De kerk en de gekleurde medemens

merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: De kerk en de gekleurde medemens

Bericht door merel »

parsifal schreef:
TSD schreef:
parsifal schreef: Ik ben blij dat mijn vrouw een andere visie heeft op mensen met de nationaliteit
van de onderdrukkers van haar voorouders.
Hoe bedoel je dat precies?
Ik had moeten toevoegen dat ik de reactie van HersteldHervormd op het oog had en dit wilde toevoegen aan jouw reactie.
Mag ik jou een persoonlijke vraag stellen? Als het te dichtbij komt, moet je het echt niet beantwoorden.

Hoe is het voor jou om dit topic te lezen? Ook jouw vrouw komt uit een andere cultuur. Jouw kinderen komen voort uit twee verschillende culturen en jullie wonen nu in Nederland. Volgens sommigen in dit topic mag dit niet.
TSD
Berichten: 2091
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: De kerk en de gekleurde medemens

Bericht door TSD »

merel schreef:
parsifal schreef:
TSD schreef:
parsifal schreef: Ik ben blij dat mijn vrouw een andere visie heeft op mensen met de nationaliteit
van de onderdrukkers van haar voorouders.
Hoe bedoel je dat precies?
Ik had moeten toevoegen dat ik de reactie van HersteldHervormd op het oog had en dit wilde toevoegen aan jouw reactie.
Mag ik jou een persoonlijke vraag stellen? Als het te dichtbij komt, moet je het echt niet beantwoorden.

Hoe is het voor jou om dit topic te lezen? Ook jouw vrouw komt uit een andere cultuur. Jouw kinderen komen voort uit twee verschillende culturen en jullie wonen nu in Nederland. Volgens sommigen in dit topic mag dit niet.
Van wie in dit topic mag dit niet?
TSD
Berichten: 2091
Lid geworden op: 31 aug 2011, 11:34

Re: De kerk en de gekleurde medemens

Bericht door TSD »

parsifal schreef:
TSD schreef:
parsifal schreef: Ik ben blij dat mijn vrouw een andere visie heeft op mensen met de nationaliteit
van de onderdrukkers van haar voorouders.
Hoe bedoel je dat precies?
Ik had moeten toevoegen dat ik de reactie van HersteldHervormd op het oog had en dit wilde toevoegen aan jouw reactie.
Oké, dan begrijp ik je. Ja, ik deel visie van HersteldHervormd ook in het geheel niet. Voor mij zijn, om even daarbij te blijven, Duitsers gewoon Duitsers, naburen. Ik denk met uitzondering van de huidige neonazi’s daar, maar die maken zelf expliciet nog steeds achter dat verwerpelijke gedachtegoed te staan.
MGG
Berichten: 3464
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: De kerk en de gekleurde medemens

Bericht door MGG »

TSD schreef:
parsifal schreef:
TSD schreef:
parsifal schreef: Ik ben blij dat mijn vrouw een andere visie heeft op mensen met de nationaliteit
van de onderdrukkers van haar voorouders.
Hoe bedoel je dat precies?
Ik had moeten toevoegen dat ik de reactie van HersteldHervormd op het oog had en dit wilde toevoegen aan jouw reactie.
Oké, dan begrijp ik je. Ja, ik deel visie van HersteldHervormd ook in het geheel niet. Voor mij zijn, om even daarbij te blijven, Duitsers gewoon Duitsers, naburen. Ik denk met uitzondering van de huidige neonazi’s daar, maar die maken zelf expliciet nog steeds achter dat verwerpelijke gedachtegoed te staan.
Mogelijk ben ik 'raar' maar als ik in het verleden een oude man in de stad Duits hoorde praten dan dacht ik soms 'zou dit een oorlogsmisdadiger of (ex)nazi zijn.
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: De kerk en de gekleurde medemens

Bericht door HersteldHervormd »

TSD schreef:
HersteldHervormd schreef: (…) dat is ook de reden dat ik Duitsers nooit meer vertrouw, in het grote plaatje dan.
Vul op de plaats van de puntjes een passend argument in en vul dan in plaats van “Duitsers”in: Marokkanen/Turken/Afrikanen/Zwarten/Aziaten/Joden/Moslims.

