De kerk en de gekleurde medemens

Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: RE: Re: De kerk en de gekleurde medemens

Bericht door Zeeuw »

Erik1960 schreef:
J.C. Philpot schreef:
Ambtenaar schreef:
DDD schreef: Ik vrees dat je dat ernstig onderschat.
Dat zou kunnen. Ik vind het wel stigmatiserend dat wordt gewezen naar moslims, maar dat we voor het gemak even Anders Breivik, Brenton Tarrant, Timothy McVeigh, etc. vergeten. Dat zijn alle mensen uit rechtse kringen die verantwoordelijk zijn voor terreur.
Als Timothy McVeigh (of andere personen met Neo-Nazi gedachtengoed) naar Nederland zouden willen immigreren, zou ik daar net zo goed op tegen zijn. Ook al is het aantal mensen dat bereid is om op basis van dat gedachtengoed terreur te zaaien nihil.

Mijn punt is en blijft dat in mijn opinie noodopvang lokaal plaats dient te vinden, dat immigratie en vermening goed zijn, maar wel op basis van de vraag vanuit Nederland. Wat heeft onze arbeidsmarkt nodig, en welke immigratie heeft een toegevoegde waarde voor onze samenleving? Ook het fenomeen internationale studenten in Nederland juich ik toe.
wat is onze verdienste dat wij de mazzel hadden in dit vlekje op de wereldbol geboren te zijn ?
Wat schiet je op met zo een dooddoener? Is die mazzel dan de onderlegger om alle vluchtelingen naar dit vlekje te moeten halen?
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: RE: Re: De kerk en de gekleurde medemens

Bericht door HersteldHervormd »

Erik1960 schreef:
J.C. Philpot schreef:
Ambtenaar schreef:
DDD schreef: Ik vrees dat je dat ernstig onderschat.
Dat zou kunnen. Ik vind het wel stigmatiserend dat wordt gewezen naar moslims, maar dat we voor het gemak even Anders Breivik, Brenton Tarrant, Timothy McVeigh, etc. vergeten. Dat zijn alle mensen uit rechtse kringen die verantwoordelijk zijn voor terreur.
Als Timothy McVeigh (of andere personen met Neo-Nazi gedachtengoed) naar Nederland zouden willen immigreren, zou ik daar net zo goed op tegen zijn. Ook al is het aantal mensen dat bereid is om op basis van dat gedachtengoed terreur te zaaien nihil.

Mijn punt is en blijft dat in mijn opinie noodopvang lokaal plaats dient te vinden, dat immigratie en vermening goed zijn, maar wel op basis van de vraag vanuit Nederland. Wat heeft onze arbeidsmarkt nodig, en welke immigratie heeft een toegevoegde waarde voor onze samenleving? Ook het fenomeen internationale studenten in Nederland juich ik toe.
wat is onze verdienste dat wij de mazzel hadden in dit vlekje op de wereldbol geboren te zijn ?
Mazzel of is dat in Gods raad?

Abraham kreeg een bevel van God om zijn land te verlaten, daar rustte een zegen op.
Naomi ging op eigen houtje, en daar rustte geen zegen op. Gelukkig wil de Heere het kromme nog recht maken, en was uiteindelijk de ongehoorzaamheid van Naomi tot zegen van Ruth.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: De kerk en de gekleurde medemens

Bericht door merel »

Hetzelfde argument werd ook gebruikt om de slavernij goed te praten.
Christen
Berichten: 767
Lid geworden op: 23 okt 2019, 21:32

Re: De kerk en de gekleurde medemens

Bericht door Christen »

God´s verborgen omgang vinden, zielen waar Zijn vrees in woont.

Als je van mensen houdt, maakt het toch niet uit hoe ze er uit zien?
"Hoed u voor het "kan niet"." - Maarten Luther
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: De kerk en de gekleurde medemens

Bericht door HersteldHervormd »

merel schreef:Hetzelfde argument werd ook gebruikt om de slavernij goed te praten.
Die snap ik niet helemaal, Gods raad - slavernij?
Abraham/Naomi - slavernij?
Christen schreef:God´s verborgen omgang vinden, zielen waar Zijn vrees in woont.

Als je van mensen houdt, maakt het toch niet uit hoe ze er uit zien?
Dat is toch ook niet het punt?
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Ambtenaar
Berichten: 9146
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: RE: Re: De kerk en de gekleurde medemens

Bericht door Ambtenaar »

HersteldHervormd schreef: Heb je ook uitgelegd waarom het vermengen wel goed is? Ik heb het namelijk nog steeds niet vernomen van je.
Ik vind het überhaupt vreemd om te spreken over vermenging van volken. Men doet net of een volk een homogene groep mensen is. Zijn Friezen Friezen of zijn het Nederlanders. En Limburgers lijken in cultureel opzicht meer op Belgen en Duitsers dan op Hollanders. En mensen uit Zeeuws-Vlaanderen zijn eigenlijk Vlamingen, die horen bij België. Mag je als Terneuzenaar wel trouwen met een Veendamse, maar niet met een Antwerpse? Heb je die Zeeuwse Vlamingen wel eens horen praten, die zijn gewoon onverstaanbaar voor een Drent.
Ik vergeef je je aantijgingen als je gewoon op de inhoud een discussie voert, en niet op de persoon. Als je niet inhoudelijk wil doorgaan is dat ook goed, en vergeef ik het je alsnog hoor. ;)
Ik reageer simpelweg op wat je hier schrijft, zowel qua inhoud als toon.
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: De kerk en de gekleurde medemens

