Crowdfunding versus diaconie

Plaats reactie
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Crowdfunding versus diaconie

Bericht door Piet Puk »

In de achterliggende tijd heb ik inmiddels 3x een doneeractie gezien van gezinnen die tot de gereformeerde gezindte behoren en een lichamelijk beperkt persoon in hun gezin hebben. In alle 3 gevallen gaat het erom dat zij een aangepaste auto voor een rolstoel nodig hebben en zelf blijkbaar niet de financiële middelen hebben om dit aan te kunnen schaffen. Met als resultaat: een crowdfundingactie.

Hoe kijken jullie hier naar? Hoort een diaconie hier bij te springen óf betreft het hier een eigen verantwoordelijkheid?
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Crowdfunding versus diaconie

Bericht door J.C. Philpot »

Blijkbaar kiest het gezin er zelf voor om een crowdfunding actie op te starten. Ik ga er vanuit dat men ook bij de diaconie had aan kunnen kloppen. Wat dan de reden is om dat niet te doen, maar een online actie op te starten, durf ik niet te zeggen. Wellicht is de drempel lager om op social media te posten, en gaat men op deze manier ook mee met hoe dat tegenwoordig in de samenleving gaat.

Ik heb zelf wat reserves ten opzichte van crowdfunding acties. Maar dat zal wellicht mijn conservatieve inslag zijn.
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 07 nov 2022, 09:13, 4 keer totaal gewijzigd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Crowdfunding versus diaconie

Bericht door CvdW »

Ik ga er van uit dat er een gesprek met de diaconie is geweest. Het resultaat hiervan is onbekend. Het kan ook zijn dat de drempel naar de diaconie erg groot is of op voorhand is bekend dat het voor de diaconie niet haalbaar is.
Voor de voorbeelden die je noemt heeft het aanleiding gegeven om een crowdfunding op te starten. Ik hoop dat het is gelukt of gaat lukken.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Crowdfunding versus diaconie

Bericht door Ditbenik »

Piet Puk schreef:In de achterliggende tijd heb ik inmiddels 3x een doneeractie gezien van gezinnen die tot de gereformeerde gezindte behoren en een lichamelijk beperkt persoon in hun gezin hebben. In alle 3 gevallen gaat het erom dat zij een aangepaste auto voor een rolstoel nodig hebben en zelf blijkbaar niet de financiële middelen hebben om dit aan te kunnen schaffen. Met als resultaat: een crowdfundingactie.

Hoe kijken jullie hier naar? Hoort een diaconie hier bij te springen óf betreft het hier een eigen verantwoordelijkheid?
Er zit een verschil tussen bijspringen of volledig financieren. Veel diaconieën zullen dergelijke bedragen niet zomaar beschikbaar hebben en zullen dan binnen de gemeente aan 'crowdfunding' moeten doen. Nog even los van de vraag of een diaconie dit zou moeten doen. Dit valt niet onder het kopje 'armoede' denk ik. Hoe vervelend ook voor het gezin van het betreft.
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Crowdfunding versus diaconie

Bericht door Piet Puk »

Even voor de duidelijkheid: Een persoon/gezin kan voor crowdfunding kiezen, zonder de diaconie bij hun zorgen te betrekken. Maar is dit dan een juiste weg vanuit deze persoon/dit gezin? Dus laat deze vraag niet gezien worden als een diaconie in diskrediet te brengen.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Crowdfunding versus diaconie

Bericht door Ditbenik »

Piet Puk schreef:Even voor de duidelijkheid: Een persoon/gezin kan voor crowdfunding kiezen, zonder de diaconie bij hun zorgen te betrekken. Maar is dit dan een juiste weg vanuit deze persoon/dit gezin? Dus laat deze vraag niet gezien worden als een diaconie in diskrediet te brengen.
Ja, wat mij betreft helemaal prima. De diaconie is bedoeld voor mensen die niet rond komen terwijl dit veel meer een (duur) luxe artikel is, hoe pijnlijk ook in zo'n situatie. Dan is het prima om de middelen daarvoor via een andere route bijeen te brengen.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Crowdfunding versus diaconie

Bericht door J.C. Philpot »

Piet Puk schreef:Even voor de duidelijkheid: Een persoon/gezin kan voor crowdfunding kiezen, zonder de diaconie bij hun zorgen te betrekken. Maar is dit dan een juiste weg vanuit deze persoon/dit gezin? Dus laat deze vraag niet gezien worden als een diaconie in diskrediet te brengen.
Ik denk niet dat een gezin bijbels gezien verplicht is om (eerst) contact op te nemen met de diaconie. Het is al langer gebruikelijk om uitkeringen van de overheid te gebruiken, zonder (eerst) contact op te nemen met de diaconie.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Crowdfunding versus diaconie

Bericht door helma »

Misschien is de drempel diaconie hoger dan dit...je zou maar om 30.000 moeten vragen bij de diaconie. Zeker als je gemeente niet zo vermogend is. Ik begrijp wel dat je dan dit eerst probeert. Dat kan ook een gebedszaak zijn toch?

