Het bezoeken van andere kerken op zondag

Erskinees
Berichten: 2749
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Het bezoeken van andere kerken op zondag

Bericht door Erskinees »

Hoewel ik zelf erg in de gebondenheid en trouw aan de plaatselijke gemeente geloof, moet ik wel zeggen dat ik dit niet zo direct in de Schrift kan terugvinden. Er is daar één gemeenschap en één Kerk op verschillende plaatsen met verschillende naambordjes.
Gebruikersavatar
Apologeet
Berichten: 215
Lid geworden op: 30 jul 2022, 21:00

Re: Het bezoeken van andere kerken op zondag

Bericht door Apologeet »

@Helma: Dus als je een keer aanschuift bij een ander gezin om daar te eten beschouw je je eigen huishouden dan ook als een duiventil?
Ik vind het nogal overtrokken en overdreven.
Alsof het over overspel gaat.
Bovendien kan het ook heilzaam zijn om dingen van elkaar op te merken en over te nemen.
Een soort interkerkelijke kruisbestuiving.

Ik kerk wel eens ergens anders en mijn kennissen in de kerkenraad weten dat en er zijn nooit problemen geweest.
Wel aangename uitwisseling tijdens gesprekken.
MGG
Berichten: 3510
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Het bezoeken van andere kerken op zondag

Bericht door MGG »

DDD schreef:
MGG schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
helma schreef:Ik vind trouw aan je eigen gemeente erg belangrijk. Onderdeel van gemeente-zijn. En ik heb ook niet echt behoefte om elders te kerken (behalve om mee te leven met een van de kinderen)
Eens.

Het doet me verdriet (ook afgelopen zondagmiddag weer) dat er mensen zijn die bij bepaalde predikanten altijd hun plaats leeglaten.
Als het vaak dezelfde mensen zijn, dan heeft de kerkenraad hier denk ik een taak in. Overigens ook bij mensen die zelden tot nooit in de kerk komen bij leesdiensten. In het kader van gemeente zijn lijkt het mij niet goed als mensen afhankelijk van de dominee/ouderling wel of niet komen. (Het lijkt mij ook geen vruchtbare houding.)
En wat is die taak dan wel volgens jou? Dat kan immers variëren van het niet meer uitnodigen van de betreffende predikant, het beleggen van een gemeenteavond met de betreffende predikant tot het vermanen van de gemeenteleden en van alles daartussenin.

Ik vind overigens dat een kerkenraad er goed aan doet om voorzichtig op te treden als een deel van de gemeente een deel van de predikanten onrechtzinnig vindt. Ik geloof niet dat het verstandig is om over de gewetens van gemeenteleden te heersen. Als gemeenteleden onderscheidenlijk luisteren, dan lijkt mij dat iets om dankbaar voor te zijn.
Onrechtzinnigs zelfs. Gelukkig hoor ik die mening zelden tot nooit. Ik vind het wel zorgelijk als gemeenteleden dat vinden over dominees binnen het eigen kerkverband.

De taak van de kerkenraad is in mijn ogen in de eerste plaats luisteren waarom mensen diensten verzuimen. Om vervolgens de genoemde redenen te toetsen aan de Bijbel. Afhankelijk van de uitkomst daarvan kan je bijvoorbeeld besluiten een dominee niet uit te nodigen (als hij onbijbels preekt). Als er geen Bijbelse argumenten zijn, dan verwacht ik dat de ouderlingen de gemeenteleden oproepen om hun plek niet onnodig leeg te laten.
DDD
Berichten: 28637
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Het bezoeken van andere kerken op zondag

Bericht door DDD »

Ik weet natuurlijk niet wat jij hoort, maar je kunt er toch wel vanuit gaan dat mensen in veel gevallen wegblijven omdat ze de prediking onrechtzinnig vinden.

