Het bezoeken van andere kerken op zondag

MGG
Berichten: 3457
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Het bezoeken van andere kerken op zondag

Bericht door MGG »

Louis2 schreef:
DDD schreef:Het punt is natuurlijk dat in de meeste gevallen de dominee de toevoegingen bijbels gezien juister vindt dan de bijbeltekst zelf. Maar ik had net op dit punt mijn verhaal nog iets aangevuld.
Ik hoorde vanavond, tijdens een Bijbelkring, de vrouw van onze predikant vertellen dat ze laatst een dienst in de GG gevolgd had.
Haar was opgevallen, in deze dienst ging het over een hoofdstuk uit Jesaja, dat alles geframed werd in een schema van ellende, verlossing en dankbaarheid, in dit geval ook op het volk Israël. Zij vond dat op die manier de tekst verdraaid werd.
Haar man in een ervaren predikant in de CGK, maar ik vond dit toch opvallend.
Mede omdat ik mensen uit de GG(iN), aan heb horen geven dat ze vinden dat een goede preek deze drie facetten hoort te bevatten.
Ik kerk zelf afwisselend bij de GG en de CGK, afhankelijk waar ik ben. Voor mij is het alleen zo dat ik sommige GG's onaangenaam stijf vind, die zal ik minder snel bezoeken. Ik hou ook niet van PKN of CGK gemeenten waar God wordt gepreekt als een soort Sinterklaas.
Was dat verhaal relevant voor de Bijbelstudie? Het komt op mij nu over alsof ze even wou zeggen hoe slecht een preek van een GG dominee was. (Geframed en de tekst werd volgens haar verfraaid.) Ik mag hopen dat ze geen naam noemde, wat dit is volgens mij niet 'mijns naasten eer en goed gerucht naar mijn gerucht naar mijn vermogen voorsta en bevorderen'. (Hc 43)
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Het bezoeken van andere kerken op zondag

Bericht door GerefGemeente-lid »

DDD schreef:Dat wisselt vermoedelijk nogal per gemeente. In mijn gemeente was het tot niet zo lang geleden zo dat veel kerkleden beter op de hoogte waren dan een heel aantal gastpredikanten.

Nog los daarvan dat eenvoudige gelovigen die een goede bijbelkennis hebben heel eenvoudig kunnen vaststellen dat dominees de bijbeltekst verdraaien. Dat is gewoon een kwestie van regelmatig in de Bijbel lezen en onthouden wat er staat.
Ik vind het bijzonder kwalijk wat je weer allemaal schrijft.

Mijn ervaring vandaag de dag is juist dat mensen allerlei dingen toevoegen aan Gods Woord, als het gaat over de schepping in 6 dagen, de homoseksualiteit en de kwestie over de vrouw in het ambt.

Predikanten die op grond van Gods Woord volgens de Belijdenisgeschriften wensen te spreken, en die ene Naam, die twee wegen en die drie stukken wensen te prediken, worden bekritiseerd tot en met.

Je zou wel wat meer respect mogen opbrengen voor zij die, als gezanten van Christuswege ons de weg voorhouden tot die geheel enige Borg en Middelaar Jezus Christus en Dien gekruisigd.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Het bezoeken van andere kerken op zondag

Bericht door Bezorgd »

Erasmiaan schreef:Het dedain waarmee DDD over Gereformeerde Gemeentepredikanten spreekt staat me verschrikkelijk tegen. Veel gemeenteleden hebben meer theologische kennis dan veel gastpredikanten…

.

Ik begrijp je vragen bij reacties van DDD. Persoonlijk vind ik ze ook regelmatig te generaliserend. En als je er zo instaat vraag ik me af of je nog vruchtbaar kunt kerken in je gemeente, of dat het zowel voor jezelf als voor de gemeente niet beter is om je dan toch onder een andere prediking te zetten. Veel gemeenteleden van DDD zijn hem al voorgegaan, naar een nabijgelegen gemeente. Al is die toeloop het laatste jaar begrijpelijker wijs gestopt.

