Correcte kleding in de kerk bij hoge temperaturen

CvD
Berichten: 159
Lid geworden op: 26 jul 2022, 11:02

Re: Correcte kleding in de kerk bij hoge temperaturen

Bericht door CvD »

Hoopvol schreef:
Bezorgd schreef:
Hoopvol schreef:
Bezorgd schreef:
Klopt er is nu even een probleem met energie.
De verwachting is dat er in de toekomst meer dan voldoende elektriciteit is. Dus ik snap echt je punt niet. En zeker niet als je het nu al zelf op kan wekken.

Of heb je ook moeite met elektrische auto's?
Hoelang gaat "even" duren? Wanneer verwacht je dat er meer dan voldoende elektriciteit is?
Dat weet ik niet. Ik ben geen deskundige.
Wel heb ik het idee dat er momenteel bewust een angstbeeld wordt gecreëerd rond energie voorziening.
Als je nuchter het nieuws volgt en over tal van ontwikkelingen leest, kan het niet anders dat er op middellange termijn meer dan voldoende energie is.
Nu zijn er al dagen dat mensen de stroom van zonnepanelen niet terug kunnen leveren of er voor moeten betalen, omdat er een overschot is.
Er zijn zoveel ontwikkelingen, zonne-, wind-, waterstroom energie. Veel innovaties rond batterijen en elektrische auto's.
Neem alleen al de V2H (vehicle-to-home) technologie. Straks gebruik je je auto batterij voor je stroom thuis.
Ik ben wel een heel klein beetje deskundig op dat gebied.
Vaak is het probleem niet dat er per se een tekort is. Maar het hele net is uitgelegd op centrale opwek. Nu is er een ontwikkeling gaande dat er veel decentrale opwek is. Alleen is het elektriciteitsnet hier niet op uitgerust. Er is vaak een probleem om de energie van punt A naar punt B te transporteren.
En omdat er veel decentrale opwek is wordt het naast de transportproblematiek ook lastiger om de hoogte van de spanning binnen de bandbreedte te houden.
Dit is geen gecreëerd angstbeeld, dit is echt realiteit. De tijd zal het leren of de problemen op middellange termijn zijn opgelost. Ik denk dat het probleem alleen maar groter wordt.
Maar net als die grote staldaken die vol liggen met van die panelen. Kunnen die bijv niet aan de woning in de buurt leveren als overcapaciteit hebben. Of is dat te ingewikkeld.
DDD
Berichten: 28657
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: RE: Re: Correcte kleding in de kerk bij hoge temperaturen

Bericht door DDD »

Orchidee schreef:
Zeeuw schreef:
DDD schreef:Daar kun je verschillend over denken. De opwarming van de aarde wordt evenzeer verminderd naarmate meer mensen warmte aan de buitenlucht onttrekken. En luchtverwarmen doe je ook met een airco.

Als je duurzame energie gebruikt, is een airco helemaal niet zo milieubelastend. En zeker als je daardoor minder douchewater gebruikt.
Klopt. Ik vind onze airco ook echt de beste investering in mijn huis. Het is anders soms 28 graden op de slaapkamer.
Én?
Bij ons 32 graden boven en beneden 29 graden.
Ik heb géén geld om airconditioning te instaleren en geen geld om de hogere energierekening te betalen.
Dus?
Een airco zorgt juist voor een lagere energierekening, als je hem ook gebruikt om in de winter te verwarmen.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18714
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: RE: Re: RE: Re: Correcte kleding in de kerk bij hoge temperaturen

Bericht door helma »

Orchidee schreef:
Bezorgd schreef:
DDD schreef:Hebben jullie airco in de kerk? Dat is wel heel prettig, al zou ik hem zelf niet op 22 graden zetten. Ik hoop dat dat bij ons ook snel wordt ingevoerd, al zou met eenvoudige maatregelen al een veel lagere temperatuur bereikt kunnen worden. Gewoon 's nachts goed ventileren zou denk ik al een hoop helpen.
Ja, heerlijk. Sinds 2 jaar.
Ook zonnepanelen idd, voor de milieuactivisten onder ons ;)

Misschien is het iets warmer. Maar in ieder geval een temperatuur dat het heel prettig luisteren en preken is. En zelfs voor de jasjes dragende mannen niet nodig deze uit te doen.

