Vieren jullie Advent?

Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17249
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Vieren jullie Advent?

Bericht door huisman »

Evangelist schreef:
DDD schreef:Ik ben er niet voor om de overledenen op oudejaarsdag te herdenken, maar verder zie ik niet in wat er mis is met goede wensen op de eerste dag van het jaar. Ik vind het prima om elkaar het goede te wensen. Ik kan daar geen enkel bijbels bezwaar tegen bedenken.

Ik herinner mij een preek over zo een wens uit het Nieuwe Testament: "Geliefden, vóór alle dingen wens ik, dat gij welvaart en gezond zijt, gelijk ook uw ziel wel vaart."
Waarom niet?
Zal ik voor @DDD antwoorden? DDD sluit zich liever aan bij de PKN traditie en wil de overledenen op de zogenaamde eeuwigheidszondag herdenken . De laatste zondag van het kerkelijke jaar, dus de zondag voordat advent begint.
Was dit jaar op 20 november.

Ik ben een voorstander om dit op de oudjaarsdienst te blijven doen
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1453
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Vieren jullie Advent?

Bericht door Bourdon16 »

Ik vind Eeuwigheidszondag wel een vaag woord eigenlijk. Ik zit even de googlen wat het precies betekend.
Bij ons herdenken we de overleden gemeenteleden en dorpsgenoten op oudjaarsdag.
DDD
Berichten: 28483
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Vieren jullie Advent?

Bericht door DDD »

huisman schreef:
Evangelist schreef:
DDD schreef:Ik ben er niet voor om de overledenen op oudejaarsdag te herdenken, maar verder zie ik niet in wat er mis is met goede wensen op de eerste dag van het jaar. Ik vind het prima om elkaar het goede te wensen. Ik kan daar geen enkel bijbels bezwaar tegen bedenken.

Ik herinner mij een preek over zo een wens uit het Nieuwe Testament: "Geliefden, vóór alle dingen wens ik, dat gij welvaart en gezond zijt, gelijk ook uw ziel wel vaart."
Waarom niet?
Zal ik voor @DDD antwoorden? DDD sluit zich liever aan bij de PKN traditie en wil de overledenen op de zogenaamde eeuwigheidszondag herdenken . De laatste zondag van het kerkelijke jaar, dus de zondag voordat advent begint.
Was dit jaar op 20 november.

Ik ben een voorstander om dit op de oudjaarsdienst te blijven doen
Inderdaad. Maar dat heeft meerdere inhoudelijke redenen. Ten eerste is het daarbij veel beter dan op oudejaarsavond mogelijk om nabestaanden uit te nodigen voor de kerkdienst. Dat is een belangrijk missionair effect. Ten tweede heeft de kerk zijn eigen jaartijden. En die behoeven niet aan te sluiten bij die van de wereld, maar in de kerk is het hele kerkelijk jaar geconcentreerd op Christus. De overledenen gedenk je dan mijns inziens het beste op de dag dat de gemeente van Christus in het bijzonder stilstaat bij de wederkomst.

Ik betwijfel trouwens of dat nu wel specifiek een PKN-traditie is. Dat zal ik nog eens nakijken in "De weg van de liturgie".

Los daarvan is oudejaarsdag zo'n beladen moment met vuurwerk en weet ik wat niet al, dat ik het herdenken van overledenen daar ook daarom niet zo goed bij vind passen. Nog los van het feit dat het mijns inziens meer voor de hand ligt om overledenen te herdenken vóór de zonnewende dan erna.
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1453
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Vieren jullie Advent?

Bericht door Bourdon16 »

Wat heeft de zonnewende te maken met het herdenken van overledenen?
DDD
Berichten: 28483
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Vieren jullie Advent?

Bericht door DDD »

Best veel, vind ik.

De zonnewende bepaalt ons bij de schepping en herschepping. Daarom vieren we Kerst ook vlak na de zonnewende. Kerst is immers het feest van het Licht, dat komt in de wereld.

