De kleding van een predikant

Gebruikersavatar
Apologeet
Berichten: 215
Lid geworden op: 30 jul 2022, 21:00

De kleding van een predikant

Bericht door Apologeet »

Hoe komt het dat in sommige 3FVE-kerken de predikant gewaad met stola draagt (zoals mijn PKN-kerk) en in andere slechts een (donker) pak?
Laatst gewijzigd door Apologeet op 12 okt 2022, 14:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10571
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: De kleding van een predikant

Bericht door Ad Anker »

grofweg wat dit betreft: hoe linkser hoe meer vormen. Hoe rechtser hoe eenvoudiger.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: De kleding van een predikant

Bericht door Herman »

Ik pluk dit zojuist van internet:
In tegenstelling tot wat dikwijls gedacht wordt, heeft de zwarte toga in de protestantse kerken van ons land maar een korte geschiedenis. De Hervormde synode beval pas in 1854 het gebruik van toga (met witte bef en baret) aan. Ongeveer tien jaar eerder waren Remonstranten en Lutheranen de Hervormden daarin voorgegaan. Tot dan toe was het gebruikelijk in mantel en bef te preken, maar door verschillende omstandigheden verloren deze kledingstukken in de eerste helft van de 19e eeuw snel aan populariteit. M.J. Aalders beschrijft in zijn onlangs verschenen studie De komst van de toga precies hoe dat gebeurde. Hij maakt in zijn beschrijving duidelijk, dat bij invoering van de zwarte toga opmerkelijk genoeg liturgische en theologische argumenten zo goed als geen rol hebben gespeeld. De toga is in belangrijke mate een standsgewaad (geweest). De predikant onderscheidde zich van aansprekers bij begrafenissen en van voorgangers in afgescheiden kring, die mantel en bef nog wel droegen. Hij identificeerde zich met de klasse van juristen en hoogleraren, die zich bij de uitoefening van hun beroep ook in toga hulden.
De mantel en bef zijn inmiddels vervangen door een zwart pak en deze afgescheidenen zijn dus met de mode veranderd, hoewel niet gelijktijdig. De zwarte toga is onder conservatieve hervormden gebleven.
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1453
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: De kleding van een predikant

Bericht door Bourdon16 »

Dit kan zomaar het populairste topic worden de komende dagen..
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: De kleding van een predikant

Bericht door J.C. Philpot »

Apologeet schreef:Hoe komt het dat in sommige 3FVE-kerken de predikant gewaad met stola draagt (zoals mijn PKN-kerk) en in andere slecht een (donker) pak?
Het verbaasd me dat jouw predikant een stola draagt, als je in een behoudende GB Hervormde gemeente kerkt. Een stola in de liturgische kleuren is zeldzaam in 3FVE kerken. Vaak zie je dat in kerken die naar de midden-orthodoxie neigen, en waar de centrale nadruk op Gods Woord verdrongen wordt door hoog-liturgische vormen. Maar misschien kerk je in een meer confessionele gemeente.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Bruna
Berichten: 1734
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: De kleding van een predikant

Bericht door Bruna »

Apologeet schreef:Hoe komt het dat in sommige 3FVE-kerken de predikant gewaad met stola draagt (zoals mijn PKN-kerk) en in andere slecht een (donker) pak?
Er is verschil tussen slechts een donker pak en een slecht donker pak.
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: De kleding van een predikant

Bericht door Herman »

Bourdon16 schreef:Dit kan zomaar het populairste topic worden de komende dagen..
Ik vermoed een verband tussen de stola en de middelen van de kerkvoogdij om de kachel al wat op te stoken.
Gebruikersavatar
Apologeet
Berichten: 215
Lid geworden op: 30 jul 2022, 21:00

Re: De kleding van een predikant

Bericht door Apologeet »

Bruna schreef:
Apologeet schreef:Hoe komt het dat in sommige 3FVE-kerken de predikant gewaad met stola draagt (zoals mijn PKN-kerk) en in andere slecht een (donker) pak?
Er is verschil tussen slechts een donker pak en een slecht donker pak.
Is het een ongeschreven regel dat dat zwart moet zijn of mogen andere donkere kleuren ook?
Mannetje
Berichten: 7693
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: De kleding van een predikant

Bericht door Mannetje »

Ik luister graag met mijn ogen dicht, hoef ik niet te zien wat de voorganger draagt maar kan ik mij richten op het Woord dat gebracht wordt.
-
Bruna
Berichten: 1734
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: De kleding van een predikant

Bericht door Bruna »

Ongeschreven regel.
Ben wel van mening dat je het als kerkenraad op elkaar af moet stemmen. Eenheid!
Dus allemaal zwart, met zwarte stropdas (en niet allemaal verschillende tinten grijs, stippeltjes etc).

