Correcte kleding in de kerk bij hoge temperaturen

Online
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Correcte kleding in de kerk bij hoge temperaturen

Bericht door DDD »

merel schreef:
DDD schreef:Daar kun je verschillend over denken. De opwarming van de aarde wordt evenzeer verminderd naarmate meer mensen warmte aan de buitenlucht onttrekken. En luchtverwarmen doe je ook met een airco.

Als je duurzame energie gebruikt, is een airco helemaal niet zo milieubelastend. En zeker als je daardoor minder douchewater gebruikt.
Het is echt onzin wat je nu beweert. Airco's dragen op meerdere manieren bij aan de opwarming van de aarde.

https://www.rtlnieuws.nl/lifestyle/eige ... en-redenen
Ik heb al tientallen jaren airco. Ik heb mij er ook uitgebreid in verdiept. Dit artikel is op zijn zachtst gezegd erg onvolledig. Natuurlijk is het beter om via natuurlijke ventilatie in de nacht een huis te koelen.

Maar een vaste split-airco is helemaal niet zo slecht voor het milieu:

https://www.duurzaamthuis.nl/energie-in ... verhouding

https://www.trouw.nl/duurzaamheid-natuu ... ~bd0c41ce/

“Die extra 34 kWh zijn vooral gegaan naar de airco/warmtepomp die ik sinds maart in de woonkamer heb staan. Maar daar staat een veel lager gasverbruik tegenover. In mei vorig jaar verstookte ik 119 m3 gas, dit jaar was dat 29 m3, een verschil van 90 m3. Maar vorig jaar was het iets kouder. Op vergelijkbare basis zou het verschil waarschijnlijk zijn uitgekomen op 75 m3. Dus met elke kWh die mijn warmtepomp heeft verbruikt, heb ik ruim twee m3 gas bespaard! Bij bijna 2 euro per m3 gas en 50 cent per kWh heb ik dus een kleine 150 euro aan gas bespaart wat me 17 euro aan stroom heeft gekost.”
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Correcte kleding in de kerk bij hoge temperaturen

Bericht door Bezorgd »

Hoopvol schreef:
Bezorgd schreef:
Klopt er is nu even een probleem met energie.
De verwachting is dat er in de toekomst meer dan voldoende elektriciteit is. Dus ik snap echt je punt niet. En zeker niet als je het nu al zelf op kan wekken.

Of heb je ook moeite met elektrische auto's?
Hoelang gaat "even" duren? Wanneer verwacht je dat er meer dan voldoende elektriciteit is?
Dat weet ik niet. Ik ben geen deskundige.
Wel heb ik het idee dat er momenteel bewust een angstbeeld wordt gecreëerd rond energie voorziening.
Als je nuchter het nieuws volgt en over tal van ontwikkelingen leest, kan het niet anders dat er op middellange termijn meer dan voldoende energie is.
Nu zijn er al dagen dat mensen de stroom van zonnepanelen niet terug kunnen leveren of er voor moeten betalen, omdat er een overschot is.
Er zijn zoveel ontwikkelingen, zonne-, wind-, waterstroom energie. Veel innovaties rond batterijen en elektrische auto's.
Neem alleen al de V2H (vehicle-to-home) technologie. Straks gebruik je je auto batterij voor je stroom thuis.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Correcte kleding in de kerk bij hoge temperaturen

Bericht door huisman »

Erik1960 schreef:
huisman schreef:Ik wordt wel wat moe van al die verboden/adviezen hoe ik mij zou moeten gedragen vanwege de opwarming.
de aarde wordt ook wel wat moe van de opwarming.
Jij begrijpt mij niet. Ik zoek naar werkbare oplossingen. Dat is niet mijn CV in de winter op 19 graden zetten. Warmtepompen blijken ondingen te zijn en elektrische autos zijn duur en absoluut niet efficient . Verder denkt blijkbaar niemand na over de accupakketten die nu ook niet echt vriendelijk zijn voor het milieu .
We hebben het nu over dat we niet afhankelijk willen zijn van Russisch gas maar door al die accupakketten en warmtepompen worden we volkomen afhankelijk van China. Ook geen fijne gedachte.