Ik denk juist dat het een plicht is voor een kerkenraad om een zo'n comfortabel mogelijk luisterklimaat te scheppen.
In de winter verwarmt iedereen toch ook mag ik hopen.
Ik vind dat allemaal niet zo positief en zo is er altijd wel wat te vinden om mensen verantwoordelijk voor te houden.
Het komt op mij héél naar over om te zeggen dat er voor gezorgd moet worden om het de mensen in de kerk maar zo aangenaam mogelijk te maken.
Vroeger had je gewoon een jas aan in de kerk als het wat kouder was en we hebben wel vaker warme zomers gehad.
In 1976 had ik ook géén flesje water bij me, hadden we ook géén airco in de kerk en moesten we ook nog eens een half uur lopen in de hete zon.
Idealiseer ik vroeger? Nee!
Maar zoals we tegenwoordig moeilijk doen....
Er is al zoveel verbeterd maar om nu mensen ter verantwoording te roepen om airco te installeren in kerkgebouwen Afbeelding
In 1976 zette je waarschijnlijk je hoofdbedekking niet af als het warm was in de kerk Afbeelding
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: RE: Re: RE: Re: Correcte kleding in de kerk bij hoge temperaturen

Bericht door Bezorgd »

helma schreef:[In 1976 zette je waarschijnlijk je hoofdbedekking niet af als het warm was in de kerk Afbeelding

Alleen daarom al is een airco in de kerk dus noodzakelijk. :)
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10432
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: RE: Re: RE: Re: RE: Re: Correcte kleding in de kerk bij hoge temperaturen

Bericht door Orchidee »

helma schreef:
Orchidee schreef:
Bezorgd schreef:
DDD schreef:Hebben jullie airco in de kerk? Dat is wel heel prettig, al zou ik hem zelf niet op 22 graden zetten. Ik hoop dat dat bij ons ook snel wordt ingevoerd, al zou met eenvoudige maatregelen al een veel lagere temperatuur bereikt kunnen worden. Gewoon 's nachts goed ventileren zou denk ik al een hoop helpen.
Ja, heerlijk. Sinds 2 jaar.
Ook zonnepanelen idd, voor de milieuactivisten onder ons ;)

Misschien is het iets warmer. Maar in ieder geval een temperatuur dat het heel prettig luisteren en preken is. En zelfs voor de jasjes dragende mannen niet nodig deze uit te doen.

Ik denk juist dat het een plicht is voor een kerkenraad om een zo'n comfortabel mogelijk luisterklimaat te scheppen.
In de winter verwarmt iedereen toch ook mag ik hopen.
Ik vind dat allemaal niet zo positief en zo is er altijd wel wat te vinden om mensen verantwoordelijk voor te houden.
Het komt op mij héél naar over om te zeggen dat er voor gezorgd moet worden om het de mensen in de kerk maar zo aangenaam mogelijk te maken.
Vroeger had je gewoon een jas aan in de kerk als het wat kouder was en we hebben wel vaker warme zomers gehad.
In 1976 had ik ook géén flesje water bij me, hadden we ook géén airco in de kerk en moesten we ook nog eens een half uur lopen in de hete zon.
Idealiseer ik vroeger? Nee!
Maar zoals we tegenwoordig moeilijk doen....
Er is al zoveel verbeterd maar om nu mensen ter verantwoording te roepen om airco te installeren in kerkgebouwen Afbeelding
In 1976 zette je waarschijnlijk je hoofdbedekking niet af als het warm was in de kerk Afbeelding
Als het te warm is bleven we weleens thuis, daar hoefde ik nooit iets op mijn hoofdAfbeelding
Zal er gelijk maar even bij vertellen dat we ook weleens thuis bleven door extreem winters weer én als we zo doornat waren geregend dat het niet droog was voor de 2e dienst.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Christen
Berichten: 768
Lid geworden op: 23 okt 2019, 21:32

Re: Correcte kleding in de kerk bij hoge temperaturen

Bericht door Christen »

Ik vond het benauwd bij ons in de kerk. Ik heb een stuk preek gemist. Warm of heet is anders dan benauwd. Het zal wel wennen zijn maar ik was erg blij met het woordje amen. Met dit keer de vertaling... frisse lucht... ;)
"Hoed u voor het "kan niet"." - Maarten Luther
Hoopvol
Berichten: 1302
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: Correcte kleding in de kerk bij hoge temperaturen

Bericht door Hoopvol »

CvD schreef:Maar net als die grote staldaken die vol liggen met van die panelen. Kunnen die bijv niet aan de woning in de buurt leveren als overcapaciteit hebben. Of is dat te ingewikkeld.
Nee dat is op zich niet te ingewikkeld.
De energie die op dit moment opgewekt wordt moet ook op dit moment gebruikt worden.

