De kleding van een predikant

Zeeuw
Berichten: 11583
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: De kleding van een predikant

Bericht door Zeeuw »

Lilian1975 schreef: Nee want er moeten ook nog zwarte leren schoenen bij :) ( en nee die heeft niet iedereen.) En verder ben ik niet emotioneel hoor. Het is maar wat je erin wilt lezen.
Tsja, als je direct weer 'eerste diakenen' etc erbij haalt, dan voelt dat wel zo. Klopt, maar met een fatsoenlijk inkomen, kun je echt wel je ambtskleding aanschaffen. Dat is volgens mij het punt.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33246
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: De kleding van een predikant

Bericht door Tiberius »

Lilian1975 schreef:(...) Ottevanger of andere goedkopere zaak (...)
:ouin
Bruna
Berichten: 1739
Lid geworden op: 27 feb 2016, 16:00
Locatie: brunarefoforum@gmail.com

Re: De kleding van een predikant

Bericht door Bruna »

huisman schreef:
Bruna schreef:
huisman schreef:
Lilian1975 schreef:Er wordt gezegd wel eens: het straalt gezag uit. Opent deuren etc. Toch denk ik dat Paulus niet onderscheidend gekleed was. En toch sprak hij met gezag. Het pak geeft geen gezag. Maar het Woord zelf. En er gingen vele deuren voor hem open.


Wbt zwarte pakken en offers. Het is in ieder geval geen offer die ambtskleding voor de verkopers. Die verdienen er rijkelijk aan. Net als zoveel typisch refokleding zaken.
Speelt hier weer het materialisme in mee? Geld verdienen aan refo tradities? Alsof die tradities veel geld moeten kosten? Het zou toch gewoon met eenvoudig zwart pak moeten kunnen?
Dat laatste vind ik onzin. Als ik geen zwart pak als ouderling zou hebben zou ik er toch één hebben voor gelegenheden zoals een begrafenis.
Verder zou ik voor de zondag ook zo af en toe een niet-zwart pak kopen. Dat hoeft nu niet.
Met mijn zwarte pak doe ik zo’n 5 jaar en kostte € 380,- ( prijs 2022) €76,- per jaar. Lijkt mij toch niet een al te groot financieel offer?
Dat is alleen pantalon en jasje? Dan hebben we het nog niet over schoenen, overhemd, stropdas etc
Sokken en stropdas kreeg ik er gratis bij. Schoenen krijg ik van mijn werkgever. (Zwarte schoenen zijn in bij de luchtmacht :) ) Witte overhemden heb ik eigenlijk altijd op voorraad.

Maar idd compleet aangekleed ben je wel wat meer kwijt.
Het bedrag wat @Huisman noemt is niet overdreven veel. Dus dat doet hij zuunig an.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8935
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: De kleding van een predikant

Bericht door J.C. Philpot »

Tiberius schreef:
Lilian1975 schreef:(...) Ottevanger of andere goedkopere zaak (...)
:ouin
Ik heb ook een kostuum van Ottevanger. Prima kwaliteit, goede service en gratis een scala aan grappen van de eigenaar van de zaak. Alleen hebben ze niet zo'n mooi pand.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33246
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: De kleding van een predikant

Bericht door Tiberius »

Ik wil niet veel zeggen, maar is dat 'prima kwaliteit' serieus??
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1769
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: De kleding van een predikant

Bericht door Ararat »

Bourdon16 schreef:Dit kan zomaar het populairste topic worden de komende dagen..
Komt je verwachting al uit? :D
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8935
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: De kleding van een predikant

Bericht door J.C. Philpot »

Tiberius schreef:Ik wil niet veel zeggen, maar is dat 'prima kwaliteit' serieus??
Ik heb nog nooit zo'n goed pak gehad, eerlijk gezegd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33246
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: De kleding van een predikant

Bericht door Tiberius »

J.C. Philpot schreef:
Tiberius schreef:Ik wil niet veel zeggen, maar is dat 'prima kwaliteit' serieus??
Ik heb nog nooit zo'n goed pak gehad, eerlijk gezegd.
Ok, dan houd ik gauw mijn mond. Veel plezier er mee!
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3040
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: De kleding van een predikant

Bericht door Lilian1975 »

J.C. Philpot schreef:
Tiberius schreef:
Lilian1975 schreef:(...) Ottevanger of andere goedkopere zaak (...)
:ouin
Ik heb ook een kostuum van Ottevanger. Prima kwaliteit, goede service en gratis een scala aan grappen van de eigenaar van de zaak. Alleen hebben ze niet zo'n mooi pand.
:haha Zijn mond staat inderdaad niet stil. Maar een ijzersterk geheugen. Nee pand is niet mooi. En bomvol. Dat aan gaat moet je niet op zaterdagmiddag gaan.
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3040
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: De kleding van een predikant

Bericht door Lilian1975 »

Zeeuw schreef:
Lilian1975 schreef: Nee want er moeten ook nog zwarte leren schoenen bij :) ( en nee die heeft niet iedereen.) En verder ben ik niet emotioneel hoor. Het is maar wat je erin wilt lezen.
Tsja, als je direct weer 'eerste diakenen' etc erbij haalt, dan voelt dat wel zo. Klopt, maar met een fatsoenlijk inkomen, kun je echt wel je ambtskleding aanschaffen. Dat is volgens mij het punt.
Er is gewoon wat verandert in de houding t.o.v. het ambt. En hoe we ermee omgaan. Als het kennelijk al een discussie waard is op RF. :jongle
TSD
Berichten: 2109
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: De kleding van een predikant

