De kleding van een predikant

Online
merel
Berichten: 9664
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: RE: Re: De kleding van een predikant

Bericht door merel »

Orchidee schreef:
Mannetje schreef:
Ararat schreef:Is het wel ok eigenlijk, dat men als (pas beginnend) ambtsdrager al een paar honderd euro lichter is voor niets meer dan een redelijk recent ontstane traditie?
Zo nu en dan heb je toch nieuwe kleren nodig voor de zondag, dan wordt de aankoop hooguit wat naar voren gehaald. Ik zou niet aanraden om in de periode dat je weet dat je kandidaat staat nog even gauw nieuwe zondagse kleren te kopen die je niet in het ambt zou dragen.
Alleen welgestelde mensen uit de rechtse kerken kopen nog regelmatig iets speciaal voor de zondag volgens mij.
Ik zie in onze gemeente nou niet echt veel verandering van kleding.
In het algemeen doet iedereen heel lang met dezelfde kleding en is ook meestal niet speciaal zondagse kleding .
Echt complete kostuums zie ik zelden
Bij ons ook niet, hooguit bij oudere mensen. Wij hebben ook geen zondagse kleding en dragen de kleding voor ons werk ook op zondag.
Laatst gewijzigd door merel op 13 okt 2022, 21:38, 1 keer totaal gewijzigd.
MGG
Berichten: 3457
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: De kleding van een predikant

Bericht door MGG »

Ik doe zondag altijd een van mijn nieuwste spijkerbroeken aan, omdat die nog mooi zwart zijn. Na verloop van tijd krijg je lichte slijtvlekken en gevoelsmatig is het dan minder geschikt om naar de kerk aan te doen. Verder altijd een blouse, maar niet speciaal een zondagse blouse.
GGotK
Berichten: 2181
Lid geworden op: 28 mar 2018, 22:41

Re: De kleding van een predikant

Bericht door GGotK »

MGG schreef:Ik doe zondag altijd een van mijn nieuwste spijkerbroeken aan, omdat die nog mooi zwart zijn. Na verloop van tijd krijg je lichte slijtvlekken en gevoelsmatig is het dan minder geschikt om naar de kerk aan te doen. Verder altijd een blouse, maar niet speciaal een zondagse blouse.
De winter genaakt en dan wordt het eindelijk weer tijd voor een zwarte terlanka broek met gesteven vouw, ontdaan van mottenballen - en lavendelgeur, gemeleerde eigen gebreide sokken van moeders en een donkergrijze duffelse jas en das. En thuiskomend het beluisterde stilwzijgend, al 'slurpend' aan de op zaterdag gemaakte erwtensoep, te overdenken met af en toe een knikje, glimlach of knipoog naar 1 van de andere tafelgasten. Ik wens het een ieder toe.
MGG
Berichten: 3457
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: De kleding van een predikant

Bericht door MGG »

GGotK schreef:
MGG schreef:Ik doe zondag altijd een van mijn nieuwste spijkerbroeken aan, omdat die nog mooi zwart zijn. Na verloop van tijd krijg je lichte slijtvlekken en gevoelsmatig is het dan minder geschikt om naar de kerk aan te doen. Verder altijd een blouse, maar niet speciaal een zondagse blouse.
De winter genaakt en dan wordt het eindelijk weer tijd voor een zwarte terlanka broek met gesteven vouw, ontdaan van mottenballen - en lavendelgeur, gemeleerde eigen gebreide sokken van moeders en een donkergrijze duffelse jas en das. En thuiskomend het beluisterde stilwzijgend, al 'slurpend' aan de op zaterdag gemaakte erwtensoep, te overdenken met af en toe een knikje, glimlach of knipoog naar 1 van de andere tafelgasten. Ik wens het een ieder toe.
Is het stokbrood met spek bij de erwtensoep wegbezuinigd ;)
Christen
Berichten: 767
Lid geworden op: 23 okt 2019, 21:32

Re: De kleding van een predikant

Bericht door Christen »

GGotK schreef:
MGG schreef:Ik doe zondag altijd een van mijn nieuwste spijkerbroeken aan, omdat die nog mooi zwart zijn. Na verloop van tijd krijg je lichte slijtvlekken en gevoelsmatig is het dan minder geschikt om naar de kerk aan te doen. Verder altijd een blouse, maar niet speciaal een zondagse blouse.
De winter genaakt en dan wordt het eindelijk weer tijd voor een zwarte terlanka broek met gesteven vouw, ontdaan van mottenballen - en lavendelgeur, gemeleerde eigen gebreide sokken van moeders en een donkergrijze duffelse jas en das. En thuiskomend het beluisterde stilwzijgend, al 'slurpend' aan de op zaterdag gemaakte erwtensoep, te overdenken met af en toe een knikje, glimlach of knipoog naar 1 van de andere tafelgasten. Ik wens het een ieder toe.
En wat denk je dan na het overdenken? Eerder word ik niet jaloers ;)
"Hoed u voor het "kan niet"." - Maarten Luther
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10423
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: RE: Re: RE: Re: De kleding van een predikant

Bericht door Orchidee »

Geytenbeekje schreef:
Orchidee schreef:
Tiberius schreef:Ik denk dat die blauw-geel geblokte niet gekozen wordt als ambtsdrager. :)
Waarom niet?
Wij hebben een ouderling die nu een hip zwart pak draagt maar hiervoor héél soms een colbertje maar meestal gewoon casual een broek en overhemd of polo.
Vaak in leuke printjesAfbeelding
Moet wel bij de gemeente passen. Ik geloof niet dat onze kerkenraad blij zou zijn als iemand zo gekleed in de ambtsdragersbank zou zitten.
Goed lezen aubAfbeelding
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1457
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: De kleding van een predikant

Bericht door Delftenaar »

De kleding van een predikant gedurende de week maakt me eigenlijk niet zoveel uit.
Om eerlijk te zijn: tot het botst met mijn eigen smaak.

