Het bezoeken van andere kerken op zondag

Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Het bezoeken van andere kerken op zondag

Bericht door Ditbenik »

Helaas, die dag moet ik in Den Haag zijn. Op de terugweg begint een weekje vakantie in een onderkomen op een km of 15 afstand van Bertiel.
Bertiel
Berichten: 4556
Lid geworden op: 14 sep 2018, 08:49
Locatie: bertiel1306@gmail.com

Re: RF-meeting. Welke als eerste? Utrecht of Zeeland?

Bericht door Bertiel »

Als ik je die zondag in kerk zie zal ik je groeten!
Of was dat niet het voornemen?
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: RF-meeting. Welke als eerste? Utrecht of Zeeland?

Bericht door Ditbenik »

Bertiel schreef:Als ik je die zondag in kerk zie zal ik je groeten!
Of was dat niet het voornemen?
Nee, dat was deze keer niet het voornemen. 's Morgens ben ik van plan naar de HHG te gaan op het eiland waar ik zit en waarmee we ons verbonden weten, 's avonds wil ik naar de hervormde gemeente binnen de PKN in Ouddorp. Twee keer naar een reformatorische dienst. Dat op zich is voor ons al geweldig.
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: RF-meeting. Welke als eerste? Utrecht of Zeeland?

Bericht door HersteldHervormd »

Ik snap niet dat je naar een PKN gaat als er gewoon een HHG zit.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1453
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: RF-meeting. Welke als eerste? Utrecht of Zeeland?

Bericht door Bourdon16 »

HersteldHervormd schreef:Ik snap niet dat je naar een PKN gaat als er gewoon een HHG zit.
Er is toch niks mis met de beide hervormde gemeenten ter plaatse?
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: RF-meeting. Welke als eerste? Utrecht of Zeeland?

Bericht door HersteldHervormd »

Bourdon16 schreef:
HersteldHervormd schreef:Ik snap niet dat je naar een PKN gaat als er gewoon een HHG zit.
Er is toch niks mis met de beide hervormde gemeenten ter plaatse?
Tjsa ach, je sluit je toch aan bij een kerk? Maargoed, laten we het er maar op houden dat het een doopdienst is van een bekende.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: RF-meeting. Welke als eerste? Utrecht of Zeeland?

Bericht door HersteldHervormd »

Bourdon16 schreef:
HersteldHervormd schreef:
Bourdon16 schreef:
HersteldHervormd schreef:Ik snap niet dat je naar een PKN gaat als er gewoon een HHG zit.
Er is toch niks mis met de beide hervormde gemeenten ter plaatse?
Tjsa ach, je sluit je toch aan bij een kerk? Maargoed, laten we het er maar op houden dat het een doopdienst is van een bekende.
Ik wilde nog aanvullen dat het enige wat mis is, dat we gescheiden optrekken.
Ja eens, maar ik vind kerkelijk hoppen niet echt goed.

Ik ken de PKN Ouddorp niet goed, maar volgens mij wel behouden, maar daar gaat het helemaal niet om. Ik ga ook niet van HHG, naar CGK, naar PKN om vervolgens naar een GG te gaan. Als je je aansluit bij een kerkverband/genootschap dan vind ik dat je trouw daaraan moet zijn.
Laatst gewijzigd door HersteldHervormd op 18 okt 2022, 14:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Mannetje
Berichten: 7693
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: RF-meeting. Welke als eerste? Utrecht of Zeeland?

Bericht door Mannetje »

NIVEA...

Je kunt natuurlijk vragen waar @ditbenik naar die gemeente gaat, dan kan hij antwoorden of antwoorden dat je dat niets aangaat.
Maar nu maar invullen dat het daar wel te zwaar zal zijn, is echt een nare insinuatie.
-
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: RF-meeting. Welke als eerste? Utrecht of Zeeland?

Bericht door Maanenschijn »

HersteldHervormd schreef:
Ja eens, maar ik vind kerkelijk hoppen niet echt goed.
Uiteindelijk komt het er namelijk op neer dat de HHG te Ouddorp waarschijnlijk te zwaar is, dat is niet echt zoeken naar eenheid in mijn ogen. Je leest dat ook een klein beetje terug, ze gaan naar een HHG waar ze zich verbonden mee weten, HHG Ouddorp valt daar niet onder waarschijnlijk.

Ik ken de PKN Ouddorp niet goed, maar volgens mij wel behouden, maar daar gaat het helemaal niet om. Ik ga ook niet van HHG, naar CGK, naar PKN om vervolgens naar een GG te gaan. Als je je aansluit bij een kerkverband/genootschap dan vind ik dat je trouw daaraan moet zijn.
Waarin is naar de kerk gaan bij een verwant kerkgenootschap anders dan preken luisteren van andere genootschappen/kerkverbanden?
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: RF-meeting. Welke als eerste? Utrecht of Zeeland?

Bericht door merel »

HersteldHervormd schreef:Ik snap niet dat je naar een PKN gaat als er gewoon een HHG zit.
Wat een vreemde opmerking. Als je ergens bent, ben je toch niet gebonden aan een bepaalde kerk?
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: RF-meeting. Welke als eerste? Utrecht of Zeeland?

Bericht door HersteldHervormd »

Maanenschijn schreef:
HersteldHervormd schreef:
Ja eens, maar ik vind kerkelijk hoppen niet echt goed.