Daarom ben ik groot voorstander van volop inzetten op kernenergie. Duurzaam en efficient
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Chrisje72
Berichten: 1478
Lid geworden op: 09 apr 2012, 11:50

Re: RE: Re: Correcte kleding in de kerk bij hoge temperaturen

Bericht door Chrisje72 »

huisman schreef:
Erik1960 schreef:
huisman schreef:Ik wordt wel wat moe van al die verboden/adviezen hoe ik mij zou moeten gedragen vanwege de opwarming.
de aarde wordt ook wel wat moe van de opwarming.
elektrische autos zijn duur en absoluut niet efficient . Verder denkt blijkbaar niemand na over de accupakketten die nu ook niet echt vriendelijk zijn voor het milieu .
O? Ik zag vandaag deze tweet voorbij komen?
https://twitter.com/weermanreinier/stat ... mNqSw&s=19
Online
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Correcte kleding in de kerk bij hoge temperaturen

Bericht door DDD »

huisman schreef:
Erik1960 schreef:
huisman schreef:Ik wordt wel wat moe van al die verboden/adviezen hoe ik mij zou moeten gedragen vanwege de opwarming.
de aarde wordt ook wel wat moe van de opwarming.
Jij begrijpt mij niet. Ik zoek naar werkbare oplossingen. Dat is niet mijn CV in de winter op 19 graden zetten. Warmtepompen blijken ondingen te zijn en elektrische autos zijn duur en absoluut niet efficient . Verder denkt blijkbaar niemand na over de accupakketten die nu ook niet echt vriendelijk zijn voor het milieu .
We hebben het nu over dat we niet afhankelijk willen zijn van Russisch gas maar door al die accupakketten en warmtepompen worden we volkomen afhankelijk van China. Ook geen fijne gedachte.

Daarom ben ik groot voorstander van volop inzetten op kernenergie. Duurzaam en efficient
Wat is er niet efficient aan elektrische auto's? Ik denk dat we het binnen tien jaar meemaken dat een liter benzine maken meer elektriciteit kost dan 20 kilometer rijden in een elektrische auto.

Warmtepompen zijn helemaal geen ondingen. Vooral lucht-luchtwarmtepompen worden al tientallen jaren naar tevredenheid gebruikt.

En inderdaad zou het goed zijn om meer te investeren in productiecapaciteit in Europa. Dat is ook onderdeel van de Green Deal.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Correcte kleding in de kerk bij hoge temperaturen

Bericht door huisman »

DDD schreef:
huisman schreef:
Erik1960 schreef:
huisman schreef:Ik wordt wel wat moe van al die verboden/adviezen hoe ik mij zou moeten gedragen vanwege de opwarming.
de aarde wordt ook wel wat moe van de opwarming.
Jij begrijpt mij niet. Ik zoek naar werkbare oplossingen. Dat is niet mijn CV in de winter op 19 graden zetten. Warmtepompen blijken ondingen te zijn en elektrische autos zijn duur en absoluut niet efficient . Verder denkt blijkbaar niemand na over de accupakketten die nu ook niet echt vriendelijk zijn voor het milieu .
We hebben het nu over dat we niet afhankelijk willen zijn van Russisch gas maar door al die accupakketten en warmtepompen worden we volkomen afhankelijk van China. Ook geen fijne gedachte.

Daarom ben ik groot voorstander van volop inzetten op kernenergie. Duurzaam en efficient
Wat is er niet efficient aan elektrische auto's? Ik denk dat we het binnen tien jaar meemaken dat een liter benzine maken meer elektriciteit kost dan 20 kilometer rijden in een elektrische auto.

Warmtepompen zijn helemaal geen ondingen. Vooral lucht-luchtwarmtepompen worden al tientallen jaren naar tevredenheid gebruikt.

En inderdaad zou het goed zijn om meer te investeren in productiecapaciteit in Europa. Dat is ook onderdeel van de Green Deal.
Blind zijn voor nadelen is nooit verstandig. Hier een bron die mij geen gelijk geeft maar wel duidelijk de risico’s benoemd.

We geloven teveel in maakbaarheid’s sprookjes



https://rijelektrisch.natuurenmilieu.nl ... onderwerp/
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Hoopvol
Berichten: 1296
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: Correcte kleding in de kerk bij hoge temperaturen

Bericht door Hoopvol »

Bezorgd schreef:
Hoopvol schreef:
Bezorgd schreef:
Klopt er is nu even een probleem met energie.
De verwachting is dat er in de toekomst meer dan voldoende elektriciteit is. Dus ik snap echt je punt niet. En zeker niet als je het nu al zelf op kan wekken.