Zo komen veel vooroordelen totstand namelijk. Op de plaats van de puntjes staat dan namelijk iets wat veel waarheid in zich heeft, maar de verstrekkende conclusie die er dan uit wordt getrokken betekent in de praktijk dat er discriminatie plaatsvindt op basis van ras/kleur of religie.
Nee maar ik vind Duitsers leuke mensen, leuk vakantieland. Kom er regelmatig ;)

Ik heb wat punten opgesomd. Ik denk dat niet vertrouwen een hyperbool is. Ik moet gewoon vaak denken aan de WOII, en het feit dat talloze Duitsers en Oostenrijkers miljoenen doden op hun geweten hebben. Maar ook aan een hoop andere momenten in de geschiedenis. Ik vind het heel erg, en ook wat de houding is van de Duitsers tijdens de coronapandemie, dan denk ik wel van pfoe, doe lui zijn echt in staat om werkelijk alles te doen wat hun opgedragen word.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: De kerk en de gekleurde medemens

Bericht door HersteldHervormd »

parsifal schreef:
TSD schreef:
HersteldHervormd schreef: (…) dat is ook de reden dat ik Duitsers nooit meer vertrouw, in het grote plaatje dan.
Vul op de plaats van de puntjes een passend argument in en vul dan in plaats van “Duitsers”in: Marokkanen/Turken/Afrikanen/Zwarten/Aziaten/Joden/Moslims.

Zo komen veel vooroordelen totstand namelijk. Op de plaats van de puntjes staat dan namelijk iets wat veel waarheid in zich heeft, maar de verstrekkende conclusie die er dan uit wordt getrokken betekent in de praktijk dat er discriminatie plaatsvindt op basis van ras/kleur of religie.
Ik ben blij dat mijn vrouw een andere visie heeft op mensen met de nationaliteit
van de onderdrukkers van haar voorouders.
Dat begrijp ik. Als God jullie samengebracht heeft, dan is dat net als bij Abraham tot zegen. Nogmaals, ik heb niks tegen mensen uit andere landen en zie ze als gelijke. Ik hoop niet dat je je gekwetst voelt.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9161
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: De kerk en de gekleurde medemens

Bericht door parsifal »

merel schreef:
parsifal schreef: Ik had moeten toevoegen dat ik de reactie van HersteldHervormd op het oog had en dit wilde toevoegen aan jouw reactie.
Mag ik jou een persoonlijke vraag stellen? Als het te dichtbij komt, moet je het echt niet beantwoorden.

Hoe is het voor jou om dit topic te lezen? Ook jouw vrouw komt uit een andere cultuur. Jouw kinderen komen voort uit twee verschillende culturen en jullie wonen nu in Nederland. Volgens sommigen in dit topic mag dit niet.
Ik heb er zelf niet zo'n moeite mee. Ik zal er wel heel veel moeite mee hebben als mijn vrouw of kinderen direct met racisme te maken krijgen (bijvoorbeeld door pestgedrag naar kinderen toe). Ik begrijp echter wel dat mensen een "monoculturele" samenleving voor staan (al zal die in Nederland heel seculier zijn), ik ben het er niet mee eens, maar ik kan het me indenken. Dit in de kerk voor staan lijkt me echt onbijbels.

Duitsers nu op WOII aankijken vind ik vreemd. Zeker als je weet hoeveel Nederland heeft uitgehaald in 17e tot 19e eeuw (In 20e eeuw was het wel al wat veranderd).

Verder woon ik pas officieel vanaf oktober in Nederland (de bouw van het huis had wat vertraging) en hoop volgende week naar Nederland te komen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: De kerk en de gekleurde medemens

Bericht door merel »

parsifal schreef:
merel schreef:
parsifal schreef: Ik had moeten toevoegen dat ik de reactie van HersteldHervormd op het oog had en dit wilde toevoegen aan jouw reactie.
Mag ik jou een persoonlijke vraag stellen? Als het te dichtbij komt, moet je het echt niet beantwoorden.

Hoe is het voor jou om dit topic te lezen? Ook jouw vrouw komt uit een andere cultuur. Jouw kinderen komen voort uit twee verschillende culturen en jullie wonen nu in Nederland. Volgens sommigen in dit topic mag dit niet.
Ik heb er zelf niet zo'n moeite mee. Ik zal er wel heel veel moeite mee hebben als mijn vrouw of kinderen direct met racisme te maken krijgen (bijvoorbeeld door pestgedrag naar kinderen toe). Ik begrijp echter wel dat mensen een "monoculturele" samenleving voor staan (al zal die in Nederland heel seculier zijn), ik ben het er niet mee eens, maar ik kan het me indenken. Dit in de kerk voor staan lijkt me echt onbijbels.

Duitsers nu op WOII aankijken vind ik vreemd. Zeker als je weet hoeveel Nederland heeft uitgehaald in 17e tot 19e eeuw (In 20e eeuw was het wel al wat veranderd).

Verder woon ik pas officieel vanaf oktober in Nederland (de bouw van het huis had wat vertraging) en hoop volgende week naar Nederland te komen.
Dank je! Ik begrijp zich sneller aansluiten bij mensen van eigen kleur en cultuur. Het merendeel van de mensen houdt van herkenbaarheid. Alleen begrijp ik niet dat men tegen een vermenging van volkeren is. Alleen van de term gaan mijn haren overeind staan.