Bericht door TSD »

Ararat schreef:
TSD schreef:
Mannetje schreef:
Ararat schreef:Is het wel ok eigenlijk, dat men als (pas beginnend) ambtsdrager al een paar honderd euro lichter is voor niets meer dan een redelijk recent ontstane traditie?
Zo nu en dan heb je toch nieuwe kleren nodig voor de zondag, dan wordt de aankoop hooguit wat naar voren gehaald. Ik zou niet aanraden om in de periode dat je weet dat je kandidaat staat nog even gauw nieuwe zondagse kleren te kopen die je niet in het ambt zou dragen.
Dat was exact ook mijn gedachte. Een pak heb je toch aan en kleding slijt. Dus welke kleur die is maakt natuurlijk geen fluit uit. Alleen het aankoopmoment is anders, maar het kost in feite nauwelijks iets extra, tenzij je niet gewend was in pak naar de kerk te gaan. Maar dat 'probleem' blijft bestaan, ook al maak je het pak grijs, blauw of wit en het overhemd paars, roze of blauw-geel geblokt.
Kan het zijn dat jullie uitgaan van jullie context waarin alle mannen een pak dragen in kerk? Ik ken meer mannen die ongepakt ter kerke gaan dan ingepakte. In die gevallen geldt jullie argument niet. Maar dat is mijn punt eigenlijk niet.
Tiberius schreef:
pierre27 schreef:Was deze vraag eigenlijk jouw eerste vraag? Ik weet weinig van deze traditie met deze bedragen, dat is toch een per persoon verschillend. Mijn vriend is pas ouderling geworden, heeft goedkopere zwarte pakken dan de door jouw genoemde bedragen.
Waar koopt hij die?
Daar ben ik ook nieuwsgierig naar. Ik ken geen pakken van onder de 100, of 200. Maar ook dit is mijn punt niet.

Mijn punt zit 'm meer in de traditie dat de kerkenraad in het zwart zou moeten lopen. Ik zoek even wat grenzen op:
- wat als een broeder geen stropdas draagt of zijn jasje aan de kapstok laat hangen?
- wat als een broeder een gewone zwarte broek en een zwart overhemd draagt?
- wat als een broeder een andere kleur draagt dan zwart?
- wat als een broeder direct uit zijn werk komt, dus 'werkkleding' draagt?

...komt hij bij één van die gevallen niet namens Zijn Zender?
Bijzonder dat je nu opeens je punt wijzigt. Want je vraag was of de gevraagde investering wel OK was, dat is echt iets heel anders dan waar je nu mee komt en niet echt bevorderlijk voor een goede discussie.

Verder vind ik het een hele rare vraag die je stelt, het gaat eerst over traditie en nu ga je vragen of de kleding bepaalt of iemand “namens zijn Zender” komt. Natuurlijk niet, er is ook helemaal niemand die dat hier beweert of wil beweren.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4066
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: De kleding van een predikant

Bericht door Maanenschijn »

J.C. Philpot schreef:
Tiberius schreef:Ik wil niet veel zeggen, maar is dat 'prima kwaliteit' serieus??
Ik heb nog nooit zo'n goed pak gehad, eerlijk gezegd.
En met vest (en strik). ;)

Afbeelding
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
TSD
Berichten: 2109
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: De kleding van een predikant

Bericht door TSD »

Tiberius schreef:Ik denk dat die blauw-geel geblokte niet gekozen wordt als ambtsdrager. :)
Ligt dat aan blauw-geel of aan het feit dat zijn overhemd geblokt is? En waarom?

En waarom diegene met een paars overhemd dan wel?
:)
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1489
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: De kleding van een predikant

Bericht door Bourdon16 »

Ararat schreef:
Bourdon16 schreef:Dit kan zomaar het populairste topic worden de komende dagen..
Komt je verwachting al uit? :D
Ja het gaat best aardig..
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3976
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: De kleding van een predikant

Bericht door Terri »

Zeeuw schreef:
Lilian1975 schreef: Voor jou niet. Zeker als je dat zomaar in 1 keer kan betalen omdat je een goede baan had.
Sorry maar voor de helft of 2/3 van dat geld kan je een zwart pak kopen die je toch alleen bij gelegenheden aandoet (dus niet intensief gedragen wordt) bij een Ottevanger of andere goedkopere zaak. Het ligt er maar aan waar je je prioriteiten stelt, toch?
En met het geld dat je overhoud kan je misschien een liefdedienst aan naaste betonen toch? Ik kan me zo voorstellen dat de eerste diakenen apostelen, ouderlingen in christen gemeenten daar geen extra geld aan uitgaven. Laat staan dat ze er überhaupt mee bezig waren of ze onderscheidende geüniformeerde kleding nodig hadden om het Evangelie te verspreiden opzicht over de gemeente uit te oefenen etc.
Nou, ik denk dat je met een gewoon redelijke baan ook wel € 380 kunt betalen voor een pak. Je laatste zinnen worden weer net zo emotioneel als onlangs in een topic. Het is toch niet al te lastig dat er soms een beetje uit te laten?
Vrouwen reageren nu eenmaal vaak anders dan mannen.
Die laatsten vind ik dan soms juist weer zo emotieloos... :yahoo
Plaats reactie