Fictief voorbeeld: 70 jaar geleden wordt er naar plaats X elektriciteitsnet aangelegd. Plaats X is een boerendorp. Het elektriciteitsnet kan het vermogen aan van 20MW. Na 40 jaar komt er een beetje industrie in dat dorpje. Het net wordt verzwaard naar het vermogen van 60MW. De capaciteit van dat net is niet afhankelijk van de stroomrichting. Het dorp verbruikt in pieken maximaal 25MW.
In 2021 koopt een investeringsmaatschappij een stuk grond en zet een windmolenpark neer. Ze vragen een aansluiting aan, de netbeheerder is verplicht een aansluiting te verzorgen. De leveringscapaciteit van het windmolenpark is 200MW.
Dat betekent dat de regionale netbeheerder het net rondom dat dorp moet verzwaren. Misschien moet de landelijke netbeheerder de infrastructuur ook zodanig aanpassen dat het vermogen weg kan. In het beste geval, als het dorp maximaal verbruikt, is dat 175 MW. In het slechtste geval levert het dorp d.m.v. particuliere zonnepanelen 10MW, en de 200MW van het windmolenpark.
Het elektriciteitsnet rondom dat dorp zal verzwaard moeten worden naar zo'n 420MW.

Het is een volledig uit de duim gezogen verhaal maar de strekking is wel realiteit.
CvD
Berichten: 159
Lid geworden op: 26 jul 2022, 11:02

Re: Correcte kleding in de kerk bij hoge temperaturen

Bericht door CvD »

Hoopvol schreef:
CvD schreef:Maar net als die grote staldaken die vol liggen met van die panelen. Kunnen die bijv niet aan de woning in de buurt leveren als overcapaciteit hebben. Of is dat te ingewikkeld.
Nee dat is op zich niet te ingewikkeld.
De energie die op dit moment opgewekt wordt moet ook op dit moment gebruikt worden.

Fictief voorbeeld: 70 jaar geleden wordt er naar plaats X elektriciteitsnet aangelegd. Plaats X is een boerendorp. Het elektriciteitsnet kan het vermogen aan van 20MW. Na 40 jaar komt er een beetje industrie in dat dorpje. Het net wordt verzwaard naar het vermogen van 60MW. De capaciteit van dat net is niet afhankelijk van de stroomrichting. Het dorp verbruikt in pieken maximaal 25MW.
In 2021 koopt een investeringsmaatschappij een stuk grond en zet een windmolenpark neer. Ze vragen een aansluiting aan, de netbeheerder is verplicht een aansluiting te verzorgen. De leveringscapaciteit van het windmolenpark is 200MW.
Dat betekent dat de regionale netbeheerder het net rondom dat dorp moet verzwaren. Misschien moet de landelijke netbeheerder de infrastructuur ook zodanig aanpassen dat het vermogen weg kan. In het beste geval, als het dorp maximaal verbruikt, is dat 175 MW. In het slechtste geval levert het dorp d.m.v. particuliere zonnepanelen 10MW, en de 200MW van het windmolenpark.
Het elektriciteitsnet rondom dat dorp zal verzwaard moeten worden naar zo'n 420MW.

Het is een volledig uit de duim gezogen verhaal maar de strekking is wel realiteit.
Oké bedankt voor je heldere uitleg. Het kan wel maar de aanpassingen van het net is eigenlijk het probleem. Als ik fout heb zeg het maar gewoon. Waarom de vraag ik namelijk grote transformator daar op het erf een de woningen op enkele tientallen meters soms honder hebben niets op het dak. Dat kan natuurlijk als men het er niet voor heeft of als de dakconstructie het niet aankan. Dus vandaar.
ejvl
Berichten: 5738
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: Correcte kleding in de kerk bij hoge temperaturen

Bericht door ejvl »

Hoopvol schreef:
CvD schreef:Maar net als die grote staldaken die vol liggen met van die panelen. Kunnen die bijv niet aan de woning in de buurt leveren als overcapaciteit hebben. Of is dat te ingewikkeld.
Nee dat is op zich niet te ingewikkeld.
De energie die op dit moment opgewekt wordt moet ook op dit moment gebruikt worden.