Wat deze uitspraak betreft: "Veel gemeenteleden hebben meer theologische kennis dan veel gastpredikanten…"
Daarvoor moet je de context kennen. Want deze leden waren er in die gemeente zeker. Respectabele leden die ook door de kerkenraad en gemeente geacht werden. Dan is het heel jammer dat een gastpredikant, in dit geval zelfs de consulent, de verkiezing tot opziener van zo'n wijze van God geleerde maar ook bestudeerde man blokkeerde. Al kon ik het vanuit zijn perspectief wel begrijpen. Verantwoording afleggen over het gepredikte aan de kerkenraad vinden sommige voorgangers niet fijn.
merel
Berichten: 9674
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Het bezoeken van andere kerken op zondag

Bericht door merel »

DDD schreef:
MGG schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
helma schreef:Ik vind trouw aan je eigen gemeente erg belangrijk. Onderdeel van gemeente-zijn. En ik heb ook niet echt behoefte om elders te kerken (behalve om mee te leven met een van de kinderen)
Eens.

Het doet me verdriet (ook afgelopen zondagmiddag weer) dat er mensen zijn die bij bepaalde predikanten altijd hun plaats leeglaten.
Als het vaak dezelfde mensen zijn, dan heeft de kerkenraad hier denk ik een taak in. Overigens ook bij mensen die zelden tot nooit in de kerk komen bij leesdiensten. In het kader van gemeente zijn lijkt het mij niet goed als mensen afhankelijk van de dominee/ouderling wel of niet komen. (Het lijkt mij ook geen vruchtbare houding.)
En wat is die taak dan wel volgens jou? Dat kan immers variëren van het niet meer uitnodigen van de betreffende predikant, het beleggen van een gemeenteavond met de betreffende predikant tot het vermanen van de gemeenteleden en van alles daartussenin.

Ik vind overigens dat een kerkenraad er goed aan doet om voorzichtig op te treden als een deel van de gemeente een deel van de predikanten onrechtzinnig vindt. Ik geloof niet dat het verstandig is om over de gewetens van gemeenteleden te heersen. Als gemeenteleden onderscheidenlijk luisteren, dan lijkt mij dat iets om dankbaar voor te zijn.
De taak van de kerkenraad is mijns inziens informeren waarom een betreffende predikant gemeden wordt. Daardoor leer je ook de gemeente beter kennen. Als je van verschillende leden hetzelfde terug hoort zou je daar eventueel actie op kunnen ondernemen.

Wij gaan ook altijd naar dezelfde kerk, ongeacht de predikant die er staat. Indertijd zijn wij overgestapt, maar ook daarin vrij snel een keuze gemaakt van kerk. Ook daarin wilden wij niet te veel wisselen. Qua vereningingsleven staan wij wel achter aan in de rij. De betreffende kerk staat wel bekend als een kliek in het midden, waar je moeilijk tussen komt. Voor mij is dat prima. Mijn contacten heb ik vooral buiten deze kerk. Voor de kinderen vind ik het wel lastig. Zij hebben weinig tot geen binding met de gemeente en hebben ook vooral contacten buiten de kerk.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Het bezoeken van andere kerken op zondag

Bericht door J.C. Philpot »

Bezorgd schreef:Respectabele leden die ook door de kerkenraad en gemeente geacht werden. Dan is het heel jammer dat een gastpredikant, in dit geval zelfs de consulent, de verkiezing tot opziener van zo'n wijze van God geleerde maar ook bestudeerde man blokkeerde. Al kon ik het vanuit zijn perspectief wel begrijpen. Verantwoording afleggen over het gepredikte aan de kerkenraad vinden sommige voorgangers niet fijn.
Ik kan deze anekdote niet helemaal volgen. Volgens mij is het de kerkenraad die een tweetal opstelt, en heeft de consulent geen "vetorecht".

De consulent kan uiteraard zijn mening geven in de kerkenraad, maar het uiteindelijk beslist heel de kerkenraad. Het lijkt me dus waarschijnlijk dat de toedracht anders is gegaan als je beschrijft.

Of het moet zijn dat de procedure in de GG wel erg afwijkt in vergelijking met andere denominaties, en dat ik daar niet van op de hoogte ben.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Het bezoeken van andere kerken op zondag

Bericht door helma »

@Apologeet als mijn kinderen vaak elders eten dan ervaar ik dat inderdaad ook als duiventilgedrag.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Het bezoeken van andere kerken op zondag

Bericht door DDD »

@Philpot: Er zijn ook informele machtsstructuren, en lastige of overheersende karakters. Bezorgd beschrijft het uitstekend, zij het dat er nog meer lelijks over te vertellen zou zijn, wat niet perse hoeft.

