Correcte kleding in de kerk bij hoge temperaturen

Zeeuw
Berichten: 11605
Lid geworden op: 19 sep 2018, 08:28

Re: Correcte kleding in de kerk bij hoge temperaturen

Bericht door Zeeuw »

J.C. Philpot schreef:
Zeeuw schreef:
J.C. Philpot schreef:Korte broeken in de kerk vind ik eigenlijk "not done". De kleding om naar Gods Huis te gaan, mag best anders zijn dan kleding voor recreatieve activiteiten. Wat mij betreft is de norm "business casual" of netter. Met hete temperaturen vind ik een overhemd met korte mouwen (of evt een nette polo) geen probleem. Aan de andere kant moet iedereen die argeloos binnen komt lopen zich welkom voelen. Geen afkeurende blikken of de maat nemen dus, maar een vriendelijke en liefdevolle benadering!

In onze gemeente waar alle dames een hoofddeksel dragen, is mij nog nooit een grote of vreemde hoed opgevallen. Of de bijzondere fenomenen die ik op Refoforum lees komen in de gemeente waar ik lid van ben niet voor, of ik heb er geen oog voor. Of de reden moet zijn dat ik niet achterin de kerk zit.
Mag t ook een overhemd met opgestroopte mouwen zijn? Ik vind korte mouwen bij een overhemd zo lelijk :-)
Wat mij betreft wel. Ik zal er niet van wakker liggen ;)
Ik kan er gillend van wakker worden in de nacht:-)
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8966
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: Correcte kleding in de kerk bij hoge temperaturen

Bericht door J.C. Philpot »

Zeeuw schreef:
J.C. Philpot schreef:
Zeeuw schreef:Mag t ook een overhemd met opgestroopte mouwen zijn? Ik vind korte mouwen bij een overhemd zo lelijk :-)
Wat mij betreft wel. Ik zal er niet van wakker liggen ;)
Ik kan er gillend van wakker worden in de nacht:-)
Dat heb ik pas bij opgestroopte broekspijpen :huhu
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33287
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Correcte kleding in de kerk bij hoge temperaturen

Bericht door Tiberius »

Bezorgd schreef:Je ziet wel een verschuiving in refoland wat betreft kledinggewoonten.

Plaatselijk zijn er altijd wel verschillen geweest, maar het viel mij op bij de diensten van Vakanz.
Deze diensten geven wel een mooie dwarsdoorsnede van refo Nederland.
Waar een paar jaar geleden echt veel mannen een pak aan hadden was dat nu maar een enkeling.
Veel meer echte vrijetijdskleding (Spijkerbroeken -t-shirts, slippers etc) dan aantal jaar terug en ook het aantal vrouwen zonder hoed neemt toe.
Zeker dat laatste verbaasde me wel.
Dat viel mij ook op inderdaad.
Al vroeg ik me wel af: is het een verschuiving in refoland of in Vakanz-populatie?
Want ik weet dat de strikte richting van GGiN en OGG niet (meer) met Vakanz meegaan, of juist thuis een preek luisteren.
Misschien kan jij er iets meer over analyseren, Bezorgd?
GerefGemeente-lid
Berichten: 6575
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Correcte kleding in de kerk bij hoge temperaturen

Bericht door GerefGemeente-lid »

Jannah schreef:
Tiberius schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
Maanenschijn schreef:(...) maar kan ook een bijzonder model hoed betreffen. Is mijn mening.
Wees blij dat je zondag niet alhier in de kerk was.

Er is weer een nieuwe mode gaande in hoedenland. Tjonge jonge... :bobo
Vertel...
Iets met een gebaksbordje en een haarband?
:yahoo Beeldend omschreven!!!

Al zag ik ook enkele slagschepen. Maar dat waren er niet veel gelukkig.
Gebruikersavatar
Nasrani
Berichten: 1853
Lid geworden op: 21 dec 2016, 21:36

Re: Correcte kleding in de kerk bij hoge temperaturen

Bericht door Nasrani »

