De kerk en de gekleurde medemens

HersteldHervormd
Berichten: 6114
Lid geworden op: 29 jun 2019, 21:20

Re: De kerk en de gekleurde medemens

Bericht door HersteldHervormd »

Zijn niet leverbaar, heb je een alternatief?
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Zeeuw
Berichten: 11620
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: De kerk en de gekleurde medemens

Bericht door Zeeuw »

CvdW schreef:Ik lees bij meerdere mensen dat ze verder gekeken hebben dan anderen.
Hoe moet je omgaan met mensen die op een ref. Basisschool, ref. VO school, ref. Driestar en vervolgens gaan werken op een ref. school? Ik heb ervaren dat het denkbeeld van zulke mensen erg beperkt is. Is het een idee dat iedere student verplicht is om 1 jaar buiten Nederland te werken, zodat hun horizon wordt verbreed.
Nee.
Gebruikersavatar
parsifal
Berichten: 9200
Lid geworden op: 09 jan 2002, 10:15
Locatie: Zuidhorn

Re: De kerk en de gekleurde medemens

Bericht door parsifal »

Zeeuw schreef:
CvdW schreef:Ik lees bij meerdere mensen dat ze verder gekeken hebben dan anderen.
Hoe moet je omgaan met mensen die op een ref. Basisschool, ref. VO school, ref. Driestar en vervolgens gaan werken op een ref. school? Ik heb ervaren dat het denkbeeld van zulke mensen erg beperkt is. Is het een idee dat iedere student verplicht is om 1 jaar buiten Nederland te werken, zodat hun horizon wordt verbreed.
Nee.
Helemaal met Zeeuw eens. Beperktheid aanpakken in Nederland of op reformatorische scholen kan geen kwaad natuurlijk.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Zeeuw
Berichten: 11620
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: De kerk en de gekleurde medemens

Bericht door Zeeuw »

parsifal schreef:
Zeeuw schreef:
CvdW schreef:Ik lees bij meerdere mensen dat ze verder gekeken hebben dan anderen.
Hoe moet je omgaan met mensen die op een ref. Basisschool, ref. VO school, ref. Driestar en vervolgens gaan werken op een ref. school? Ik heb ervaren dat het denkbeeld van zulke mensen erg beperkt is. Is het een idee dat iedere student verplicht is om 1 jaar buiten Nederland te werken, zodat hun horizon wordt verbreed.
Nee.
Helemaal met Zeeuw eens. Beperktheid aanpakken in Nederland of op reformatorische scholen kan geen kwaad natuurlijk.
Van wat ik nu meemaak van een reformatorische school denk ik dat het wel meevalt met beperktheid. Ik denk dat de huidige jongeren een stuk wereldwijzer dan 'wij' destijds waren. Als mijn kinderen een jaar buiten Nederland willen, dan juich ik dat zeker toe. Maar geen verplichting.
CvdW
Berichten: 2945
Lid geworden op: 23 mar 2015, 13:07

Re: De kerk en de gekleurde medemens

Bericht door CvdW »

Verplicht is wellicht iets te scherp gesteld. Laat ik het als een dringend advies aangeven.
Online
DDD
Berichten: 28723
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: De kerk en de gekleurde medemens

Bericht door DDD »

Het ging toch om de docenten, niet om de leerlingen?
Zeeuw
Berichten: 11620
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: De kerk en de gekleurde medemens

Bericht door Zeeuw »

CvdW schreef:Verplicht is wellicht iets te scherp gesteld. Laat ik het als een dringend advies aangeven.
Heb jij dit in het verleden gedaan?
Gebruikersavatar
Lilian1975
Berichten: 3050
Lid geworden op: 21 jun 2018, 20:12

Re: De kerk en de gekleurde medemens

Bericht door Lilian1975 »

Zeeuw schreef:
Lilian1975 schreef:Mij triggerde inderdaad het woordje onbeleefdheid in jouw post in combinatie met gasten uit het buitenland. Daar zit een waardeoordeel in. Persoonlijk vind ik het wat flauw om in een topic als dit met zo'n opmerking te komen. Alsof als we een maaltijd een beetje aanpassen naar onze gasten dat bij voorbaat doen omdat zij onbeleefd zouden zijn. Zeg je dat ook tegen die gasten die komen?