De wederkomst en het overlijden passen beter bij de afgang van het jaarseizoen. Al is het natuurlijk wel zo dat men in Australië en Zuid Afrika Kerst midden in de zomer viert. Dat is een ongelukkige zaak, vind ik zelf, omdat zo de natuur niet helemaal past bij het kerkelijk jaar. Maar dat is verder geen principekwestie, net als het hele kerkelijk jaar geen principekwestie is.
Susan
Berichten: 417
Lid geworden op: 18 sep 2019, 19:19

Re: Vieren jullie Advent?

Bericht door Susan »

Ik vier geen Advent maar ga daarin niet zover als dat filmpje dat @roos2018 deelt. Het is gewoon meer iets van de Roomse kerk.
Eeuwigheidszondag? Ik las
Het idee voor deze speciale zondag is in het jaar 1816 ontstaan, toen koning Frederik Willem III van Pruisen wilde dat er een ‘algemeen christelijk feest van herinnering aan de overledenen’ zou zijn. Hij noemde het Dodenzondag. Hierbij speelde ook de herdenking aan hen die in de oorlogen waren gesneuveld, een rol.
Gelezen bij de eo, ik mis je.
DDD
Berichten: 28483
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Vieren jullie Advent?

Bericht door DDD »

Spijtig dat huisman hier niet inhoudelijk op reageert. Ik vind dat er wel echt goede redenen zijn om de overledenen op Eeuwigheidszondag te herdenken. Overigens is het sowieso goed om die laatste zondag van het kerkelijk jaar te spreken over de wederkomst, maar dat gebeurt veel breder, dat is ook in de GG wel gebruikelijk, al is er ook de ruimte om het anders te doen en weet ik niet precies hoe breed dat gebruik is.

Waarom Advent meer iets van de RKK zou zijn, is mij ook niet duidelijk. Sinds jaar en dag zijn er in de gereformeerde kerken in Nederland vier adventszondagen.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Vieren jullie Advent?

Bericht door helma »

Ik luisterde van de week een voorbereidingspreek die het Avondmaal in Adventstijd verbond met: Doe dat totdat Hij komt. Ik vond dat wel een heel mooie koppeling. Meestal is het vooral gericht op 'doe dat tot Mijn gedachtenis'.
Susan
Berichten: 417
Lid geworden op: 18 sep 2019, 19:19

Re: Vieren jullie Advent?

Bericht door Susan »

DDD schreef:Spijtig dat huisman hier niet inhoudelijk op reageert. Ik vind dat er wel echt goede redenen zijn om de overledenen op Eeuwigheidszondag te herdenken. Overigens is het sowieso goed om die laatste zondag van het kerkelijk jaar te spreken over de wederkomst, maar dat gebeurt veel breder, dat is ook in de GG wel gebruikelijk, al is er ook de ruimte om het anders te doen en weet ik niet precies hoe breed dat gebruik is.

Waarom Advent meer iets van de RKK zou zijn, is mij ook niet duidelijk. Sinds jaar en dag zijn er in de gereformeerde kerken in Nederland vier adventszondagen.
Is ook wel goed toch. Ze zullen er ooit wel een rede voor gehad hebben om het zo te doen. Je kunt dan mooie thema's behandelen die je anders misschien laat liggen. Een Schotse dominee zei: "Christmas, is a time to celebrate that Jesus is still the Light of the World. And it is a time to pray that the way we celebrate him will reflect his love to others and that some who approach this Christmas in spiritual darkness will experience for themselves the great joy of the dawn of redeeming grace."

Op die manier zou elke het "Christus-feest" moeten zijn. Qua advent doe ik niet mee met de kaarsen (met de 4 verschillende kleuren en symbolische betekenis).
Susan
Berichten: 417
Lid geworden op: 18 sep 2019, 19:19

Re: Vieren jullie Advent?

