Het bezoeken van andere kerken op zondag

Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1711
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Het bezoeken van andere kerken op zondag

Bericht door Ararat »

CvdW schreef:Gemeente-zijn:
Op zondag loop je om 09.20 uur naar de kerk en tegen een enkeling zeg je gedag. Je zit keurig met je gezicht richting de preekstoel en wacht tot wat komen gaat. Je bidt en zingt mee en luistert aandachtig naar de preek. Rond 11.00 uur loop je naar huis, enkele mensen gedag zeggend. Van 15.20 uur tot ongeveer 17.00 uur hetzelfde ritueel.
Hoe is dit bij anderen?
Dit vind ik eigenlijk best een verdrietige manier van ervaren van gemeente-zijn. In de boze wereld zou je dit Mac-Donalds of desnoods supermarkt noemen.
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
MGG
Berichten: 3460
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Het bezoeken van andere kerken op zondag

Bericht door MGG »

Louis2 schreef:
Henk J schreef:Ik vind eerder dat de GG hard wordt aangepakt. En ik denk dat sommigen wat moeite hebben met de enigszins rationele insteek van DDD. Maar zoals er soms gesproken wordt over de GG, als men zo over de HHK zou spreken zou dat mij ook wel pijn doen.
Nou ja, ik zie wel dat er binnen de GG veel ambtsdragers zijn die echt meer kennis hebben dan hun eigen predikant.
Los daarvan zijn er genoeg predikanten binnen het genoemde kerkverband die erg wijs zijn, die een universitaire studie hebben afgerond en die veel levenservaring hebben.
Toch staat wel vast dat de theologische school van de GG een andere opleiding is dan die van de HHK of de CGK.
En eerlijk gezegd maak ik mij soms ook wel zorgen over de verstaanbaarheid voor kinderen of buitenkerkelijken.
Dus ik vind dat DDD een legitiem punt heeft, wat binnen de GG zeker aandacht verdiend.
Ik vind het mooi dat de opleiding maatwerk is en het predikantenkorps daardoor een (redelijke) afspiegeling is van het kerkverband. Zeker voor praktisch geschoolde mensen kan het fijn zijn als bijvoorbeeld een bouwvakker dominee wordt. Hoe verstaanbaar is de belevingswereld van een universitair opgeleide dominee voor een gemiddeld gemeente lid? In de hele maatschappij zie je een kloof tussen praktisch en theoretisch opgeleide mensen. Mede daarom waardeer ik een divers predikantenkorps. Jezus koos ook voor een divers gezelschap van discipelen. Het is voor daarom ook onbegrijpelijke dat een universitaire opleiding in sommige kerkverbanden een eis is.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Het bezoeken van andere kerken op zondag

Bericht door Ditbenik »

MGG schreef:
Louis2 schreef:
Henk J schreef:Ik vind eerder dat de GG hard wordt aangepakt. En ik denk dat sommigen wat moeite hebben met de enigszins rationele insteek van DDD. Maar zoals er soms gesproken wordt over de GG, als men zo over de HHK zou spreken zou dat mij ook wel pijn doen.
Nou ja, ik zie wel dat er binnen de GG veel ambtsdragers zijn die echt meer kennis hebben dan hun eigen predikant.
Los daarvan zijn er genoeg predikanten binnen het genoemde kerkverband die erg wijs zijn, die een universitaire studie hebben afgerond en die veel levenservaring hebben.
Toch staat wel vast dat de theologische school van de GG een andere opleiding is dan die van de HHK of de CGK.
En eerlijk gezegd maak ik mij soms ook wel zorgen over de verstaanbaarheid voor kinderen of buitenkerkelijken.
Dus ik vind dat DDD een legitiem punt heeft, wat binnen de GG zeker aandacht verdiend.
Ik vind het mooi dat de opleiding maatwerk is en het predikantenkorps daardoor een (redelijke) afspiegeling is van het kerkverband. Zeker voor praktisch geschoolde mensen kan het fijn zijn als bijvoorbeeld een bouwvakker dominee wordt. Hoe verstaanbaar is de belevingswereld van een universitair opgeleide dominee voor een gemiddeld gemeente lid? In de hele maatschappij zie je een kloof tussen praktisch en theoretisch opgeleide mensen. Mede daarom waardeer ik een divers predikantenkorps. Jezus koos ook voor een divers gezelschap van discipelen. Het is voor daarom ook onbegrijpelijke dat een universitaire opleiding in sommige kerkverbanden een eis is.
Heerlijk dat universitaire opleiding in een aantal kerkverbanden en alle kerkgenootschappen een eis is. Juist ook in deze tijd waarin zoveel op predikanten en voorgangers afkomt is het goed dat ze in staat de Schrift vanuit de grondtekst uit te leggen en de dingen die in onze maatschappij en kerkelijke gemeenten spelen kunnen doorzien. Het een sluit het ander niet uit. Ook onder universitair geschoolde mensen zijn er genoeg die de belevingswereld van een gemiddeld gemeentelid kennen en/of er moeite voor doen om die te leren kennen. Daarnaast zijn er ook nogal wat predikanten die op latere leeftijd zijn gaan studeren en zelf jaren 'een gemiddeld gemeentelid' zijn geweest. De eis van een universitaire opleiding is niet nieuw. Die gold al ten tijde van de reformatie en dus ook voor de zogenoemde 'Dordtse vaderen'. Voor mij is het onbegrijpelijk dat er kerkverbanden zijn die de studie blijkbaar zo onbelangrijk vonden dat die wel geschrapt kon worden.
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Het bezoeken van andere kerken op zondag

