Opwekking

JvW
Berichten: 759
Lid geworden op: 03 jun 2019, 12:16
Locatie: Vlissingen; jvw850forum@gmail.com

Re: Opwekking

Bericht door JvW »

Ararat schreef:Stel, je zoon of dochter bezoekt Opwekking. Is dat een verrijking of een bedreiging?
Dat kan allebei!
Jaco van Westenbrugge
Email: jvw850forum@gmail.com
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Opwekking

Bericht door Bezorgd »

huisman schreef:
Bezorgd schreef:Al heb ik helemaal niets met de sfeer van Opwekking, en zou ik er niet snel heengaan, ik kijk de laatste dagen wel eens een stukje mee. En dan stel ik mezelf soms de volgende vraag: Zou het misschien toch kunnen dat God hier werkt met Zijn Geest, terwijl ik dat misschien niet begrijp en geloof?
Die vraag behoed me voor al te grote, stellige woorden.

Herkennen jullie dit?
Daar gaat het toch helemaal niet om? Gods Geest kan ook werken in een Roomse mis maar daarom blijft de kritiek op de leer van de RKK toch wel staan hoop ik?
De sfeer en de boodschap in Biddinghuizen roept bij mij vervreemding op. Maar ik onderschrijf dan ook nog steeds van ganse harte de leer waar ik ooit tijdens een belijdenisdienst mijn jawoord aan gegeven heb.

Verklaart gij dat gij de leer van onze kerk, welke gij geleerd hebt, houdt voor de ware en zaligmakende leer, overeenkomende met de Heilige Schriften?

Dat jawoord gaat niet samen met de uitingen in woord en gezang/muziek te Biddinghuizen.
Daar gaat het wel degelijk om. Het brengt mij soms wat in verwarring. We kunnen in harde bewoordingen soms zaken afbranden die de Heere blijkbaar wel gebruikt.
Als dat zo is, past enige terughoudendheid. Al moeten dalingen etc benoemd blijven worden uiteraard, maar dan op een milde toon.
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2864
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Opwekking

Bericht door FlyingEagle »

JvW schreef:
Ararat schreef:Stel, je zoon of dochter bezoekt Opwekking. Is dat een verrijking of een bedreiging?
Dat kan allebei!
Ik denk dat ik het hier wel mee eens ben, ligt er ook wel een beetje aan hoe het kind zelf tegenover het geloof staat.
Gebruikersavatar
huisman
Berichten: 17245
Lid geworden op: 12 nov 2009, 23:38

Re: Opwekking

Bericht door huisman »

Bezorgd schreef:
huisman schreef:
Bezorgd schreef:Al heb ik helemaal niets met de sfeer van Opwekking, en zou ik er niet snel heengaan, ik kijk de laatste dagen wel eens een stukje mee. En dan stel ik mezelf soms de volgende vraag: Zou het misschien toch kunnen dat God hier werkt met Zijn Geest, terwijl ik dat misschien niet begrijp en geloof?
Die vraag behoed me voor al te grote, stellige woorden.

Herkennen jullie dit?
Daar gaat het toch helemaal niet om? Gods Geest kan ook werken in een Roomse mis maar daarom blijft de kritiek op de leer van de RKK toch wel staan hoop ik?
De sfeer en de boodschap in Biddinghuizen roept bij mij vervreemding op. Maar ik onderschrijf dan ook nog steeds van ganse harte de leer waar ik ooit tijdens een belijdenisdienst mijn jawoord aan gegeven heb.

Verklaart gij dat gij de leer van onze kerk, welke gij geleerd hebt, houdt voor de ware en zaligmakende leer, overeenkomende met de Heilige Schriften?