Een predikant hoeft wat mij betreft gedurende de week geen zwart pak aan. Mits hij, als hij in functie is, zodanig gekleed is dat de kleding enigszins formeel is. Zonder zwart pak zijn er genoeg andere opties.

Soms heb ik overleg met een predikant die in een spijkerbroek en T-shirt gekleed gaat. Om eerlijk te zijn vind ik dat persoonlijk wat "te informeel".
Richard W
Berichten: 44
Lid geworden op: 12 apr 2021, 16:09

Re: De kleding van een predikant

Bericht door Richard W »

Kwam toevallig vanavond een video tegen van een indringende preek maar waar de GerGem predikant gewoon een mooie niet zwarte stropdas om heeft. https://youtu.be/1ibmZ94NjGM
Het zijn allemaal maar bijzaken en we moeten elkaar daar vrij in laten en ons er niet zo druk om maken. Ik denk niet dat de discipelen na hun roeping eerst langs Speksnijder gingen.
Gebruikersavatar
Apologeet
Berichten: 215
Lid geworden op: 30 jul 2022, 21:00

Re: De kleding van een predikant

Bericht door Apologeet »

Het ging oorspronkelijk eigenlijk over habijten met stola's tegenover nette pakken.
Christen
Berichten: 767
Lid geworden op: 23 okt 2019, 21:32

Re: De kleding van een predikant

Bericht door Christen »

In het dikke boek van Calvijn staat er ook wel wat over...

Komt ook door al die afscheidingen toch? Wel of geen pofbroek bij ogg etc. Zie kerkgeschiedenis en wat is hier boven geschreven misschien? Maar omdat het mij niet zo uitmaakt.. weet ik het niet.
"Hoed u voor het "kan niet"." - Maarten Luther
Online
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1098
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: De kleding van een predikant

Bericht door Anselmus »

Bruna schreef:
Tiberius schreef:
pierre27 schreef:
Ararat schreef:Is het wel ok eigenlijk, dat men als (pas beginnend) ambtsdrager al een paar honderd euro lichter is voor niets meer dan een redelijk recent ontstane traditie?
Was deze vraag eigenlijk jouw eerste vraag? Ik weet weinig van deze traditie met deze bedragen, dat is toch een per persoon verschillend. Mijn vriend is pas ouderling geworden, heeft goedkopere zwarte pakken dan de door jouw genoemde bedragen.
Waar koopt hij die?
Daar ben ik ook wel benieuwd naar.
Tegenwoordig redelijk betaalbare zwarte pakken bij C&A en Zalando. Verder aanbiedingen op internet in de gaten houden en kwestie van durven. Thuis goed de maten opnemen en dan bestellen als de maten overeen komen. Hier thuis keurig verzorgd en veel plezier van.
Fides Quaerens Intellectum
Online
Gebruikersavatar
Anselmus
Berichten: 1098
Lid geworden op: 27 aug 2019, 19:18

Re: De kleding van een predikant

Bericht door Anselmus »

Tiberius schreef:
J.C. Philpot schreef:
Tiberius schreef:Ik wil niet veel zeggen, maar is dat 'prima kwaliteit' serieus??
Ik heb nog nooit zo'n goed pak gehad, eerlijk gezegd.
Ok, dan houd ik gauw mijn mond. Veel plezier er mee!
Ik ben ook geen fan van Ottevanger. Ik vind het vaak wat oudbollig, heel lang hadden ze geen slimfit overhemden, overhemden met borstzak (vind ik echt te lelijk). De broeken vond ik snel gaan glimmen. Maar mijn schoonvader is al jaren trouwe klant en is er bij mee (past geen slimfit overigens, misschien is dat een verschil in pasvorm/oudbolligheid).
Fides Quaerens Intellectum
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: De kleding van een predikant

Bericht door Bezorgd »

Toch maar even Googlen op de naam die hier genoemd werd en ik niet kende.
Maar als de website een beeld moet geven van de pakken, zal het niet heel eigentijds zijn.
http://www.ottevangerherenkleding.nl/Home/
Mannetje
Berichten: 7692
Lid geworden op: 23 mei 2014, 09:54
Locatie: Tholen

Re: De kleding van een predikant

Bericht door Mannetje »

Een goede Roy Robson is niet verkeerd. Kun je op diverse plaatsen krijgen.
-
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1711
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: De kleding van een predikant

Bericht door Ararat »

Het lijkt me wel mooi dat bij Ottevanger even flink interkerkelijk genetwerkt kan worden over de wanden van de pashokjes heen :)
Daar kan Zalando niet aan tippen.
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
Plaats reactie