Bericht door Terri »

CvdW schreef:Gemeente-zijn:
Op zondag loop je om 09.20 uur naar de kerk en tegen een enkeling zeg je gedag. Je zit keurig met je gezicht richting de preekstoel en wacht tot wat komen gaat. Je bidt en zingt mee en luistert aandachtig naar de preek. Rond 11.00 uur loop je naar huis, enkele mensen gedag zeggend. Van 15.20 uur tot ongeveer 17.00 uur hetzelfde ritueel.
Hoe is dit bij anderen?
Dit herken ik van vroeger en wat recenter ook.
Inmiddels in een heel andere kerk terecht gekomen en daar is het eerder andersom, bv het gebabbel voor de dienst, soms zelfs tijdens de collecte, vind ik soms wel storend. Maar je gaat er oh zo gauw in mee... Als er een lieve broeder of zuster voor de dienst even naar je toe komt, of naast je zit en vraagt hoe het nu gaat, ga je toch ook even het gesprek aan. Dit is wellicht het andere uiterste, maar er is zoveel warmte en meeleven onder elkaar, mede ook door de Bijbelkringen, gebedskringen, gemeenteavonden, enz.
Je weet van elkaars situaties af en leeft met elkaar mee.
Voor/na de dienst over koetjes en kalfjes, vakanties e.d. praten vind ik persoonlijk niet fijn, maar ook daar ontkom je niet altijd aan..... :?
Je bijna verplicht voelen met iemand te moeten praten is voor mij te.
MGG
Berichten: 3460
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Het bezoeken van andere kerken op zondag

Bericht door MGG »

Ditbenik schreef:
MGG schreef:
Louis2 schreef:
Henk J schreef:Ik vind eerder dat de GG hard wordt aangepakt. En ik denk dat sommigen wat moeite hebben met de enigszins rationele insteek van DDD. Maar zoals er soms gesproken wordt over de GG, als men zo over de HHK zou spreken zou dat mij ook wel pijn doen.
Nou ja, ik zie wel dat er binnen de GG veel ambtsdragers zijn die echt meer kennis hebben dan hun eigen predikant.
Los daarvan zijn er genoeg predikanten binnen het genoemde kerkverband die erg wijs zijn, die een universitaire studie hebben afgerond en die veel levenservaring hebben.
Toch staat wel vast dat de theologische school van de GG een andere opleiding is dan die van de HHK of de CGK.
En eerlijk gezegd maak ik mij soms ook wel zorgen over de verstaanbaarheid voor kinderen of buitenkerkelijken.
Dus ik vind dat DDD een legitiem punt heeft, wat binnen de GG zeker aandacht verdiend.
Ik vind het mooi dat de opleiding maatwerk is en het predikantenkorps daardoor een (redelijke) afspiegeling is van het kerkverband. Zeker voor praktisch geschoolde mensen kan het fijn zijn als bijvoorbeeld een bouwvakker dominee wordt. Hoe verstaanbaar is de belevingswereld van een universitair opgeleide dominee voor een gemiddeld gemeente lid? In de hele maatschappij zie je een kloof tussen praktisch en theoretisch opgeleide mensen. Mede daarom waardeer ik een divers predikantenkorps. Jezus koos ook voor een divers gezelschap van discipelen. Het is voor daarom ook onbegrijpelijke dat een universitaire opleiding in sommige kerkverbanden een eis is.
Heerlijk dat universitaire opleiding in een aantal kerkverbanden en alle kerkgenootschappen een eis is. Juist ook in deze tijd waarin zoveel op predikanten en voorgangers afkomt is het goed dat ze in staat de Schrift vanuit de grondtekst uit te leggen en de dingen die in onze maatschappij en kerkelijke gemeenten spelen kunnen doorzien. Het een sluit het ander niet uit. Ook onder universitair geschoolde mensen zijn er genoeg die de belevingswereld van een gemiddeld gemeentelid kennen en/of er moeite voor doen om die te leren kennen. Daarnaast zijn er ook nogal wat predikanten die op latere leeftijd zijn gaan studeren en zelf jaren 'een gemiddeld gemeentelid' zijn geweest. De eis van een universitaire opleiding is niet nieuw. Die gold al ten tijde van de reformatie en dus ook voor de zogenoemde 'Dordtse vaderen'. Voor mij is het onbegrijpelijk dat er kerkverbanden zijn die de studie blijkbaar zo onbelangrijk vonden dat die wel geschrapt kon worden.
Als Jezus die eis niet stelde aan zijn discipelen, waarom is het dan onbegrijpelijk als een kerkverband deze eis ook niet stelt? De Bijbel is ons eerste uitgangspunt. Vervolgens de drie formulieren van enigheid en daarna de oud vaderen, reformators etc. (Zo heb ik dat tenminste ooit geleerd op catechisatie.)
Overigens krijgen studenten in de gg(in) een jarenlange opleiding. Het opleiden van studenten wordt als zeer belangrijk gezien. De eis universitaire opleiding wordt echter niet als belangrijk gezien.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: Het bezoeken van andere kerken op zondag