Dat jawoord gaat niet samen met de uitingen in woord en gezang/muziek te Biddinghuizen.
Daar gaat het wel degelijk om. Het brengt mij soms wat in verwarring. We kunnen in harde bewoordingen soms zaken afbranden die de Heere blijkbaar wel gebruikt.
Als dat zo is, past enige terughoudendheid. Al moeten dalingen etc benoemd blijven worden uiteraard, maar dan op een milde toon.
Dwalingen op een milde toon benoemen? Dan voel ik mij meer thuis bij bv Luther en Calvijn die dwalingen krachtig en met sterke bewoordingen afwezen.
Leer hoe de Heere Jezus de dwalingen van Zijn tijd krachtig en met sterke bewoordingen afwees. U denkt Abrahams kinderen te zijn maar uw vader is de duivel.
Johannes de doper en de Heere Jezus gebruikten beide het woord adderengebroedsel. Niet echt een milde toon toch?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Opwekking

Bericht door Bezorgd »

Eens, ik heb het niet goed verwoord. Het oordeel behoort mild te zijn, dwalingen moeten stevig benoemt worden.
Veel kritiek is er ook op de vorm. Begrijpelijk, maar de vraag is of dat terecht is.
DDD
Berichten: 28479
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Opwekking

Bericht door DDD »

Het zou toch goed zijn om die dwalingen dan te benoemen. Ik zie zelfs reformatorische sprekers staan, al zouden dat er meer kunnen zijn.
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Opwekking

Bericht door Forummer »

JvW schreef:
Ararat schreef:Stel, je zoon of dochter bezoekt Opwekking. Is dat een verrijking of een bedreiging?
Dat kan allebei!
Daar ben ik het mee eens.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Opwekking

Bericht door Forummer »

Ditbenik schreef:
Forummer schreef:De Heilige Geest wil in ons hart wonen. Dat is het ontvangen van de Heilige Geest.

En je kunt vervuld zijn met de Heilige Geest. Dat was niet eenmalig, dat kan nu nog!
Even lezen wat er staat en er niet iets anders van maken. Daar is echt geen opwekking van te verwachten.
Ik weet niet waar ik last van heb vandaag maar wederom las ik niet goed. Excuus, je hebt gelijk. Ik maak er wat anders van. Dat was niet bewust, maar wel bijzonder slordig. Sorry daarvoor.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Gebruikersavatar
Forummer
Berichten: 1718
Lid geworden op: 23 sep 2020, 19:51

Re: Opwekking

Bericht door Forummer »

huisman schreef:
Forummer schreef:
huisman schreef:Ik ga nu naar een reformatorische kerkdienst. Begrijp van @Forummer dat ik daar alleen maar wat dogma's zal horen.
Volhardende in de leer (dogma) der apostelen was een vrucht van de Pinkstergeest.
Dan begrijp je Forummer volledig verkeerd. Ik sluit echter niet uit dat dit aan het onduidelijk uitdrukken van Forummer ligt. Hij is daar niet zo'n ster in...


Ik schreef het al eerder maar herhaal hier mijn advies: Lees maar wat over bv the Great Awakening of de ontdekkende prediking van ‘opwekkingspredikanten’ als Edwards en Whitefield. Leg dat eens naast wat je in Biddinghuizen hebt beleefd en kijk dan eerlijk waar de Schrift echt open ging.

Hier een link

https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... 65930a15d5

En een boekentip:
Die God leeft nog : Jonathan Edwards , Dr. W. van Vlastuin (Vertaler)

Afbeelding
Jonathan Edwards (1703-1758), de bekende Amerikaanse opwekkingsprediker, beschrijft in dit boek hoe er in zijn gemeente in enkele maanden vele mensen tot bekering kwamen. De omstandigheden ten tijde van Edwards waren allerminst geschikt voor een opleving van het geestelijke leven. Er waren veel dwalingen in de kerk en de noodzaak van wedergeboorte en bekering werd nauwelijks gehoord. De God uit de tijd van Edwards leeft nog. Zou de Heere ook in onze tijd geen wonderen kunnen doen? Hoe donkerder de tijd, hoe duidelijker Zijn werk zal blijken. Dit verslag over de opleving in Nieuw-Engeland had destijds veel invloed en werd vaak vertaald. Aan deze uitgave is de preek van Edwards toegevoegd die zo’n grote uitwerking had dat velen bekeerd werden.
De opwekkingspreek heeft deze titel: Zondaren in de handen van een toornend God.