Zeeuw schreef:
Nasrani schreef: Ontspannen mee omgaan is het beste..
Voor de dienst staat bij ons de kerkenraad en (een gedeelte van) de gemeente gezellig buiten te kletsen. Er kwam een echtpaar wat aan het fietsen was poolshoogte nemen wat er te doen was. Uitgelegd en ze uitgenodigd om mee naar binnen te gaan. Ze gaven aan dat ze er niet opgekleed waren (korte broek ed.) en iedereen is zo netjes gekleed was hun verweer, geen probleem u kan op de achterste bank plaatsnemen. Dat hebben ze gedaan, ze voelden zich welkom zoals ze waren.
Mochten ze niet verder naar voren? :-)
Jazeker. Maar ze voelden zich vanwege hun kleding bezwaard. En ze zijn niet de hele dienst gebleven dus wilden niemand storen als ze eerder zouden weggaan.
Wij leven in een wereld waarin bijna alles ons afleidt van God.
Daarom zullen we keuzes moeten maken als we een vertrouwelijke omgang met God willen.
DDD
Berichten: 28707
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Correcte kleding in de kerk bij hoge temperaturen

Bericht door DDD »

J.C. Philpot schreef:Korte broeken in de kerk vind ik eigenlijk "not done". De kleding om naar Gods Huis te gaan, mag best anders zijn dan kleding voor recreatieve activiteiten. Wat mij betreft is de norm "business casual" of netter. Met hete temperaturen vind ik een overhemd met korte mouwen (of evt een nette polo) geen probleem. Aan de andere kant moet iedereen die argeloos binnen komt lopen zich welkom voelen. Geen afkeurende blikken of de maat nemen dus, maar een vriendelijke en liefdevolle benadering!

In onze gemeente waar alle dames een hoofddeksel dragen, is mij nog nooit een grote of vreemde hoed opgevallen. Of de bijzondere fenomenen die ik op Refoforum lees komen in de gemeente waar ik lid van ben niet voor, of ik heb er geen oog voor. Of de reden moet zijn dat ik niet achterin de kerk zit.
Maar de norm voor business casual verschuift ook met de klimaatverandering. Je hebt tegenwoordig prima korte broeken voor een bruiloft of naar kantoor.

Slippers zie ik bij ons ook niet vaak, maar pas wel en wel van iemand rond de 50. Het helpt wel voor de concentratie. Al zijn de onzichtbare sokken al een hele verbetering qua temperatuur in de zomer.
Gebruikersavatar
Maanenschijn
Berichten: 4085
Lid geworden op: 01 jan 2016, 14:33

Re: RE: Re: Correcte kleding in de kerk bij hoge temperaturen

Bericht door Maanenschijn »

Bourdon16 schreef:Boven de 25 graden moet bij ons de organist verplicht met alle registers open spelen tbv de luchtcirculatie. Boven de 30 graden ook alle koppels open, en dat zijn er maar liefst 5.

:)
En dat moet met jullie orgel in jullie kerk absoluut een verschil maken. Dat formaat orgel blaast de leien van het dak . :)
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Online
Gebruikersavatar
helma
Berichten: 18723
Lid geworden op: 11 sep 2006, 10:36
Locatie: Veenendaal

Re: Correcte kleding in de kerk bij hoge temperaturen

Bericht door helma »

Wordt vervolgd
Gebruikersavatar
J.C. Philpot
Berichten: 8966
Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08

Re: RE: Re: Correcte kleding in de kerk bij hoge temperaturen

Bericht door J.C. Philpot »

Bourdon16 schreef:Boven de 25 graden moet bij ons de organist verplicht met alle registers open spelen tbv de luchtcirculatie. Boven de 30 graden ook alle koppels open, en dat zijn er maar liefst 5.
Ik ben benieuwd wat er gebeurt als de temperaturen nog een paar graden stijgen. Speelt de organist dan ook tijdens de preek verplicht met alle registers open tbv de luchtcirculatie?
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Correcte kleding in de kerk bij hoge temperaturen

Bericht door Bezorgd »

Tiberius schreef:
Bezorgd schreef:Je ziet wel een verschuiving in refoland wat betreft kledinggewoonten.