Bericht door Ditbenik »

MGG schreef:
Ditbenik schreef:
MGG schreef:
Louis2 schreef:
Nou ja, ik zie wel dat er binnen de GG veel ambtsdragers zijn die echt meer kennis hebben dan hun eigen predikant.
Los daarvan zijn er genoeg predikanten binnen het genoemde kerkverband die erg wijs zijn, die een universitaire studie hebben afgerond en die veel levenservaring hebben.
Toch staat wel vast dat de theologische school van de GG een andere opleiding is dan die van de HHK of de CGK.
En eerlijk gezegd maak ik mij soms ook wel zorgen over de verstaanbaarheid voor kinderen of buitenkerkelijken.
Dus ik vind dat DDD een legitiem punt heeft, wat binnen de GG zeker aandacht verdiend.
Ik vind het mooi dat de opleiding maatwerk is en het predikantenkorps daardoor een (redelijke) afspiegeling is van het kerkverband. Zeker voor praktisch geschoolde mensen kan het fijn zijn als bijvoorbeeld een bouwvakker dominee wordt. Hoe verstaanbaar is de belevingswereld van een universitair opgeleide dominee voor een gemiddeld gemeente lid? In de hele maatschappij zie je een kloof tussen praktisch en theoretisch opgeleide mensen. Mede daarom waardeer ik een divers predikantenkorps. Jezus koos ook voor een divers gezelschap van discipelen. Het is voor daarom ook onbegrijpelijke dat een universitaire opleiding in sommige kerkverbanden een eis is.
Heerlijk dat universitaire opleiding in een aantal kerkverbanden en alle kerkgenootschappen een eis is. Juist ook in deze tijd waarin zoveel op predikanten en voorgangers afkomt is het goed dat ze in staat de Schrift vanuit de grondtekst uit te leggen en de dingen die in onze maatschappij en kerkelijke gemeenten spelen kunnen doorzien. Het een sluit het ander niet uit. Ook onder universitair geschoolde mensen zijn er genoeg die de belevingswereld van een gemiddeld gemeentelid kennen en/of er moeite voor doen om die te leren kennen. Daarnaast zijn er ook nogal wat predikanten die op latere leeftijd zijn gaan studeren en zelf jaren 'een gemiddeld gemeentelid' zijn geweest. De eis van een universitaire opleiding is niet nieuw. Die gold al ten tijde van de reformatie en dus ook voor de zogenoemde 'Dordtse vaderen'. Voor mij is het onbegrijpelijk dat er kerkverbanden zijn die de studie blijkbaar zo onbelangrijk vonden dat die wel geschrapt kon worden.
Als Jezus die eis niet stelde aan zijn discipelen, waarom is het dan onbegrijpelijk als een kerkverband deze eis ook niet stelt? De Bijbel is ons eerste uitgangspunt. Vervolgens de drie formulieren van enigheid en daarna de oud vaderen, reformators etc. (Zo heb ik dat tenminste ooit geleerd op catechisatie.)
Overigens krijgen studenten in de gg(in) een jarenlange opleiding. Het opleiden van studenten wordt als zeer belangrijk gezien. De eis universitaire opleiding wordt echter niet als belangrijk gezien.
Ik geloof niet dat er een hogere opleiding was dan bij de discipelen. Dat betekent ook niet dat een opleiding niet nodig is. Paulus bijvoorbeeld had gestudeerd aan de voeten van Gamaliël maar het duurde nog een jaar of 15 voordat hij naar de heidenen werd gezonden. Tegelijk geldt dat de Bijbel geen voorschriften geeft dus kom je er niet met een beroep op de Bijbel. En in dat geval geef ik toch niet wat meer voor de opvatting van reformatoren, nadere reformatoren en vele honderden andere predikanten dan voor de opvatting van MGG :)
MGG
Berichten: 3460
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Het bezoeken van andere kerken op zondag