Of heb je ook moeite met elektrische auto's?
Hoelang gaat "even" duren? Wanneer verwacht je dat er meer dan voldoende elektriciteit is?
Dat weet ik niet. Ik ben geen deskundige.
Wel heb ik het idee dat er momenteel bewust een angstbeeld wordt gecreëerd rond energie voorziening.
Als je nuchter het nieuws volgt en over tal van ontwikkelingen leest, kan het niet anders dat er op middellange termijn meer dan voldoende energie is.
Nu zijn er al dagen dat mensen de stroom van zonnepanelen niet terug kunnen leveren of er voor moeten betalen, omdat er een overschot is.
Er zijn zoveel ontwikkelingen, zonne-, wind-, waterstroom energie. Veel innovaties rond batterijen en elektrische auto's.
Neem alleen al de V2H (vehicle-to-home) technologie. Straks gebruik je je auto batterij voor je stroom thuis.
Ik ben wel een heel klein beetje deskundig op dat gebied.
Vaak is het probleem niet dat er per se een tekort is. Maar het hele net is uitgelegd op centrale opwek. Nu is er een ontwikkeling gaande dat er veel decentrale opwek is. Alleen is het elektriciteitsnet hier niet op uitgerust. Er is vaak een probleem om de energie van punt A naar punt B te transporteren.
En omdat er veel decentrale opwek is wordt het naast de transportproblematiek ook lastiger om de hoogte van de spanning binnen de bandbreedte te houden.
Dit is geen gecreëerd angstbeeld, dit is echt realiteit. De tijd zal het leren of de problemen op middellange termijn zijn opgelost. Ik denk dat het probleem alleen maar groter wordt.
Online
DDD
Berichten: 28482
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Correcte kleding in de kerk bij hoge temperaturen

Bericht door DDD »

Maar dat zijn toch typisch problemen op de korte en middellange termijn? Via bijvoorbeeld batterijopslag thuis een verzwaring van het net en bijvoorbeeld een snel schaalbare waterstofproductie zou dat gecorrigeerd kunnen worden. Het is voor een leek best verbazend dat het elektriciteitsnet niet allang geschikt is voor veel meer autoladen en decentrale opwek.

De netbeheerders zouden veel meer thuisbatterijen kunnen laten plaatsen, bijvoorbeeld.

Ik ben geen technicist, maar ik geloof niet dat dit soort problemen in een welvarende samenleving niet kan worden opgelost. Ik denk zelfs dat het hoog tijd wordt om de stroomproductie veel breder wereldwijd uitwisselbaar te maken. Stroomopwekking in de Sahara zou ook prima kunnen.
Hoopvol
Berichten: 1296
Lid geworden op: 20 mar 2020, 07:36

Re: Correcte kleding in de kerk bij hoge temperaturen

Bericht door Hoopvol »

DDD schreef:Maar dat zijn toch typisch problemen op de korte en middellange termijn? Via bijvoorbeeld batterijopslag thuis een verzwaring van het net en bijvoorbeeld een snel schaalbare waterstofproductie zou dat gecorrigeerd kunnen worden. Het is voor een leek best verbazend dat het elektriciteitsnet niet allang geschikt is voor veel meer autoladen en decentrale opwek.

De netbeheerders zouden veel meer thuisbatterijen kunnen laten plaatsen, bijvoorbeeld.

Ik ben geen technicist, maar ik geloof niet dat dit soort problemen in een welvarende samenleving niet kan worden opgelost. Ik denk zelfs dat het hoog tijd wordt om de stroomproductie veel breder wereldwijd uitwisselbaar te maken. Stroomopwekking in de Sahara zou ook prima kunnen.
Het probleem wat veroorzaakt wordt door bijvoorbeeld autoladen en decentrale opwek is er nog niet zo lang. Netbeheerders investeren volop in het net om het net geschikt te maken maar de ontwikkelingen gaan sneller dan dat er uitgebreid kan worden.
Natuurlijk, technisch gezien kan theoretisch bijna alles opgelost worden. Europa hangt qua elektriciteitsnet al aan elkaar en de netbeheerders zorgen al voor een zo optimaal mogelijke uitwisseling onderling.
Heb je enig idee wat er nodig is om een beetje vermogen van A naar B te kunnen transporteren?
ejvl
Berichten: 5726
Lid geworden op: 06 jun 2011, 11:15

Re: RE: Re: Correcte kleding in de kerk bij hoge temperaturen

Bericht door ejvl »

Erik1960 schreef:die zijn in mijn ogen niet geheel onverdacht (ivm accu’s). Bovendien zijn ze levensgevaarlijk voor onze kat omdat die ze niet hoort aankomen.
In mijn beleving is airco in een gebouw dat maar een beperkt aantal uren per week gebruik wordt een luxe-artikel. Een verantwoordelijke kerk kan zijn geld beter gebruiken.
Een loslopende kat vind ik weer echt niet kunnen als je kijkt hoeveel schade die aan de natuur berokkend.
Een airco is zeer rendabel in het verwarmen en verkoelen van een gebouw, rendabeler dan gas bijvoorbeeld.
Gebruikersavatar
Delftenaar
Berichten: 1457
Lid geworden op: 07 jul 2017, 21:20

Re: Correcte kleding in de kerk bij hoge temperaturen

Bericht door Delftenaar »

Op zondag ga ik graag lopend naar de kerk. Met name 's ochtends hou ik van de (nog) stille historische sfeer in de binnenstad. Als het 31 graden is kom je natuurlijk wel eens wat "verhit" aan.
Maar als je 's middags normaal drinkt is het een kerkdienst in de zomer, plus de heen- en terugreis prima uit te houden zonder drinken mee te nemen.

