Correcte kleding in de kerk bij hoge temperaturen

merel
Berichten: 9676
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Correcte kleding in de kerk bij hoge temperaturen

Bericht door merel »

Bezorgd schreef:
CvdW schreef:Doordeweeks werd dit als volgt geuit.
1. Zwarte schoenen
2. Zwarte sokken
3. Zwarte broek / antraciet broek
4. Zwarte riem
5. Wit overhemd / zwart overhemd
6. Grijze Spencer / zwarte trui
7. Soms stropdas zwart gemailleerd
8. Witte zakdoek
Als je de achtergrond niet kent heb je heel andere gedachten als je iemand zo ziet lopen.
Ik ging er altijd vanuit dat zo iemand dan heel zwaar op de hand zou zijn. Dat is dus een verkeerde aanname.
Maar interessant. Altijd gedacht dat ik goed op de hoogte was van allerlei gebruiken en tradities binnen onze gezindte. Maar veel hiervan wist ik echt niet. Die gordijnen wel. Dat heb ik vroeger ook nog wel gezien.
Mijn opa en oma's waren ook in de rouw als een naaste stierf. Ik kan het hen helaas niet meer navragen, maar volgens mij werden verschillende termijnen gehanteerd; bij een partner of kind duurde de periode langer.
Gebruikersavatar
Bonny
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 aug 2007, 16:29
Locatie: In partibus infidelium
Contacteer:

Re: Correcte kleding in de kerk bij hoge temperaturen

Bericht door Bonny »

huisman schreef:
CvdW schreef:Als kind weet ik nog dat zeer regelmatig de klok werd stil gezet wegens een overleden iemand.

Was een keer bij een begrafenis in Friesland waar het de gewoonte was om voor de rouwplechtigheid eerst met de rouwstoet een rondje om de kerk te lopen terwijl de kerkklokken luiden.
Leek mij meer een overblijfsel van bijgeloof dan een christelijk traditie.
Ja, dat rondje doen we hier. Ik denk eerder dat het een logistieke reden heeft, om er voor te zorgen dat de complete de rouwstoet op de begraafplaats komt te staan en niet halverwege de toegangsweg blijft.
The Groom's still waiting at the altar
Piet Puk
Berichten: 5421
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Correcte kleding in de kerk bij hoge temperaturen

Bericht door Piet Puk »

Hebben we het hier nu over het dragen van rouwkleding óf correcte kleding in de kerk bij hoge temperaturen?
Wellicht bij het 1e zinvol om het topic te splitsen.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Correcte kleding in de kerk bij hoge temperaturen

Bericht door DDD »

Nog een gezichtspunt: of de kleding van de kerkgangers voor anderen een drempel is om de eredienst bij te wonen.

https://www.rd.nl/artikel/986602-kijken ... kerkdienst
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Correcte kleding in de kerk bij hoge temperaturen

Bericht door Maanenschijn »

Gisteren een flesje water in de kerk gesignaleerd.

Een hoogzwangere dame, in kwestie. Die ook nog even haar benen ging strekken en een luchtje scheppen.
Het zij haar van harte gegund!

Ik heb gisteravond mijn naastgezeten buurvrouw bijna aangeboden haar hoed een tijdje op de lege stoel voor ons te leggen. Wat had het beste mens het warm.

Wat is een correcte hoed bij hoge temperaturen @dames onder ons?
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Correcte kleding in de kerk bij hoge temperaturen

Bericht door DDD »

Bij ons waren er véél minder mensen in de middagdienst. De koster doet ook geen deuren open (misschien voor de veiligheid) en ook overigens lijkt het er niet op dat er geprobeerd wordt om de kerk een beetje op een normale temperatuur te houden. Ik vind dat zelf jammer, maar je kunt er weinig aan doen. Je kunt hooguit een koelelement meenemen voor jezelf.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Correcte kleding in de kerk bij hoge temperaturen

Bericht door Maanenschijn »

Koster heeft bij ons goed zijn best gedaan. Deuren open, ventilatoren en plafondwaaiers aan.