Plaatselijk zijn er altijd wel verschillen geweest, maar het viel mij op bij de diensten van Vakanz.
Deze diensten geven wel een mooie dwarsdoorsnede van refo Nederland.
Waar een paar jaar geleden echt veel mannen een pak aan hadden was dat nu maar een enkeling.
Veel meer echte vrijetijdskleding (Spijkerbroeken -t-shirts, slippers etc) dan aantal jaar terug en ook het aantal vrouwen zonder hoed neemt toe.
Zeker dat laatste verbaasde me wel.
Dat viel mij ook op inderdaad.
Al vroeg ik me wel af: is het een verschuiving in refoland of in Vakanz-populatie?
Want ik weet dat de strikte richting van GGiN en OGG niet (meer) met Vakanz meegaan, of juist thuis een preek luisteren.
Misschien kan jij er iets meer over analyseren, Bezorgd?
Haha analyseren nog wel ;)
Ik denk dat de populatie hetzelfde is, maar dat het een verschuiving in refoland is.
Ook hier denk ik dat de coronaperiode meespeelt.
Na twee jaar op vakantie in vrijetijdskleding in je vakantiehuisje een preek geluisterd te hebben, denk ik dat mensen ook de vakantie diensten iets anders zijn gaan wegen. Al je zondagse kleding meenemen voor een paar uur is toch wat overdreven, zullen velen denken.
En moet eerlijk zijn, bij ons sluipt het er ook in. Je neemt al zoveel mee, en de ruimte is beperkt ;)

Al zijn deze verschuivingen ook wel in de gemeenten zichtbaar.
MGG
Berichten: 3539
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Correcte kleding in de kerk bij hoge temperaturen

Bericht door MGG »

Ik hanteer altijd de grens, zou ik dit ook dragen als onze koning mij uitnodigt. Is het antwoord nee of misschien dan draag ik het niet naar het huis van God. Het verbaast mij overigens dat ik door de weeks kerkmensen tegen kom die er op dat moment netter bij lopen dan op zondag. Het lijkt soms een casual sunday.
CvD
Berichten: 160
Lid geworden op: 26 jul 2022, 11:02

Re: Correcte kleding in de kerk bij hoge temperaturen

Bericht door CvD »

Bourdon16 schreef:Boven de 25 graden moet bij ons de organist verplicht met alle registers open spelen tbv de luchtcirculatie. Boven de 30 graden ook alle koppels open, en dat zijn er maar liefst 5.

:)
En komt de wind dan van voren?
Gebruikersavatar
Zita
Moderator
Berichten: 10453
Lid geworden op: 11 aug 2007, 13:12

Re: Correcte kleding in de kerk bij hoge temperaturen

Bericht door Zita »

MGG schreef:Ik hanteer altijd de grens, zou ik dit ook dragen als onze koning mij uitnodigt. Is het antwoord nee of misschien dan draag ik het niet naar het huis van God. Het verbaast mij overigens dat ik door de weeks kerkmensen tegen kom die er op dat moment netter bij lopen dan op zondag. Het lijkt soms een casual sunday.
Van kennissen die juist doordeweeks strak in het pak moeten, hoor ik dat het voor hen op zondag als werkdag zou voelen als ze dezelfde outfit dragen.
Ik hou alle dagen van de week van leuke jurkjes, dus heb het makkelijk. Al draag ik tussen april en oktober nooit een panty. Ook niet naar de koning. Of ik naar de koning een hoed zou dragen, betwijfel ik zeer, maar dat doe ik naar de kerk dan wel weer.
Mijn moeder verzuchtte onlangs nog dat het allemaal steeds meer vrijetijdskleding werd in de kerk. De ontwikkeling ging zo snel. Maar toen konden we toch vaststellen dat ze dit al twintig jaar zegt en het toch in die twintig jaar niet heftig veranderd is. Het zal eerder zo zijn dat ze al twintig jaar vindt dat de kleding te vrijetijds is.
DDD
Berichten: 28707
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Correcte kleding in de kerk bij hoge temperaturen

Bericht door DDD »

Ik vind niet dat ik er perse netter hoef uit te zien dan de Koning en eerlijk gezegd is hij ook geen stijlicoon.

Dus ik vind dat een wonderlijke argumentatie. :)
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1496
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: RE: Re: Correcte kleding in de kerk bij hoge temperaturen

Bericht door Bourdon16 »

J.C. Philpot schreef:
Bourdon16 schreef:Boven de 25 graden moet bij ons de organist verplicht met alle registers open spelen tbv de luchtcirculatie. Boven de 30 graden ook alle koppels open, en dat zijn er maar liefst 5.
Ik ben benieuwd wat er gebeurt als de temperaturen nog een paar graden stijgen. Speelt de organist dan ook tijdens de preek verplicht met alle registers open tbv de luchtcirculatie?
Dan wordt er een tussenzang opgegeven.
Plaats reactie