Sorry, maar we hebben hier best wel wat gasten gehad uit andere culturen. Maar echt nooit meegemaakt dat zij ons eten afwijzen. Niet willen eten. Laat staan van tafel weglopen ;) Wel Nederlanders die op reis gaan naar nb een Europees land. En voor al die weken eten vanuit Nederland meenemen. Hun eigen landje in het buitenland waar ze te gast zijn willen houden en wel verwachten dat allochtonen hier hun eigen eetcultuur maar vergeten. Waarom doen die Nederlanders dat? Anders lusten ze het niet. Ze zijn het niet gewend etc . Nederlanders die weigeren bij buitenlandse mensen te eten omdat het niet onze cultuur is.
Raar vb misschien. Onze kinderen toen ze jong waren gingen uiteraard een spreekbeurt houden over hun land van afkomst. Met als afsluiting typisch traditioneel hapje. Achteraf vind ik het toch wel schijnend dat ik mijn kinderen erop voorbereidde dat mensen het niet durven of willen proeven omdat het vreemd was (spannend). Schijnend maar wel de realiteit. Maar tekent wel een beetje de houding van mensen.
En ja ook ik heb onze Oekraïense gasten en Ethiopische gasten wel eens dingen aangeboden die bij hun cultuur passen. Uit gastvrijheid. Niet omdat zij onbeleefd zouden zijn. Uit interesse Wat brak dat het ijs. (Andersom deden ze het ook)

Ik kan me een documentaire herinneren wat ik ooit gezien hebt. Het was een multi culturele wij in Amsterdam ofzo.. Waar ook Nederlanders woonden. Om de mensen met elkaar te verbinden werden maaltijden georganiseerd waarin ieder hun typische landelijke gerechten aanboden. Wie waren aanwezig? De allochtonen. De Nederlanders ontbraken. Wie zijn er als je dat woord dan perse wil gebruiken onbeleefd?
Wat voor hapjes waren het?
Ben even de naam kwijt. Samosa heet het geloof ik. Maar soort driehoekjes gevuld met vlees of groente en dan lekker op zijn Ethiopisch gekruid. En bij de ander injera's waarmee ze konden kiezen (door op zijn Ethiopisch er wat af te scheuren en met dat stukje dus prutje beet pakken.) wat ze wilden proeven. Een vlees (kip) prutje of iets met linzen. Ook weer gekruid op zijn Ethiopisch.
merel
Berichten: 9840
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: De kerk en de gekleurde medemens

Bericht door merel »

Geytenbeekje schreef:
Marck schreef:Er zijn in deze regio wel wat GKV, NGK en CGK kerken die actieve contacten hebben gelegd met bv asielzoekers, expats en "gekleurde" gemeenten. Wat er toe geleid heeft dat er ook meer kleur in hun eigen kerkdiensten te ontdekken is. Ook werk van Stichting Gave bevordert dit. Evenals wat buurtevangelisatie.
Binnen mijn eigen reformatorische gemeente is het aandeel niet Europese gemeenteleden niet zo groot. Maar het verrijkt wel.
Bij ons 0,0 uit buitenland, ik heb het idee dat dit voor veel refo-kerken geldt, zo niet de meerderheid.
Wat vind jij daarvan?
Geytenbeekje
Berichten: 8297
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: De kerk en de gekleurde medemens

Bericht door Geytenbeekje »

merel schreef:
Geytenbeekje schreef:
Marck schreef:Er zijn in deze regio wel wat GKV, NGK en CGK kerken die actieve contacten hebben gelegd met bv asielzoekers, expats en "gekleurde" gemeenten. Wat er toe geleid heeft dat er ook meer kleur in hun eigen kerkdiensten te ontdekken is. Ook werk van Stichting Gave bevordert dit. Evenals wat buurtevangelisatie.
Binnen mijn eigen reformatorische gemeente is het aandeel niet Europese gemeenteleden niet zo groot. Maar het verrijkt wel.
Bij ons 0,0 uit buitenland, ik heb het idee dat dit voor veel refo-kerken geldt, zo niet de meerderheid.
Wat vind jij daarvan?
Ik heb er niet echt een mening over. Het is nu eenmaal zo.
Zeeuw
Berichten: 11620
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: De kerk en de gekleurde medemens

Bericht door Zeeuw »

Lilian1975 schreef:
Zeeuw schreef:
Lilian1975 schreef:Mij triggerde inderdaad het woordje onbeleefdheid in jouw post in combinatie met gasten uit het buitenland. Daar zit een waardeoordeel in. Persoonlijk vind ik het wat flauw om in een topic als dit met zo'n opmerking te komen. Alsof als we een maaltijd een beetje aanpassen naar onze gasten dat bij voorbaat doen omdat zij onbeleefd zouden zijn. Zeg je dat ook tegen die gasten die komen?

Sorry, maar we hebben hier best wel wat gasten gehad uit andere culturen. Maar echt nooit meegemaakt dat zij ons eten afwijzen. Niet willen eten. Laat staan van tafel weglopen ;) Wel Nederlanders die op reis gaan naar nb een Europees land. En voor al die weken eten vanuit Nederland meenemen. Hun eigen landje in het buitenland waar ze te gast zijn willen houden en wel verwachten dat allochtonen hier hun eigen eetcultuur maar vergeten. Waarom doen die Nederlanders dat? Anders lusten ze het niet. Ze zijn het niet gewend etc . Nederlanders die weigeren bij buitenlandse mensen te eten omdat het niet onze cultuur is.
Raar vb misschien. Onze kinderen toen ze jong waren gingen uiteraard een spreekbeurt houden over hun land van afkomst. Met als afsluiting typisch traditioneel hapje. Achteraf vind ik het toch wel schijnend dat ik mijn kinderen erop voorbereidde dat mensen het niet durven of willen proeven omdat het vreemd was (spannend). Schijnend maar wel de realiteit. Maar tekent wel een beetje de houding van mensen.
En ja ook ik heb onze Oekraïense gasten en Ethiopische gasten wel eens dingen aangeboden die bij hun cultuur passen. Uit gastvrijheid. Niet omdat zij onbeleefd zouden zijn. Uit interesse Wat brak dat het ijs. (Andersom deden ze het ook)