Bericht door merel »

HersteldHervormd schreef:
merel schreef:Hetzelfde argument werd ook gebruikt om de slavernij goed te praten.
Die snap ik niet helemaal, Gods raad - slavernij?
Abraham/Naomi - slavernij
Ja, Noach vervloekte Cham/ Kanaän. Men dacht indertijd dat de nakomelingen van Cham de Afrikanen waren. Het was dus Gods raad dat deze mensen gestraft mochten worden door de nakomelingen van Jafeth.

Onder dezelfde noemer legitimeerde Hitler de vernietigingskampen. ' Zijn bloed kome over ons en onze kinderen ' en vele predikanten gingen daarin mee.

Gods raad lezen wij in de bijbel. Daar lees ik voor jou nogmaals Matteüs 25, de barmhartige Samaritaan en hetgeen Jezus zegt ' God liefhebben boven alles en je naaste als jezelf'. Die naaste was niet de kerk mens om de hoek, maar de vreemdeling waar je eigenlijk geen zin in hebt.

Mensen in regio helpen is een nobel streven, maar ik zie weinig christelijke aandacht voorLibanon waar 1,5 miljoen Syriërs zitten op een bevolking van 6,8 miljoen. Ook hoor ik in kerken weinig acties voor Jemen, de hoorn van Afrika. Zelfs financieel ongemak hebben we niet over voor onze naaste. We doen namelijk al moeilijk over de 27.000 vluchtelingen die dit jaar in Nederland zijn aangekomen.
Laatst gewijzigd door merel op 02 sep 2022, 12:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: RE: Re: De kerk en de gekleurde medemens

Bericht door Erik1960 »

J.C. Philpot schreef:
Erik1960 schreef:wat is onze verdienste dat wij de mazzel hadden in dit vlekje op de wereldbol geboren te zijn ?
Dat lijkt mij een retorische vraag. Geen enkele. Maar dat doet niets af van het feit dat we goed voor dit vlekje op de wereldbol moeten zorgen, en daarnaast vluchtelingen het beste kunnen helpen door lokale opvang.
Oneens.. we moeten goed voor de wereldbol zorgen en niet alleen voor ons vlekje.

Lokale opvang: ongeveer 85% van de vluchtelingen op de wereldbol bevindt zich in de nabijheid van hun geboortegrond. Het is maar een heel klein deel dat het echt verderop zoekt. Omdat de klimaatverandering gevolgen heeft voor de leefbaarheid van grote delen van de wereldbol zal het aantal mensen dat op drift raakt waarschijnlijk groeien. En dankzij de moderne communicatiemiddelen zien steeds meer mensen in welke weelde wij leven. Niet gek dat daar aantrekkingskracht van uit gaat.
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: RE: Re: De kerk en de gekleurde medemens

Bericht door Erik1960 »

HersteldHervormd schreef:Mazzel of is dat in Gods raad?
Mazzel. Ik geloof niet in een God die Europeanen laat zwelgen in rijkdom en Afrikanen daar de rekening van laat betalen.
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: RE: Re: De kerk en de gekleurde medemens

Bericht door merel »

Erik1960 schreef:
HersteldHervormd schreef:Mazzel of is dat in Gods raad?
Mazzel. Ik geloof niet in een God die Europeanen laat zwelgen in rijkdom en Afrikanen daar de rekening van laat betalen.
Wel als je nog steeds denkt dat dit een uitvloeisel is van de vervloeking van Cham.
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: RE: Re: De kerk en de gekleurde medemens

Bericht door DDD »

Ambtenaar schreef:
DDD schreef: Ik vrees dat je dat ernstig onderschat.
Dat zou kunnen. Ik vind het wel stigmatiserend dat wordt gewezen naar moslims, maar dat we voor het gemak even Anders Breivik, Brenton Tarrant, Timothy McVeigh, etc. vergeten. Dat zijn alle mensen uit rechtse kringen die verantwoordelijk zijn voor terreur.
O, maar extreem rechts en extreem links zijn evengoed gevaarlijk. Kijk naar de boerenactivisten, zelfs die radicaliseren en er zijn er die graag een boerendicatuur van Nederland zouden maken. Maar dat kun je niet van alle boerenradicalen zeggen. De meerderheid van de boeren in Nederland ziet heus wel in dat ze het hier beter hebben getroffen dan in Zimbabwe of Thailand. En een deel van de mensen die het hier niet bevalt, vertrekt ook gewoon naar Canada of Polen of (tot voor kort) Oekraïne.
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: RE: Re: De kerk en de gekleurde medemens