Zo hoorde ik pas van een dominee uit de GG dat dominees hun luisteraars het geloof niet mogen aanpraten, wat er in de uitwerking op neerkwam dat het geloof niet uit het gehoor van het gepreekte Woord van God is maar het gevolg van bijzondere, afzonderlijk herleidbare werkzaamheden van de heilige Geest. Geen idee hoe deze dominee de uitspraken daarover in de Romeinenbrief zou uitleggen, maar in ieder geval niet zoals ik. Dat zijn best cruciale dingen. Ik kan mij voorstellen dat je je gezin daar niet aan blootstelt en dan een keer elders kerkt. Dwalingen kunnen zomaar tussen de oren postvatten, en als ouders heb je daarin een grote verantwoordelijkheid.
MGG
Berichten: 3510
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Het bezoeken van andere kerken op zondag

Bericht door MGG »

DDD schreef:Ik weet natuurlijk niet wat jij hoort, maar je kunt er toch wel vanuit gaan dat mensen in veel gevallen wegblijven omdat ze de prediking onrechtzinnig vinden.

Zo hoorde ik pas van een dominee uit de GG dat dominees hun luisteraars het geloof niet mogen aanpraten, wat er in de uitwerking op neerkwam dat het geloof niet uit het gehoor van het gepreekte Woord van God is maar het gevolg van bijzondere, afzonderlijk herleidbare werkzaamheden van de heilige Geest. Geen idee hoe deze dominee de uitspraken daarover in de Romeinenbrief zou uitleggen, maar in ieder geval niet zoals ik. Dat zijn best cruciale dingen. Ik kan mij voorstellen dat je je gezin daar niet aan blootstelt en dan een keer elders kerkt. Dwalingen kunnen zomaar tussen de oren postvatten, en als ouders heb je daarin een grote verantwoordelijkheid.
Heb je contact gezocht met de betreffende dominee?

Ik hoor redenen zoals bijvoorbeeld te zwaar, te licht, onprettig preekt stijl of een stem waar mensen niet naar willen luisteren. Geen zaken die onder onrechtzinnig vallen.
Definities die `onrechtzinnig` bevatten:
Ketters = 1) Niet volgens de leer 2) onrechtzinnig
Heterodoxie = 1) Dwaalleer 2) Ketterij 3) onrechtzinnig 4) onrechtzinnigheid
Ongemeend = 1) Gehuicheld 2) Huichelachtig 3) Niet serieus 4) Onbedoeld 5) onrechtzinnig
Heterodox = 1) Afwijkend van de leer 2) Niet orthodox 3) Niet volgens de leer 4) onrechtzinnig 5) Vrijzinnig
Onorthodox = 1) Liberaal 2) Niet volgens de leer 3) Niet volgens geloofsvoorschriften 4) Niet zuiver in de leer 5) onrechtzinnig 6) Onzuiver
Onoprecht = 1) Deloyaal 2) Gehuicheld 3) Gemeen 4) Geveinsd 5) Geveinst 6) Huichelachtig 7) Leugenachtig 8) Misleidend 9) Niet eerlijk 10) Niet waarheidslievend 11) Oneerbaar 12) Oneerlijk 13) onrechtzinnig 14) Onwaar 15) Onwaarachtig 16...
DDD
Berichten: 28637
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Het bezoeken van andere kerken op zondag

Bericht door DDD »

Waarom zou ik dat doen? Zulke dwalingen zijn er al meer dan een eeuw. Je denkt toch niet dat zo'n dominee nooit het Evangelie gehoord heeft of gelezen? Die heeft daar gewoon zijn eigen gedachten over. Wellicht vindt hij dat Paulus zich met de kennis van nu veel zorgvuldiger zou uitdrukken. Of hij meent echt dat hij het beter weet. Er is een groep dominees in de GG die sowieso standaard de bijbeltekst 'verbetert'. Dat gaat niet per ongeluk, en ik hoef hen daar ook niet op te wijzen. Dat is een bewust beleid om vermeende dwalingen te voorkomen. Men denkt dan dat de bijbeltekst zoals God die ons heeft gegeven onnodig onduidelijk is of zelfs misleidend, en dan verandert men dingen. Bijvoorbeeld voegt men toe 'uitverkoren'. Men meent daarmee de tekst te verduidelijken, mag ik hopen, zodat er geen dwalingen kunnen zijn over bijvoorbeeld algemene verzoening. Ondertussen laat men de bijbeltekst buikspreken, maar dat is met de beste bedoelingen. In ieder geval denk ik niet dat het zin heeft om predikanten hierop aan te spreken.

Mensen die bewust een eigen leer brengen, die hebben daar goed over nagedacht.