@Erasmiaan: de manier waarop jij evidente feiten hier via een persoonlijke verdachtmaking aan de orde stelt, stoort mij net zo goed. Noem mij bijvoorbeeld een Gereformeerde Gemeente waarin het afgelopen jaar vier (vooruit, drie) academisch geschoolde theologen voorgingen, dan praten we verder.

@Bezorgd:
Het is niet nodig om de context te kennen, om mijn bijdragen te volgen. Het is gewoon vijandschap tegen de werkelijkheid, niets anders. Men wil de waarheid niet horen. Dat is alles.

En los daarvan stel ik mij op het standpunt dat iedereen die (in ieder geval tot twee jaar geleden, sindsdien hoor ik het niet zoveel meer) niet waarneemt dat er predikanten zijn in de GG die bijbelteksten bij het citeren aanpassen/verduidelijken en daardoor de betekenisuitleg versmallen naar hun eigen opvattingen, geen bijbelkennis heeft. Want dat is zo overduidelijk (geweest) dat daar echt géén twijfel over kan bestaan. Ik heb het idee dat het minder is, want ik hoor het nauwelijks meer. Misschien komt dat omdat het eerder hier is besproken, dat weet ik niet.

En verder is er geen enkele reden om van kerk te wisselen in mijn geval. Ten eerste niet omdat de leer van de kerk in de hoofdlijnen geheel bijbels en gereformeerd is. Ten tweede niet omdat God van mensen vraagt om trouw te zijn aan de kerk waarin Hij hen plaatste. Ten derde niet omdat ik nooit enige aanwijzing van de heilige Geest heb gekregen dat een andere kerk voor mij beter zou zijn. En ten tiende niet omdat ik op de preken meestal hoegenaamd niets heb aan te merken, afgezien van enkele bekende verschillen van mening.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Het bezoeken van andere kerken op zondag

Bericht door GerefGemeente-lid »

Bezorgd schreef:
Erasmiaan schreef:Het dedain waarmee DDD over Gereformeerde Gemeentepredikanten spreekt staat me verschrikkelijk tegen. Veel gemeenteleden hebben meer theologische kennis dan veel gastpredikanten…

.

Ik begrijp je vragen bij reacties van DDD. Persoonlijk vind ik ze ook regelmatig te generaliserend. En als je er zo instaat vraag ik me af of je nog vruchtbaar kunt kerken in je gemeente, of dat het zowel voor jezelf als voor de gemeente niet beter is om je dan toch onder een andere prediking te zetten. Veel gemeenteleden van DDD zijn hem al voorgegaan, naar een nabijgelegen gemeente. Al is die toeloop het laatste jaar begrijpelijker wijs gestopt.

Wat deze uitspraak betreft: "Veel gemeenteleden hebben meer theologische kennis dan veel gastpredikanten…"
Daarvoor moet je de context kennen. Want deze leden waren er in die gemeente zeker. Respectabele leden die ook door de kerkenraad en gemeente geacht werden. Dan is het heel jammer dat een gastpredikant, in dit geval zelfs de consulent, de verkiezing tot opziener van zo'n wijze van God geleerde maar ook bestudeerde man blokkeerde. Al kon ik het vanuit zijn perspectief wel begrijpen. Verantwoording afleggen over het gepredikte aan de kerkenraad vinden sommige voorgangers niet fijn.
Ik begrijp niet waarom je tot in den treuren steeds over deze predikant moet beginnen.

Feit blijft in ieder geval dat zowel in de gemeente die hij voorheen diende als zijn huidige gemeente er geen problemen waren of zijn.

Dus de mondigheid en de cultuur van de mensen ter plaatste zal ongetwijfeld zeker ook een zeer belangrijke rol hebben gespeeld. Het is dus niet fair om alleen de schuld op de toenmalige consulent te schuiven!
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Het bezoeken van andere kerken op zondag

Bericht door DDD »

Onzin. Het is gewoon onzin. Ik heb geen zin om het toe te lichten, maar lees de laatste kerkbode en je weet dat het flauwekul is.

