen.
We moeten dan zoveel. Het liefst zou ik naar de kerk gaan en de dagen verder met ons eigen gezin doorbrengen.
Ik denk dat heel veel mensen dat zo ervaren. En dan vooral rond de kerstdagen. De andere feestdagen gaat in verhouding nog wel.

Ik denk dat menig predikant het hele jaar al opziet tegen de tweede helft van december.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Plaats reactie