Hier een samenvatting van deze preek die de Heilige Geest heeft willen gebruiken voor een opwekking. Denk niet dat jij deze tonen in Biddinghuizen hebt gehoord. Het is namelijk een preek voor dode zondaren en in Biddinghuizen ging men er vanuit dat alle aanwezigen wijze maagden waren begreep ik uit jouw post. Dat is best een gevaarlijke veronderstelling vind jij niet?
https://zoekteersthetkoninkrijkvangod.w ... n-edwards/
Hoewel ik mijn afscheid al geschreven heb, ik had beloofd om hier nog op terug te komen, en die belofte wil ik nog inlossen.

@huisman: de preek van Edwards is een prachtige preek, die ik volledig onderschrijf. Het is enkel genade dat God omziet naar zondige mensen zoals ik.

De accenten worden bij Opwekking inderdaad anders gelegd, maar de Boodschap is hetzelfde. Laten wij ons niet focussen op de accenten, maar op de Boodschap. En laten we vooral God de eer geven die Hem toekomt.
De wereld staat in brand, maar wij gooien olie op het vuur door ons toekijken aan de kant
Gebruikersavatar
Herman
Moderator
Berichten: 11945
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:21
Locatie: Geldermalsen

Re: Opwekking

Bericht door Herman »

Het is wel bijzonder om het bericht te lezen over een vermissing in Biddinghuizen.
Gebruikersavatar
Van Ewijk
Berichten: 1753
Lid geworden op: 01 apr 2015, 18:05

Re: Opwekking

Bericht door Van Ewijk »

Beste mensen, ikzelf heb mijn best gedaan om een Christelijke vrienden en kennissenkring op te bouwen, dat is mij redelijk gelukt.
Er zitten baptisten en ook leden van Pinkstergemeenten tussen.

Voor zover ik weet heb ik in onze gesprekken nooit echt uitgediept wat de verschillen zijn in hun theologie en de onze. (Behalve kinderdoop en onderdompeling, maar dat is algemeen bekend.)
Wel weet ik dat ze zaken anders belichten dan wij.

Maar wat ik wel weet, is dat er evangelische en Pinkstergemeenten zijn in allerlei soorten en maten.
Er zijn er ook bij die in hun doen en laten in niks te onderscheiden zijn van een traditionele bevindelijke kerk.
Ik heb er velen bezocht tijdens mijn "zoektocht" al alvorens ik bij de PKN de volwassendoop ontving.
En ik kan ze onmogelijk over één kam scheren.
''Niemand is armer dan hij die in tijden van nood zijn geloof verliest.''
Gebruikersavatar
Terri
Berichten: 3952
Lid geworden op: 21 nov 2009, 20:53

Re: Opwekking

Bericht door Terri »

Herman schreef:Het is wel bijzonder om het bericht te lezen over een vermissing in Biddinghuizen.
Ja en op de NOS staat inmiddels zeer verontrustend nieuws....
Susanna
Berichten: 1061
Lid geworden op: 21 jul 2020, 21:01

Re: Opwekking

Bericht door Susanna »

Terri schreef:
Herman schreef:Het is wel bijzonder om het bericht te lezen over een vermissing in Biddinghuizen.
Ja en op de NOS staat inmiddels zeer verontrustend nieuws....
Heel erg
ArieTheEagle
Berichten: 68
Lid geworden op: 12 mar 2022, 16:07

Re: RE: Re: Opwekking

Bericht door ArieTheEagle »

Herman schreef:Het is wel bijzonder om het bericht te lezen over een vermissing in Biddinghuizen.
Van wat ik las, lees hij bezeten? Er is nu een lichaam gevonden in het water

Verstuurd vanaf mijn SM-A505FN met Tapatalk
Thea
Berichten: 1086
Lid geworden op: 03 jan 2019, 14:54

Re: Opwekking

Bericht door Thea »

Dit topic raakt volgens mij aan het topic over de doop. Daar worden ook de kinderen, volgens visie van veel mensen, voor wedergeboren gehouden. Daar heb ik eerlijk gezegd wel een krachtig weerwoord op gemist, terwijl ik het hier wel lees dat het levensgevaarlijk is om iedereen voor wedergeboren te houden.
Plaats reactie