Ondertussen blijft staan dat de Evangelist in Openbaring een ernstig oordeel uitspreekt over predikers die dingen toe- of afdoen aan het Woord van God. En als gemeenteleden in dat geval thuisblijven, dan vind ik dat best te respecteren.
Laatst gewijzigd door DDD op 02 nov 2022, 23:22, 1 keer totaal gewijzigd.
MGG
Berichten: 3510
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Het bezoeken van andere kerken op zondag

Bericht door MGG »

DDD schreef:Waarom zou ik dat doen? Zulke dwalingen zijn er al meer dan een eeuw. Je denkt toch niet dat zo'n dominee nooit het Evangelie gehoord heeft of gelezen? Die heeft daar gewoon zijn eigen gedachten over. Wellicht vindt hij dat Paulus zich met de kennis van nu veel zorgvuldiger zou uitdrukken. Of hij meent echt dat hij het beter weet. Er is een groep dominees in de GG die sowieso standaard de bijbeltekst 'verbetert'. Dat gaat niet per ongeluk, en ik hoef hen daar ook niet op te wijzen. Dat is een bewust beleid om vermeende dwalingen te voorkomen. Men denkt dan dat de bijbeltekst zoals God die ons heeft gegeven onnodig onduidelijk is of zelfs misleidend, en dan verandert men dingen. Bijvoorbeeld voegt men toe 'uitverkoren'. Men meent daarmee de tekst te verduidelijken, mag ik hopen, zodat er geen dwalingen kunnen zijn over bijvoorbeeld algemene verzoening. Ondertussen laat men de bijbeltekst buikspreken, maar dat is met de beste bedoelingen. In ieder geval denk ik niet dat het zin heeft om predikanten hierop aan te spreken.

Mensen die bewust een eigen leer brengen, die hebben daar goed over nagedacht.
Als dit je ervaring/standpunt is dan heeft het inderdaad weinig zin.
Persoon vind ik het sterk als predikanten tekst met tekst uitleggen. Vaak kun je door de context en/of verwijsteksten de tekst beter duiden. Als een dominee op basis van eigen inzicht zaken toevoegt die Bijbels gezien onjuist zijn, dan vrees is dat Openbaring 22:18 van toepassing is.
DDD
Berichten: 28637
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Het bezoeken van andere kerken op zondag

Bericht door DDD »

Het punt is natuurlijk dat in de meeste gevallen de dominee de toevoegingen bijbels gezien juister vindt dan de bijbeltekst zelf. Maar ik had net op dit punt mijn verhaal nog iets aangevuld.
MGG
Berichten: 3510
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Het bezoeken van andere kerken op zondag

Bericht door MGG »

Nu moeten we mijns insziens wel meenemen dat veel gemeenteleden theologisch gezien beperkt onderlegd zijn. Nu geef ik direct toe dat niet alle predikanten theologisch gezien hoogvliegers zijn, maar gemiddeld genomen hebben ze een stuk meer kennis. Vaak kunnen ze de grondtalen ook lezen. Ik heb de indruk dat mensen vaker thuis blijven op basis van gevoel, dan op basis van goed onderbouwde (theologische) argumenten.
DDD
Berichten: 28637
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Het bezoeken van andere kerken op zondag

Bericht door DDD »

Dat wisselt vermoedelijk nogal per gemeente. In mijn gemeente was het tot niet zo lang geleden zo dat veel kerkleden beter op de hoogte waren dan een heel aantal gastpredikanten.

Nog los daarvan dat eenvoudige gelovigen die een goede bijbelkennis hebben heel eenvoudig kunnen vaststellen dat dominees de bijbeltekst verdraaien. Dat is gewoon een kwestie van regelmatig in de Bijbel lezen en onthouden wat er staat.
Louis2
Berichten: 370
Lid geworden op: 20 sep 2021, 14:04

Re: Het bezoeken van andere kerken op zondag

Bericht door Louis2 »

