De kerk en de gekleurde medemens

Gebruikersavatar
Apologeet
Berichten: 215
Lid geworden op: 30 jul 2022, 21:00

De kerk en de gekleurde medemens

Bericht door Apologeet »

Ik ben niet woke, links of doorgeslagen multicultureel.
Maar wat ik wel opvallend vind is dat je op kerkelijk gebied nog wel kan spreken van witte of zwarte kerken.
In de witte kerken zie je maar af en toe weinig mensen van kleur en dit gegeven kan je gerust ook omdraaien. Weinig wit in gekleurde Godshuizen.
In kleine gemeenten en dorpen kan ik dat rijmen omdat het kerkpubliek bestaat uit de lokale omgeving.
Maar ook in grote steden zie je dit mischien uitgezonderd enige Pinkstergemeenten.
Ik vraag me vaak af wat hier de grondslag van is.
Vooropgesteld dat we allen door God zijn geschapen.
-DIA-
Berichten: 32701
Lid geworden op: 03 okt 2008, 00:10

Re: De kerk en de gekleurde medemens

Bericht door -DIA- »

Apologeet schreef:Ik ben niet woke, links of doorgeslagen multicultureel.
Maar wat ik wel opvallend vind is dat je op kerkelijk gebied nog wel kan spreken van witte of zwarte kerken.
In de witte kerken zie je maar af en toe weinig mensen van kleur en dit gegeven kan je gerust ook omdraaien. Weinig wit in gekleurde Godshuizen.
In kleine gemeenten en dorpen kan ik dat rijmen omdat het kerkpubliek bestaat uit de lokale omgeving.
Maar ook in grote steden zie je dit mischien uitgezonderd enige Pinkstergemeenten.
Ik vraag me vaak af wat hier de grondslag van is.
Vooropgesteld dat we allen door God zijn geschapen.
Het is een zekere zaak, in kleine gemeenschappen zal je minder mensen van een niet-westerse afkomst zien. Toch zien we ze in een kleine stad als de onze ook wel, maar dan betreft het meest adoptiekinderen, of volwassenen die in hun kinderjaren geadopteerd zijn.
Eens was hier een lezing of een inleiding over de evangelisatiepost in Tilburg. Die evangelist moest wel iets opmerken wat ons te denken moest geven. Onder zijn gehoor in Tilburg waren meer mensen van niet-westerse afkomst dan er Nederlanders waren. Het Woord schijnt op Nederlanders geen vat meer te hebben.
© -DIA- Laatst actief: 00 xxx 24??
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1711
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: De kerk en de gekleurde medemens

Bericht door Ararat »

Ik denk dat veruit de meeste groei van de kerken die bekend zijn onder ons plaatsvindt door geboorten en onderling verkeer. We zijn helaas (veel te) weinig missionair en dat is een aanklacht.
Wees op je hoede voor het zuurdeeg
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: De kerk en de gekleurde medemens

Bericht door J.C. Philpot »

Apologeet schreef:Ik ben niet woke, links of doorgeslagen multicultureel.
Maar wat ik wel opvallend vind is dat je op kerkelijk gebied nog wel kan spreken van witte of zwarte kerken.
In de witte kerken zie je maar af en toe weinig mensen van kleur en dit gegeven kan je gerust ook omdraaien. Weinig wit in gekleurde Godshuizen.
In kleine gemeenten en dorpen kan ik dat rijmen omdat het kerkpubliek bestaat uit de lokale omgeving.
Maar ook in grote steden zie je dit mischien uitgezonderd enige Pinkstergemeenten.
Ik vraag me vaak af wat hier de grondslag van is.
Vooropgesteld dat we allen door God zijn geschapen.
Dat is uiteraard geen bewust beleid, want iedereen is welkom in de kerkdiensten, ongeacht huidskleur of etnische achtergrond.

Maar migranten zitten veelal in de steden, en Reformatorische christenen zijn juist wat meer rond de steden en op het platteland gesitueerd. Daarnaast zijn migranten voor een deel mohammedaan, en de christelijke migranten voelen zich meer aangetrokken tot migrantenkerken en evangelische en pinkstergemeenten. Dat heeft te maken met cultuur en liturgie. Daar kun je wat van vinden, maar dat is nu eenmaal een feit.