Ik ken de PKN Ouddorp niet goed, maar volgens mij wel behouden, maar daar gaat het helemaal niet om. Ik ga ook niet van HHG, naar CGK, naar PKN om vervolgens naar een GG te gaan. Als je je aansluit bij een kerkverband/genootschap dan vind ik dat je trouw daaraan moet zijn.
Waarin is naar de kerk gaan bij een verwant kerkgenootschap anders dan preken luisteren van andere genootschappen/kerkverbanden?
Een zondag is natuurlijk niet te vergelijken met een doordeweekse dienst o.i.d. Luister jij op zondag wel eens naar een dominee van een ander kerkverband? Daar geloof ik niks van. Ik vind dat als je lid bent van een kerkgenootschap, dat je ook daar naartoe moet gaan. Ik vind het bijvoorbeeld ook verschrikkelijk dat er tijdens de corona zoveel (ontevreden) kerkgangers digitaal naar een andere kerk gaan luisteren. Dat heeft niks meer met gemeente zijn te maken, dat is gewoon individualistisch. Ik voel me verbonden met de HHK, dus als ik ergens anders zondag zou zijn, dan ga ik naar een HHG. Daar voel ik me ook op mijn gemak, of het nou Ouddorp is of Apeldoorn. Ik heb heel erg veel HHG's zondags bezocht, en ik vind het overal prettig. Er zijn natuurlijk bijzondere uitzonderingen rondom familie en vrienden waarin je wel eens een andere keuze maakt, zoals een doop of belijdenisdienst.
Laatst gewijzigd door HersteldHervormd op 18 okt 2022, 14:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: RF-meeting. Welke als eerste? Utrecht of Zeeland?

Bericht door HersteldHervormd »

Mannetje schreef:NIVEA...

Je kunt natuurlijk vragen waar @ditbenik naar die gemeente gaat, dan kan hij antwoorden of antwoorden dat je dat niets aangaat.
Maar nu maar invullen dat het daar wel te zwaar zal zijn, is echt een nare insinuatie.
Ditbenik geeft zelf aan dat ze naar een HHG gaat waar ze zich mee verbonden weet. In de avond gaat ze naar de PKN in Ouddorp. Ik heb er ook bij gezegd dat er inderdaad een reden kan zijn waarom ze naar de PKN gaat. Het is inderdaad te voorbarig van me, toch ben ik wel benieuwd wat de echte rede is.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: RF-meeting. Welke als eerste? Utrecht of Zeeland?

Bericht door Ditbenik »

HersteldHervormd schreef:
Bourdon16 schreef:
HersteldHervormd schreef:
Bourdon16 schreef:
Er is toch niks mis met de beide hervormde gemeenten ter plaatse?
Tjsa ach, je sluit je toch aan bij een kerk? Maargoed, laten we het er maar op houden dat het een doopdienst is van een bekende.
Ik wilde nog aanvullen dat het enige wat mis is, dat we gescheiden optrekken.
Ja eens, maar ik vind kerkelijk hoppen niet echt goed.
Uiteindelijk komt het er namelijk op neer dat de HHG te Ouddorp waarschijnlijk te zwaar is, dat is niet echt zoeken naar eenheid in mijn ogen. Je leest dat ook een klein beetje terug, ze gaan naar een HHG waar ze zich verbonden mee weten, HHG Ouddorp valt daar niet onder waarschijnlijk.

Ik ken de PKN Ouddorp niet goed, maar volgens mij wel behouden, maar daar gaat het helemaal niet om. Ik ga ook niet van HHG, naar CGK, naar PKN om vervolgens naar een GG te gaan. Als je je aansluit bij een kerkverband/genootschap dan vind ik dat je trouw daaraan moet zijn.
Volgens mij kun je beter een boek gaan schrijven. Je hebt er fantasie genoeg voor. Dat zal dan waarschijnlijk wel een horrorroman worden. Een genre waar ik dan weer helemaal niets mee hen.

Laat ik voorop stellen dat ik me nooit bij een kerkgenootschap heb aangesloten maar binnen de hervormde kerk geboren ben. Binnen die kerk heeft zich in 2004 een gruwelijke scheuring voorgedaan. Voor mij is dat nog steeds de meest pijnlijke gebeurtenis uit mijn leven. Ik heb broeders aan beide kanten van die breuk. Een van die broeders staat in Ouddorp. Helaas gaat de pastor loci die zondag niet thuis voor, anders had ik die een keer kunnen horen preken. Nu preekt daar ds Klaassen. Die ken ik uit een paar vergaderingen maar heb ik nog nooit horen preken. Daarom gaan we die zondag daar naar de kerk.

Wat je verder beweert over 'waarschijnlijk te zwaar' is pure laster en kwaadsprekerij. Ik ben die zondag op een ander eiland. Daar is maar een HHG. Daar weten we ons mee verbonden vanwege persoonlijke contacten en praktische ondersteuning. Die verbinding is er met Ouddorp niet. Verder liggen de HHG's van Goedereede (waar we vorig jaar geweest zijn), Stellendam en Melissant altijd nog dichterbij dan Ouddorp.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10424
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: RE: Re: RF-meeting. Welke als eerste? Utrecht of Zeeland?

Bericht door Orchidee »

HersteldHervormd schreef:Ik snap niet dat je naar een PKN gaat als er gewoon een HHG zit.
Wat is daar mis mee?
Bij ons komen hhk, cgk, pkn predikanten.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10424
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: RE: Re: RF-meeting. Welke als eerste? Utrecht of Zeeland?

Bericht door Orchidee »

merel schreef:
HersteldHervormd schreef:Ik snap niet dat je naar een PKN gaat als er gewoon een HHG zit.
Wat een vreemde opmerking. Als je ergens bent, ben je toch niet gebonden aan een bepaalde kerk?
Precies
Ik voel me verbonden met de gemeente.
Helaas niet altijd met het kerkverband waar onze gemeente ooit bij is aangesloten.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Plaats reactie