Of allemaal donkerblauw bijvoorbeeld.
Gebruikersavatar
Apologeet
Berichten: 215
Lid geworden op: 30 jul 2022, 21:00

Re: De kleding van een predikant

Bericht door Apologeet »

Mannetje schreef:Ik luister graag met mijn ogen dicht, hoef ik niet te zien wat de voorganger draagt maar kan ik mij richten op het Woord dat gebracht wordt.
Als puntje bij paaltje komt ben ik het hier mee eens.
Aan de andere kant weten we allemaal dat het meespeelt. Als je een bank of verzekeringsmaatschappij binnen loopt keer je ook gelijk om als je geholpen zou worden door iemand in een trainingspak met pet.
Evangelist
Berichten: 493
Lid geworden op: 06 feb 2010, 11:41

Re: De kleding van een predikant

Bericht door Evangelist »

Bruna schreef:Ongeschreven regel.
Ben wel van mening dat je het als kerkenraad op elkaar af moet stemmen. Eenheid!
Dus allemaal zwart, met zwarte stropdas (en niet allemaal verschillende tinten grijs, stippeltjes etc).
Waarom?
Bij ons wordt inderdaad gevraagd of dat ambtsdragers een zwart pak aan willen doen, maar stropdassen en sokken wordt verder in de vrijheid van de ambtsdrager gelaten. Dat levert een divers (en soms kleurrijk) beeld op. Lijkt me geen punt om gewichtig over te doen. Ook het zwarte pak is slechts een traditie, meer niet. Is in het buitenland ook verder niet bekend.
Hartelijke groet,
Evangelist
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1453
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: De kleding van een predikant

Bericht door Bourdon16 »

Herman schreef:
Bourdon16 schreef:Dit kan zomaar het populairste topic worden de komende dagen..
Ik vermoed een verband tussen de stola en de middelen van de kerkvoogdij om de kachel al wat op te stoken.
Dan zouden wij alle zondagen van het jaar wel zomers gekleed ter kerke kunnen gaan..
Al is bij ons ook wel gemeld dat we op de energielasten zullen letten.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17252
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: De kleding van een predikant

Bericht door huisman »

Apologeet schreef:
Bruna schreef:
Apologeet schreef:Hoe komt het dat in sommige 3FVE-kerken de predikant gewaad met stola draagt (zoals mijn PKN-kerk) en in andere slecht een (donker) pak?
Er is verschil tussen slechts een donker pak en een slecht donker pak.
Is het een ongeschreven regel dat dat zwart moet zijn of mogen andere donkere kleuren ook?
Naasr zwart mag donkerzwart ook. :OO3
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Bruna
Berichten: 1734
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: De kleding van een predikant

Bericht door Bruna »

Evangelist schreef:
Bruna schreef:Ongeschreven regel.
Ben wel van mening dat je het als kerkenraad op elkaar af moet stemmen. Eenheid!
Dus allemaal zwart, met zwarte stropdas (en niet allemaal verschillende tinten grijs, stippeltjes etc).
Waarom?
Bij ons wordt inderdaad gevraagd of dat ambtsdragers een zwart pak aan willen doen, maar stropdassen en sokken wordt verder in de vrijheid van de ambtsdrager gelaten. Dat levert een divers (en soms kleurrijk) beeld op. Lijkt me geen punt om gewichtig over te doen. Ook het zwarte pak is slechts een traditie, meer niet. Is in het buitenland ook verder niet bekend.
Vind het ontzettend slordig al die verschillende (kleuren) stropdassen.
Daarom lijkt alles zwart het makkelijkst.
Plaats reactie