Fictief voorbeeld: 70 jaar geleden wordt er naar plaats X elektriciteitsnet aangelegd. Plaats X is een boerendorp. Het elektriciteitsnet kan het vermogen aan van 20MW. Na 40 jaar komt er een beetje industrie in dat dorpje. Het net wordt verzwaard naar het vermogen van 60MW. De capaciteit van dat net is niet afhankelijk van de stroomrichting. Het dorp verbruikt in pieken maximaal 25MW.
In 2021 koopt een investeringsmaatschappij een stuk grond en zet een windmolenpark neer. Ze vragen een aansluiting aan, de netbeheerder is verplicht een aansluiting te verzorgen. De leveringscapaciteit van het windmolenpark is 200MW.
Dat betekent dat de regionale netbeheerder het net rondom dat dorp moet verzwaren. Misschien moet de landelijke netbeheerder de infrastructuur ook zodanig aanpassen dat het vermogen weg kan. In het beste geval, als het dorp maximaal verbruikt, is dat 175 MW. In het slechtste geval levert het dorp d.m.v. particuliere zonnepanelen 10MW, en de 200MW van het windmolenpark.
Het elektriciteitsnet rondom dat dorp zal verzwaard moeten worden naar zo'n 420MW.

Het is een volledig uit de duim gezogen verhaal maar de strekking is wel realiteit.
Volgens mij zou een mogelijke deel-oplossing zijn, overcapaciteit niet terugleveren maar opslaan.
Er zijn nu al oplossingen om een auto vol te laden met 100% zonne-energie en dezelfde stroom vanuit de auto in de avond/nacht te gebruiken voor in huis als er geen zon is.
In plaats van een auto, zou dit ook met een thuis-accu kunnen. Helaas is dat nog onbetaalbaar om als particulier te doen. Er lopen wel enkele projecten maar dat betreft accu's met "slechts" 5KW opslag en dat is relatief weinig natuurlijk.

Stel dat een groot boerenbedrijf met veel panelen de zonne-energie zelf verbruikt en wat er over is, niet teruglevert maar opslaat in bijvoorbeeld een thuis-accu van 70Kw (vergelijkbaar met een elektrische auto) en in de avond/nacht hier stroom van pakt voor het huis/bedrijf. Eventuele overcapaciteit alsnog teruglevert in de nacht als het net minder belast is, zou dat volgens mij een goede oplossing zijn, of mis ik iets?
Uiteraard heb je wel enkele procenten verlies met omzetten gelijkstroom-wisselstroom en opslag.
CvD
Berichten: 159
Lid geworden op: 26 jul 2022, 11:02

Re: Correcte kleding in de kerk bij hoge temperaturen

Bericht door CvD »

ejvl schreef:
Hoopvol schreef:
CvD schreef:Maar net als die grote staldaken die vol liggen met van die panelen. Kunnen die bijv niet aan de woning in de buurt leveren als overcapaciteit hebben. Of is dat te ingewikkeld.
Nee dat is op zich niet te ingewikkeld.
De energie die op dit moment opgewekt wordt moet ook op dit moment gebruikt worden.

Fictief voorbeeld: 70 jaar geleden wordt er naar plaats X elektriciteitsnet aangelegd. Plaats X is een boerendorp. Het elektriciteitsnet kan het vermogen aan van 20MW. Na 40 jaar komt er een beetje industrie in dat dorpje. Het net wordt verzwaard naar het vermogen van 60MW. De capaciteit van dat net is niet afhankelijk van de stroomrichting. Het dorp verbruikt in pieken maximaal 25MW.
In 2021 koopt een investeringsmaatschappij een stuk grond en zet een windmolenpark neer. Ze vragen een aansluiting aan, de netbeheerder is verplicht een aansluiting te verzorgen. De leveringscapaciteit van het windmolenpark is 200MW.
Dat betekent dat de regionale netbeheerder het net rondom dat dorp moet verzwaren. Misschien moet de landelijke netbeheerder de infrastructuur ook zodanig aanpassen dat het vermogen weg kan. In het beste geval, als het dorp maximaal verbruikt, is dat 175 MW. In het slechtste geval levert het dorp d.m.v. particuliere zonnepanelen 10MW, en de 200MW van het windmolenpark.
Het elektriciteitsnet rondom dat dorp zal verzwaard moeten worden naar zo'n 420MW.