Het moeilijke vind ik in dit geval dat als je het bedrag niet haalt alles naar de gevers teruggestort wordt...
Gebruikersavatar
Posthoorn
Berichten: 6464
Lid geworden op: 04 dec 2008, 11:22

Re: Crowdfunding versus diaconie

Bericht door Posthoorn »

helma schreef:Misschien is de drempel diaconie hoger dan dit...je zou maar om 30.000 moeten vragen bij de diaconie. Zeker als je gemeente niet zo vermogend is. Ik begrijp wel dat je dan dit eerst probeert. Dat kan ook een gebedszaak zijn toch?

Het moeilijke vind ik in dit geval dat als je het bedrag niet haalt alles naar de gevers teruggestort wordt...
In mijn familie ook een keer voorgekomen (familielid deed dit voor het gezin). Volgens mij heeft de diaconie het ontbrekende bedrag toen aangevuld.
Henk J
Berichten: 2558
Lid geworden op: 11 mar 2021, 10:34
Locatie: henkjrefoforum@gmail.com

Re: Crowdfunding versus diaconie

Bericht door Henk J »

Stond hier pas ook niet wat over in het RD? Ik denk ook dat de diaconie er in de eerste plaats is voor mensen die niet kunnen voorzien in directe levensbehoeften, dus voedsel of de huur. Een rolstoelbus is dan toch iets anders, net zoals dat de diaconie voor anderen niet de wegenbelasting hoeft te betalen. Maar een diaconie kan ook beslissen om wel een gift te geven, het zal er ook van afhangen hoeveel middelen de diaconie heeft.
CvdW
Berichten: 2928
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: Crowdfunding versus diaconie

Bericht door CvdW »

Piet Puk schreef:Even voor de duidelijkheid: Een persoon/gezin kan voor crowdfunding kiezen, zonder de diaconie bij hun zorgen te betrekken. Maar is dit dan een juiste weg vanuit deze persoon/dit gezin? Dus laat deze vraag niet gezien worden als een diaconie in diskrediet te brengen.
Waarom is het geen juiste weg?
Moet de diaconie bepalen voor het gezin wat nodig is?
Ik heb geen behoefte om diaconie in diskrediet te brengen. Als een diaconie niet kapitaalkrachtig is dan is het logisch dat je een andere route pakt.
Gebruikersavatar
Dodo
Berichten: 5643
Lid geworden op: 15 jun 2013, 15:40
Locatie: dodo.refoforum@gmail.com

Re: Crowdfunding versus diaconie

Bericht door Dodo »

De diaconie kan veel meer doen dan alleen wat geld schuiven. Ze kunnen ook met je door je financiën gaan, of je adviseren bij het aanvragen van subsidies en dergelijke. Of ze geven een renteloze lening. Er kan van alles. Zover ik weet hebben de meeste diaconieën ook geld genoeg, maar ze houden graag wat achter de hand voor als er een ramp of noodgeval is.
Maar het idee is dat ze met je meedenken, en zo breed mogelijk hulp geven.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Crowdfunding versus diaconie

Bericht door Herman »

Piet Puk schreef:Hoe kijken jullie hier naar? Hoort een diaconie hier bij te springen óf betreft het hier een eigen verantwoordelijkheid?
Ik vind het een taak van de diaconie en een taak van de gemeente. Mijn ervaring is dat diaconieën snel kijken naar wat kan en wat moet en in een relatief kritische sfeer hun werk doen. Ze kunnen in dat opzicht wel wat leren van het succes van de crowdfundingacties. Naar ik meen is hier in de omgeving onlangs een huis afgebrand. Binnen de kortste keren was er voor de bewoners - vanuit initiatief van de kerkelijke gemeente - een vervangend huis en de nodige spullen geregeld. Die vertegenwoordigen een aanzienlijke waarde. Ik weet niet hoe dat dan precies geregeld is. Wel weet ik dan een collecte in mijn gemeente in een soortgelijk geval het vijf- of tienvoudige van een reguliere collecte opbracht, terwijl de begunstigde niet eens lid was van diezelfde gemeente, maar een zoon van een lid.

Laten we ook even rekenen. Een bus kopen van € 30.000 is bij 120 gezinnen in een gemeente een last van € 250 per gezin en in een gemeente met 300 gezinnen kost dat per gezin eenmalig € 100. In dat laatste geval zou ik de diaconie adviseren dat met een collecte aan te durven. In het eerste geval niet.
Plaats reactie