De kerk en de gekleurde medemens

merel
Berichten: 9676
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: De kerk en de gekleurde medemens

Bericht door merel »

J.C. Philpot schreef:
Ambtenaar schreef:
J.C. Philpot schreef:Overigens begin zelfs ik te twijfelen of Zwarte Piet niet echt racistische elementen bevat. Eigenlijk zou er een objectief historisch onderzoek moeten plaatsvinden om dat te bepalen. Maar dat zal in de huidige dynamiek wel niet mogelijk zijn.
Waarom begin je er aan te twijfelen? Is het niet voldoende reden om Zwarte Piet af te schaffen omdat er mensen zijn die zich erdoor gekwetst voelen?
Iedereen voelt zich wel ergens wel gekwetst over. Dan kan soms terecht zijn, of onterecht. Als gekwetst voelen opzichzelf een criteria is (en de feiten op zo'n moment er niet meer toe doen), kunnen we letterlijk alles afschaffen. Inclusief Refoforum, de Nederlandse Spoorwegen, het Koningshuis, het NRC, de Tweede Kamer, enzovoorts.

Verder ga ik geen zwarte-pieten discussie starten. De liefhebbers van het verbale geweld dat dat oproept kunnen hun hart op diverse plekken op internet of in de samenleving daaraan ophalen. Ik volsta met de opmerking dat zelfs ik begin te twijfelen of Zwarte Piet niet echt racistische elementen bevat. Of de reden daarvan is dat ik ook al beinvloed ben door links gedachtengoed, of dat ik opensta voor feiten, dat laat ik aan de beoordeling van anderen over.
Mee eens. Indertijd begreep ik echt niet waar ze het over hadden. Voor mijn gevoel was zwarte piet zwart vanwege het roet uit de schoorsteen. Pas de laatste jaren dringt het racistische element meer tot mij door.
merel
Berichten: 9676
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: De kerk en de gekleurde medemens

Bericht door merel »

Erskinees schreef:
Bezorgd schreef:
MGG schreef:
Bezorgd schreef:Er sprak vanavond nog een neger predikant bij Zin-in.
Er werd heel goed geluisterd.
Het valt met dat racisme allemaal nog wel mee in onze gezindte.
Het woord neger is zeer omstreden. Geen idee of je het bewust gebruikt, maar ik zou ermee opletten.
Het land waar hij vandaan komt draagt zelfs die naam.
We worden veel te fijngevoelig in ons landje.
De Van Dale geeft ook aan dat dit een onwenselijke term is. Flauw om deze expres (want dat doe je) te gebruiken. Bovendien zegt een goed bezochte avond met een gekleurde predikant toch helemaal niets over racisme in onze gezindte? Ik zie het verband niet zo.
Iemand expres een 'neger' noemen terwijl je weet dat dit mensen kwetst, kan echt niet meer.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9160
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: De kerk en de gekleurde medemens

Bericht door parsifal »

Als mensen zich gekwetst voelen door bepaald taalgebruik, lijkt het me goed om het alleen te gebruiken als je redenen hebt (al is het maar gemak) om je woorden niet aan te passen.

En ja, in Indonesie had men ook de sinterklaastraditie overgenomen vanuit Nederland en daar was zwarte Piet wel echt iemand voor wie de kinderen bang waren en vooral het straffen deed. Waarschijnlijk was dat voor de oorlog ook zo in Nederland. Dat is niet perse racistisch, maar als er geen probleem is met de man of vrouw paars of blauw maken dan is het wel een goed idee denk ik.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: De kerk en de gekleurde medemens

Bericht door Zeeuw »

parsifal schreef:Als mensen zich gekwetst voelen door bepaald taalgebruik, lijkt het me goed om het alleen te gebruiken als je redenen hebt (al is het maar gemak) om je woorden niet aan te passen.

En ja, in Indonesie had men ook de sinterklaastraditie overgenomen vanuit Nederland en daar was zwarte Piet wel echt iemand voor wie de kinderen bang waren en vooral het straffen deed. Waarschijnlijk was dat voor de oorlog ook zo in Nederland. Dat is niet perse racistisch, maar als er geen probleem is met de man of vrouw paars of blauw maken dan is het wel een goed idee denk ik.
Blauw lijkt me wel wat. En dan een witte puntmuts op, 1 vrouw erbij, een oudere met een baard. Eentje met een bril. :)
merel
Berichten: 9676
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: De kerk en de gekleurde medemens

Bericht door merel »

Zeeuw schreef:
parsifal schreef:Als mensen zich gekwetst voelen door bepaald taalgebruik, lijkt het me goed om het alleen te gebruiken als je redenen hebt (al is het maar gemak) om je woorden niet aan te passen.

