Correcte kleding in de kerk bij hoge temperaturen

Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Correcte kleding in de kerk bij hoge temperaturen

Bericht door Maanenschijn »

Met een gezin met al wat oudere kinderen (12-24) heb ik geleerd niet te strikt te zijn, maar dankbaar te zijn dat ze twee keer per zondag meegaan met een geschoren kin (de jongens) en casual/nette kleding. Soms is dat een (skinny)jeans, soms is dat wat netter. Soms zijn het sneekers en plotseling zie ik de gepoetste schoentjes weer verschijnen.

De meiden hebben altijd hun hoed op en ik let op dat de rok niet te kort is, of het bloesje te diep van inzicht. Verder laten we het redelijk vrij en proberen het goede voorbeeld te geven.

Alleen die stropdas, daar heb ik een zeldzaam grote hekel aan. Die doe ik alleen om naar de rechtbank.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5385
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Correcte kleding in de kerk bij hoge temperaturen

Bericht door pierre27 »

Maanenschijn schreef:Met een gezin met al wat oudere kinderen (12-24) heb ik geleerd niet te strikt te zijn, maar dankbaar te zijn dat ze twee keer per zondag meegaan met een geschoren kin (de jongens) en casual/nette kleding. Soms is dat een (skinny)jeans, soms is dat wat netter. Soms zijn het sneekers en plotseling zie ik de gepoetste schoentjes weer verschijnen.

De meiden hebben altijd hun hoed op en ik let op dat de rok niet te kort is, of het bloesje te diep van inzicht. Verder laten we het redelijk vrij en proberen het goede voorbeeld te geven.

Alleen die stropdas, daar heb ik een zeldzaam grote hekel aan. Die doe ik alleen om naar de rechtbank.
Geweldig dit allemaal te lezen, het is of ik weer thuis in huize van der....kom.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
merel
Berichten: 9678
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Correcte kleding in de kerk bij hoge temperaturen

Bericht door merel »

.
Laatst gewijzigd door merel op 10 aug 2022, 16:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Correcte kleding in de kerk bij hoge temperaturen

Bericht door J.C. Philpot »

Maanenschijn schreef:Met een gezin met al wat oudere kinderen (12-24) heb ik geleerd niet te strikt te zijn, maar dankbaar te zijn dat ze twee keer per zondag meegaan met een geschoren kin (de jongens) en casual/nette kleding.
Bij mij zijn de kinderen nog wat jonger, maar ik zal de teugels de komende jaren ook vast wat moeten laten vieren :)

Ik geef mijn kinderen ook het goede voorbeeld met mijn zondagse kledingstijl, maar dat voorbeeld volgen ze nog niet :)
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4030
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: Correcte kleding in de kerk bij hoge temperaturen

Bericht door Maanenschijn »

J.C. Philpot schreef:
Maanenschijn schreef:Met een gezin met al wat oudere kinderen (12-24) heb ik geleerd niet te strikt te zijn, maar dankbaar te zijn dat ze twee keer per zondag meegaan met een geschoren kin (de jongens) en casual/nette kleding.
Bij mij zijn de kinderen nog wat jonger, maar ik zal de teugels de komende jaren ook vast wat moeten laten vieren :)

Ik geef mijn kinderen ook het goede voorbeeld met mijn zondagse kledingstijl, maar dat voorbeeld volgen ze nog niet :)
Dat snap ik dan weer wel, zeg ik met een knipoog…..dat vestje hè, dat vest….
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8917
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Correcte kleding in de kerk bij hoge temperaturen

Bericht door J.C. Philpot »

Maanenschijn schreef:Dat snap ik dan weer wel, zeg ik met een knipoog…..dat vestje hè, dat vest….
:humhihi
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Correcte kleding in de kerk bij hoge temperaturen

Bericht door helma »

Hoofdbedekking deel 1. Veenendaalse kerkbodeAfbeelding
Laatst gewijzigd door helma op 10 aug 2022, 16:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18661
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Correcte kleding in de kerk bij hoge temperaturen

Bericht door helma »

Deel 2. Veenendaalse kerkbode. Over de Fascinators ;-)Afbeelding
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Correcte kleding in de kerk bij hoge temperaturen

Bericht door GerefGemeente-lid »

Dat schreef hij in zijn Zeeuwse tijd niet hoor. Al zou je het bijna uittypen en ronddelen op Camping Sch..., ehm, overnemen in de Saambinder.
JvW
Berichten: 759
Lid geworden op: 03 jun 2019, 12:16
Locatie: Vlissingen; jvw850forum@gmail.com

Re: Correcte kleding in de kerk bij hoge temperaturen

Bericht door JvW »

Een pak heb ik nooit aan, ook niet op m’n werk. Zelfs niet als ik op bezoek ga bij het hoofdkantoor in Parijs. Dan houd ik het bij een jasje op een spijkerbroek.
En in de kerk dus idem. ‘s Winters weleens een jasje, maar verder meestal een spijkerbroek met overhemd. Soms een t-shirt. En meestal sneakers.
De jongens gaan ‘s zomers in een korte broek met t-shirt naar de kerk. Ze hebben alleen maar sportschoenen, dus daar hebben ze geen keuze in.
In onze gemeente zie je niet zoveel pakken, wel wat combinaties of gewoon jasjes. De kerkenraad is uiteraard wel in pak, maar bij warm weer zonder jasje.
Jaco van Westenbrugge
Email: jvw850forum@gmail.com
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: RE: Re: Correcte kleding in de kerk bij hoge temperaturen

Bericht door DDD »

Chrisje72 schreef:
Panny schreef:Bij ons in de kerk is een donker pak voor mannen echt wel de standaard. Zelfs als het heel warm is stappen de meeste mannen daar niet van af en zie je ze flink zitten zweten.
Ik draag in de lente en zomer altijd een lange broek en een overhemd.
Ik zie er geen nut in om je veel te warm te kleden maar zou geen korte broek en een shirtje aantrekken naar de kerk.