Wat mij betreft, schrap je je bijdrage. Dan schrap ik deze ook, want dit geroddel voegt niets toe.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Het bezoeken van andere kerken op zondag

Bericht door GerefGemeente-lid »

DDD schreef:Onzin. Het is gewoon onzin. Ik heb geen zin om het toe te lichten, maar lees de laatste kerkbode en je weet dat het flauwekul is.

Wat mij betreft, schrap je je bijdrage. Dan schrap ik deze ook, want dit geroddel voegt niets toe.
Ik schrap helemaal niets. Daar beslissen de moderators dan maar over.

Ik zet alleen iets recht, wat volgens mijn bescheiden mening niet recht was opgeschreven.

Het zou jou sieren als je bepaalde algemene insinuerende bijdragen over predikanten in de GG zou verwijderen. Want die vind ik echt stuitend.
Het kromme kan niet recht gemaakt worden, en hetgeen dat ontbreekt, kan niet geteld worden. (Prediker 1: 14 en 15)
Alles heeft een bestemden tijd, en alle voornemen onder den hemel heeft zijn tijd. (...) een tijd om te zwijgen (...). (Prediker 3: 1 en 7m)
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Het bezoeken van andere kerken op zondag

Bericht door Erasmiaan »

DDD schreef:@Erasmiaan: de manier waarop jij evidente feiten hier via een persoonlijke verdachtmaking aan de orde stelt, stoort mij net zo goed. Noem mij bijvoorbeeld een Gereformeerde Gemeente waarin het afgelopen jaar vier (vooruit, drie) academisch geschoolde theologen voorgingen, dan praten we verder.
Ik zou graag met je verder praten zonder absurde voorwaarden. Vier jaar onderwijs aan de Theologische School maakt je geen academische theoloog avant la lettre, maar het is natuurlijk absurd om dan te zeggen dat veel gemeenteleden meer theologische kennis hebben. En om woordspelletjes te vermijden: als iemand zegt: "veel gemeenteleden" dan denk ik aan (afhankelijk van de grootte van een gemeente) 50-100. Overigens: er zullen vast gemeenten geweest zijn waar ds. Meeuse, ds. Sonnevelt, ds. De Heer, ds. Clements en ds. Van Dieren zijn voorgegaan in het afgelopen jaar.
DDD schreef:En los daarvan stel ik mij op het standpunt dat iedereen die (in ieder geval tot twee jaar geleden, sindsdien hoor ik het niet zoveel meer) niet waarneemt dat er predikanten zijn in de GG die bijbelteksten bij het citeren aanpassen/verduidelijken en daardoor de betekenisuitleg versmallen naar hun eigen opvattingen, geen bijbelkennis heeft. Want dat is zo overduidelijk (geweest) dat daar echt géén twijfel over kan bestaan. Ik heb het idee dat het minder is, want ik hoor het nauwelijks meer. Misschien komt dat omdat het eerder hier is besproken, dat weet ik niet.
Wat zeg je nu eigenlijk? Dat je alleen Bijbelteksten mag citeren zonder uitleg?
DDD schreef:En verder is er geen enkele reden om van kerk te wisselen in mijn geval. Ten eerste niet omdat de leer van de kerk in de hoofdlijnen geheel bijbels en gereformeerd is. Ten tweede niet omdat God van mensen vraagt om trouw te zijn aan de kerk waarin Hij hen plaatste. Ten derde niet omdat ik nooit enige aanwijzing van de heilige Geest heb gekregen dat een andere kerk voor mij beter zou zijn. En ten tiende niet omdat ik op de preken meestal hoegenaamd niets heb aan te merken, afgezien van enkele bekende verschillen van mening.
Het is ook een waardeloos advies aan je. Anderzijds is er van enige liefde tot de Gereformeerde Gemeenten weinig bij je te bespeuren.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Het bezoeken van andere kerken op zondag

Bericht door DDD »

Welnee. Je 'corrigeert' mensen die er met hun neus bovenop zaten op iets wat je zelfs niet globaal hebt kunnen waarnemen. Het is goed dat je jezelf serieus neemt, maar het is ook fijn als je anderen eveneens serieus neemt.