En ja, in Indonesie had men ook de sinterklaastraditie overgenomen vanuit Nederland en daar was zwarte Piet wel echt iemand voor wie de kinderen bang waren en vooral het straffen deed. Waarschijnlijk was dat voor de oorlog ook zo in Nederland. Dat is niet perse racistisch, maar als er geen probleem is met de man of vrouw paars of blauw maken dan is het wel een goed idee denk ik.
Blauw lijkt me wel wat. En dan een witte puntmuts op, 1 vrouw erbij, een oudere met een baard. Eentje met een bril. :)
Ik heb wel eens begrepen dat de smurfen binnen refokringen niet geoorloofd zijn ( iets met new age enzo)
Zeeuw
Berichten: 11550
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: De kerk en de gekleurde medemens

Bericht door Zeeuw »

merel schreef:
Zeeuw schreef:
parsifal schreef:Als mensen zich gekwetst voelen door bepaald taalgebruik, lijkt het me goed om het alleen te gebruiken als je redenen hebt (al is het maar gemak) om je woorden niet aan te passen.

En ja, in Indonesie had men ook de sinterklaastraditie overgenomen vanuit Nederland en daar was zwarte Piet wel echt iemand voor wie de kinderen bang waren en vooral het straffen deed. Waarschijnlijk was dat voor de oorlog ook zo in Nederland. Dat is niet perse racistisch, maar als er geen probleem is met de man of vrouw paars of blauw maken dan is het wel een goed idee denk ik.
Blauw lijkt me wel wat. En dan een witte puntmuts op, 1 vrouw erbij, een oudere met een baard. Eentje met een bril. :)
Ik heb wel eens begrepen dat de smurfen binnen refokringen niet geoorloofd zijn ( iets met new age enzo)
Oh, is er dan al iets met blauw en puntmutsjes?
Ambtenaar
Berichten: 9144
Lid geworden op: 15 apr 2017, 14:37

Re: De kerk en de gekleurde medemens

Bericht door Ambtenaar »

J.C. Philpot schreef: Iedereen voelt zich wel ergens wel gekwetst over. Dan kan soms terecht zijn, of onterecht. Als gekwetst voelen opzichzelf een criteria is (en de feiten op zo'n moment er niet meer toe doen), kunnen we letterlijk alles afschaffen. Inclusief Refoforum, de Nederlandse Spoorwegen, het Koningshuis, het NRC, de Tweede Kamer, enzovoorts.
Zwarte mensen zijn door de eeuwen heen gediscrimineerd vanwege hun huidskleur. Bagatelliseer dat niet.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: De kerk en de gekleurde medemens

Bericht door J.C. Philpot »

Ambtenaar schreef:Zwarte mensen zijn door de eeuwen heen gediscrimineerd vanwege hun huidskleur. Bagatelliseer dat niet.
Dat ben ik met je eens.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1457
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: De kerk en de gekleurde medemens

Bericht door Delftenaar »

En vaak werd dat gelegitimeerd doordat zij afstammelingen van Cham zouden zijn.
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: De kerk en de gekleurde medemens

Bericht door HersteldHervormd »

Ik vind dat je moet proberen andere niet te kwetsen. Als je weet dat neger kwetsend is, dan kan je m.i. niet anders dan het woord niet meer gebruiken.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1457
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: De kerk en de gekleurde medemens

Bericht door Delftenaar »

Mee eens.

Alleen moet je niet overdreven. Een tijd terug las ik een artikel van iemand die bloedserieus stelde dat tuinieren een discriminerende bezigheid is. In Afrika doen ze dat immers niet.
Zucht....
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: De kerk en de gekleurde medemens

Bericht door J.C. Philpot »

Ik zal het woord neger ook niet zo snel gebruiken, omdat mensen daar aanstoot aan nemen. En nodeloos kwetsen is mijns inziens niet goed.

Mijn reactie kwam vooral voort uit het feit dat ik weerstand ervaar tegen het linkse gedram, en het fiet dat onze vocabulaire eens een de zoveel tijd aangepast moet worden omdat zaken dan opeens weer racistisch zijn. En dan ga ik weleens aan de andere kant hangen, want met het woord an sich is niets mis.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: De kerk en de gekleurde medemens

Bericht door pierre27 »

Delftenaar schreef:Mee eens.

Alleen moet je niet overdreven. Een tijd terug las ik een artikel van iemand die bloedserieus stelde dat tuinieren een discriminerende bezigheid is. In Afrika doen ze dat immers niet.
Zucht....
Haha, ik zou zoiets ook kunnen stellen....of het moet een groentetuin zijn....
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
HersteldHervormd
Berichten: 5989
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: De kerk en de gekleurde medemens

Bericht door HersteldHervormd »

Ambtenaar schreef:
J.C. Philpot schreef: Iedereen voelt zich wel ergens wel gekwetst over. Dan kan soms terecht zijn, of onterecht. Als gekwetst voelen opzichzelf een criteria is (en de feiten op zo'n moment er niet meer toe doen), kunnen we letterlijk alles afschaffen. Inclusief Refoforum, de Nederlandse Spoorwegen, het Koningshuis, het NRC, de Tweede Kamer, enzovoorts.
Zwarte mensen zijn door de eeuwen heen gediscrimineerd vanwege hun huidskleur. Bagatelliseer dat niet.
Wat is in jouw ogen discriminatie?
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: De kerk en de gekleurde medemens

Bericht door helma »

Ds Koppelaar heeft onlangs gepreekt over Genesis 9
Het onderwerp slavernij en racisme komen in deze preek aan de orde.

https://www.youtube.com/watch?v=8W6IyjA ... eApeldoorn
Plaats reactie