Uit hoofde van functie hou ik temperatuur en CO2 bij. Zowel ‘s morgens als ‘s avonds heeft de temperatuur tussen 25 en 29 graden C geschommeld. CO2 bleef keurig in binnen de goede marge.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Correcte kleding in de kerk bij hoge temperaturen

Bericht door DDD »

Ik schat in dat het bij ons 35 graden was. Geen deur open en gordijnen voor de ramen aan de schaduwkant, zodat het niet te hard zou tochten.

Het is maar net wat je belangrijk vindt.
merel
Berichten: 9676
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Correcte kleding in de kerk bij hoge temperaturen

Bericht door merel »

DDD schreef:Ik schat in dat het bij ons 35 graden was. Geen deur open en gordijnen voor de ramen aan de schaduwkant, zodat het niet te hard zou tochten.

Het is maar net wat je belangrijk vindt.
Bij ons waren verbazingwekkend ook niet alle ramen open. Gistermiddag liep het in straaltjes langs m'n rug, terwijl ik altijd goed tegen warmte kan.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10418
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Correcte kleding in de kerk bij hoge temperaturen

Bericht door Zita »

Maanenschijn schreef:
Wat is een correcte hoed bij hoge temperaturen @dames onder ons?
De hoeden zijn bij ons niet meer zo heel veel aanwezig, zeker niet bij mijn generatie. Het is met name de instroom vanuit rechts die met hoed binnenkomt en dat dan enkele jaren volhoudt.
Maar goed, mijn hoed is bij warm weer meestal een rieten pillbox. Dat sluit niet zo verschrikkelijk af.
Zoiets dus: Afbeelding
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33198
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Correcte kleding in de kerk bij hoge temperaturen

Bericht door Tiberius »

merel schreef:
DDD schreef:Ik schat in dat het bij ons 35 graden was. Geen deur open en gordijnen voor de ramen aan de schaduwkant, zodat het niet te hard zou tochten.

Het is maar net wat je belangrijk vindt.
Bij ons waren verbazingwekkend ook niet alle ramen open.
Verstandig. In de meeste binnenruimtes was het gisteren koeler dan buiten. Met open ramen haal je alleen de hitte maar binnen.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Correcte kleding in de kerk bij hoge temperaturen

Bericht door DDD »

Zeker. Maar dat was hier duidelijk niet het geval. Zelfs 's ochtends was het al veel warmer binnen dan buiten.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Correcte kleding in de kerk bij hoge temperaturen

Bericht door Bezorgd »

DDD schreef:Zeker. Maar dat was hier duidelijk niet het geval. Zelfs 's ochtends was het al veel warmer binnen dan buiten.
Volgens mij zaten er een paar bij ons iig. Misschien wisten die van de airco, 22 graden is dan ook een prima temperatuur om goed te luisteren.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Correcte kleding in de kerk bij hoge temperaturen

Bericht door DDD »

Hebben jullie airco in de kerk? Dat is wel heel prettig, al zou ik hem zelf niet op 22 graden zetten. Ik hoop dat dat bij ons ook snel wordt ingevoerd, al zou met eenvoudige maatregelen al een veel lagere temperatuur bereikt kunnen worden. Gewoon 's nachts goed ventileren zou denk ik al een hoop helpen.
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: Correcte kleding in de kerk bij hoge temperaturen

Bericht door Erik1960 »

DDD schreef:Hebben jullie airco in de kerk? Dat is wel heel prettig, al zou ik hem zelf niet op 22 graden zetten. Ik hoop dat dat bij ons ook snel wordt ingevoerd, al zou met eenvoudige maatregelen al een veel lagere temperatuur bereikt kunnen worden. Gewoon 's nachts goed ventileren zou denk ik al een hoop helpen.
Ik hoop toch werkelijk dat kerken hun verantwoordelijkheid als rentmeester van de schepping tonen en geen nieuwe airco’s meer plaatsen.
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
Plaats reactie