Bericht door MGG »

Ditbenik schreef: Ik geloof niet dat er een hogere opleiding was dan bij de discipelen. Dat betekent ook niet dat een opleiding niet nodig is. Paulus bijvoorbeeld had gestudeerd aan de voeten van Gamaliël maar het duurde nog een jaar of 15 voordat hij naar de heidenen werd gezonden. Tegelijk geldt dat de Bijbel geen voorschriften geeft dus kom je er niet met een beroep op de Bijbel. En in dat geval geef ik toch niet wat meer voor de opvatting van reformatoren, nadere reformatoren en vele honderden andere predikanten dan voor de opvatting van MGG :)
Ze hadden geen vooropleiding nodig. Jezus had er voor kunnen kiezen om alleen schriftgeleerden als discipel te nemen. Ik ben niet van mening dat een opleiding niet nodig is. Jezus onderwees zijn discipelen en liet ze al vrij snel dopen en ook preken. Paulus had een belangrijk studie gevolg, maar hij was onbekeerd en daarmee tot zijn bekering toe ongeschikt als apostel. (Judas was een onbekeerde discipel, maar dat is in mijn ogen geen reden om te stellen dat bekering maar een bijzaak is. Ik denk dat Judas in Gods onbegrijpelijke wijsheid als tegenstander van God toch vruchtbaar heeft mogen arbeiden.)
Mijn opvatting is irrelevant, maar Jezus Zijn keus waardeer ik oneindig hoger dan de opvatting van wie dan ook.

Mocht iemand nog een duidelijke preek of prekenserie weten over de discipel Judas, dan hou ik mij aanbevolen.
Gebruikersavatar
Apologeet
Berichten: 215
Lid geworden op: 30 jul 2022, 21:00

Re: Het bezoeken van andere kerken op zondag

Bericht door Apologeet »

HersteldHervormd schreef:
Apologeet schreef:
Bourdon16 schreef:Ik houd het bij de diensten van onze eigen gemeente.
Er is overal weleens wat maar als je eenmaal elders gaat kerken is dat geen goed voorbeeld voor bijvoorbeeld je kinderen denk ik.

Al ben ik ook best wel eens nieuwsgierig naar andere gemeenten.
Voornamelijk naar het kerkgebouw en orgel, maar dat kan ik ook wel bekijken op een andere dag.
Geen goed voorbeeld voor kinderen?
Leer ze vooral van kerkmuren en hokjes houden zou ik dan zeggen!
Daarbij merk ik graag op dat het dan wel 3FVE kerken moeten zijn.
Wat een nare reactie en bizar dat je zijn gezin er bij betrekt en je daarin mengt.
Voortaan beter lezen.
Hij begint zelf over een voorbeeld voor kinderen.
Ik haak er gewoon op in.
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1105
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: Het bezoeken van andere kerken op zondag

Bericht door Anselmus »