Maar er zijn ook uitzonderingen. In de CGK in Culemborg (waar ze gewoon de psalmen van 1773 zingen) zijn door evangelisatie in een asielzoekerscentrum destijds redelijk wat mensen uit Burundi lid geworden, waaronder een voormalig minister (https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... 16b6b0fe9c).
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 31 aug 2022, 08:42, 4 keer totaal gewijzigd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Online
merel
Berichten: 9672
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: De kerk en de gekleurde medemens

Bericht door merel »

Ararat schreef:Ik denk dat veruit de meeste groei van de kerken die bekend zijn onder ons plaatsvindt door geboorten en onderling verkeer. We zijn helaas (veel te) weinig missionair en dat is een aanklacht.
Klopt, maar het gemiddelde reformatorische kerkmens schrikt zich al een ongeluk van een andere bijbelvertaling of een gezang. Laat staan als mensen swingend in de kerk God willen aanbidden. Dan wordt snel duidelijk gemaakt dat men daar niet van gediend is.

Daarnaast bemerk ik in de kerk en met name in dorpskerken veel vooroordelen en racisme. Opvang van Oekraïners in de kerk kan net net, omdat zij bij blank Europa horen, maar de rest moet zo snel mogelijk terug.
Online
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: De kerk en de gekleurde medemens

Bericht door Herman »

Apologeet schreef:Ik vraag me vaak af wat hier de grondslag van is.
Mensen zitten gewoon graag bij mensen van hun eigen soort, behalve als het niet anders kan. Daar is niks mis mee.
Online
merel
Berichten: 9672
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: De kerk en de gekleurde medemens

Bericht door merel »

Herman schreef:
Apologeet schreef:Ik vraag me vaak af wat hier de grondslag van is.
Mensen zitten gewoon graag bij mensen van hun eigen soort, behalve als het niet anders kan. Daar is niks mis mee.
Eigen soort in het kader van kleur?
Online
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: De kerk en de gekleurde medemens

Bericht door Herman »

merel schreef:
Herman schreef:
Apologeet schreef:Ik vraag me vaak af wat hier de grondslag van is.
Mensen zitten gewoon graag bij mensen van hun eigen soort, behalve als het niet anders kan. Daar is niks mis mee.
Eigen soort in het kader van kleur?
Ja, ik hoop dat ik me politiek correct genoeg uitdruk. :D

Maar het gaat ook om een iets breder kader. Nederlanders met een migratieachtergrond organiseren ook eigen kerkdiensten met alleen mensen van hun eigen land. Dan gaat het om het geheel aan gezamenlijke culturele achtergrond.
Online
merel
Berichten: 9672
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: De kerk en de gekleurde medemens

Bericht door merel »

Herman schreef:
merel schreef:
Herman schreef:
Apologeet schreef:Ik vraag me vaak af wat hier de grondslag van is.
Mensen zitten gewoon graag bij mensen van hun eigen soort, behalve als het niet anders kan. Daar is niks mis mee.
Eigen soort in het kader van kleur?
Ja, ik hoop dat ik me politiek correct genoeg uitdruk. :D

Maar het gaat ook om een iets breder kader. Nederlanders met een migratieachtergrond organiseren ook eigen kerkdiensten met alleen mensen van hun eigen land. Dan gaat het om het geheel aan gezamenlijke culturele achtergrond.
Ah, met dat laatste nuanceer je het. Ik zie namelijk in mijn nabije omgeving wat het doet met mensen als je structureel anders benaderd wordt vanwege je huidskleur. Ik heb daar heel veel moeite mee.
Zeeuw
Berichten: 11547
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: De kerk en de gekleurde medemens

Bericht door Zeeuw »

merel schreef:
Ah, met dat laatste nuanceer je het. Ik zie namelijk in mijn nabije omgeving wat het doet met mensen als je structureel anders benaderd wordt vanwege je huidskleur. Ik heb daar heel veel moeite mee.
in Goes heeft de Somalische gemeenschap iedere zaterdagmorgen iets van een dienst vermoed ik in een kerk in het centrum. Ze gaan er altijd in grote getale kleurrijk heen. Ik denk inderdaad dat 'in de vreemde' gelijkgestemden elkaar opzoeken.
Ditbenik
Inactief
Berichten: 3465
Lid geworden op: 25 feb 2011, 17:09