In de coronatijd zag ik 's zomers de "zangers" vooraan wel vaak drinken. Dat is tegelijk wel een heel andere situatie.
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10424
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: RE: Re: Correcte kleding in de kerk bij hoge temperaturen

Bericht door Orchidee »

Bezorgd schreef:
DDD schreef:Hebben jullie airco in de kerk? Dat is wel heel prettig, al zou ik hem zelf niet op 22 graden zetten. Ik hoop dat dat bij ons ook snel wordt ingevoerd, al zou met eenvoudige maatregelen al een veel lagere temperatuur bereikt kunnen worden. Gewoon 's nachts goed ventileren zou denk ik al een hoop helpen.
Ja, heerlijk. Sinds 2 jaar.
Ook zonnepanelen idd, voor de milieuactivisten onder ons ;)

Misschien is het iets warmer. Maar in ieder geval een temperatuur dat het heel prettig luisteren en preken is. En zelfs voor de jasjes dragende mannen niet nodig deze uit te doen.

Ik denk juist dat het een plicht is voor een kerkenraad om een zo'n comfortabel mogelijk luisterklimaat te scheppen.
In de winter verwarmt iedereen toch ook mag ik hopen.
Ik vind dat allemaal niet zo positief en zo is er altijd wel wat te vinden om mensen verantwoordelijk voor te houden.
Het komt op mij héél naar over om te zeggen dat er voor gezorgd moet worden om het de mensen in de kerk maar zo aangenaam mogelijk te maken.
Vroeger had je gewoon een jas aan in de kerk als het wat kouder was en we hebben wel vaker warme zomers gehad.
In 1976 had ik ook géén flesje water bij me, hadden we ook géén airco in de kerk en moesten we ook nog eens een half uur lopen in de hete zon.
Idealiseer ik vroeger? Nee!
Maar zoals we tegenwoordig moeilijk doen....
Er is al zoveel verbeterd maar om nu mensen ter verantwoording te roepen om airco te installeren in kerkgebouwen Afbeelding
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10424
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: RE: Re: Correcte kleding in de kerk bij hoge temperaturen

Bericht door Orchidee »

Geytenbeekje schreef:
Erik1960 schreef:[

In mijn beleving is airco in een gebouw dat maar een beperkt aantal uren per week gebruik wordt een luxe-artikel. Een verantwoordelijke kerk kan zijn geld beter gebruiken.
Veel refo-kerken hebben niet echt grote financ problemen.
Is maar een bepaalde categorie hoor
Een doorsnee kerkelijke gemeente heeft het financieel echt niet zo breed.
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10424
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: RE: Re: Correcte kleding in de kerk bij hoge temperaturen

Bericht door Orchidee »

helma schreef:Gistermorgen waren we met een van de kinderen mee naar de kerk. Er was geen airco en het viel me meteen op dat iedereen luchtiger gekleed ging dan ik in mijn eigen gemeente gewend ben. Er waren 3 mannen in pak. Waaronder de dominee en mijn echtgenoot.
Het bleek echter in de dienst zo vreselijk warm te zijn dat ik die luchtigheid wel begreep. Ik had gewoon aan wat ik normaal op een zomerdag aan heb naar de kerk. Maar het zweet gutste in straaltjes naar beneden. Ik dacht even dat ze me weg zouden kunnen brengen, zo naar werd ik van de warmte.
Het was een erg mooie preek, maar wat was ik blij dat de dominee ruim op tijd 'Amen' zei.

Een airco is dan echt geen overbodige luxe!
Je wat luchtiger kleden helpt ook véél Afbeelding
En de hoofddeksels die nog op waren afgelopen zondag werden toch maar afgezet Afbeelding
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Gebruikersavatar
Orchidee
Berichten: 10424
Lid geworden op: 30 dec 2009, 15:06
Locatie: Naast de buren

Re: RE: Re: Correcte kleding in de kerk bij hoge temperaturen

Bericht door Orchidee »

Zeeuw schreef:
DDD schreef:Daar kun je verschillend over denken. De opwarming van de aarde wordt evenzeer verminderd naarmate meer mensen warmte aan de buitenlucht onttrekken. En luchtverwarmen doe je ook met een airco.

Als je duurzame energie gebruikt, is een airco helemaal niet zo milieubelastend. En zeker als je daardoor minder douchewater gebruikt.
Klopt. Ik vind onze airco ook echt de beste investering in mijn huis. Het is anders soms 28 graden op de slaapkamer.
Én?
Bij ons 32 graden boven en beneden 29 graden.
Ik heb géén geld om airconditioning te instaleren en geen geld om de hogere energierekening te betalen.
Dus?
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Plaats reactie