De kerk en de gekleurde medemens

Gebruikersavatar
Job
Berichten: 2927
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: RE: Re: De kerk en de gekleurde medemens

Bericht door Job »

Ambtenaar schreef:
KDD schreef:Ik heb alle begrip voor een christen uit Zimbabwe die onchristelijke gedachten heeft tegenover de engelse bijv. Het is niet goed maar ik zou hem niet als een onchristelijke mens afschrijven.
Welke onchristelijke gedachte kunnen wij als witte mensen hebben over zwarte mensen vanwege onderdrukking, etc.? Helemaal niets. Door sommigen is de onderdrukking door ons zelfs gerechtvaardigd alsof zwarte mensen van Cham zouden afstammen.
"Wij als blanke mensen".
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: De kerk en de gekleurde medemens

Bericht door Bezorgd »

Er sprak vanavond nog een neger predikant bij Zin-in.
Er werd heel goed geluisterd.
Het valt met dat racisme allemaal nog wel mee in onze gezindte.
MGG
Berichten: 3463
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: De kerk en de gekleurde medemens

Bericht door MGG »

Bezorgd schreef:Er sprak vanavond nog een neger predikant bij Zin-in.
Er werd heel goed geluisterd.
Het valt met dat racisme allemaal nog wel mee in onze gezindte.
Het woord neger is zeer omstreden. Geen idee of je het bewust gebruikt, maar ik zou ermee opletten.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: De kerk en de gekleurde medemens

Bericht door Bezorgd »

MGG schreef:
Bezorgd schreef:Er sprak vanavond nog een neger predikant bij Zin-in.
Er werd heel goed geluisterd.
Het valt met dat racisme allemaal nog wel mee in onze gezindte.
Het woord neger is zeer omstreden. Geen idee of je het bewust gebruikt, maar ik zou ermee opletten.
Het land waar hij vandaan komt draagt zelfs die naam.
We worden veel te fijngevoelig in ons landje.
MGG
Berichten: 3463
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: De kerk en de gekleurde medemens

Bericht door MGG »

Bezorgd schreef:
MGG schreef:
Bezorgd schreef:Er sprak vanavond nog een neger predikant bij Zin-in.
Er werd heel goed geluisterd.
Het valt met dat racisme allemaal nog wel mee in onze gezindte.
Het woord neger is zeer omstreden. Geen idee of je het bewust gebruikt, maar ik zou ermee opletten.
Het land waar hij vandaan komt draagt zelfs die naam.
We worden veel te fijngevoelig in ons landje.
Eens, maarja tijden veranderen. Vroeger werden gehandicapten debielen genoemd, maar tegenwoordig is dat een scheldwoord.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: De kerk en de gekleurde medemens

Bericht door pierre27 »

Bezorgd schreef:
MGG schreef:
Bezorgd schreef:Er sprak vanavond nog een neger predikant bij Zin-in.
Er werd heel goed geluisterd.
Het valt met dat racisme allemaal nog wel mee in onze gezindte.
Het woord neger is zeer omstreden. Geen idee of je het bewust gebruikt, maar ik zou ermee opletten.
Het land waar hij vandaan komt draagt zelfs die naam.
We worden veel te fijngevoelig in ons landje.
Negeria?
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
MGG
Berichten: 3463
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: De kerk en de gekleurde medemens

Bericht door MGG »

pierre27 schreef:
Bezorgd schreef:
MGG schreef:
Bezorgd schreef:Er sprak vanavond nog een neger predikant bij Zin-in.
Er werd heel goed geluisterd.
Het valt met dat racisme allemaal nog wel mee in onze gezindte.
Het woord neger is zeer omstreden. Geen idee of je het bewust gebruikt, maar ik zou ermee opletten.
Het land waar hij vandaan komt draagt zelfs die naam.
We worden veel te fijngevoelig in ons landje.
Negeria?
Niger denk ik.
Erskinees
Berichten: 2743
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: De kerk en de gekleurde medemens

Bericht door Erskinees »

Bezorgd schreef:
MGG schreef:
Bezorgd schreef:Er sprak vanavond nog een neger predikant bij Zin-in.
Er werd heel goed geluisterd.
Het valt met dat racisme allemaal nog wel mee in onze gezindte.
Het woord neger is zeer omstreden. Geen idee of je het bewust gebruikt, maar ik zou ermee opletten.
Het land waar hij vandaan komt draagt zelfs die naam.
We worden veel te fijngevoelig in ons landje.
De Van Dale geeft ook aan dat dit een onwenselijke term is. Flauw om deze expres (want dat doe je) te gebruiken. Bovendien zegt een goed bezochte avond met een gekleurde predikant toch helemaal niets over racisme in onze gezindte? Ik zie het verband niet zo.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: De kerk en de gekleurde medemens

Bericht door J.C. Philpot »

Negro betekend zwart. Het is dus een zelfde soort woord als "blanke". Neger of "donker persoon", zijn dus redelijk equivalent, en aanduidingen van iemands huidskleur. Aangezien een bepaalde huidskleur iemand niet meer of minder maakt, zit in de term opzichzelf geen racistisme.