Als je het nu als buitenstaander goed had kunnen volgen, kon je nog zeggen dat je er objectiever naar kon kijken. Nu heb ik het idee dat je maar wat roept omdat de gestelde feiten je niet bevallen.
MGG
Berichten: 3457
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Het bezoeken van andere kerken op zondag

Bericht door MGG »

DDD schreef:@Philpot: Er zijn ook informele machtsstructuren, en lastige of overheersende karakters. Bezorgd beschrijft het uitstekend, zij het dat er nog meer lelijks over te vertellen zou zijn, wat niet perse hoeft.

@Erasmiaan: de manier waarop jij evidente feiten hier via een persoonlijke verdachtmaking aan de orde stelt, stoort mij net zo goed. Noem mij bijvoorbeeld een Gereformeerde Gemeente waarin het afgelopen jaar vier (vooruit, drie) academisch geschoolde theologen voorgingen, dan praten we verder.

@Bezorgd:
Het is niet nodig om de context te kennen, om mijn bijdragen te volgen. Het is gewoon vijandschap tegen de werkelijkheid, niets anders. Men wil de waarheid niet horen. Dat is alles.

En los daarvan stel ik mij op het standpunt dat iedereen die (in ieder geval tot twee jaar geleden, sindsdien hoor ik het niet zoveel meer) niet waarneemt dat er predikanten zijn in de GG die bijbelteksten bij het citeren aanpassen/verduidelijken en daardoor de betekenisuitleg versmallen naar hun eigen opvattingen, geen bijbelkennis heeft. Want dat is zo overduidelijk (geweest) dat daar echt géén twijfel over kan bestaan. Ik heb het idee dat het minder is, want ik hoor het nauwelijks meer. Misschien komt dat omdat het eerder hier is besproken, dat weet ik niet.

En verder is er geen enkele reden om van kerk te wisselen in mijn geval. Ten eerste niet omdat de leer van de kerk in de hoofdlijnen geheel bijbels en gereformeerd is. Ten tweede niet omdat God van mensen vraagt om trouw te zijn aan de kerk waarin Hij hen plaatste. Ten derde niet omdat ik nooit enige aanwijzing van de heilige Geest heb gekregen dat een andere kerk voor mij beter zou zijn. En ten tiende niet omdat ik op de preken meestal hoegenaamd niets heb aan te merken, afgezien van enkele bekende verschillen van mening.
Volgens komen er steeds meer academische geschoolde dominees. Als die vervolgens 4 jaar op de theologische zitten, dan hebben ze (neem ik aan) een sterke basis. Volgens mij hebben we in de GG een handje vol dominees die theologie gestudeerd hebben. Of er in een jaar drie verschillende in een gemeente voor gaan weet ik niet. Ook zijn er diverse dominees die dr. In de theologie zijn of bezig zijn met promotie onderzoek. Overigens merk ik niet dat deze dominees minder kritiek krijgen.
merel
Berichten: 9674
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Het bezoeken van andere kerken op zondag

Bericht door merel »

GerefGemeente-lid schreef:
DDD schreef:Onzin. Het is gewoon onzin. Ik heb geen zin om het toe te lichten, maar lees de laatste kerkbode en je weet dat het flauwekul is.

Wat mij betreft, schrap je je bijdrage. Dan schrap ik deze ook, want dit geroddel voegt niets toe.
Ik schrap helemaal niets. Daar beslissen de moderators dan maar over.

Ik zet alleen iets recht, wat volgens mijn bescheiden mening niet recht was opgeschreven.

Het zou jou sieren als je bepaalde algemene insinuerende bijdragen over predikanten in de GG zou verwijderen. Want die vind ik echt stuitend.
Ik denk dat door jouw opmerkingen dit meer op de voorgrond komt, dan alleen de zinsnede die @DDD weergaf.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Het bezoeken van andere kerken op zondag

Bericht door Bezorgd »

Ik vind je reactie onterecht GGL.
Dit onderwerp had m.i. verduidelijking nodig, verder post ik er bijna nooit meer over.
Je laatste zin is onjuist. Niet gemeenten, maar een voor(bij)ganger heeft zich aan te passen aan de plaats, streek of landcultuur.
En als je een opstelling waardoor zoveel brokken zijn gemaakt, en waar zoveel mensen pijn ervaarde gaat nuanceren volg ik je echt niet meer.
Daarnaast waag ik je tweede zin te betwijfelen, ik hoor andere geluiden.
Plaats reactie