Ik kan me een documentaire herinneren wat ik ooit gezien hebt. Het was een multi culturele wij in Amsterdam ofzo.. Waar ook Nederlanders woonden. Om de mensen met elkaar te verbinden werden maaltijden georganiseerd waarin ieder hun typische landelijke gerechten aanboden. Wie waren aanwezig? De allochtonen. De Nederlanders ontbraken. Wie zijn er als je dat woord dan perse wil gebruiken onbeleefd?
Wat voor hapjes waren het?
Ben even de naam kwijt. Samosa heet het geloof ik. Maar soort driehoekjes gevuld met vlees of groente en dan lekker op zijn Ethiopisch gekruid. En bij de ander injera's waarmee ze konden kiezen (door op zijn Ethiopisch er wat af te scheuren en met dat stukje dus prutje beet pakken.) wat ze wilden proeven. Een vlees (kip) prutje of iets met linzen. Ook weer gekruid op zijn Ethiopisch.
Ah, klinkt best goed. Ik probeer mijn Brabantse collega's al 2 jaar aan de oesters te krijgen. Ze kunnen mijn cultuur maar weinig waarderen merk ik. :)
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1496
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: De kerk en de gekleurde medemens

Bericht door Bourdon16 »

Geytenbeekje schreef:
merel schreef:
Geytenbeekje schreef:
Marck schreef:Er zijn in deze regio wel wat GKV, NGK en CGK kerken die actieve contacten hebben gelegd met bv asielzoekers, expats en "gekleurde" gemeenten. Wat er toe geleid heeft dat er ook meer kleur in hun eigen kerkdiensten te ontdekken is. Ook werk van Stichting Gave bevordert dit. Evenals wat buurtevangelisatie.
Binnen mijn eigen reformatorische gemeente is het aandeel niet Europese gemeenteleden niet zo groot. Maar het verrijkt wel.
Bij ons 0,0 uit buitenland, ik heb het idee dat dit voor veel refo-kerken geldt, zo niet de meerderheid.
Wat vind jij daarvan?
Ik heb er niet echt een mening over. Het is nu eenmaal zo.
Wij hebben elke zondag wel Oekraïense gasten in de kerk die bij gemeenteleden of in het dorp zijn opgevangen.
KB_
Berichten: 260
Lid geworden op: 29 nov 2013, 15:42
Locatie: Canada

Re: De kerk en de gekleurde medemens

Bericht door KB_ »

Ook hier in Canada trekken de stricte Hollandse kerken zero (0) gekleurde mensen terwijl er best wat aan evangelisatie wordt gedaan... . In mijn omgeving is een cgk (frc) en een hrc die qua prediking volkomen gereformeerd zijn maar qua vorm iets losser bijv koffiedrinken, piano of welkomstwoord meestal wel een aantal gekleurde gezinnen hebben kunnen aantrekken. Maar ook alsnog weinig hoor maar wel verschil
"* For God so loved the world, that he gave his only begotten Son, that whosoever believeth in him should not perish, but have everlasting life. *""
windorgel
Berichten: 1385
Lid geworden op: 18 jan 2013, 23:40

Re: RE: Re: De kerk en de gekleurde medemens

Bericht door windorgel »

DDD schreef:Het ging toch om de docenten, niet om de leerlingen?
Duaal studenten van Driestar Educatief zijn verplicht een baantje/maatschapprlijke stage in te vullen buiten de refokring. Dus daar wordt wel aandacht aan besteed.
Gebruikersavatar
Apologeet
Berichten: 215
Lid geworden op: 30 jul 2022, 21:00

Re: De kerk en de gekleurde medemens

Bericht door Apologeet »

Trouwens al een paar reacties gezien die mij flink vies tegenvallen voor een Christelijk forum.
Inmiddels al door de moderatie verwijderd.

Ik ben zelf ook geen multiculturalist, en van mij mag je best kritisch zijn over immigratie, zeker ook de oververtegenwoordiging van uitheemse religies en criminaliteit en overlast.
Maar zodra het alleen en uitsluitend over huidskleur gaat heb ik maar één ding te zeggen.
Een racist kan zich nooit een Christen noemen.

Dan is zo iemand voor mij slechts een hypocriet kerkmens die gaat omdat de familie en de omgeving gaat maar het woord van God is gewoon ijskoud langs je heen gegaan.
Namelijk heb u naasten lief gelijk uzelve.
Plaats reactie