Bij vrouwen lijkt het anders te werken en zijn blousjes met korte mouwen (zonder jasje) wel weer de standaard in de zomer.
Waaaa altijd gedacht dat jij een vrouw was!!!
Hier nog een :)
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: RE: Re: Correcte kleding in de kerk bij hoge temperaturen

Bericht door GerefGemeente-lid »

DDD schreef:
Chrisje72 schreef:
Panny schreef:Bij ons in de kerk is een donker pak voor mannen echt wel de standaard. Zelfs als het heel warm is stappen de meeste mannen daar niet van af en zie je ze flink zitten zweten.
Ik draag in de lente en zomer altijd een lange broek en een overhemd.
Ik zie er geen nut in om je veel te warm te kleden maar zou geen korte broek en een shirtje aantrekken naar de kerk.

Bij vrouwen lijkt het anders te werken en zijn blousjes met korte mouwen (zonder jasje) wel weer de standaard in de zomer.
Waaaa altijd gedacht dat jij een vrouw was!!!
Hier nog een :)
Ja, ik ook.
DDD
Berichten: 28484
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Correcte kleding in de kerk bij hoge temperaturen

Bericht door DDD »

Simon0612 schreef:
Erskinees schreef:Dan verschilt dit per gemeente binnen dat kerkverband. Prima hoor. Ik bedoel het ook helemaal niet negatief?
Snap ik. Maar ik kon oprecht niet plaatsen wat het verband is met de GGiN. Ik denk dat het namelijk veel meer regio gebonden is. Er zijn hier meer Zeeuwen en ik denk dat die wel kunnen beamen dat Zeeland geen Opheusden is. Daar is men veel meer van de nette kleding, vrouwen vaak tegen het 'tutterige' aan. Zijn wij Zeeuwen te nuchter voor, en je ziet dat volgens mij over de gehele breedte van het kerkelijk spectrum. Ook binnen de GerGéms in die regio zie je verschil in kledingstyle.
Dat is interessant. In de GG heb je bijvoorbeeld Dirksland en Zwolle als gezamenlijke uitersten in kledingstijl. Ik verwachtte zoiets in Elspeet ook, maar daar was het juist helemaal niet zo.

Ik zit in een van oorsprong gematigde GG, maar daar zijn spijkerbroeken voor mensen boven de 30 echt niet heel gebruikelijk (op zondag).
Gebruikersavatar
Marck
Berichten: 1424
Lid geworden op: 02 mar 2019, 10:26

Re: Correcte kleding in de kerk bij hoge temperaturen

Bericht door Marck »

Ik ben richting de zestig en GG. Maar ik voel me het meest prettig met een donker blauwe of zwarte spijkerbroek. Met daarboven een polo of overhemd. Toch neig ik naar de aanschaf van een keurig pak wat nu niet te warm is.
Bij ons dragen vooral de ambtsbroeders een zwart pak, hoewel wat variatie in tinten. De jonge mannen diverse soorten jeans, zelfs met scheuren en gaten. Maar dat doet niets af aan hun betrokkenheid en enthousiasme voor de gemeente heb ik de indruk. Oudere mannen meer net en casual, met regelmatig bruine tinten.
De dames hebben een rijker gevarieerde outfit. Van zwarte kleding tot zomerse kleuren. En even gevarieerd in hoofddeksels. Van zwarte baretten tot zomerse hoeden met bloemen.
Van de jonge jongens vallen me de haardrachten op. Veel gel met omhoog stekende kuiven.
En de in deze periode aanwezige vakantie gangers
brengen ook veel variatie in. Soms zie je gezinnen de eerste keer in nette vaak zwarte kleding, de volgende diensten meer in vrijetijdskleding.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Correcte kleding in de kerk bij hoge temperaturen

Bericht door GerefGemeente-lid »

DDD schreef:Dat is interessant. In de GG heb je bijvoorbeeld Dirksland en Zwolle als gezamenlijke uitersten in kledingstijl. Ik verwachtte zoiets in Elspeet ook, maar daar was het juist helemaal niet zo.

Ik zit in een van oorsprong gematigde GG, maar daar zijn spijkerbroeken voor mensen boven de 30 echt niet heel gebruikelijk (op zondag).
Wat moet ik me daarbij voorstellen dan?

En kan @Ad Anker dat bevestigen?

Overigens zag ik zondag ook weer mensen in de kerk die zich kleedden alsof ze naar een bruiloft moesten. Daar ben ik inderdaad te nuchter voor.
Plaats reactie