DDD schreef:Het punt is natuurlijk dat in de meeste gevallen de dominee de toevoegingen bijbels gezien juister vindt dan de bijbeltekst zelf. Maar ik had net op dit punt mijn verhaal nog iets aangevuld.
Ik hoorde vanavond, tijdens een Bijbelkring, de vrouw van onze predikant vertellen dat ze laatst een dienst in de GG gevolgd had.
Haar was opgevallen, in deze dienst ging het over een hoofdstuk uit Jesaja, dat alles geframed werd in een schema van ellende, verlossing en dankbaarheid, in dit geval ook op het volk Israël. Zij vond dat op die manier de tekst verdraaid werd.
Haar man in een ervaren predikant in de CGK, maar ik vond dit toch opvallend.
Mede omdat ik mensen uit de GG(iN), aan heb horen geven dat ze vinden dat een goede preek deze drie facetten hoort te bevatten.
Ik kerk zelf afwisselend bij de GG en de CGK, afhankelijk waar ik ben. Voor mij is het alleen zo dat ik sommige GG's onaangenaam stijf vind, die zal ik minder snel bezoeken. Ik hou ook niet van PKN of CGK gemeenten waar God wordt gepreekt als een soort Sinterklaas.
Geytenbeekje
Berichten: 8286
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Het bezoeken van andere kerken op zondag

Bericht door Geytenbeekje »

DDD schreef:Dat wisselt vermoedelijk nogal per gemeente. In mijn gemeente was het tot niet zo lang geleden zo dat veel kerkleden beter op de hoogte waren dan een heel aantal gastpredikanten.

Nog los daarvan dat eenvoudige gelovigen die een goede bijbelkennis hebben heel eenvoudig kunnen vaststellen dat dominees de bijbeltekst verdraaien. Dat is gewoon een kwestie van regelmatig in de Bijbel lezen en onthouden wat er staat.
Heb je een Bijbelquiz gemaakt en gevraagd aan predikanten en leden of ze deze wilde maken? Hoe toets je of leden meer weten dan predikanten?
DDD
Berichten: 28637
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Het bezoeken van andere kerken op zondag

Bericht door DDD »

Gemeenteleden spreek je bijvoorbeeld op gemeente-avonden of persoonlijk of op een bijbelkring. Van gastdominees moet je het in het algemeen afleiden uit wat ze op zondag te vertellen hebben.

Overigens had ik het over theologisch inzicht, wat iets anders is dan bijbelkennis. Maar dit is wel een zijpad (wat geheel mijn eigen schuld is).
Erasmiaan
Berichten: 8596
Lid geworden op: 17 okt 2005, 21:25

Re: Het bezoeken van andere kerken op zondag

Bericht door Erasmiaan »

Het dedain waarmee DDD over Gereformeerde Gemeentepredikanten spreekt staat me verschrikkelijk tegen. Veel gemeenteleden hebben meer theologische kennis dan veel gastpredikanten…

Predikanten verdraaien bewust teksten en er worden zelfs vermeende dwalingen geconstrueerd…

En de enige verifieerbare bron is uiteraard DDD zelf, maar ondertussen worden er een hele rij niet bij name genoemde predikanten weggezet.

En dan ook weer een een of ander verhaal van Louis - van horen zeggen - van een CGK-domineesvrouw ( :bobo ) die ook nog wat wilde zeggen over een GG-preek en een vermeende dwaling signaleert (heb je dan niet genoeg onkruid in je eigen tuintje staan, denk ik dan…?)

Volgens mij wordt het tijd voor een groen schaartje. Ongelooflijk dit.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Het bezoeken van andere kerken op zondag

Bericht door Ditbenik »

Erasmiaan schreef:Het dedain waarmee DDD over Gereformeerde Gemeentepredikanten spreekt staat me verschrikkelijk tegen. Veel gemeenteleden hebben meer theologische kennis dan veel gastpredikanten…

Predikanten verdraaien bewust teksten en er worden zelfs vermeende dwalingen geconstrueerd…

En de enige verifieerbare bron is uiteraard DDD zelf, maar ondertussen worden er een hele rij niet bij name genoemde predikanten weggezet.

En dan ook weer een een of ander verhaal van Louis - van horen zeggen - van een CGK-domineesvrouw ( :bobo ) die ook nog wat wilde zeggen over een GG-preek en een vermeende dwaling signaleert (heb je dan niet genoeg onkruid in je eigen tuintje staan, denk ik dan…?)

Volgens mij wordt het tijd voor een groen schaartje. Ongelooflijk dit.
Louis vertelt niet 'ook weer een of ander verhaal', 'van horen zeggen' maar geeft zijn ervaring van gisteravond weer.
Plaats reactie