Bericht door Erik1960 »

merel schreef:
Erik1960 schreef:
HersteldHervormd schreef:Mazzel of is dat in Gods raad?
Mazzel. Ik geloof niet in een God die Europeanen laat zwelgen in rijkdom en Afrikanen daar de rekening van laat betalen.
Wel als je nog steeds denkt dat dit een uitvloeisel is van de vervloeking van Cham.
Ja, met dat soort denkbeelden is het lastig.
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1453
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: RE: Re: De kerk en de gekleurde medemens

Bericht door Bourdon16 »

Ambtenaar schreef:
HersteldHervormd schreef:Gelukkig is het maar een forum. Ik vraag me wel af of je in het echte leven ook zo praat tegen andere. En dan gaat het er niet om wat je nu specifiek zegt, maar meer wat je tegen een ander blijkbaar durft te zeggen.
Mijn halve familie bestaat uit aanhangers van Thierry. En ze delen o.a. zijn ideeën over rassenvermenging, of eigenlijk het tegengaan hiervan. Ik heb hen regelmatig uitgelegd dat ze hiermee heel dichtbij de nazi's staan, maar dat kunnen ze niet geloven omdat ze tegelijkertijd erg begaan zijn met Joden en Israël. Dus ja, als je hier voor mij zou hebben gestaan had ik ook gezegd dat je een latente nazi bent.
Ik begin steeds nieuwsgieriger te worden naar hoe het er aan toe gaat op verjaardagen bij jou in de familie..
Wat vinden ze van jou?
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: De kerk en de gekleurde medemens

Bericht door HersteldHervormd »

merel schreef:
HersteldHervormd schreef:
merel schreef:Hetzelfde argument werd ook gebruikt om de slavernij goed te praten.
Die snap ik niet helemaal, Gods raad - slavernij?
Abraham/Naomi - slavernij
Ja, Noach vervloekte Cham/ Kanaän. Men dacht indertijd dat de nakomelingen van Cham de Afrikanen waren. Het was dus Gods raad dat deze mensen gestraft mochten worden door de nakomelingen van Jafeth.

Onder dezelfde noemer legitimeerde Hitler de vernietigingskampen. ' Zijn bloed kome over ons en onze kinderen ' en vele predikanten gingen daarin mee.

Gods raad lezen wij in de bijbel. Daar lees ik voor jou nogmaals Matteüs 25, de barmhartige Samaritaan en hetgeen Jezus zegt ' God liefhebben boven alles en je naaste als jezelf'. Die naaste was niet de kerk mens om de hoek, maar de vreemdeling waar je eigenlijk geen zin in hebt.

Mensen in regio helpen is een nobel streven, maar ik zie weinig christelijke aandacht voorLibanon waar 1,5 miljoen Syriërs zitten op een bevolking van 6,8 miljoen. Ook hoor ik in kerken weinig acties voor Jemen, de hoorn van Afrika. Zelfs financieel ongemak hebben we niet over voor onze naaste. We doen namelijk al moeilijk over de 27.000 vluchtelingen die dit jaar in Nederland zijn aangekomen.
Maar dit heeft toch niets te maken met mijn voorbeelden Abraham en Naomi? Je legt weer woorden in de mond.

Ik haal 2x voorbeelden aan. Jouw reactie is direct: ''Hetzelfde argument werd ook gebruikt om de slavernij goed te praten.''
Daarmee insinueer je wel wat, vind ik. Het word wel lastig zo eerlijk gezegd.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Ambtenaar
Berichten: 9146
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: RE: Re: De kerk en de gekleurde medemens

Bericht door Ambtenaar »

Bourdon16 schreef: Ik begin steeds nieuwsgieriger te worden naar hoe het er aan toe gaat op verjaardagen bij jou in de familie. Wat vinden ze van jou?
De familie is zo groot, dat ik betreffende personen niet zo vaak ontmoet, enkel tijdens familiedagen waar ik wel eens voor afzeg (het betreft ooms, tantes, neven en nichten die zich in de hoek van Forum, etc. begeven). Ze geloven dat ik een rabiate D66-er ben, alhoewel ik al jaren trouw CDA-lid ben (niet dat dit in het huidige tijdsgewricht een aanbeveling is). Verder heb ik wel eens gehoord dat ik niet meer zou weten waar ik vandaan kom. Dit terwijl ik eigenlijk als beste weet waar de familie vandaan komt, omdat ik genealogisch onderzoek doe en daarbij expliciet aandacht heb voor de kerkelijke herkomst van voorgeslacht, die in de Nederduitsche Gereformeerde Kerk ligt, maar dat terzijde. Ook is mij dikwijls verweten dat ik geen aandacht meer zou hebben voor het platteland, dat ik de wetenschap te hoog in het vaandel heb staan, dat mijn geloofsopvattingen leiden tot de eeuwige ondergang, dat ik geen oog heb voor de Joden, dat ik te links ben, en zo kan ik nog wel even doorgaan. Ik heb overigens geen hekel aan hen, en dat is wederzijds. We zijn het enkel op de meeste punten oneens met elkaar en hebben een totaal andere visie op zaken.
Plaats reactie