Re: De kerk en de gekleurde medemens

Bericht door Ditbenik »

merel schreef:
Herman schreef:
merel schreef:
Herman schreef: Mensen zitten gewoon graag bij mensen van hun eigen soort, behalve als het niet anders kan. Daar is niks mis mee.
Eigen soort in het kader van kleur?
Ja, ik hoop dat ik me politiek correct genoeg uitdruk. :D

Maar het gaat ook om een iets breder kader. Nederlanders met een migratieachtergrond organiseren ook eigen kerkdiensten met alleen mensen van hun eigen land. Dan gaat het om het geheel aan gezamenlijke culturele achtergrond.
Ah, met dat laatste nuanceer je het. Ik zie namelijk in mijn nabije omgeving wat het doet met mensen als je structureel anders benaderd wordt vanwege je huidskleur. Ik heb daar heel veel moeite mee.
In de gemeente waar ik op zondag ben, komen mensen met verschillende achtergronden. Uit het voormalig Oost-blok, andere West-Europese landen en China. Dat gaat prima. Afrikaanse mensen zie je na kortere of langere tijd altijd weer vertrekken naar een internationale- op Pinkstergemeente in een andere stad. Dat blijkt steeds te maken te hebben met onze cultuur die enorm verschilt van die van hen.
Online
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: De kerk en de gekleurde medemens

Bericht door Herman »

merel schreef:Ah, met dat laatste nuanceer je het. Ik zie namelijk in mijn nabije omgeving wat het doet met mensen als je structureel anders benaderd wordt vanwege je huidskleur. Ik heb daar heel veel moeite mee.
Volgens mij moeten we hiervan leren niet krampachtig om te gaan om alles tot een eenheid te willen smeden. Zij voelen zich fijn in hun eigen gemeenschap en wij in de onze. Dat is prima.
Online
merel
Berichten: 9672
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: De kerk en de gekleurde medemens

Bericht door merel »

Herman schreef:
merel schreef:Ah, met dat laatste nuanceer je het. Ik zie namelijk in mijn nabije omgeving wat het doet met mensen als je structureel anders benaderd wordt vanwege je huidskleur. Ik heb daar heel veel moeite mee.
Volgens mij moeten we hiervan leren niet krampachtig om te gaan om alles tot een eenheid te willen smeden. Zij voelen zich fijn in hun eigen gemeenschap en wij in de onze. Dat is prima.
Toch schuurt dat voor mijn gevoel. In hoeverre staan wij open voor andere culturele achtergronden en in hoeverre benaderen wij deze mensen ook anders?
Online
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: De kerk en de gekleurde medemens

Bericht door Herman »

merel schreef:Toch schuurt dat voor mijn gevoel. In hoeverre staan wij open voor andere culturele achtergronden en in hoeverre benaderen wij deze mensen ook anders?
Ik zie niet in waarom ik open moet staan voor andere culturen. Ik vind 'open staan voor' een veel te ver gaande bewoording. Zeker als je iets van een eigen identiteit in Nederland wilt behouden. Dat betekent niet dat ik een andere cultuur niet positief zou willen tegemoet treden.
Ik vind het bijvoorbeeld al lastig dat we hier in huis ons menu aanpassen van 'Hollandse pot' naar iets exotisch alleen al omdat de gasten niet de beleefdheid hebben om ons eten gewoon op te eten.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10418
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: De kerk en de gekleurde medemens

Bericht door Zita »

Herman schreef:
merel schreef:Toch schuurt dat voor mijn gevoel. In hoeverre staan wij open voor andere culturele achtergronden en in hoeverre benaderen wij deze mensen ook anders?
Ik zie niet in waarom ik open moet staan voor andere culturen. Ik vind 'open staan voor' een veel te ver gaande bewoording. Zeker als je iets van een eigen identiteit in Nederland wilt behouden. Dat betekent niet dat ik een andere cultuur niet positief zou willen tegemoet treden.
Ik vind het bijvoorbeeld al lastig dat we hier in huis ons menu aanpassen van 'Hollandse pot' naar iets exotisch alleen al omdat de gasten niet de beleefdheid hebben om ons eten gewoon op te eten.
Die laatste snap ik niet. Bedoel je met 'de gasten' de gasten aan je tafel die jullie stamppot niet blieven, of bedoel je de gasten in Nederland dankzij wie we couscous eten, of bobotie, of nasi, of spaghetti?
Plaats reactie