Ik vermoed dat jouw kinderen niet zo snel last krijgen van racisme. Zij dragen waarschijnlijk een Hollandse achternaam. Dat staat 'beter' op alle lijstjes waar anders de alarmsignalen bij afgaan ( UWV, scholen ed.).
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: De kerk en de gekleurde medemens

Bericht door J.C. Philpot »

Op 1 juni 2022 woonden 4 564 248 personen met een migratieachtergrond in Nederland. Dat komt neer op 25,8 procent van de Nederlandse bevolking.

Dus ik denk dat veel Nederlanders wel redelijk gewend zijn aan het feit dat we in een gemengde samenleving wonen. Racisme zal waarschijnlijk vooral op het platteland voorkomen, waar die gewenning nog wat minder is. En die gewenning zal ook nog wel komen. Als we nu op een kwart van de Nederlandse bevolking zitten, is dat over enkele tientallen jaren de helft van de Nederlandse bevolking.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17251
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: De kerk en de gekleurde medemens

Bericht door huisman »

J.C. Philpot schreef:Op 1 juni 2022 woonden 4 564 248 personen met een migratieachtergrond in Nederland. Dat komt neer op 25,8 procent van de Nederlandse bevolking.

Dus ik denk dat veel Nederlanders wel redelijk gewend zijn aan het feit dat we in een gemengde samenleving wonen. Racisme zal waarschijnlijk vooral op het platteland voorkomen, waar die gewenning nog wat minder is. En die gewenning zal ook nog wel komen. Als we nu op een kwart van de Nederlandse bevolking zitten, is dat over enkele tientallen jaren de helft van de Nederlandse bevolking.
https://www.cbs.nl/nl-nl/dossier/dossie ... nederland-

Hier staan alle cijfers. Ik begrijp dat migratie achtergrond gaat over eerste en tweede generatie.
Lijkt mij terecht. Je kunt mensen wiens grootouders in Nederland geboren zijn toch niet meer als migranten beschouwen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: De kerk en de gekleurde medemens

Bericht door merel »

J.C. Philpot schreef:Op 1 juni 2022 woonden 4 564 248 personen met een migratieachtergrond in Nederland. Dat komt neer op 25,8 procent van de Nederlandse bevolking.

Dus ik denk dat veel Nederlanders wel redelijk gewend zijn aan het feit dat we in een gemengde samenleving wonen. Racisme zal waarschijnlijk vooral op het platteland voorkomen, waar die gewenning nog wat minder is. En die gewenning zal ook nog wel komen. Als we nu op een kwart van de Nederlandse bevolking zitten, is dat over enkele tientallen jaren de helft van de Nederlandse bevolking.
Racisme komt ook volop in de steden voor. Aantal voorbeelden uit mijn nabije omgeving.
- Mijn Servische HBO geschoolde buurman had recent ene paar maanden geen werk. In de eerste week belden ze hem vanuit het UWV op dat hij maar productiewerk moest gaan doen. Op zijn vraag 'heb je mijn CV ook gelezen?' werd schoorvoetend ontkennend geantwoord.
- Zijn vrouw zat tijdens de vorige crisis zonder werk. Zij heeft een Javaanse achternaam en moest direct bij UWV komen en kreeg een schrijfcursus aangeboden. Zij werkte op het vlak van communicatie. Ook CV niet gelezen.
- Op consultatiebureaus werd aan haar gevraagd hoe zij tegenover meisjesbesnijdenis stond. Zij is niet eens moslima. Ik kreeg die vraag niet.
- Op de middelbare school van hun dochter ( Rotterdam) worden kinderen met een allochtone achternaam in veegklassen gestopt. Aan de ouders werd, nadat ouders hadden aangedrongen op een gesprek schoorvoetend, medegedeeld dat zij ervan uitgingen dat deze kinderen toch af zouden vloeien.
- De Marokkaanse collega van mijn man werd bij het zoek raken van een portemonnee direct beschuldigd van diefstal. Later bleek dat deze gewoon in z'n auto lag (dit speelde binnen de overheid).
- Onze Turkse buurjongens worden terwijl zij gewoon buiten in hun tuin zitten met familie stijf gescholden door toevallige voorbijgangers.
- een Kameroense vriend van mijn oudste wordt zonder reden geweigerd in winkels als ze met z'n allen iets gaan halen. De rest van de blanke jongens mag doorlopen. Gelukkig zijn zijn met z'n allen omgedraaid.
Enz. enz. enz.

Racisme zit in alle hoeken van de samenleving
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10420
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: De kerk en de gekleurde medemens

Bericht door Zita »

huisman schreef:
J.C. Philpot schreef:Op 1 juni 2022 woonden 4 564 248 personen met een migratieachtergrond in Nederland. Dat komt neer op 25,8 procent van de Nederlandse bevolking.