Het is meer het gevoel in de maatschappij, en het feit dat men na een aantal jaren termen tot politiek incorrect verklaart. En vervolgens iedereen die daar niet onmiddelijk in meegaat gebrandmerkt word. Ik heb daar niet zo'n affiniteit mee. Ik noem "jodenkoeken" ook nog steeds "jodenkoeken", terwijl ik van harte achter het Joodse volk sta. Niet meedoen aan poitiek-correctheid is niet hetzelfde als racisme of antisemitisme.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: De kerk en de gekleurde medemens

Bericht door HersteldHervormd »

Ik gebruik het woord ook niet meer, omdat het aanstootgevend is geworden. Ik ageer wel tegen het hele, in mijn ogen, doorslaande gelijkheidscultuur waarin verhoudingen niet meer gewenst zijn.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: De kerk en de gekleurde medemens

Bericht door Bezorgd »

J.C. Philpot schreef:Negro betekend zwart. Het is dus een zelfde soort woord als "blanke". Neger of "donker persoon", zijn dus redelijk equivalent, en aanduidingen van iemands huidskleur. Aangezien een bepaalde huidskleur iemand niet meer of minder maakt, zit in de term opzichzelf geen racistisme.

Het is meer het gevoel in de maatschappij, en het feit dat men na een aantal jaren termen tot politiek incorrect verklaart. En vervolgens iedereen die daar niet onmiddelijk in meegaat gebrandmerkt word. Ik heb daar niet zo'n affiniteit mee. Ik noem "jodenkoeken" ook nog steeds "jodenkoeken", terwijl ik van harte achter het Joodse volk sta. Niet meedoen aan poitiek-correctheid is niet hetzelfde als racisme of antisemitisme.

Dit ja. Hetzelfde met Negerzoenen en Moorkoppen. We laten ons veel te veel in de racistische hoek drukken door linkse beroepsactivisten die overal een probleem in zien.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: De kerk en de gekleurde medemens

Bericht door J.C. Philpot »

Overigens begin zelfs ik te twijfelen of Zwarte Piet niet echt racistische elementen bevat. Eigenlijk zou er een objectief historisch onderzoek moeten plaatsvinden om dat te bepalen. Maar dat zal in de huidige dynamiek wel niet mogelijk zijn.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Ambtenaar
Berichten: 9146
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: De kerk en de gekleurde medemens

Bericht door Ambtenaar »

Bezorgd schreef: Dit ja. Hetzelfde met Negerzoenen en Moorkoppen. We laten ons veel te veel in de racistische hoek drukken door linkse beroepsactivisten die overal een probleem in zien.
Misschien moet jij eens in de Bijlmer gaan rondlopen en dan iedereen met een zwarte huidskleur aanspreken met: "Hé neger, mag ik je iets vragen?" Dan kun je ervaren hoe het gebruik van het woord neger geapprecieerd wordt.
Ambtenaar
Berichten: 9146
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: De kerk en de gekleurde medemens

Bericht door Ambtenaar »

J.C. Philpot schreef:Overigens begin zelfs ik te twijfelen of Zwarte Piet niet echt racistische elementen bevat. Eigenlijk zou er een objectief historisch onderzoek moeten plaatsvinden om dat te bepalen. Maar dat zal in de huidige dynamiek wel niet mogelijk zijn.
Waarom begin je er aan te twijfelen? Is het niet voldoende reden om Zwarte Piet af te schaffen omdat er mensen zijn die zich erdoor gekwetst voelen?
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: De kerk en de gekleurde medemens

Bericht door J.C. Philpot »

Ambtenaar schreef:
J.C. Philpot schreef:Overigens begin zelfs ik te twijfelen of Zwarte Piet niet echt racistische elementen bevat. Eigenlijk zou er een objectief historisch onderzoek moeten plaatsvinden om dat te bepalen. Maar dat zal in de huidige dynamiek wel niet mogelijk zijn.
Waarom begin je er aan te twijfelen? Is het niet voldoende reden om Zwarte Piet af te schaffen omdat er mensen zijn die zich erdoor gekwetst voelen?
Iedereen voelt zich wel ergens wel gekwetst over. Dan kan soms terecht zijn, of onterecht. Als gekwetst voelen opzichzelf een criteria is (en de feiten op zo'n moment er niet meer toe doen), kunnen we letterlijk alles afschaffen. Inclusief Refoforum, de Nederlandse Spoorwegen, het Koningshuis, het NRC, de Tweede Kamer, enzovoorts.

Verder ga ik geen zwarte-pieten discussie starten. De liefhebbers van het verbale geweld dat dat oproept kunnen hun hart op diverse plekken op internet of in de samenleving daaraan ophalen. Ik volsta met de opmerking dat zelfs ik begin te twijfelen of Zwarte Piet niet echt racistische elementen bevat. Of de reden daarvan is dat ik ook al beinvloed ben door links gedachtengoed, of dat ik opensta voor feiten, dat laat ik aan de beoordeling van anderen over.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Plaats reactie