CvdW schreef:Gemeente-zijn:
Op zondag loop je om 09.20 uur naar de kerk en tegen een enkeling zeg je gedag. Je zit keurig met je gezicht richting de preekstoel en wacht tot wat komen gaat. Je bidt en zingt mee en luistert aandachtig naar de preek. Rond 11.00 uur loop je naar huis, enkele mensen gedag zeggend. Van 15.20 uur tot ongeveer 17.00 uur hetzelfde ritueel.
Hoe is dit bij anderen?
Dit herken wel van vroeger bij ons thuis, maar nu gelukkig helemaal niet. Onderweg naar de kerk groet ik iedereen die ik tegenkom, ook mensen die gewoon fietsen of wandelen zonder dat ze op weg zijn naar onze kerk. In de hal van de kerk staan altijd mensen om te groeten of even te spreken. Als ik in de bank schuif groet ik degene die naast me zit. Als het een onbekende is vraag ik of diegene voor het eerst is of bijvoorbeeld op vakantie is en heet ik ze erom in de gemeente. Is het een bekende vraag ik hoe het gaat. Dit zie ik niet als koetjes en kalfjes, want daarmee brengt je een dualistische scheiding aan tussen het geestelijke leven en het dagelijkse leven. We zijn in de gemeente ook aan elkaar gegeven om mee te leven en elkaars lasten te dragen en in elkaars vreugde te delen. Die vijftien minuten voor de dienst begint vind ik daar geschikt voor. Zo zat ik laatst naast een meisje waarvan ik hoorde dat ze de vorige dag jarig was. Ik vroeg of ze een cadeautje had gekregen en ze vertelde hierover. Op die manier kan ik verbinding leggen met dat meisje wat het misschien later in het puberteit makkelijker maakt om iets te vragen/te zeggen als we elkaar ook dan nog op die manier ontmoeten. Relatie vraagt inspanning, dat gaat niet vanzelf. Mensen leren kennen kan ook via korte gesprekjes.
Na de dienst praat ik altijd nog na. Meestal over de preek en soms krijg je een mooi kort diep gesprek, soms deelt iemand een zorg van een situatie in het gezin van de vorige avond of een afspraak in de agenda van de ingegane week. Misschien is beschikbaar zijn hierin ook belangrijk: niet gelijk naar huis gaan en koffie inschenken, mag even blijven staan en minimaal één vriendelijke opmerking maken naar iemand die alleen staat. Kost niet zoveel, levert mooie gesprekken op. Of nou ja... Soms kost een gesprek aangaan inspanning en misschien zelfs zelfverloochening, maar ook dat hoort bij gemeente -zijn vind ik.

Verder in het kader van dit topic: hoewel geen zondag heb ik gisteren een zegenrijke dienst gehad in een Gereformeerde Gemeente op de Veluwe terwijl ik zelf geen lid van de GG ben. In vakantietijd zoeken we een passende plaatselijke gemeente op, juist om te ervaren hoe het lichaam van Christus wereldwijd functioneert. Bij mij gaat dan een plaatselijke gemeente vóór een georganiseerde Nederlandse preek. Gemeenten in het buitenland, vooral kleine en internationale, waarderen het enorm om christenen te ontmoeten is mijn ervaring.
Fides Quaerens Intellectum
Online
merel
Berichten: 9675
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Het bezoeken van andere kerken op zondag

Bericht door merel »

Ararat schreef:
CvdW schreef:Gemeente-zijn:
Op zondag loop je om 09.20 uur naar de kerk en tegen een enkeling zeg je gedag. Je zit keurig met je gezicht richting de preekstoel en wacht tot wat komen gaat. Je bidt en zingt mee en luistert aandachtig naar de preek. Rond 11.00 uur loop je naar huis, enkele mensen gedag zeggend. Van 15.20 uur tot ongeveer 17.00 uur hetzelfde ritueel.
Hoe is dit bij anderen?
Dit vind ik eigenlijk best een verdrietige manier van ervaren van gemeente-zijn. In de boze wereld zou je dit Mac-Donalds of desnoods supermarkt noemen.
En als je de ervaring van ' gemeente zijn' deelt met christenen buiten de gemeente waar je lid van bent?
Online
merel
Berichten: 9675
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Het bezoeken van andere kerken op zondag

Bericht door merel »

Louis2 schreef:
merel schreef:
Ditbenik schreef:
Maar dat staat toch wel heel ver af van de opstelling in de eerste christengemeente? Dan vorm je samen toch niet het ene lichaam van Christus? Dan is de kerk volgens mij niet wat ze zou moeten zijn. Ik zou me daar echt geen raad mee weten.
Daar heb je gelijk in. Het zou anders moeten zijn. Het erge is waarschijnlijk nog meer dat ik niet eens het gevoel heb dat ik wat mis.
Ik denk alleen dat u veel gemeenteleden op andere plaatsen tegen komt.
Voor mij is dat niet zo, en denk voor meneer "Ditbenik" en de mensen die bij hem in de gemeente zitten, ook niet.
Nee, eigenlijk kom ik weinig gemeenteleden tegen buiten de kerk
Plaats reactie