Het is een volledig uit de duim gezogen verhaal maar de strekking is wel realiteit.
Volgens mij zou een mogelijke deel-oplossing zijn, overcapaciteit niet terugleveren maar opslaan.
Er zijn nu al oplossingen om een auto vol te laden met 100% zonne-energie en dezelfde stroom vanuit de auto in de avond/nacht te gebruiken voor in huis als er geen zon is.
In plaats van een auto, zou dit ook met een thuis-accu kunnen. Helaas is dat nog onbetaalbaar om als particulier te doen. Er lopen wel enkele projecten maar dat betreft accu's met "slechts" 5KW opslag en dat is relatief weinig natuurlijk.

Stel dat een groot boerenbedrijf met veel panelen de zonne-energie zelf verbruikt en wat er over is, niet teruglevert maar opslaat in bijvoorbeeld een thuis-accu van 70Kw (vergelijkbaar met een elektrische auto) en in de avond/nacht hier stroom van pakt voor het huis/bedrijf. Eventuele overcapaciteit alsnog teruglevert in de nacht als het net minder belast is, zou dat volgens mij een goede oplossing zijn, of mis ik iets?
Uiteraard heb je wel enkele procenten verlies met omzetten gelijkstroom-wisselstroom en opslag.
Zelf denk ik dat het huidige netwerk aardig ontlast kan worden als men het op deze wijzen kan doen. Maar net wat je aangeeft het is erg kostbaar.
Gebruikersavatar
Apologeet
Berichten: 215
Lid geworden op: 30 jul 2022, 21:00

Re: Correcte kleding in de kerk bij hoge temperaturen

Bericht door Apologeet »

Leg mij uit hoe we van kleding voor de kerkgang via rouwkleding op airconditioning voor de land en tuinbouw terecht komen... :huhu
Erik1960
Verbannen
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 jan 2022, 17:03

Re: Correcte kleding in de kerk bij hoge temperaturen

Bericht door Erik1960 »

Apologeet schreef:Leg mij uit hoe we van kleding voor de kerkgang via rouwkleding op airconditioning voor de land en tuinbouw terecht komen... :huhu
gewoon ff teruglezen :D
’Wie uitziet en hoopt op de Heer krijgt nieuwe kracht: hij slaat zijn vleugels uit als een adelaar, hij loopt, maar wordt niet moe, hij rent, maar raakt niet uitgeput’.
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10445
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Correcte kleding in de kerk bij hoge temperaturen

Bericht door Zita »

Erik1960 schreef:
Apologeet schreef:Leg mij uit hoe we van kleding voor de kerkgang via rouwkleding op airconditioning voor de land en tuinbouw terecht komen... :huhu
gewoon ff teruglezen :D
Onder warmte wordt alles vloeibaar, of zoiets.
Zeeuw
Berichten: 11583
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: RE: Re: Correcte kleding in de kerk bij hoge temperaturen

Bericht door Zeeuw »

Orchidee schreef:
Zeeuw schreef:
DDD schreef:Daar kun je verschillend over denken. De opwarming van de aarde wordt evenzeer verminderd naarmate meer mensen warmte aan de buitenlucht onttrekken. En luchtverwarmen doe je ook met een airco.

Als je duurzame energie gebruikt, is een airco helemaal niet zo milieubelastend. En zeker als je daardoor minder douchewater gebruikt.
Klopt. Ik vind onze airco ook echt de beste investering in mijn huis. Het is anders soms 28 graden op de slaapkamer.
Én?
Bij ons 32 graden boven en beneden 29 graden.
Ik heb géén geld om airconditioning te instaleren en geen geld om de hogere energierekening te betalen.
Dus?
Dan heb je een lastige situatie.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10432
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: Correcte kleding in de kerk bij hoge temperaturen

Bericht door Orchidee »

Ik ben zeker geen eenling.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Plaats reactie