Bericht door Susan »

helma schreef:Ik luisterde van de week een voorbereidingspreek die het Avondmaal in Adventstijd verbond met: Doe dat totdat Hij komt. Ik vond dat wel een heel mooie koppeling. Meestal is het vooral gericht op 'doe dat tot Mijn gedachtenis'.
Ja, avondmaal vieren en de dood van de Heere verkondigen, totdat Hij komt. We kijken vooruit naar de dag dat de Heere Jezus terugkomt. Bedoel je dat advent hetzelfde is, maar dan gericht op Zijn geboorte? Om dat blijvend te gedenken?
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Vieren jullie Advent?

Bericht door helma »

Nee, ik bedoelde de wederkomst. We mogen leven in verwachting.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Vieren jullie Advent?

Bericht door GerefGemeente-lid »

Het trof me afgelopen zondag dat het in de morgendienst ging over de eerste komst van Christus en de middagdienst over de tweede komst (n.a.v. Zondag 22). Het was een mooie aansluiting op elkaar en bijzonder dat dit net samenviel.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
DDD
Berichten: 28483
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Vieren jullie Advent?

Bericht door DDD »

https://www.rd.nl/artikel/1000929-zijn- ... overgroeid

Een opvallend artikel. Er staat:
De kerstboodschap kwam echt niet zomaar uit de lucht vallen. In het wereldgebeuren, in het kerkelijke gebeuren en ook in mensenharten was er sprake van de volheid des tijds. Wie niet deelde in de voorbereiding deelde ook niet in het heil. Daarom ging de vrucht van de kerstboodschap aan de meeste inwoners van Jeruzalem en Bethlehem voorbij. Degenen die wel in de voorbereiding deelden, wisten bij Christus’ komst precies waarom zij daarnaar uitzagen. Bijvoorbeeld de herders hadden geen enkele uitleg meer nodig waarom de Zaligmaker gekomen was.
Ik zou zo graag willen weten hoe dit te rijmen valt met wat er eenvoudig in dit overbekende bijbeldeel staat:

"grote blijdschap, die voor geheel het volk wezen zal, namelijk, dat heden voor u geboren is de Zaligmaker".

Ik kan mij haast niet voorstellen dat dat ligt aan het gebruik van de GBS-editie.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17249
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Vieren jullie Advent?

Bericht door huisman »

DDD schreef:https://www.rd.nl/artikel/1000929-zijn- ... overgroeid

Een opvallend artikel. Er staat:
De kerstboodschap kwam echt niet zomaar uit de lucht vallen. In het wereldgebeuren, in het kerkelijke gebeuren en ook in mensenharten was er sprake van de volheid des tijds. Wie niet deelde in de voorbereiding deelde ook niet in het heil. Daarom ging de vrucht van de kerstboodschap aan de meeste inwoners van Jeruzalem en Bethlehem voorbij. Degenen die wel in de voorbereiding deelden, wisten bij Christus’ komst precies waarom zij daarnaar uitzagen. Bijvoorbeeld de herders hadden geen enkele uitleg meer nodig waarom de Zaligmaker gekomen was.
Ik zou zo graag willen weten hoe dit te rijmen valt met wat er eenvoudig in dit overbekende bijbeldeel staat:

"grote blijdschap, die voor geheel het volk wezen zal, namelijk, dat heden voor u geboren is de Zaligmaker".

Ik kan mij haast niet voorstellen dat dat ligt aan het gebruik van de GBS-editie.
Ben het niet in alles met ds. A. Schot eens maar vind het dan vilein van jou om impliciet de GBS de schuld daarvan te geven.

Ik weet exact wat jouw weerwoord zal zijn dus bespaar je de moeite .
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DDD
Berichten: 28483
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Vieren jullie Advent?

Bericht door DDD »

Ik schrijf juist het tegenovergestelde. Maar zelfs dan blijft de beschuldiging hetzelfde.
Plaats reactie