Dus ik denk dat veel Nederlanders wel redelijk gewend zijn aan het feit dat we in een gemengde samenleving wonen. Racisme zal waarschijnlijk vooral op het platteland voorkomen, waar die gewenning nog wat minder is. En die gewenning zal ook nog wel komen. Als we nu op een kwart van de Nederlandse bevolking zitten, is dat over enkele tientallen jaren de helft van de Nederlandse bevolking.
https://www.cbs.nl/nl-nl/dossier/dossie ... nederland-

Hier staan alle cijfers. Ik begrijp dat migratie achtergrond gaat over eerste en tweede generatie.
Lijkt mij terecht. Je kunt mensen wiens grootouders in Nederland geboren zijn toch niet meer als migranten beschouwen.
Lastig. Ik doe vrijwilligerswerk in een wijk waar je de gemengde samenleving in optima forma ziet. Maar ik zie daar ook weinig pogingen tot integratie, en veel vasthouden aan het eigene. In de zomer vijf weken naar Marokko. Onderling de eigen taal blijven spreken, waardoor ook de jongere (derde) generatie Nederlands met een zwaar accent spreekt. Tegelijkertijd weet ik niet wat ik zelf zou doen als ik opeens in Canada of iets dergelijks ging wonen. Waarschijnlijk bleef ik dan met andere Nederlanders lekker Nederlands praten enz.
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: De kerk en de gekleurde medemens

Bericht door merel »

Zita schreef:
huisman schreef:
J.C. Philpot schreef:Op 1 juni 2022 woonden 4 564 248 personen met een migratieachtergrond in Nederland. Dat komt neer op 25,8 procent van de Nederlandse bevolking.

Dus ik denk dat veel Nederlanders wel redelijk gewend zijn aan het feit dat we in een gemengde samenleving wonen. Racisme zal waarschijnlijk vooral op het platteland voorkomen, waar die gewenning nog wat minder is. En die gewenning zal ook nog wel komen. Als we nu op een kwart van de Nederlandse bevolking zitten, is dat over enkele tientallen jaren de helft van de Nederlandse bevolking.
https://www.cbs.nl/nl-nl/dossier/dossie ... nederland-

Hier staan alle cijfers. Ik begrijp dat migratie achtergrond gaat over eerste en tweede generatie.
Lijkt mij terecht. Je kunt mensen wiens grootouders in Nederland geboren zijn toch niet meer als migranten beschouwen.
Lastig. Ik doe vrijwilligerswerk in een wijk waar je de gemengde samenleving in optima forma ziet. Maar ik zie daar ook weinig pogingen tot integratie, en veel vasthouden aan het eigene. In de zomer vijf weken naar Marokko. Onderling de eigen taal blijven spreken, waardoor ook de jongere (derde) generatie Nederlands met een zwaar accent spreekt. Tegelijkertijd weet ik niet wat ik zelf zou doen als ik opeens in Canada of iets dergelijks ging wonen. Waarschijnlijk bleef ik dan met andere Nederlanders lekker Nederlands praten enz.
Die groep is er natuurlijk ook. Al heb ik diverse tweede generatie mensen om mij heen die volkomen geïntegreerd zijn, terwijl hun ouders (eerste generatie) nog geen woord Nederlands spreken.
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1424
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: De kerk en de gekleurde medemens

Bericht door Marck »

KB_ schreef:Ook hier in Canada trekken de stricte Hollandse kerken zero (0) gekleurde mensen terwijl er best wat aan evangelisatie wordt gedaan... . In mijn omgeving is een cgk (frc) en een hrc die qua prediking volkomen gereformeerd zijn maar qua vorm iets losser bijv koffiedrinken, piano of welkomstwoord meestal wel een aantal gekleurde gezinnen hebben kunnen aantrekken. Maar ook alsnog weinig hoor maar wel verschil
Leuk om zo'n informatie vanuit Canada te krijgen!
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: De kerk en de gekleurde medemens

Bericht door HersteldHervormd »

https://nos.nl/artikel/2444117-bendegew ... rkiezingen

Omdat we laatst een discussie hadden over asiel en migratie stuur ik dit linkje, waar ik mee wil aangeven dat er ook zeker nadelen zitten aan migratie. Duidelijke signalen uit Zweden. Gelukkig is het overgrote deel van de migranten hier niet schuldig aan. Toch gaat het echt om wijken die inmiddels meer weghebben van een getto terwijl een omgeving heel belangrijk is voor ontwikkeling van kinderen.

Culturen die zo ver van elkaar af staan botsen, dat is echt de realiteit.
Laatst gewijzigd door HersteldHervormd op 10 sep 2022, 21:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Plaats reactie